زیبایی

با انواع لایه بردارهای مختلف پوست بیشتر آشنا شوید

لایه برداری پوست را درست انجام دهید!

داشتن پوست خوب آرزوی همه است. البته راه‌های رسیدن به این آرزو دیگر به سختی گذشته نیستند. حالا ده‌ها تکنیک از هایفوتراپی تا لایه برداری پوست به کمک شما می‌آیند تا صورتتان مثل آینه، صاف و شفاف شود. اما شاید بتوانید برخی از این روش‌ها را خودتان در خانه امتحان کنید. مثلاً لایه برداری و انواع مختلف آن را شناخته و مزایا و معایبش را بدانید. در این‌ صورت کار از آنچه فکر می‌کردید هم راحت‌تر می‌شود. نظر شما چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم گام اول را با خواندن این مقاله بردارید.

فهرست مطالب

اگر می خواهید پوستتان را به خوبی لایه برداری کنید و می خواهید اطلاعات بیشتری درباره این موضوع به دست آورید، با هوم سرویز همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

روش‌های مختلف لایه برداری پوست کدامند؟

تصورتان از لایه برداری چیست؟ آن دانه‌های کوچک دوست‌داشتنی که روی پوست می‌غلطند و صورت را مثل آینه صاف می‌کنند؟ یا شاید هم همان روشورهای قدیمی و سنتی که در حمام قدیمی‌ها، پیدا می‌شدند؟ هر چه که باشد، لایه برداری امروز گسترده‌تر و متنوع‌تر از گذشته شده است. آنقدر متنوع که می‌توان برای آن دسته ‌بندی‌های متفاوتی قائل شد. بد نیست قبل از هر چیز با این سه دسته کلی آشنا شوید:

لایه برداری فیزیکی پوست؛ اسکراب‌های دوست‌ داشتنی

لایه برداری پوست به ‌صورت فیزیکی شامل استفاده از همان دانه‌های ریز محبوبی می‌شود که پیشتر در موردشان صحبت کردیم. در واقع، این شما هستید که دانه‌های اسکراب را روی پوست می‌مالید. در نتیجه، آنها سطح پوست را ساییده و سلول‌های مرده را از بین می‌برند. اما این دانه‌های ریز چه هستند؟

  • پودر بامبو به‌ خاطر خواص مفید و ملایم خود، بهترین لایه بردار طبیعی است. جالب است بدانید که این پودر از سیلیکون طبیعی تهیه می‌شود که از شیره بامبو گرفته شده است.
  • دانه‌های جوجوبا در اصل همان موم جوجوبا هستند که کاملاً سفت شده‌اند. این ذرات ریز، ساختاری شبیه به سبوم یا همان روغن طبیعی پوست دارند و راز اثرگذاری آنها هم در همین نهفته است.
  • آرد جو دو سَر که برای لایه برداری همه انواع پوست، به‌ خصوص پوست‌های حساس کارایی دارد.
  • سبوس برنج از لایه بیرونی هسته برنج به دست می‌آید و به درد پوست‌های حساس و چرب می‌خورد.
  • شکر هم لایه بردار است و هم مرطوب ‌کننده طبیعی. ضمن اینکه این ذره شیرین محبوب، حاوی گلیکولیک اسید نیز هست.
  • آلوئه‌ورا سرشار از ویتامین، آمینواسید، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان و البته سالیسیک اسید است.

در مورد اسکراب‌ها، حواستان به این نکات باشد!

پوست حساس یا مستعد اگزما دارید؟ درباره وجود این مواد در اسکراب خود محتاط باشید: نمک، دانه‌های روغنی، مواد مصنوعی، سنگ آتشفشانی و هسته میوه؛

بهتر است فیس‌ واش‌های با خاصیت لایه برداری پوست، فاقد میوه‌ها و دانه‌های روغنی خرد شده باشند. مگر اینکه این دانه‌ها کاملاً و به ‌صورت خیلی ریز آسیاب شده باشند. چون ذرات خیلی بزرگ می‌توانند لایه برداری بیش از حد انجام داده و منجر به پارگی میکرو شوند. این یعنی از بین رفتن سد حفاظتی پوست!

لایه برداری سریع پوست با اسکراب
لایه برداری سریع پوست با اسکراب

از لایه برداری شیمیایی پوست چه می‌دانید؟

در این روش، پای کرم‌هایی به میان می‌آید که حاوی اسیدها و آنزیم هستند. کار اسیدها و آنزیم ها این است که پیوندهای پروتئینی را بین سلول‌های مرده پاره کرده و آنها را نابود می‌کنند. حتماً نام کرم‌های آلفاهیدروکسی اسید و بتاهیدروکسی اسید را شنیده‌اید؛ معروف‌ترین لایه بردارهای شیمیایی! جالب است بدانید که این اسیدها به ‌طور طبیعی در میوه‌ها و اسیدهای شیر یافت می‌شوند. آنزیم‌ها هم از میوه‌ها و به ‌ویژه انواع توت به دست می‌آیند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هایفو هم ارائه میده؟

چند نکته کاربردی درباره لایه برداری صورت و خانواده اسیدها

قبل از اینکه به سراغ معرفی تک ‌تک اعضای خانواده آلفا و بتاهیدروکسی اسیدها برویم، باید بگوییم:

کرم‌های لایه بردار بهترین گزینه برای پوست صورت و دیگر اعضای بدن هستند. چرا که این محصولات لایه برداری سبک انجام داده و از این رو برای پوست‌های حساس؛ ایده‌آل‌ترین گزینه به ‌شمار می‌روند.

  • آلفاهیدروکسی اسیدها (AHA) شامل اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک و اسید مندلیک می‌شوند. از جمله خواص اسید گلیکولیک و اسید مندلیک می‌توان به بهبود رنگ پوست، هایپرپیگمنتیشن خفیف، منافذ بزرگ و چروک‌ها اشاره کرد. اسید لاکتیک را نیز قهرمان پوست‌های حساس لقب داده‌اند؛ یک لایه بردار ملایم اما مؤثر از خانواده AHA.
  • مهم‌ترین بتاهیدروکسی اسیدها (BHA) عبارت هستند از: اسید سالیسیلیک، آنزیم ها، پپتیدها و رتینوئیدها. کرم‌های حاوی بتا برای پوست‌های مستعد آکنه و آسیب ‌دیده از آفتاب کاربرد دارند. چرا که عمیقاً به درون منافذ نفوذ و آنها را مسدود می‌کنند. به ‌علاوه، پاک کردن چربی اضافی پوست و در نتیجه زدودن سلول‌های مرده از دیگر خواص آنها است.

کرم‌های لایه بردار شیمیایی برای چه نوع پوستی کاربرد دارند؟

اسیدهای آلفا و بتا را می‌توان لایه بردارهای ملایم دانست. با این حال بهتر است بدانید که کرم‌های لایه بردار با غلظت بالاتر از 10 درصد دیگر به این ملایمت عمل نمی‌کنند. به عبارت دیگر، این محصولات به کار لایه برداری پوست خانگی می‌آیند. اما اگر در جستجوی لایه بردار قوی برای لک صورت هستید، باید از کرم‌های با غلظت بیشتر استفاده کنید. البته نه بدون نسخه و تجویز پزشک!

پوست ترکیبی و نرمال دارید؟ بد نیست لایه برداری صورت با گلیکولیک اسید را امتحان کنید. این اسید، کوچک‌ترین ساختار مولکولی را در بین گروه AHA ها دارد. یعنی هم پوست، سریع‌تر آن را جذب کرده و هم خود اسید، سریع‌تر از بقیه اسیدها عمل می‌کند. ضمن اینکه گلیکولیک، خاصیت جذب آب دارد که منجر به بهبود رنگ پوست می‌شود. درمان منافذ باز، اسکارهای ناشی از آکنه، خطوط ریز و خستگی پوست را هم به این خواص اضافه کنید.

پوست خشک، بالغ و حساس دارید؟ اسید لاکتیک یک لایه بردار عالی و البته ملایم برای پوست‌های حساس و بالغ است. این اسید، خاصیت سم‌زدایی و مرطوب‌ کنندگی بیشتری از گلیکولیک دارد. اما در مبارزه با سلول‌های مرده و شاداب کردن پوست به همان اندازه مفید و کارآمد است.

پوست چرب و مستعد آکنه دارید؟ سالیسیلیک اسید که از خانواده بتا است، خاصیت ضد التهاب و ضد ‌باکتری دارد. پس اگر پوستتان مستعد آکنه و آسیب است، کرم‌های حاوی سالیسلیک به کار شما می‌آیند.

لایه برداری پوست صورت با آلفاهیدروکسی اسید
لایه برداری پوست صورت با آلفاهیدروکسی اسید

لایه برداری مکانیکی؛ سریع‌ترین روش لایه برداری پوست

تعریف لایه برداری مکانیکی بسیار ساده است و می‌توان آن را در لایه برداری پوست صورت با دستگاه خلاصه کرد. حالا این دستگاه یا وسیله می‌تواند از یک براش ساده تا یک دستگاه میکرودرم و حتی لیزر را هم در برگیرد. بنابراین وسایل لازم برای لایه برداری پوست اینها هستند:

  • براش لایه بردار: این نوع براش‌ها معمولاً برس‌های ساخته ‌شده از مو هستند که برای زدودن سلول‌های مرده از صورت و بدن به ‌کار می‌روند. براش‌ها را هم می‌توانید به ‌صورت خشک و هم با سایر محصولات مانند پاک ‌کننده یا شوینده بدن استفاده کنید. برخی از برس‌های لایه بردار، برقی هستند.
  • اسفنج لایه بردار: این وسیله یک شیوه ملایم‌تر برای لایه برداری است. اسفنج‌ها را می‌توان به همراه صابون یا فیس ‌واش در حمام و با آب گرم مورد استفاده قرار داد.
  • دستکش لایه بردار: اگر فکر می‌کنید، اسفنج یا براش برایتان دشوار است، دستکش گزینه بعدی است. فقط کافی است با صابون یا شوینده، آن را روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید. البته باید بگوییم که دستکش بهترین انتخاب برای لایه برداری پوست بدن است.
  • دستگاه میکرودرم ابریژن: این دستگاه از کریستال‌های کوچکی برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌گیرد. میکرودرم در کلینیک و توسط متخصص پوست انجام می‌شود، اما شما می‌توانید میکرودرم در خانه را هم امتحان کنید.
انواع براش‌های لایه بردار پوست
انواع براش‌های لایه بردار پوست

دانستنی‌های مهم درباره لایه برداری پوست با میکرودرم

همانطور که گفتیم میکرودرم یک روش لایه برداری سریع پوست است که عوارضی هم ندارد. اگر تا به حال با این شیوه سر و کار نداشته‌اید، بد نیست بدانید که آشنایی با آن خالی از لطف هم نیست.

همه چیز با کریستال‌های ریزی شروع می‌شود که به کمک یک دستگاه دستی، خیلی آرام روی صورت شما کشیده می‌شوند. این کریستال‌ها به پاکسازی لایه بیرونی پوست، جایی که سلول‌های مرده در آن پنهان شده‌اند، می‌پردازند. در نتیجه، پس از جلسه اول، پوست روشن‌تر و سفت‌تر شده و جوان‌تر نیز به ‌نظر می‌رسد. اما نتایج دیگری را هم می‌توان از این روش انتظار داشت؛ مثلاً:

  • کاهش چین و چروک؛
  • کوچک کردن منافذ؛
  • از بین بردن لک‌های قهوه‌ای؛
  • کاهش اسکارهای ناشی از آکنه؛
  • درمان هایپرپیگمنتیشن.

مزایای استفاده از میکرودرم چیست؟

  • میکرودرم یک روش ایمن و مؤثر برای همه انواع پوست محسوب می‌شود. در حقیقت، کریستال‌های کوچک، بسیار ظریف بوده و هیچ آسیبی به پوست وارد نمی‌کنند.
  • در طول پروسه درمان، شما هیچ دردی را حس نمی‌کنید. به‌ علاوه، در عرض 1 ساعت و حتی کمتر تغییر محسوسی را در پوست خود مشاهده خواهید کرد. هر چند ممکن است بنا به شرایط پوست‌تان، به جلسه‌های اضافی نیاز داشته باشید.
  • نتایج حاصل از میکرودرم تا چند ماه روی صورت باقی می‌مانند. اگر روتین پوستی خود را رعایت کنید، تأثیر آن چند برابر هم می‌شود.
لایه برداری پوست صورت با دستگاه میکرودرم
لایه برداری پوست صورت با دستگاه میکرودرم

این موارد را در لایه برداری رعایت کنید

اگر تا کنون از مزایای لایه برداری پوست اطلاع نداشته و حالا تصمیم گرفته‌اید آن را امتحان کنید؛ بهتر است چند نکته را بدانید:

  • نخست اینکه همه شکل‌های لایه برداری مفید هستند. اما باید با توجه به نوع پوست و شرایط آن انتخاب کنید که کدام یک برایتان بهتر است. در غیر این ‌صورت، عوارض لایه برداری پوست صورت گریبان گیر شما خواهد شد؛
  • لایه برداری خوب است اما زیاده‌ روی در انجام آن خطراتی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پوست‌های معمولی و چرب 1 تا 3 بار در هفته، لایه برداری ملایم انجام دهند. در صورت استفاده از لایه بردار قوی‌تر، هفته‌ای یک ‌بار کافی است. اگر هم پوست حساس یا خشکی دارید، به هفته‌ای یک ‌بار لایه برداری سبک اکتفا کنید.
  • بعد از استفاده از لایه بردار، حتماً از مرطوب ‌کننده و محصولات حاوی SPF کمک بگیرید.

نتیجه ‌گیری

در این مقاله، شما را با متدهای مختلف لایه برداری پوست آشنا کردیم. همچنین اطلاعاتی را هم پیرامون نحوه انجام آن و موارد احتیاط در استفاده از این لایه بردارها در اختیار شما قرار دادیم. حالا می‌توانید با توجه به نوع پوست خود، یک روش مناسب را انتخاب کرده و آن را امتحان کنید.

اگر می‌خواهید روتین پوستی مناسبی را برای خود تنظیم کنید یا حتی در انتخاب رنگ موی دلخواه‌تان مردد هستید، یک توصیه برایتان داریم: به دیگر مقالات ما در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز نگاهی بیندازید. در این مطالب متنوع، راهکارهای ساده و کم ‌هزینه‌ای را برای زیباتر شدن به شما ارائه داده‌ایم. پس تنها کافی است آنها را بخوانید تا مراقبت از پوست و مو، برایتان بهتر و آسان‌تر از همیشه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا