فرهنگی و آموزشی

آموزش مجازی چه نقشی در رشد وپرورش کودکان شما دارد؟ مزایا و معایب مدارس آنلاین

مزایا و معایب آموزش آنلاین در ایران

آموزش مجازی، روشی آموزشی است که بعد از فراگیر شدن ویروس کرونا در دنیا، بسیار رایج شد. در این نوع آموزش، دانش آموزان دیگر به مدرسه مراجعه نمی کنند و از خطرات مدرسه رفتن به صورت حضوری در امان هستند و در عوض تمامی آموزش ها را به صورت مجازی و از طریق برنامه های آموزشی دریافت می کنند. اما آموزش آنلاین چه نقشی در رشد و پرورش کودکان دارد؟ مزایا و معایب آموزش مجازی چیست و چطور باید آنها را کنترل کنیم؟ اینها سوالاتی هستند که جواب دادن به آنها بسیار مهم است و کمک می کند که فرزندان ما به روشی بهتر آموزش ببینند و تمام مطالب درسی را به خوبی یاد بگیرند.

در این مقاله می خواهیم درباره مزایا و معایب آموزش مجازی صحبت کنیم و بگوییم که این نوع آموزش چه مزیت هایی برای رشد و پرورش کودکان دارد و همچنین با چه معایبی همراه است و چطور می توانیم معایبش را کنترل کنیم تا آسیب کمتری به فرزندان ما وارد شود؟

 

فهرست مطالب

اگر فرزند دانش آموز دارید و می خواهید به او کمک کنید تا بهتر از آموزش مجازی استفاده کند و دروس خود را یاد بگیرد، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت های آموزش مجازی با آموزش حضوری
تفاوت های آموزش مجازی با آموزش حضوری

تفاوت های آموزش مجازی با آموزش حضوری چیست؟

قبل از اینکه به سراغ گفتن مزایا و معایب آموزش آنلاین برویم و این موضوع را بررسی کنیم، باید ابتدا درک کنیم که آموزش مجازی و آموزش حضوری چه تفاوتی باهم دارند. برای بیان مهمترین تفاوت های این دو نوع آموزش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مراجعه حضوری به مدرسه:

در آموزش حضوری همانطور که از نامش پیداست، نیاز است که دانش آموزان به مدرسه مراجعه کنند تا بتوانند آموزش های موردنیازشان را دریافت کنند؛ اما در آموزش مجازی نیازی نیست که دانش آموز به مکان خاصی مراجعه کند و از این نظر آزاد است و کافی است که به اینترنت دسترسی داشته باشد تا بتواند آموزش های موردنیازش را دریافت کند.

2- تاثیرگذاری آموزش:

در کشور ما ایران به خاطر اینکه سطح تدریس برخی از معلمان خیلی بالا نیست و تکنیک های تدریس مناسب را نمی دانند، تاثیرگذاری آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری، بسیار کمتر است.

این موضوع همانطور که گفتیم به این دلیل است که برخی از معلمان برای آموزش به صورت مجازی آماده نشده اند و نمی دانند که چطور باید تدریس کنند که دانش آموز را متمرکز و با حواس جمع پای کلاس بنشانند و مطالب را به خوبی به او منتقل کنند. در این زمینه می توانیم بگوییم که در حال حاضر آموزش حضوری تاثیر بسیار بیشتری دارد و دانش آموزان سرکلاس های حضوری نتیجه بهتری می گیرند و بهتر متوجه مطالب درسی می شوند.

3- نظارت بر انجام تکالیف:

در مدرسه به صورت حضوری، نیاز است که دانش آموزان تکالیف خود را انجام دهند و هرازگاهی از آنها سوالاتی پرسیده می شود تا بتوانند دروس را بهتر یاد بگیرند، این موضوع باعث می شود که نتوانند از زیر سوال پرسیدن و انجام تکالیف فرار کنند! اما در آموزش مجازی خیلی اوقات به خاطر بهانه های مختلف مانند مریض بودن، قطع شدن اینترنت و… دانش آموزان از انجام این کارها فرار می کنند و معلمان هم نمی توانند پیگیری جدی در این زمینه انجام دهند. البته این مشکل به خاطر این است که هنوز فرهنگ این نوع آموزش در ایران جا نیفتاده است و مردم آموزش مجازی را جدی نگرفته اند و با مرور زمان قطعا حل خواهد شد.

4- دسترسی به معلم:

یکی از مزیت های آموزش حضوری این است که دانش آموز به معلم کاملا دسترسی دارد و می تواند همان لحظه سوالات خود را بپرسد و جواب بگیرد و این موضوع کمک می کند که مشکلات و سوالات دانش آموز سریع برطرف شود؛ اما در حال حاضر چنین بستری در آموزش آنلاین وجود ندارد و دانش آموزان و معلمان نمی توانند ارتباط مناسبی با هم داشته باشند. این موضوع هم نیاز به زمان دارد تا حل شود و امکان دسترسی سریع دانش آموزان به معلم فراهم شود.

این مواردی که گفته شد، تفاوت های عمده آموزش مجازی و آموزش حضوری هستند که البته بسیاری از آنها در آموزش مجازی با گذشت زمان حل خواهند شد. در کل می توانیم بگوییم که در حالت فعلی، آموزش حضوری در ایران مزایای بیشتری دارد؛ اما آموزش مجازی هم جای کار زیادی دارد و باید در این زمینه فعالیت کرد.

حالا می خواهیم به سراغ این موضوع برویم که مزایا و معایب آموزش مجازی چیست و چطور می توانیم از آسیب های معایب آن کم کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مزایای آموزش مجازی چیست
مزایای آموزش مجازی چیست؟

مزایای آموزش مجازی چیست؟

آموزش مجازی با تمام چالش هایش، مزایای جالبی هم دارد. از جمله مزایای آموزش مجازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- عدم نیاز به مراجعه حضوری:

از مهمترین مزایای آموزش آنلاین این است که دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مدارس نیست و دانش آموزان می توانند به راحتی در خانه یا هر جای دیگر باشند و با اتصال به اینترنت، آموزش های موردنیاز خودشان را دریافت کنند.

دقیقا این موضوع باعث شد که بعد از کرونا آموزش مجازی فراگیر شود و مدارس تعطیل شوند.

2- دسترسی به محتواهای آموزشی:

در مدرسه حضوری، دانش آموزان از معلم خودشان آموزش ها را دریافت می کنند؛ اما این آموزش ها فقط در همان لحظه برایشان توضیح داده خواهد شد و دفعات بعدی یا خودشان باید جواب سوالات را پیدا کنند یا منتظر بمانند تا معلم دوباره مطلب را برایشان توضیح دهد؛ اما در آموزش مجازی موضوع کمی متفاوت است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

در آموزش مجازی معمولا معلمان آموزش ها را به صورت ویدیویی ارائه می کنند و دانش آموز می تواند آن ویدیو را به صورت دائمی داشته باشد و هر زمان که به مشکلی برخورد می کند، می تواند به راحتی فیلم موردنظر را مشاهده کرده و مشکلاتش را رفع کند.

این موضوع کمک می کند که دانش آموز بتواند به منبع آموزشی مناسبی دسترسی داشته باشد و این موضوع، کار را برای دانش آموز، معلم و والدین بسیار آسان تر خواهد کرد.

3- زمان بندی شناور:

آموزش مجازی مانند مدرسه حضوری نیست که دانش آموزان مجبور باشند صبح زود بیدار شوند و به مدرسه بروند و این موضوع هم یکی دیگر از مزایای آموزش مجازی برای دانش آموزان و معلمان است.

در آموزش مجازی معلم و دانش آموزان می توانند با توافق و هماهنگی زمان مناسبی را برای کلاس ها تعیین کنند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن به آموزش بپردازند و بچه ها نیز با آرامش و هوشیاری مطالب را یاد بگیرند. این موضوع کمک می کند که دانش آموزان آزادی بیشتری داشته باشند و به اندازه کافی بخوابند.

4- عدم نیاز به رفت و آمد و راحتی والدین در آموزش مجازی:

یکی از مشکلات مهم در مدرسه حضوری، این است که والدین مجبور هستند خودشان صبح زود بچه ها را به مدرسه ببرند و زمان زیادی در ترافیک بمانند، یا مجبور هستند که برای بچه های خودشان سرویس کرایه کنند که این موضوع هم باعث می شود که هزینه زیادی را بپردازند.

در آموزش آنلاین خوشبختانه چنین چیزی نیاز نیست و والدین از حمل و نقل دانش آموزان معاف می شوند و می توانند با خیال راحت به کارهای خودشان برسند.

معایب آموزش مجازی
معایب آموزش مجازی

معایب آموزش مجازی

تا به اینجا مزایای آموزش آنلاین را گفتیم و با هم آنها را بررسی کردیم، حالا می خواهیم به سراغ معایب آموزش مجازی برویم و ببینیم که این موضوع چه معایبی را در پی خواهد داشت و چطور می توانید این چالشها را کنترل کنید.

1- احتمال وابستگی زیاد به موبایل و تبلت:

یکی از مشکلاتی که در آموزش آنلاین وجود دارد و باعث نگرانی خیلی از والدین شده است، این است که چون دانش آموزان با استفاده از موبایل یا تبلت باید به آموزش های موردنیاز خودشان دسترسی داشته باشند، ممکن است به کار با این وسایل معتاد شوند و به انجام بازی و وب گردی بپردازند.

این موضوع البته می تواند با نظارت و کنترل مناسب والدین، حل شود و مشکلی ایجاد نمی کند. مثلا والدین می توانند از اپلیکیشن های نظارت والدین استفاده کنند تا بتوانند میزان استفاده مجاز از گوشی یا تبلت را تعیین کنند و این مشکل حل شود.

وابستگی زیاد کودکان به موبایل و تبلت
وابستگی زیاد کودکان به موبایل و تبلت

در سن نوجوانی، احتمال وابستگی کودک به موبایل و کامپیوتر بیشتر می شود؛ زیرا این وسایل جذابیت بالایی برای بچه ها دارند. پس می توانید با ارتباط موثر با کودک و رفتار درست، این وابستگی را کاهش دهید.

همچنین می توانید برای تعمیرات کامپیوتر در محل به تیم هوم سرویز اعتماد کنید و این کار را به متخصصان حرفه ای هوم سرویز بسپارید تا کامپیوتر شما را در منزلتان تعمیر کنند.

2- تاثیرگذاری کمتر:

همانطور که در بخش های قبلی هم اشاره کردیم، بسیاری از معلمان در ایران برای آموزش آنلاین آماده نشده اند و معلمانی که کارشان در آموزش حضوری عالی است، ممکن است نتوانند به خوبی این کار را در آموزش مجازی انجام دهند؛ چون آموزش مجازی نیاز به تکنیک هایی دارد که معلمان با اجرای آنها باید بتوانند دانش آموزان را پای آموزش بنشانند و از پرت شدن حواس آنها جلوگیری کنند. تا زمانی که چنین آموزش هایی به معلمان داده نشود، تاثیرگذاری آموزش مجازی بسیار کمتر خواهد بود و دانش آموزان نمی توانند به راحتی مباحث را یاد بگیرند.

برای حل این مشکل نیاز است که هم والدین به بچه های خودشان نظارت بیشتری داشته باشند و هم معلمان سعی کنند در کلاس ها تعامل بیشتری داشته باشند تا دانش آموزان با کلاس همراه شوند.

3- نظارت بر انجام تکالیف:

خیلی مهم است که در دوران آموزش آنلاین، والدین به انجام تکالیف توسط دانش آموزان نظارت کافی داشته باشند. چون اگر دانش آموزان تکالیف خودشان را انجام ندهند، نمی توانند به خوبی مباحث درسی را یاد بگیرند و این موضوع باعث می شود که در سال های بعدی تحصیلی به مشکلات جدی بخورند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

به همین خاطر توصیه می کنیم که برای حل این مشکل، حتما نظارت کافی به فرزندان خودتان داشته باشید تا بتوانید از آنها تکالیف را بخواهید و با این کار کمک کنید که بهتر مباحث را یاد بگیرند.

4- درگیری زیاد والدین در آموزش مجازی:

یکی از معایب آموزش آنلاین که باعث اعتراض و ناراحتی والدین شده، این است که والدین درگیر شده اند و مشکلات زیادی برایشان ایجاد شده است. در آموزش مجازی فعلی به خاطر اینکه بستر این کار به صورت کامل آماده نشده بود و این کار به صورت اصولی پیاده سازی نشد، والدین مجبور شدند تمام مسئولیتهای مدارس و معلمان را به دوش بکشند و هم نقش والدین و هم نقش معلمان را در خانه انجام دهند.

زمانی که والدین هم به عنوان والدین دانش آموز باشند و هم به عنوان نماینده مدرسه، فشارهای زیادی روی آنها وارد می شود و ممکن است نتوانند به خوبی با فرزندشان برخورد داشته باشند. برای حل این مشکل بهتر است با معلمان و مدرسه صحبت کنید که دانش آموزان بتوانند به صورت تلفنی به معلم خودشان دسترسی داشته باشند تا معلم به سوالات آنها پاسخ بدهد. همچنین می توانید از آموزش های تکمیلی هم استفاده کنید که بسیاری از مشکلات دانش آموز شما را حل می کند.

جمع بندی مطالب

در این مقاله درباره مزایا و معایب آموزش مجازی صحبت کردیم و گفتیم که این نوع آموزش چه تفاوتی با آموزش حضوری دارد و در حال حاضر کدام یک از این آموزش ها در ایران بهتر است.

همچنین در ادامه مزایای آموزش آنلاین را بیان کردیم و گفتیم که این نوع آموزش چه مزیت هایی را برای معلمان، دانش آموزان و والدین دارد. در بخش بعدی هم معایب این نوع آموزش را بررسی کردیم و گفتیم که آموزش مجازی چه معایبی دارد و والدین و دانش آموزان چطور می توانند با انجام برخی کارها، معایب آموزش آنلاین را از بین ببرند و این مشکلات را حل کنند.

امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد اطلاعات بیشتری درباره آموزش مجازی به دست آورید و بتوانید به بهترین شکل ممکن دوران کرونا و آموزش مجازی در این دوران را پشت سر بگذارید.

یکی از راه های مراقبت از سلامتی خود در دوران کرونا، انجام آزمایش ها و تست های پزشکی است. برای انجام تست سرولوژی کرونا در منزل، شما می توانید این کار را به تیم پزشکان هوم سرویز بسپارید تا آزمایشهای لازم در منزل از شما گرفته شود و از سلامتی خود مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا