خانگی و ساختمانی

نکات مهم برای تعمیر پمپ آب موتورخانه که باید بدانید

مشکلات پمپ آب در موتورخانه

یکی از اجزای مهم سیستم موتورخانه، پمپ آب موتورخانه است که عملکردی مشابه پمپ‌های معمولی داشته و فشار آب را در لوله‌ها افزایش ‌می‌دهد. آب گرم‌ شده در بویلر موتورخانه به وسیله پمپ افزایش فشار پیدا کرده و با سرعت بیشتری در لوله‌ها حرکت ‌می‌کند. بسته به نوع دیگی که در تاسیسات گرمایشی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد، ممکن است یک یا چند پمپ آب در هر سیستم قرار داده شود. هر پمپ آب شامل یک ورودی و یک خروجی ‌می‌باشد. همانطور که احتمالا ‌می‌دانید وروی پمپ، آب گرم را دریافت کرده، فشار آب را افزایش داده و سپس آن را به سمت مقصد پمپ ارسال ‌می‌کند. در صورتی‌ که پمپ تاسیسات دچار لرزش غیرمعمول شده باشد، سر و صدای غیرمعمولی یا صدای بیش از اندازه ایجاد کند، فشار آب بیش از حد بالا بوده یا فشار کم باشد و پمپ موتورخانه از کار بیافتد، نیاز به تعمیر پمپ آب موتورخانه وجود خواهد داشت.

سرویس و تعمیر پمپ آب موتورخانه اهمیت زیادی دارد؛ زیرا موتورخانه ساختمان مهم‌ترین قسمت تاسیسات مکانیکی آن محسوب ‌می‌شود که اصلی‌ترین تجهیزات ساختمانی در آن‌جا قرار ‌می‌گیرند. به همین دلیل ‌می‌توان گفت که رفاه ساکنان ساختمان به داشتن موتورخانه‌ای سالم وابسته است. تاسیسات و تجهیزات موتورخانه باید کاملا باکیفیت باشند و در صورت هرگونه خرابی تعمیر شوند. تنها در این‌ صورت است که ‌می‌توان رفاه ساکنان را از لحاظ عملکرد صحیح تاسیسات موتورخانه، کاملا تضمین کرد. در این نوشته با نکات مهم برای تعمیر پمپ آب موتورخانه آشنا خواهید شد و از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

سرویس موتورخانه
اهمیت سرویس موتورخانه

علت خرابی پمپ آب موتورخانه

در تما‌می‌ شرایط، توصیه ‌می‌شود طراحی و پیاده‌سازی سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی یا همان موتورخانه به‌ درستی انجام شود. در این‌ صورت ‌می‌توان تضمین کرد که پمپ آب موتورخانه تا چندین سال نیاز به تعمیر پیدا نمی‌کند. از طرفی، سرویس پمپ آب موتورخانه نیز در طی زمان‌های مشخص، ‌می‌تواند از بروز مشکلات احتمالی در این وسیله جلوگیری کند.

در واقع، ‌می‌توان گفت عمر پمپ‌های موتورخانه در حدود 10 تا 25 سال بوده و تا این مدت زمان دوام و ماندگاری خواهند داشت. در این‌ صورت با عدم رسیدگی به‌موقع به پمپ‌های موتورخانه، تعمیر آن ضرورت پیدا خواهد کرد. خرابی پمپ موتورخانه غالبا به دلایل زیر اتفاق ‌می‌افتد:

  • وجود عوامل خارجی مانند آلودگی‌های محیطی
  • مناسب‌ نبودن لوله‌کشی تاسیسات و ایجاد فشار بیش از حد به پمپ موتورخانه
  • قرار گرفتن پمپ در محل نامناسب
  • عدم توجه به سرویس به‌موقع پمپ آب موتورخانه
  • وجود هوا در لوله‌های تاسیسات موتورخانه
  • تراز نبودن کوپلینگ‌ها در پمپ‌های زمینی

در این‌ صورت، با وجود این شرایط، غالبا یک یا چند عدد از مشکلات زیر برای پمپ آب موتورخانه رخ خواهد داد:

1- مشکل کم‌ شدن ارتفاع آب یا مقدار آب‌دهی:

در پمپ موتورخانه، این مشکل به دلایل زیر اتفاق خواهد افتاد:

  • اگر در آب هوا وجود داشته باشد، پمپ خراب می شود که در این‌ صورت پمپ باید هواگیری شود.
  • لوله مکش، مسیر زیادی داشته و طولانی باشد.
  • اگر جهت گردش پمپ اشتباه باشد.
  • صافی موجود در لوله‌کشی پمپ مسدود شده باشد که برای رفع مشکلش باید تمیز شود.
  • افت فشار شبکه از ارتفاع آب‌دهی پمپ بیشتر باشد.

در واقع، در حالت عادی، پمپ موتورخانه نباید هوا داشته باشد؛ مگر اینکه پمپ اشتباهی انتخاب شود.

2- مشکل خراب‌ شدن کوپلینگ‌ها:

این مشکل در پمپ آب موتورخانه غالبا به دلایل زیر اتفاق ‌می‌افتد:

  • اتصال انبساط به‌ صورت اشتباه نصب شده باشد.
  • تنش وارده از لوله‌ها به دهانه پمپ زیاد باشد.
  • کوپلینگ به‌ درستی تراز نشده باشد.

3- مشکل ایجاد ارتعاش و سروصدای غیرعادی در پمپ آب:

این مشکل به دلایل زیر در پمپ آب بروز پیدا ‌می‌کند:

  • در پمپ‌های زمینی، کوپلینگ پمپ به‌ درستی تراز نشده باشد.
  • در پروانه پمپ، مواد زائد گیر کرده و در نتیجه آن، پروانه از بالانس خارج شده باشد.
  • محور تاب برداشته یا در یاتاقان مشکلی ایجاد شده باشد.

4- مشکل بیشتر بودن نشتی محفظه آب‌ بندی از حالت عادی:

در پمپ آب موتورخانه، این مشکل نیز به دلایل زیر بروز پیدا خواهد کرد:

  • پکینگ پمپ به‌ خوبی نصب نشده باشد یا نوع نصب‌ شده برای این کار مناسب نباشد.
  • بین شفت و محفظه آب‌ بندی فاصله زیادی وجود داشته باشد و این فاصله باعث فشرده‌ شدن پکینگ به اجزای داخلی پمپ شود.
  • محفظه آب‌ بند به‌ درستی داخل محفظه آب‌ بندی قرار نگرفته باشد و از ورود آب جلوگیری کند.

5- مشکل قطع و وصل شدن مکرر پمپ آب:

این مشکل نیز غالبا به دلیل کم‌ شدن باد یا سوراخ‌ شدن منبع فشار و تیوب به وجود ‌می‌آید.

تعمیر پمپ آب موتورخانه

در حالت کلی، موارد مربوط به نگهداری و تعمیر پمپ آب موتورخانه‌ها و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، دو دسته خدمات را شامل ‌می‌شوند:

  1. تعمیر پمپ آب موتورخانه
  2. سرویس پمپ آب موتورخانه

در بیشتر مواقع، اگر در پمپ آب موتورخانه ایراداتی وجود داشته باشد، این ایرادات تنها با سرویس‌ کردن پمپ آب رفع ‌می‌شوند. تنها در مواقعی نیاز به تعمیر یا حتی تعویض پمپ وجود خواهد داشت که پمپ آب به‌صورت کامل از کار بیفتد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که ایراداتی مانند خرابی برد پمپ آب، تاب برداشتن محور یا ایجاد آسیب‌های فیزیکی در برخی دیگر از قطعات پمپ آب، با تعمیر آن وسیله رفع ‌می‌شوند. شما می توانید تعمیر و تعویض پمپ آب منزل خود را به متخصصان حرفه ای و باتجربه هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع و با هزینه مناسب، مشکل پمپ و منبع آب ساختمان شما را حل کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر و سرویس موتورخانه هم ارائه میده؟

پمپ آب سیرکولاتور
پمپ آب سیرکولاتور

تعمیر پمپ آب سیرکولاتور به چه‌ صورت انجام ‌می‌گیرد؟

پمپ آب سیرکولاتور همان پمپ‌های جریانی هستند که وظیفه انتقال سیال گرم‌ شده توسط دیگ فولادی یا سیال چدنی را بر عهده دارند. به‌ همین دلیل، تعمیر پمپ آب سیرکولاتور و عیب‌یابی آن، در بهبود عملکرد سیستم حرارتی ساختمان بسیار اهمیت دارد. در این میان، ‌می‌توان گفت که تعمیر پمپ آب سیروکولاتور موتورخانه که با نام تعمیر پمپ آب برگشتی نیز شناخته ‌می‌شود، با عیب‌یابی و رفع عیب این وسیله انجام خواهد شد. در حین انجام این کار، غالبا سیستم شوفاژ برای مدت کوتاهی قطع شده و پمپ از مدار خارج ‌می‌شود؛ اما پس از عیب‌یابی و رفع نقص موجود، سیستم شوفاژ مجددا در محل خود نصب خواهد شد.

سرویس پمپ آب برای موتورخانه
سرویس پمپ آب برای موتورخانه

سرویس پمپ آب موتورخانه

در صورتی‌ که به‌ طور منظم و دوره‌ای، پمپ موتورخانه منزل شما سرویس شده و نواقص جزئی موجود رفع شوند، علاوه‌ بر اینکه عملکرد سیستم بهبود پیدا ‌می‌کند، پمپ آب نیز نیاز به تعمیر پیدا نخواهد کرد. می‌توان گفت که سرویس پمپ آب موتورخانه باید با بروز هر یک از عوامل زیر انجام شود:

  1. کاهش فشار آب پمپ موتورخانه
  2. تراز نبودن کوپلینگ پمپ
  3. وجود ارتعاش و سروصدای غیرمعمولی در پمپ آب
  4. قطع و وصل‌ شدن مکرر و بیش از اندازه پمپ آب
  5. بر عکس‌ شدن جریان آب به‌ دلیل عدم چرخش پروانه پمپ در جهت مناسب
  6. عدم آب‌ بندی صحیح پمپ و نشت آب
  7. وجود مواد زائد در صافی پمپ و بسته‌ شدن آن
  8. به‌ هم‌ خوردن بالانس پروانه پمپ به‌ دلیل وجود مواد و قطعات شناور در آب

می‌توان گفت که سرویس پمپ آب موتورخانه غالبا به‌ دلیل جلوگیری از خرابی‌ها و آسیب‌های شدید و جلوگیری از نیاز پمپ آب به تعمیر انجام ‌می‌شود. در این‌ صورت، اگر سرویس تجهیزات موتورخانه مانند پمپ آب، به‌ طور منظم و صحیح انجام نشود، پمپ آب برای افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد در سیستم آبرسانی نیاز به تعمیر سریع خواهد داشت.

نکات مهم در سرویس و تعمیر پمپ آب موتورخانه

تقریبا در اغلب موتورخانه‌ها از پمپ‌های آب با نوع سیرکولاتور خطی از گروه پمپ‌های سانترفیوژ استفاده ‌می‌شود. دور موتور در این الکتروپمپ‌ها بین 1500 تا 300 خواهد بود و از مزیت‌های مهم آن‌ها ‌می‌توان به مصرف بهینه انرژی در آن‌ها اشاره کرد.

برای نگهداری و سرویس پمپ آب موتورخانه توجه به موارد زیر اهمیت دارد:

  • پمپ آب و سایر دستگاه‌های موتورخانه نباید هنگام سرویس کردن، بی‌مورد دستکاری شوند.
  • ثبت‌ کردن خلاصه‌ای از سرویس و تعمیر دستگاه‌های مختلف موتورخانه یا پمپ آب ‌می‌تواند در سرویس و تعمیر مجدد آن‌ها بسیار تاثیر داشته باشد.
  • بازدید دوره‌ای و منظم از پمپ‌های آب و مخازن در موتورخانه‌ها ‌می‌تواند از بروز مشکلات و آسیب‌های احتمالی در آن‌ها جلوگیری کرده و نیاز به تعمیر آن‌ها را کاهش خواهد داد.
  • توجه به اطلاعات پمپ آب و سایر دستگاه‌های موتورخانه شامل دفترچه راهنما و نقشه موتورخانه، هنگام نگهداری و سرویس آن بسیار اهمیت دارد.

شما ‌می‌توانید برای اطمینان بیشتر از سرویس و تعمیر صحیح پمپ آب یا سایر تجهیزات موتورخانه ساختمان، از کارشناس تاسیسات کمک بگیرید.

هزینه تعمیر اجزای موتورخانه
هزینه تعمیر اجزای موتورخانه

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر و سرویس موتورخانه هم ارائه میده؟

هزینه تعمیر پمپ آب موتورخانه

قیمت نهایی تعمیر پمپ آب تاسیسات موتورخانه، کاملا به خرابی‌ها و مشکلات موجود در آن بستگی دارد. در برخی موارد ممکن است خرابی‌های کوچک ایجاد شده در پمپ آب یا سایر تاسیسات موتورخانه، با سرویس کردن آن‌ها برطرف شود. اما در مقابل، وجود خرابی‌ها و آسیب‌های شدید و زیاد در پمپ آب و سایر تجهیزات موتورخانه ‌می‌توانند باعث ایجاد ضرورت به تعمیر یا حتی تعویض پمپ آب شود. به‌ همین دلیل، امکان تعیین یک هزینه مشخص برای تعمیر پمپ آب موتورخانه وجود ندارد. در این مواقع، غالبا کارشناسان تاسیسات ‌می‌توانند با بازدید از موتورخانه، پمپ آب و بازدید از سایر تجهیزات آن، در رابطه با خرابی‌های موجود و هزینه‌های جانبی، اطلاعات کامل را ارائه دهند. یکی از مزیت های تیم هوم سرویز برای تعمیر و سرویس موتورخانه این است که متخصصان حرفه ای با هزینه مناسب کار شما را انجام می دهند و مشکل ساختمان شما با قیمت عالی برطرف می شود.

هزینه تعمیر پمپ آب
هزینه تعمیر پمپ آب

تعمیر و سرویس موتورخانه با متخصصان هوم سرویز

اگر می خواهید تعمیر و سرویس موتورخانه شما با هزینه مناسب و خیلی سریع انجام شود، کار را به تعمیرکاران مطمئن هوم سرویز بسپارید. برای ثبت درخواست خدمات سرویس موتورخانه، روی دکمه های زیر کلیک کنید:

تعمیر و سرویس موتورخانه با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

سرویس موتورخانه
سرویس موتورخانه

جمع‌بندی

در نتیجه تمام مطالب گفته‌ شده، ‌می‌توان گفت که با رسیدگی به‌موقع و سرویس پمپ آب موتورخانه به‌ صورت منظم، ‌می‌توان از بروز مشکلات شدیدتر و نیاز پمپ آب موتورخانه به تعمیر یا تعویض جلوگیری کرد. با این کار هم در هزینه‌‌ها و هم در زمان صرفه‌جویی خواهد شد. در کنار آن، ذکر این نکته نیز ضروری است که تما‌می ‌اجزای موتورخانه به یکدیگر وابسته‌اند؛ به‌ همین دلیل، وجود هر گونه اشتباه در سرویس‌ پمپ یا تعمیر آن ‌می‌تواند منجر به خرابی و ایجاد مشکلات احتمالی در سایر بخش‌‌های موتورخانه شود در این‌ صورت است که علاوه بر پمپ آب، این بخش‌‌ها نیز به تعمیر نیاز پیدا خواهند کرد. به‌ همین دلیل، کمک‌ گرفتن از کارشناسان تاسیسات و تعمیرکاران، ‌می‌تواند از بروز این مشکلات نیز جلوگیری کند. در صورت بروز مشکل در موتورخانه، شما می توانید کار سرویس و رفع مشکل موتورخانه خود را به کارشناسان حرفه ای و باتجربه هوم سرویز بسپارید. برای دسترسی به سایر مطالب و محتواهای ویدیویی هوم سرویز یه سری به صفحه آپارات هوم سرویز بزنید.

در جدول زیر، قیمت خدمات سرویس و راه اندازی تیم هوم سرویز را مشاهده خواهید کرد که از جمله مناسب ترین نرخ خدماتی در بازار ایران است؛ پس اگر می خواهید با قیمت مناسب کارهای تعمیرات موتورخانه برای ساختمان شما انجام شود، کار را به حرفه ای ترین تعمیرکاران هوم سرویز بسپارید.

قیمت تعمیر و سرویس موتورخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا