زیبایی

همه آنچه باید درباره لیزر موهای زائد بدن بدانید

نکات مهم قبل و بعد از لیزر موهای زائد

از زمانی که تکنولوژی لیزر برای از بین بردن موهای زائد وارد میدان شد، نزدیک به 25 سال می‌گذرد. حالا لیزر موهای زائد تبدیل به یک امر عادی شده که در دسترس همه قرار گرفته است. در طول این یک ربع قرن نیز، هر روز فناوری‌های جدیدتر کار را برای متخصصان پوست و مشتریان آسان‌تر می‌کنند. با این وجود، لیزر یک دستاورد کاملاً بی‌ خطر نیست. بهتر است با روش لیزر موهای زائد آشنا شوید تا انتظارات‌ شما متناسب با واقعیات باشد. ما در این مقاله، شما را با مهم‌ترین نکات مرتبط با این موضوع آشنا می‌کنیم.

فهرست مطالب

خواندن این نوشته شما را با تمام نکات مهم برای از بین بردن و حذف موهای زائد با لیزر آشنا می کند.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

باید و نبایدهای قبل و بعد از لیزر موهای زائد

حالا که تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید از شر موهای زائد خلاص شوید، بهتر است آماده باشید. دانستن این نکات قبل و پس از انجام لیزر کاملاً ضروری است.

پیش از لیزر چه کنیم؟

  • 24 ساعت قبل از انجام لیزر باید ناحیه مورد ‌نظر را به ‌طور کامل از مو پاکسازی کنید. در واقع لیزر به کوچک‌ترین موی روی پوست واکنش نشان داده و باعث ایجاد سوختگی می‌شود. ممکن است حتی بوی سوختگی مو هم به مشامتان برسد!
  • از تیغ برای تراشیدن موهای آن ناحیه استفاده کنید. حواستان باشد که به‌ هیچ وجه سراغ تیغ‌های برقی، وکس، موم یا وسیله دیگری نروید؛
  • چه در پی لیزر موهای زائد پا باشید و چه صورت؛ آن قسمت را باید از هرگونه آرایش، لوسیون، دئودورانت، کرم ضد‌ آفتاب یا موادی از این قبیل پاک کنید.
  • 3 تا 4 هفته قبل از لیزر نباید از برنزه ‌کننده استفاده کرده باشید. بد نیست آن بخش از بدن را کاملاً لایه ‌برداری کنید تا مطمئن شوید چیزی روی آن باقی نمانده است؛
  • باید بدانید که اگر ناحیه حتی 4 هفته پیش از لیزر در معرض آفتاب قرار گرفته باشد، نمی‌توان آن را لیزر کرد.

پس از لیزر موهای زائد چه کنیم؟

  • حالا وقت مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد است. پس دور حمام آب داغ، سونا و باشگاه را خط بکشید. چرا که گرمای لیزر تا 24 ساعت روی پوست می‌ماند. این یعنی خطر ایجاد محیط گرم برای رشد باکتری‌ها وجود دارد و ممکن است جوش بزنید؛
  • برخی آیتم‌های روتین پوستی خود را کنار بگذارید. کرم‌های حاوی اسکراب، گلیکولیک اسید و رتینول در این دسته قرار می‌گیرند. پیلینگ‌های شیمیایی را هم به این ممنوعیت‌ها اضافه کنید. البته پس از لیزر و در طول دوره، بهتر است رطوبت ‌رسانی به پوست را بیشتر کنید، چرا که خشکی آن افزایش می‌یابد؛
  • حمام آفتاب را هم کنسل کنید.

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

همانطور که گفتیم شما باید پیش از لیزر از انجام برخی کارها، اجتناب کنید. اما علاوه بر اینها، لیزر برای برخی افراد هم عوارض ناخوشایندی به همراه دارد.

اگر آنتی‌بیوتیک یا قرص‌های مکمل ویتامین مصرف می‌کنید: آنتی‌بیوتیک سبب حساسیت پوست شما به نور می‌شود. بنابراین احتمال بروز کهیر، تاول و حتی تب، خستگی و درد بعد از لیزر وجود دارد. بهترین کار این است که حداقل 7 روز پیش از شروع درمان، آنتی‌بیوتیک را قطع کنید. همچنین قرص‌های رقیق‌کننده خون و ویتامین‌های با دوز بالا نیز می‌توانند موجب عوارض نا خواسته‌ای شوند.

اگر تبخال، زخم باز و آکنه فعال دارید: هر کدام از این مشکلات پوستی ممکن است در اثر لیزر تشدید شوند. حتی وجود آنها در اطراف ناحیه مورد نظر نیز می‌تواند وضعیت را بدتر کند. بنابراین توصیه می‌کنیم تا خوب شدن کامل، دست نگه دارید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تزریق بوتاکس هم ارائه میده؟

اگر بیماری خاصی دارید: افراد دارای دیابت یا ام اس احتمال دارد حساسیت بیشتری داشته باشند. بهتر است این افراد پیش از انجام لیزر با پزشک خود مشورت کنند.

ممنوعیت‌های لیزر موهای زائد بدن
ممنوعیت‌های لیزر موهای زائد بدن

عوارض جانبی احتمالی چه هستند؟

لیزر موهای زائد، در صورتی که موارد بالا را رعایت کنید، مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌کند. هر چند عوارض جانبی زیر، بسیار جزئی بوده و بین یک تا سه روز اول اتفاق می‌افتند:

  • درد
  • تورم
  • قرمزی

در موارد نادر، در صورتی که این کار توسط متخصص انجام نشده باشد، بروز مشکلات زیر هم محتمل است:

  • زخم
  • عفونت
  • تاول
  • تبخال
  • روشن یا تیره شدن پوست

آیا لیزر، ما را برای همیشه از شر موهای زائد خلاص می‌کند؟

درمان با لیزر دو نتیجه در پی خواهد داشت: یا تراکم موها را به ‌طور دائم کاهش می‌دهد یا موهای زائد را برای همیشه از بین می‌برد. اما این دو چه فرقی با هم دارند؟

کاهش دائمی تراکم مو یعنی برخی از موها پس از یک دوره درمان دوباره رشد می‌کنند و شما به درمان مداوم با لیزر نیاز خواهید داشت. اما حذف دائمی موها به این معنی است که هیچ یک از موهای آن ناحیه پس از یک دوره درمان، دیگر رشد نمی‌کنند. بنابراین به لیزر درمانی مداوم احتیاجی ندارید. حال اینکه آیا موها کامل از بین می‌روند یا فقط تراکم آنها کم می‌شود، به موارد زیر بستگی دارد:

  • رنگ و ضخامت موها
  • رنگ پوست فرد
  • نوع و کیفیت لیزر مورد استفاده
  • تخصص و مهارت فردی که لیزر را انجام می‌دهد

نکته مهم: اگر موهای خاکستری دارید که رنگدانه ملانین ندارند، لیزر موهای زائد روی آنها جواب نمی‌دهد. به‌ علاوه برخی مواقع، لیزر موها را بلندتر و ضخیم‌تر می‌کند. به عبارت دیگر، بعضی از موها برای لیزر مناسب نیستند. تشخیص این موضوع بر عهده پزشک یا تکنیسین لیزر است.

کاهش تراکم موهای زائد بدن با لیزر
کاهش تراکم موهای زائد بدن با لیزر

بعد از چند جلسه به نتیجه دلخواه می‌رسیم؟

معمولاً اولین سوالی که خیلی‌ها همان ابتدا از متخصص پوست می‌پرسند، این است: چند جلسه لازم است؟ خوب، برای پاسخ به این پرسش، یک جواب قطعی وجود ندارد. بهتر است بگوییم تعداد جلسات درمان بستگی به نوع پوست فیتزپاتریک شما دارد. این نوع پوست شما را بر اساس رنگ، حساسیت به آفتاب و احتمال برنزه شدن طبقه ‌بندی می‌کند. به توصیف دسته‌ بندی‌های زیر نگاهی بیندازید تا دریابید شما در کدام طبقه قرار می‌گیرید؟

دسته اول: پوست‌های رنگ‌پریده یا سفید. این نوع پوست‌ها به‌ راحتی می‌سوزند و به ‌ندرت برنزه می‌شوند. افرادی که موهای تیره دارند؛ معمولاً با 4-6 جلسه لیزر آن هم هر 4-6 هفته برای همیشه از شر موهای زائد خلاص می‌شوند. اما افراد دارای موهای روشن، کاهش تراکم مو را تجربه می‌کنند. در واقع آنها پس از یک دوره اولیه، ممکن است به 6 تا 12 جلسه دیگر لیزر موهای زائد در ماه نیاز داشته باشند.

دسته دوم: پوست‌های قهوه‌ای روشن، گاهی اوقات می‌سوزند. این نوع پوست‌ها همچنین به ‌آرامی برنزه می‌شوند. آنهایی که موهای تیره دارند؛ با 6 تا 10 جلسه، هر 4-6 هفته یک بار حذف همیشگی موها را شاهد خواهند بود. ولی موهای روشن، فقط باید به کاهش تراکم مو اکتفا کنند. ضمن اینکه بعد از پایان دوره اولیه درمان، ممکن است به 3 تا 6 جلسه دیگر در ماه نیاز داشته باشند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تزریق بوتاکس هم ارائه میده؟

دسته سوم: پوست قهوه‌ای متوسط ​​تا قهوه‌ای تیره به ‌ندرت می‌سوزد و خوب برنزه می‌شود. افراد با موهای تیره معمولاً می‌توانند با 6 تا 10 جلسه لیزر هر 4-6 هفته یک بار، کاهش تراکم مو را ببینند. برای حفظ نتیجه هم لازم است ماهیانه 3 تا 6 جلسه دیگر را تکرار کنند. اما آنهایی که موهای روشن دارند، بعید است که به لیزر جواب دهند.

تأثیر لیزر موهای زائد بر انواع پوست
تأثیر لیزر موهای زائد بر انواع پوست

نوع دستگاه لیزر چه تأثیری دارد؟

برای اینکه بیشترین تأثیر و کمترین عوارض را از لیزر موهای زائد ببینید، نوع دستگاه مورد استفاده هم اهمیت دارد. به ‌طور کلی چهار نوع دستگاه با فناوری‌های مختلف برای لیزر موها وجود دارد:

  1. دستگاه‌های مبتنی بر فناوری IPL که در واقع لیزر نیستند. این فناوری بیشتر شبیه لامپ‌هایی است که نور را در باند موج‌های متعددی از خود ساطع می‌کند. هر چند این دستگاه‌ها به شیوه لیزر عمل می‌کنند، اما کارایی کمتری دارند. به‌ علاوه، احتمال اینکه بتوانند موها را برای همیشه از بین ببرند، خیلی کم است.
  2. دستگاه‌های مبتنی بر فناوری الکساندرایت که برای افراد با پوست سفید و رنگ‌ پریده مناسب هستند؛ اما افراد با پوست تیره و موهای ضخیم نه تنها ممکن است نتیجه لازم را نگیرند، بلکه دچار سوختگی هم شوند.
  3. دستگاه‌های لیزر دایود را می‌توان بهترین دستگاه لیزر موهای زائد برای پوست‌های روشن تا متوسط دانست. این فناوری عمق نفوذ بالاتر و خطر کمتری دارد. هر چند تحقیقات نشان داده که این دستگاه، روی پوست‌های تیره و موهای ضخیم هم کارایی فوق ‌العاده‌ای دارد.
  4. دستگاه لیزر Nd:YAG یک فناوری نسبتاً جدید است که برای تمام انواع پوست به ‌کار می‌آید. اما به‌ طور خاص، روی پوست‌های برنزه و تیره بهترین اثر را دارد.
دستگاه لیزر الکساندرایت برای از بین بردن موهای زائد
دستگاه لیزر الکساندرایت برای از بین بردن موهای زائد

جمع ‌بندی

در این مقاله به نکات مهمی درباره لیزر موهای زائد اشاره کردیم. از باید و نبایدهای قبل و بعد از انجام لیزر گفتیم و شما را با دستگاه های‌ متنوع آن آشنا کردیم. با خواندن این مطلب، حالا تصمیم‌گیری راحت‌تر و آگاهانه‌تر خواهد شد.

علاوه بر این، شما با دیگر مقالاتی که در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز موجود هستند، به اطلاعات جالب و جدیدی درباره زیبایی دسترسی خواهید داشت. مطالعه این مطالب به شما امکان می‌دهد تا آنها را به ‌آسانی در خانه امتحان کنید. در کنار تجربه این روش‌ها، می‌توانید از دیگر خدمات ما مانند تزریق بوتاکس در منزل و تزریق فیلر نیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا