لوله کشی و تاسیسات

علت خالی یا کم شدن گاز کولر گازی چیست؟ نحوه تشخیص آن

کولر گازی، یکی از محبوب ترین وسایل سرمایشی در ایران است که فضاهای مسکونی و تجاری را به‌خوبی خنک می‌کند. گاز کولر گازی یا گاز مبرد، یکی از مهم‌ترین اجزای کولر گازی است که نقش مهمی در فرآیند خنک کردن هوا ایفا می‌کند. زمانی که گاز کولر گازی کم یا خالی می‌شود، عملکرد کولر گازی دچار اختلال می‌شود. مشکلاتی مانند خروج باد گرم از کولر گازی، یخ زدگی یونیت خارجی کولر، بوی نامطبوع، سروصدای زیاد، افزایش مصرف برق و کاهش قدرت سرمایش کولر از جمله علائم خالی شدن گاز کولر گازی هستند.

شاید بپرسید که دلیل خالی شدن گاز کولر گازی چیست؟ باید بدانید که نشت کردن گاز، فرسوده شدن قطعات، ضربه به قطعات و سوراخ شدن لوله‌های مسی باعث نشتی گاز کولر به بیرون می‌شوند.

باید بدانید که مشکل تخلیه گاز کولر هم برای کولر پنجره‌ای و هم برای اسپیلت پیش می‌آید و مساله‌ای جدی است. در این مطلب می‌خواهیم 5 علت اصلی خروج گاز مبرد از کولر گازی را به شما معرفی کنیم و روش حل این مشکل را به شما توضیح دهیم. اگر از کولر گازی برای خنک کردن محیط کار و زندگی خود استفاده می‎‌کنید و دوست دارید با نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با هوم سرویز همراه باشید.

نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی
نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی

آیا گاز کولر گازی تمام می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، در صورت وجود مشکل در کولر گازی یا اسپیلت، گاز مبرد داخل کولر به بیرون نشت می‌کند و بعد از مدتی تمام می‌شود. تمام شدن گاز کولر باعث خروج باد گرم و فشار به قطعات داخلی دستگاه می‌شود. بعد از نصب کولر گازی، گاز کولر تا 3 الی 4 سال به شارژ نیاز ندارد؛ اما در صورت نشتی گاز، به‌زودی تمام می‌شود. بعد از مشاهده علائم کمبود گاز در کولر گازی، باید با فرد متخصص تماس بگیرید تا ابتدا کولر گازی را به صورت کامل وکیوم کند و سپس راه اصلی نشتی گاز مبرد را پیدا کند.

اگر کولر گازی گاز نداشته باشد چه می‌شود؟

برای درک اهمیت گاز مبرد در کولر گازی، بهتر است عملکرد این وسیله را به شما توضیح دهیم.

روش کار کولر گازی به این صورت است که ابتدا، هوای گرم داخل خانه را با کمک دمنده، مکش می‌کند. سپس کمپرسور کولر، گاز مبرد را از اواپراتور دریافت کرده و گاز را فشرده می‌کند. سپس این گاز فشرده شده وارد کندانسور می‌شود و گرما را به محیط اطراف منتقل می‌کند. در نتیجه دمای گاز پایین می‌آید و هوای خنک تولید می‌شود. این گاز خنک شده وارد شیر انبساط کولر می‌شود و فشار آن پایین می‌آید. در مرحله بعد، گاز خنک شده و کم فشار، وارد اواپراتور می‌شود و گرمای محیط را جذب می‌کند. نتیجه این چرخه، سرد شدن محیط است.

بنابراین تمام فرآیند خنک سازی کولر گازی، با کمک گاز کولر انجام می‌شود. زمانی که مشکل نشتی و تخلیه گاز پیش می‌آید، دیگر هوای خنک تولید نمی‌شود و به قطعات کولر فشار می‌آید. بنابراین باید میزان کافی از گاز در کولر وجود داشته باشد تا این دستگاه به‌درستی کار کند.

باید بدانید که شارژ گاز کولر گازی، کاری تخصصی است و باید توسط سرویسکار کولر گازی یا نصاب کولر گازی انجام شود. در صورتی که ظرفیت مخزن گاز کولر خالی نشده باشد و شما برای شارژ گاز اقدام کنید، این احتمال وجود دارد که به دستگاه، آسیب جدی وارد شود. بنابراین باز هم توصیه می‌کنیم که انجام کارهای تخصصی مانند نشتی یابی و شارژ گاز کولر گازی را به افراد متخصص بسپارید.

سرویس وسایل سرمایشی
شارژ گاز کولر

مهم‌ترین دلایل کمبود و خالی شدن گاز کولر گازی

یکی از کارهای مهم برای مراقبت از کولر گازی و بهبود عملکرد این وسیله، توجه به میزان گاز کولر گازی است. باید بدانید که برخی از اتفاقات، موجب کم شدن یا خالی شدن گاز کولر گازی می‌شوند و سایر مشکلات را نیز به دنبال دارند. برای رفع این مشکلات، بهتر است از افراد متخصص و تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید تا با رعایت نکات ایمنی، مشکل اصلی کولر گازی را برطرف کنند.

موارد زیر، باعث تمام شدن گاز کولر گازی می‌شوند:

1- نشت گاز در لوله‌های کولر گازی

یکی از اصلی‌ترین دلایل خالی شدن گاز کولر گازی، وجود مشکل در لوله‌های دستگاه است. همانطور که در مقاله معرفی اجزای کولر گازی به شما توضیح دادیم، در داخل کولر و اسپیلت، تعداد زیادی لوله و قطعه وجود دارد که به صورت هماهنگ کار می‌کنند.

زمانی که مشکلی برای لوله‌های مسی کولر گازی پیش بیاید یا قطعات کولر جابجا شوند، گاز داخل لوله‌ها به بیرون نشت می‌کند و تمام می‌شود. بنابراین وجود مشکل در لوله‌های کولر، یکی از دلایل نشتی گاز و تخلیه گاز مبرد است.

برای پیدا کردن دلیل نشتی گاز، پیشنهاد می‌کنیم از دستگاه نشتی‌یاب استفاده کنید و لوله‌های مسی کولر گازی را به‌دقت بررسی کنید.

2- فرسودگی و خوردگی قطعات کولر گازی

یکی دیگر از دلایل خالی شدن گاز کولر گازی، فرسودگی و خوردگی قطعات است. زمانی که قطعات کولر قدیمی شوند، به‌درستی کار نمی‌کنند و همین موضوع احتمال نشتی و کاهش فشار گاز را افزایش می‌دهد.

برای جلوگیری از مواجهه با این مشکل، بهتر است قطعات فرسوده کولر گازی را در اسرع وقت تعویض کنید و سرویس کولر گازی را به صورت مرتب انجام دهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات شارژ گاز کولر گازی هم ارائه میده؟

3- سوراخ شدن لوله‌های مسی کولر

باید بدانید که گاز مبرد، در لوله‌ای به نام لوله رفت جریان دارد که این لوله، به کمپرسور و سایر قسمت‌های کولر متصل است. تنظیم فشار و جابجایی گاز مبرد از طریق لوله رفت انجام می‌شود. در صورت خراب شدن یا سوراخ شدن لوله‌های مسی کولر، گاز مبرد تخلیه می‌شود. بنابراین یکی از دلایل کاهش فشار گاز مبرد، ترک خوردگی و سوراخ شدن لوله‌های مسی کولر است.

برای رفع این مشکل، بهتر است از افراد متخصص بخواهید که مشکل نشتی لوله‌های مسی کولر را برطرف کنند تا گاز مبرد به بیرون نشت نکند و سرمایش محیط به کمک کولر گازی به‌درستی انجام شود.

4- وارد شدن ضربه به قطعات کولر گازی

در هنگام نصب کولر گازی، باید مکانی را انتخاب کنید که هیچ ضربه‌ای به کولر وارد نشود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای نصب کولر گازی روی دیوار اقدام می‌کنند تا هیچ ضربه‌ای به کولر وارد نشود.

در صورتی که فشار زیاد و ضربه‌های سنگین به قطعات کولر گازی وارد شود، این احتمال وجود دارد که لوله‌ها و اجزای کولر گازی آسیب ببینند و گاز مبرد کولر تخلیه شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، بهتر است از قطعات کولر گازی بیشتر مراقبت کنید تا ضربه‌ای به دستگاه وارد نشود.

در صورت وارد شدن ضربه به کولر، از تعمیرکار کولر گازی بخواهید که قطعات معیوب کولر گازی را تعویض کند.

5- سرویس نکردن کولر گازی

یکی دیگر از دلایل کم شدن و تخلیه گاز کولر، سرویس نکردن کولر گازی است. کارهایی مانند تعویض فیلترهای هوا، بررسی لوله‌ها و تعمیر قطعات از جمله کارهایی است که باید به صورت منظم انجام شوند تا طول عمر و کارایی کولر گازی بیشتر شود.

علائم کمبود گاز کولر گازی پنجره ای
علائم کمبود گاز کولر گازی پنجره ای

نشانه‌های تشخیص خالی یا کم شدن گاز کولر گازی

در قسمت قبلی، با مهم‌ترین دلایل خالی شدن گاز کولر گازی آشنا شدید. حالا می‌خواهیم با علائم و راه های تشخیص کمبود گاز کولر گازی آشنا شویم.

موارد زیر، از جمله علائم کمبود گاز در کولر گازی هستند:

1- کاهش قدرت خنک کنندگی کولر

زمانی که گاز مبرد کولر گازی تخلیه می‌شود و فشار آن پایین می‌آید، قدرت خنک کنندگی کولر کم می‌شود. گاز مبرد، وظیفه خنک کردن هوای خانه را برعهده دارد. بعد از خروج این گاز و خالی شدن مخزن، کمپرسور نمی‌تواند دمای هوا را پایین بیاورد. در این حالت، بعد از روشن کردن کولر گازی شاهد خروج باد گرم از کولر خواهید بود. برای رفع این مشکل باید شارژ گاز کولر را انجام دهید تا بتوانید از باد خنک کولر استفاده کنید.

2- افزایش هزینه برق

یکی دیگر از علائم کمبود گاز در کولر گازی، بالا رفتن مصرف برق کولر است. زمانی که فشار گاز مبرد پایین می‌آید، کمپرسور کولر بیشتر کار می‌کند تا هوای محیط را خنک کند و این موضوع باعث افزایش مصرف برق کولر گازی می‌شود. برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌های بالای قبض برق، بهتر است تعمیر کولر گازی را سریع‌تر انجام دهید.

3- یخ‌ زدن کندانسور دستگاه

همانطور که توضیح دادیم، انتقال گاز مبرد در کولر گازی از طریق لوله رفت انجام می‌شود. دمای لوله رفت همیشه در حالت استاندارد قرار دارد. زمانی که گاز مبرد تخلیه شود، توانایی خنک کنندگی کولر به صفر می‌رسد و دمای لوله رفت بسیار کم می‌شود. بنابراین شما شاهد سرد شدن و یخ زدن لوله کوچک کندانسور و لوله رفت کولر گازی خواهید بود. در صورت مشاهده یخ و برفک در داخل کولر گازی، بهتر است کولر گازی را خاموش کنید تا سایر قطعات کولر یخ نزنند. همچنین از تعمیرکار متخصص بخواهید که مشکل گاز کولر گازی را برطرف کند.

4- بوی نامطبوع کولر

گاز مبرد، نوعی گاز است که بوی خاصی دارد. زمانی که میزان نشتی گاز از کولر زیاد می‌شود، شما بوی نامطبوع و آزاردهنده‌ای را استشمام می‌کنید. در این حالت بهتر است کولر گازی را خاموش کنید و پنجره‌ها را باز بگذارید تا بوی گاز از محیط بیرون برود. سپس با شماره تعمیرکار کولر گازی تماس بگیرید و از او بخواهید که تعمیر کولر گازی منزل شما را انجام دهد.

5- صداهای عجیب کولر

در صورت خالی شدن گاز کولر گازی، کمپرسور و کندانسور با تمام توان کار می‌کنند تا بتوانند دمای هوا را پایین بیاورند و محیط را خنک کنند. این موضوع، منجر به شنیده شدن سروصدا از کولر گازی می‌شود. بنابراین اگر از صداهای عجیب کولر گازی کلافه شده‌اید، بهتر است برای شارژ گاز مبرد کولر و سرویس کولر گازی خود اقدام کنید.

تعمیر وسایل سرمایشی
بوی نشتی گاز از کولر گازی

عوارض استفاده از کولر گازی بدون گاز

متاسفانه بعضی از افراد، بعد از خالی شدن گاز کولر، باز هم از این دستگاه استفاده می‌کنند. باید بدانید که کولر گازی بدون گاز، قادر به تولید هوای خنک نیست و عملکرد خوبی ندارد. همچنین نبودن گاز در محفظه، باعث فشار به قطعات داخلی کولر و سوختن موتور کولر می‌شود.

در ادامه، با پیامدهای منفی روشن کردن کولر گازی بدون گاز آشنا خواهید شد:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات شارژ گاز کولر گازی هم ارائه میده؟

1- پایین آمدن قدرت خنک کنندگی کولر

همانطور که به شما توضیح دادیم، تمام چرخه تبرید (خنک سازی) در کولر گازی، با کمک گاز مبرد انجام می‌شود. بنابراین در صورتی که گاز کولر گازی تخلیه شود و به بیرون نشت کند، قدرت خنک کنندگی کولر گازی بسیار پایین می‌آید و دیگر نمی‌تواند هوای خانه را خنک کند. برای حفظ عملکرد دستگاه و بهره‌مند شدن از هوای سرد کولر گازی، بهتر است به علائم کمبود گاز در کولر توجه داشته باشید و در صورت نیاز گاز مبرد کولر را شارژ کنید.

2- افزایش مصرف برق کولر

قطعاً شما هم دوست ندارید که هر ماه، هزینه‌های سنگین قبض برق را پرداخت کنید! یکی از پیامدهای روشن کردن کولر گازی بدون گاز، افزایش مصرف برق است. بعد از تخلیه گاز دستگاه، کولر گازی با توان بیشتر کار می‌کند تا هوای خانه را خنک کند و این موضوع باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود. باید بدانید که این موضوع به محیط زیست آسیب زیادی وارد می‌کند. بنابراین اگر دوست دارید در مصرف برق صرفه‌جویی کنید، سرویس منظم کولر گازی را انجام دهید.

3- خرابی قطعات و نیاز به تعمیرات گران‌قیمت

بی‌توجهی به کمبود گاز در محفظه کولر، باعث خراب شدن قطعات مهم می‌شود. در صورت سوختگی موتور، شل شدن قطعات داخلی و خرابی کندانسور و کمپرسور، شما باید هزینه زیادی بپردازید تا کار تعمیر و تعویض قطعات کولر گازی انجام شود. بنابراین اگر می‌خواهید مجبور به پرداخت هزینه‌ تعمیر کولر گازی بیشتر از حد معمول نشوید، به وجود گاز کافی در کولر گازی توجه بیشتری داشته باشید.

خروج باد گرم از کولر
خروج باد گرم از کولر گازی

بهترین روش‌ها برای پیشگیری و رفع مشکل کمبود گاز کولر گازی

هر زمان که گاز مبرد کولر تخلیه شود یا فشار آن پایین بیاید، عملکرد دستگاه نیز افت می‌کند و دیگر هوای خنک مطبوع و باکیفیتی را تولید نخواهد کرد. این موضوع در طول روزهای گرم سال بسیار آزاردهنده است و باعث می‌شود که از گرمای هوا کلافه شوید. خبر خوب این است که شما می‌توانید از مشکل نشتی گاز کولر پیشگیری کنید و با بعضی از اقدامات فوری، این مشکل را سریع‌تر برطرف کنید.

برای پیشگیری و رفع مشکل نشتی گاز کولر گازی، کارهای زیر را انجام دهید:

1- سرویس کولر گازی به صورت منظم

بهتر است سالی یک بار سرویس کولر گازی را انجام دهید تا قطعات معیوب و ایرادهای دستگاه برطرف شوند و بتوانید با خیال راحت از کولر گازی استفاده کنید. بهترین زمان برای سرویس کولر گازی، فصل بهار است؛ زیرا هنوز گرمای هوا زیاد نیست و فرصت کافی برای تعمیر و تعویض قطعات کولر وجود دارد. با انجام سرویس‌های دوره‌ای، تمام مشکلات کولر توسط افراد متخصص شناسایی شده و برطرف می‌شود. این کار هم عملکرد کولر گازی را بهتر می‌کند و هم باعث افزایش عمر مفید کولر می‌شود.

2- رفع نشتی لوله‌های مسی کولر

اگر از لوله‌های محکم و سالم در کولر گازی استفاده کنید، احتمال نشتی گاز مبرد را به حداقل می‌رسانید. بنابراین در هنگام سرویس اولیه کولر گازی، از سرویسکار بخواهید که از سالم بودن لوله‌های مسی مطمئن شود و در صورت نیاز، کار رفع نشتی لوله‌های داخلی را انجام دهد.

همچنین در صورت وجود قطعات فرسوده و معیوب، این قطعات را عوض کنید تا عملکرد دستگاه بهتر شود.

3- رفع علت نشتی گاز قبل از شارژ گاز کولر

یادتان باشد تا زمانی که علت اصلی نشتی گاز را پیدا نکنید و مشکل اصلی را حل نکنید، باز هم شاهد نشتی گاز خواهید بود. باید بدانید که دستگاه‌های مخصوص نشتی گاز کولر وجود دارد و کم شدن گاز دستگاه را نشان می‌دهند. بنابراین از تعمیرکار کولر گازی کمک بگیرید تا هرگونه پوسیدگی، خرابی، نشتی آب و… را برطرف کند و سپس شارژ گاز را انجام دهد.

سرویس کولر گازی
سرویس کولر گازی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره علائم نشتی گاز از کولر گازی با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که چرا گاز کولر کم می‌شود؟ همچنین روش حل این مشکل را نیز به شما آموزش دادیم تا بتوانید مشکل نشتی و خالی شدن گاز کولر را سریع‌تر حل کنید و از هوای خنک کولر گازی بهره‌مند شوید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

تعمیر و سرویس کولر گازی، کاری تخصصی است و به همین دلیل، باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود. تیم تعمیرکاران متخصص هوم سرویز، در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب، تعمیر و سرویس کولر گازی را با بهترین قیمت انجام می‌دهند.

برای ثبت درخواست تعمیر یا سرویس کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا