زیبایی

بعد از 30 سالگی این روتین پوستی را رعایت کنید

جوانی و شادابی، حتی بعد از 30 سالگی

سن فقط یک عدد است. این عبارت را خیلی از ما وقتی از ایستگاه سی سالگی عبور می‌کنیم می‌گوییم. البته سلول‌های بدن نظر متفاوتی دارند! آنها با افزایش سن، از تکاپو می‌افتند و این شروع دوره جدیدی است. دوره‌ای که روزی چند بار در آینه به خود نگاه می‌کنیم و از دیدن چروک‌های ریز غصه می‌خوریم. هر چند این اتفاقات، طبیعی است؛ اما باید درباره مراقبت از پوست بعد از 30 سالگی، تجدید ‌نظر کرد.

فهرست مطالب

اگر می خواهید روتین پوستی خود را به خوبی انجام دهید تا پوستی جوان و شاداب داشته باشید، با ما در این نوشته همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

پوست پس از سی سالگی چه تغییراتی می‌کند؟

احتمالاً مراقبت ویژه دهه سوم عمر، وقتی مهم می‌شود که بدانید در این دوره چه تحولاتی رخ می‌دهد. البته این به معنای آن نیست که به محض پا گذاشتن در این سن، به یاد پوست خود بیفتید. روتین‌های پوستی برای تمام سنین و همه انواع پوست مثل یک رژیم غذایی می‌مانند. اما تغییرات زیر ممکن است برایتان هشدار ‌دهنده بوده و شما را به فکر روتین مراقبت از پوست بعد از 30 سالگی بیندازند.

اولین خطوط ریز و چروک‌ها سر بر می‌آورند

با گذشتن از مرز سی سالگی تمایل بدن برای تولید هیالورونیک اسید و کلاژن کم می‌شود. این یعنی خطوط ریز، دیگر مانند قبل ترمیم و پُر نمی‌شوند. به همین دلیل است که ناگهان در آینه نگاه می‌کنید و خط‌های بیشتری را دور چشم‌ها، پیشانی و دهان می‌بینید.

رنگ پوست کدر و غیر یکنواخت می‌شود

خوب؛ این تنها کلاژن نیست که بدن در دهه سوم زندگی، به آن روی خوش نشان نمی‌دهد. در مورد ملانوسیت‌ها هم همینطور است. سلول‌هایی که رنگدانه‌های پوست را تأمین می‌کنند. نتیجه این می‌شود که رنگ پوست دیگر مانند گذشته یکنواخت نیست. اگرچه این تغییر ممکن است به اندازه کافی برای دیگران محسوس نباشد، اما شما به خوبی آن را لمس می‌کنید.

پوست خشک‌تر به ‌نظر می‌رسد

همانطور که گفتیم با ورود به 30 سالگی، عملیات بازسازی پوست هم کند می‌شود. نقش بازسازی هم درخشندگی بیشتر پوست بود و هم از بین بردن سلول‌های مرده و در نتیجه خشکی کمتر. حالا که پوست این وظیفه خود را به خوبی گذشته انجام نمی‌دهد، سلول‌ها روی پوست می‌مانند و ظاهر آن را خشک و کم ‌آب می‌کنند.

روش‌های مراقبت از پوست بعد از 30 سالگی
روش‌های مراقبت از پوست بعد از 30 سالگی

سر و کله آکنه‌ها دوباره پیدا می‌شود

هورمون‌های بدن چه در 13 سالگی و چه 30 سالگی همان هورمون‌ها هستند. پس ممکن است آکنه‌ها، این مهمان‌های ناخوانده روی صورتتان ظاهر شوند. حتی اگر قبلاً در نوجوانی هم آنها را تجربه نکرده باشید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات پاکسازی صورت بانوان هم ارائه میده؟

آسیب‌های ناشی از آفتاب خود را نشان می‌دهند

آن روزهایی را که برای زدن کرم ضد‌آفتاب تنبلی می‌کردید، به خاطر دارید؟ پس اگر پا در سی سالگی گذاشتید و ناگهان با لکه‌های تیره و حتی کک و مک رو به ‌رو شدید، تعجب نکنید! این یعنی اشعه‌های آفتاب به ‌تدریج به زیر پوست شما راه پیدا کرده و در حال کشتن سلول‌های آن هستند. ترسناک است؟

ترفندهای مراقبت از پوست بعد از 30 سالگی با یک روتین پوستی کامل

حالا که دیدید پوست با رسیدن به سن 30، دستخوش چه تغییراتی می‌شود؛ وقت عمل است. بهتر است از همین امروز شروع کنید.

آبرسانی به پوست را در اولویت قرار دهید

نوشیدن آب زیاد را نه فقط در روتین پوستی بعد از سی سالگی که در تمام سال‌های زندگی باید رعایت کنید. این کار نه تنها سلامتی کلی بدن را حفظ می‌کند، بلکه پوست را هم سالم نگاه می‌دارد. بنابراین آبرسانی کافی یعنی خداحافظی با پوست کدر، خشک و پوسته پوسته شده!

روتین پوستی بدون این سه محصول چیزی کم دارد

می‌خواهید برنامه‌تان برای مراقبت از پوست بعد از 30 سالگی تمام و کمال باشد؟ پس این سه محصول را از قلم نیندازید: پاک ‌کننده، تونر و مرطوب ‌کننده. پس قبل از آنکه روز خود را به شب برسانید، از انجام این کارها اطمینان حاصل کنید. اول اینکه صورتتان را به‌ طور کامل تمیز و آرایش صورت خود را پاک کنید. دوم، با استفاده از تونر پوست را برای مراحل دیگر روتین پوستی آماده کرده باشید. استفاده از مرطوب ‌کننده هم به این معنا است که پوست تمام مواد لازم را برای ترمیم و آبرسانی دریافت می‌کند.

محصولات مورد نیاز برای روتین پوستی بعد از سی سالگی
محصولات مورد نیاز برای روتین پوستی بعد از سی سالگی

هر از گاهی به سراغ لایه‌ برداری بروید

بد نیست بدانید که پوست شما هر 2 تا 4 هفته، یک بار تمام لایه خارجی خود را دفع می‌کند. در واقع پوست هر روز سلول‌های مرده‌ای را که روی سطح آن تجمع کرده‌اند، بیرون می‌ریزد. در غیر این ‌صورت، این سلول‌های مرده تأثیرات بدی روی پوست می‌گذارند. خشکی، تیرگی و گرفتگی رنگ پوست بخشی از این تأثیرات است. با این حساب، لایه ‌برداری حداقل یک بار در هفته مفید به ‌نظر می‌رسد.

برای لایه ‌برداری می‌توانید از اسکراب، براش‎های مخصوص یا حتی محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید کمک بگیرید. هر محصولی را که استفاده می‌کنید، حواستان باشد که زیاده روی نکنید. افراط در لایه ‌برداری یعنی آسیب زدن به سلول‌های جدید و تحریک پوست!

مراقبتهای پوست بعد از سی سالگی
مراقبتهای پوست بعد از سی سالگی

کرم ضد‌آفتاب را به ‌طور مرتب استفاده کنید

در روتین مراقبتهای پوست بعد از سی سالگی، کرم ضدآفتاب چیزی است که نباید پشت گوش بیندازید. فرقی نمی‌کند هوا چطور باشد. کرم ضدآفتاب شما را در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش محافظت کرده و مانع پیری پوست می‌شود. اما کرم ضد‌آفتاب هم باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. مثلاً SPF آن حداقل 30 و درجه PA آن هم (+) باشد.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که فرق این دو چیست. SPF شما را از خطر اشعه‌های فرابنفش نوع B مصون می‌کند؛ اشعه‌هایی که نقش مهمی در آفتاب‌ سوختگی و سرطان پوست بازی می‌کنند. اما PA ، محافظ پوست در مقابل اشعه‌های فرابنفش نوع A است که باعث سرطان و پیری زودرس می‌شوند. بهترین درجه PA برای ضدآفتاب، (+++) است که یعنی حداکثر محافظت.

مراقبت از پوست بعد از 30 سالگی، ترکیبات خاصی می‌طلبد

به دهه سوم عمرتان قدم گذاشته‌اید و پوست، کم کم نشانه‌های پیری از خود بروز می‌دهد. حالا وقت آن رسیده که در محصولات مراقبتی خود دنبال ترکیبات و مواد خاصی باشید. پس وقتی قصد خرید تونر، کرم، سرم و دیگر محصولات را می‌کنید؛ این ترکیبات را مد‌نظر قرار دهید:

  • AHA شامل گلیکولیک (glycolic) و لاکتیک اسید؛
  • آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین c و رسوراترول (resveratrol)؛
  • مواد دیگری چون نیاسین آمید، رتینول و سرامید (ceramid).

اهمیت این ترکیبات چیست؟ این مواد از پوست مراقبت کرده، لایه ‌برداری و ترمیم سلول‌ها را بهبود بخشیده و ظاهر آن را جوان نگاه می‌دارند.

از قرص‌های مکمل کمک بگیرید

جالب است بدانید که پس از سی سالگی، بدن وارد فاز نگهداری و مراقبت می‌شود. شما هم می‌توانید با تغذیه مناسب و کافی در این کار دشوار به بدنتان کمک کنید. برای مثال، مصرف مکمل‌های کلاژن ‌ساز یا ویتامین‌ها سلامت پوستتان را بهبود بخشیده و الاسیته آن را افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب مکمل‌های متناسب با نیاز خود، با یک پزشک مشورت کنید.

فیشیال منظم و ماسک‌های صورت را هم امتحان کنید

اجازه دهید در همین ابتدای کار به شما بگوییم که اصلاً فیشیال (facial) چیست؟

میدونستی که هوم سرویز، خدمات پاکسازی صورت بانوان هم ارائه میده؟

فیشیال در واقع یک پکیج کامل مراقبت از پوست بعد از 30 سالگی است که در یک جلسه انجام می‌شود. مراحل آن هم موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • تمیز کردن صورت با یک پاک ‌کننده مناسب؛
  • بخور دادن پوست و باز کردن منافذ برای پاکسازی بهتر؛
  • لایه‌ برداری برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه، سر سفید و چربی اضافی؛
  • ماساژ صورت برای لیفت و آبرسانی؛
  • ماسک صورت برای کاهش التهاب و آبرسانی؛
  • تونر برای تنظیم pH پوست؛
  • مرطوب ‌کننده مناسب نوع پوست شما.

می‌توانید ماسک‌های صورت را هم چاشنی این پکیج کنید. ماسک‌های ورقه‌ای، کرمی یا حتی ماسک‌های خانگی با مواد طبیعی تأثیر فوق ‌العاده‌ای روی پوستتان خواهند گذاشت. پاکسازی صورت، یکی از بهترین گزینه های روتین پوستی شماست که حسابی پوستتان را شاداب و زیبا می کند.

ترفندهای داشتن پوست جوان بعد از سی سالگی
ترفندهای داشتن پوست جوان بعد از سی سالگی

کرم دور چشم را فراموش نکنید

دردسرهای سی سالگی فقط به چروک‌ها محدود نمی‌شوند. چشم‌های پُف‌ کرده، حلقه‌های تیره و خشکی اطراف چشم هم جای خود را دارند. به‌ همین خاطر، گنجاندن کرم مخصوص دور چشم در روتین مراقبت از پوست بعد از 30 سالگی، یک ضرورت است. از آنجایی که پوست زیر چشم، حساس‌تر و نازک‌تر از بقیه صورت است؛ کرم دور چشم می‌تواند بسیار مفید باشد.

رژیم غذایی و سبک زندگی در مراقبت های بعد از سی سالگی چه نقشی دارند؟

پاسخ به این سوال که چگونه بعد از سی سالگی پوستی جوان داشته باشیم، فقط به محصولات پوستی محدود نمی‌شود. به عبارت دیگر، چه قصد مراقبت از پوست بعد از 35 سالگی را داشته باشید و چه 50 سالگی؛ تغذیه و سبک زندگی همانقدر مهم هستند. با این توضیح، توصیه می‌کنیم نکات زیر را هم بخشی از روتین پوستی بعد از 30 سالگی خود بدانید:

تغذیه مناسب بر همه چیز مقدم است

غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، میوه‌ها و دانه‌های روغنی حتماً باید در رژیم شما باشند. موادی مصرف کنید که حاوی کاروتنوئید، فلاونوئید، توکوفرول و ویتامین‌های A، C، D و E هستند.

استرس برای پوست، سَم است

استرس یعنی افزایش التهاب، کاهش گردش خون و پیری زودرس. پس در جستجوی راه‌هایی برای مقابله با آن باشید. یوگا و مدیتیشن می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

سیگار و الکل پوست را پیر می‌کنند

مصرف سیگار و الکل مساوی است با جلو انداختن پیری. یعنی چشم‌های پف‌ کرده، خطوط ریز و لب‌هایی افتاده. بنابراین تا می‌توانید از این دو اجتناب کنید.

خواب خوب نعمت است

خواب نامناسب و ناکافی شروع یک چرخه معیوب است که به استرس و در نتیجه آسیب به پوست ختم می‌شود. پس این نعمت را از خود دریغ نکنید تا پوست درخشان و شادابی داشته باشید.

دوش آب داغ، رطوبت را نابود می‌کند

دوش آب داغ شاید آرامش ‌بخش به‌ نظر برسد. اما وقتی پای مراقبت از پوست بعد از 30 سالگی به میان می‌آید، باید دور آن را خط بکشید. چرا؟ چون پوست را خشک و پوسته پوسته می‌کند. بهتر است آب ولرم یا خنک را جایگزین کنید.

فعالیت بدنی به پوست نشاط می‌دهد

میانه خوبی با ورزش ندارید؟ چند حرکت ساده فیزیکی هم کافی است. این حرکات گردش خون به نقاط مختلف بدن را بهبود می‌دهند که یکی از آنها پوست است. پس برای داشتن پوست سالم هم که شده، کمی فعالیت کنید.

فعالیت بدنی برای مراقبت از پوست پس از 30 سالگی
فعالیت بدنی برای مراقبت از پوست پس از 30 سالگی

جمع‌بندی مطالب

همانطور که دیدید وجود برخی محصولات در پکیج مراقبت از پوست بعد از 30 سالگی ضروری است. پاک‌ کننده، تونر، سرم، کرم دور چشم، مرطوب‌ کننده و کرم ضد‌آفتاب از آن جمله هستند. همچنین دریافتید که یک روتین پوستی جامع، تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم را هم در بر می‌گیرد. اگر تا به حال به داشتن چنین برنامه مراقبتی برای پوستتان فکر نکرده بودید، هنوز هم دیر نیست. همین حالا دست به کار شوید و این روتین پوستی عالی را در برنامه روزانه خود جای دهید تا شاهد زیبایی و جوانی پوست خود باشید.

شما همچنین می‌توانید اطلاعات مفید دیگری را درباره سلامت پوست و مو از مقالات ما در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز کسب کنید. در صورتی که سوالی در زمینه حفظ زیبایی پوست و موی خود دارید آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا