زیبایی

اشتباهات رایج هنگام شستشوی پوست صورت

برای شستشوی پوستتان، این اشتباهات را انجام ندهید!

اگر هر کار درستی را درست انجام دهید، نتیجه درست می‌گیرید. این یک قانون است و همه جا صدق می‌کند؛ حتی در مورد شستشوی صورت! به‌ ویژه اینکه پوست صورت ما حساس‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. به همین دلیل بسیاری از اشتباهات ریز و درشت ممکن است کار را خراب کرده و ما را نا ‌امید کنند. تا به حال به این فکر کرده‌اید که موقع شستن یا حتی پارافین تراپی پوست صورت، کجای راه را اشتباه رفته‌اید؟ اصلاً چه باید بکنید و چه کارهایی را نباید انجام دهید؟ بهتر است پاسخ این سوال‌ها در مقاله زیر پیدا کنید.

فهرست مطالب

شستشوی پوست و تمیز نگه داشتن آن اهمیت زیادی در زیبایی پوست دارد؛ پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا با اشتباهات رایج در شستشوی صورت آشنا شوید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

اشتباهات رایج در شستشوی پوست

این موارد از اصلی ترین اشتباهات در شستشوی پوست هستند:

در انتخاب پاک ‌کننده دقت به خرج نمی‌دهید!

اولین و مهم‌ترین قدم در داشتن پوست بی ‌عیب و نقص، انتخاب محصول شوینده (cleaner) متناسب با پوستتان است. حتی اگر بهترین ژل شستشوی صورت موجود در بازار را هم بخرید، باید برای نوع پوست شما ساخته شده باشد. همانطور که می‌دانید چهار نوع پوست وجود دارد که عبارتند از: پوست خشک، پوست چرب و مستعد آکنه، پوست ترکیبی و پوست نرمال.

بنابراین باید برای هر نوع پوستی هم ژل شستشوی متناسب با آن را استفاده کنید. فارغ از برند یا قیمت محصول، ژل شستشو باید تمام آلودگی‌های روزانه را از پوست‌تان پاک کند، بدون اینکه چربی طبیعی آن را از بین ببرد. متخصصان پوست معتقد هستند پوست‌های خشک بهتر است سراغ شوینده‌های کرمی و آبرسان بروند؛ اما پوست‌های چرب یا ترکیبی، فوم یا ژل‌های ضد التهاب را استفاده کنند.

روش صحیح شستشوی صورت را نمی‌دانید!

حالا که یک شوینده مناسب را انتخاب کرده‌اید، نحوه درست مصرف آن را هم باید بدانید. مثلاً اگر لوسیون پاک‌ کننده سبکی را استفاده می‌کنید، حواستان باشد که پوستتان خشک باشد. به‌ علاوه، آن را برای چند ثانیه روی صورتتان ماساژ دهید؛ درست شبیه وقتی که کرم مرطوب‌ کننده به پوست می‌زنید. با این کار، روغن‌های موجود در پاک ‌کننده، چربی‌های مواد آرایشی و پوست را در خود حل می‌کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات پاکسازی صورت بانوان هم ارائه میده؟

یک نکته مهم دیگر در هنگام شستن صورت این است که شوینده را به ‌صورت دورانی و رو به بیرون ماساژ ‌دهید. اشتباهی که بسیاری از افراد موقع شستشو مرتکب می‌شوند، عجله است! یعنی به ‌محض استفاده از پاک ‌کننده آن را می‌شویند. خوب، باید بگوییم که این عجله شما به ژل یا هر شوینده دیگر اجازه نمی‌دهد که وظیفه خود را انجام دهند. پس اگر محصول ضد آکنه را به کار می‌برید، بگذارید حداقل 1 دقیقه روی صورت بماند. حتی در همین 1 دقیقه هم ترکیبات موجود در شوینده وقت این را دارند که به نبرد با باکتری‌های مولد آکنه بروند.

در پاک کردن آرایش، تنبلی می‌کنید!

فکر می‌کنید با شست‌و‌شوی صورت، کار مواد آرایشی یکسره می‌شود؟ اشتباه می‌کنید! شستشوی صورت با ریموو آرایش متفاوت است. هر چند این کار می‌تواند صورت شما را از شر آلودگی‌ها، مواد آرایشی و چربی خلاص کند، اما به معنای پاکسازی پوست صورت از لوازم آرایش نیست. بهترین کار این است که اول آرایش را با یک ریموور پاک کنید. سپس مرحله نهایی را با شوینده کامل کنید. یادتان باشد که فیس واش برای شستشوی پوست صورت است و نمی تواند مواد آرایشی را از روی پوست شما پاک کند.

پاک کردن آرایش قبل از شستشوی پوست صورت
پاک کردن آرایش قبل از شستشوی پوست صورت

تمیزی دست‌ها را نادیده می‌گیرید!

احتمالاً با خود می‌گویید:” این دیگر عجیب است!” اما فقط چند دقیقه فکر کنید که در طول روز دست‌های خود را به چه جاهایی می‌زنید؟ دستگیره در؟ موبایل؟ پس بد نیست بدانید که تلفن همراه شما حتی بیشتر از سطح سنگ توالت باکتری دارد! شکی نیست که این روزها تلفن همراه بیشترین وسیله‌ای است که دست‌های ما با آن تماس دارند. حالا اگر همین دست‌ها را با انواع و اقسام باکتری به پوست حساس صورت بزنید، آنها را به‌ راحتی به صورتتان منتقل کرده‌اید. اهمیت شستن دست‌ها پیش از شستن پوست صورت در همین‌ جا است.

شستن دست‌ها پیش از شستشوی صورت
شستن دست‌ها پیش از شستشوی صورت

شستشوی صورت را با آب داغ یا سرد انجام می‌دهید!

وقتی خود را برای تمیز کردن پوست صورت آماده می‌کنید، شاید وسوسه شوید شیر آب داغ را باز کنید. احتمال دارد این فکر در ذهنتان باشد که آب داغ، بهتر آلودگی‌ها را از بین می‌برد. اما صبر کنید؛ این پوست صورت شما است و نه یک قابلمه تفلون! آب داغ نه تنها شما را به نتیجه دلخواه نمی‌رساند بلکه وضع را بدتر هم می‌کند. چطور؟

آب داغ پوست را خشک کرده و غدد چربی را برای مقابله با این خشکی به تولید چربی بیشتر تحریک می‌کند. ضمن اینکه اگر مستعد آکنه یا روزاسه هم باشید، یک صورت قرمز و برافروخته تحویلتان می‌دهد. البته این به معنای آن نیست که فوری شیر آب سرد را باز کنید. چون آب خیلی سرد هم مانع باز شدن منافذ شده و تأثیر نامطلوبی روی صورت می‌گذارد. پس همیشه در میانه حرکت کنید؛ یعنی آب ولرم!

در شستن پوست صورت زیاده ‌روی می‌کنید!

می‌دانستید شستن بیش از حد پوست می‌تواند آن را بدتر کند؟ یک نکته مهم در شستشوی صحیح پوست صورت، تعداد دفعات آن است. از این رو، افراد با پوست خشک روزی یک ‌بار نیاز به شستشو دارند؛ اما برای پوست‌های چرب‌تر، حداکثر 2 بار در روز کافی است. چرا که شستشوی بیش از دو بار، منجر به خشکی پوست و ترشح بیشتر چربی می‌شود.

اگر قصد دارید روزانه تنها یک ‌بار، با شوینده صورت خود را بشویید؛ این کار را به شب موکول کنید. در این ‌صورت، تمام آلاینده‌هایی را که در طول روز روی پوستتان تجمع کرده‌اند، از بین می‌برید. آلاینده‌هایی که به ‌شدت به پیر کردن پوست شما علاقه دارند. با این وجود، اگر شستن صبحگاهی در روتین پوستی‌تان بوده، آن را کنار نگذارید. شستشوی صورت در صبح، چربی پوست و نیز مواد باقیمانده از کرم‌های شب را پاک می‌کند. در نتیجه پوستتان تمیز و آماده جذب کرم‌های روزانه‌ مانند ضد‌‌آفتاب می شود.

به لایه ‌برداری عادت کرده‌اید!

دانه‌های کوچک اسکراب جذاب و مفید هستند، اما اگر درست از آنها استفاده کنید. شکی نیست که لایه ‌برداری، شما را از شر سلول‌های مرده‌ای خلاص می‌کند که برای مدت زیادی روی پوستتان کمین کرده‌اند. در نتیجه محصولات و کرم‌ها، بهتر روی صورت‌تان می‌نشینند. با این حال، زیاده ‌روی در انجام آن، خشکی و پوسته پوسته شدن را به دنبال خواهد داشت. پس به توصیه متخصصان آن را به یک بار در هفته محدود کنید.

با مهربانی صورتتان را خشک نمی‌کنید!

این امر برای خیلی‌ها تبدیل به عادت شده که پس از شستشوی صورت، حوله را با خشونت هر ‌چه تمام روی پوست می‌کشند. شاید این کار در ظاهر چندان هم مضر نباشد، اما متأسفانه هست! پاک کردن پوست با شدت، لیپیدها، پروتئین‌ها و اسیدهای چربی را که مسئول حفاظت صورت در مقابل سوزش هستند؛ نابود می‌کند. بنابراین کمی لطافت در خشک کردن صورت به خرج دهید و به جای کشیدن حوله، آن را آرام روی پوست بزنید.

استفاده از حوله نرم بعد از شستن صورت
استفاده از حوله نرم بعد از شستن صورت

میدونستی که هوم سرویز، خدمات پاکسازی صورت بانوان هم ارائه میده؟

تمیزی حوله صورت را فراموش می‌کنید!

وقتی از یک حمام دلچسب روزانه بر می‌گردید، تن خود را با حوله کثیف خشک می‌کنید؟ خوب، در مورد صورت هم همینطور است. پس همان قدر که به تمیزی دست‌ها قبل از شستشوی صورت اهمیت می‌دهید، نسبت به نظافت حوله صورت هم حساس باشید! علاوه بر این، از حوله‌های خیلی زبر و ساینده استفاده نکنید. اگر حوله نرم و تمیز در دسترس ندارید، بهتر است سراغ دستمال کاغذی بروید.

بعد از شستشو، روتین پوستی خود را از یاد می‌برید!

60 ثانیه بعد از شستن و خشک کردن صورت، وقت یک سرم یا مرطوب ‌کننده است. متخصصان پوست بر این باور هستند که کاربرد مرطوب ‌کننده، بلافاصله بعد از شستشو یک خاصیت مهم دارد: آبی که برای شستشو استفاده کرده‌اید، قبل از بخار شدن جذب پوست می‌شود. تنها استثنا در این زمینه محصولات ضد آکنه هستند که ‌به ‌کار بردن آنها روی پوست خیس ممکن است باعث تحریک بیشتر شود.

استعمال کرم مرطوب‌کننده پس از شست‌و‌شوی صورت
استعمال کرم مرطوب‌کننده پس از شست‌و‌شوی صورت

به دستمال‌های مرطوب بیش از حد اطمینان دارید!

بدون تردید، دستمال مرطوب راحت‌ترین وسیله برای پاک کردن صورت است. اما در پسِ این راحتی چیزی نهفته است! دستمال‌های مرطوب به جای از بین بردن آلودگی و مواد آرایشی، آنها را روی صورت پخش می‌کنند. بنابراین چندان نمی‌توان روی قدرت پاک‌ کنندگی آنها حساب کرد. اگر استفاده از آنها برای شما به عادت تبدیل شده، از حالا در عادات خود کمی تغییر بدهید: پس از دستمال مرطوب، صورت خود را به‌ طور کامل بشویید.

جمع ‌بندی

بدون تردید شستشوی صورت با استفاده از شوینده، یک بخش مهم از روتین پوستی است. اما انجام اشتباهاتی مانند شستن زیاد، استفاده از پاک‌ کننده نامناسب و… می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. حالا که با این اشتباهات رایج آشنا شده‌اید، سعی کنید آنها را در هنگام شستن پوست انجام ندهید. اگر می‌خواهید اطلاعات خود را درباره روش‌های مراقبت از پوست و مو بیشتر کنید، به مقالات دیگر ما در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز سر بزنید. آنها را در خانه امتحان کرده و تجربه‌های خود را با ما و خوانندگان دیگر به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا