هوم سرویز

نحوه روشن کردن مشعل موتورخانه

مراحل روشن کردن مشعل در موتورخانه

نحوه روشن کردن مشعل موتورخانه در عملکرد و حتی کارایی این سیستم اهمیت بسیاری دارد. معمولا در اوایل فصل پاییز، مردم به فکر سرویس سالانه و راه‌اندازی سیستم‌های گرمایش مرکزی خود می افتند. این کار روی عملکرد موتورخانه و همچنین جلوگیری از خطرات و خسارات احتمالی، تاثیرگذار است و اهمیت زیادی دارد. در واقع اگر سرویس سالانه سیستم موتورخانه به درستی انجام شود، افراد می‌توانند مطمئن باشند که در طول فصل‌های سرد سال، سیستم به درستی کار خواهد کرد.

در این مقاله ابتدا به نحوه صحیح روشن کردن مشعل موتورخانه پرداخته‌ایم و سپس در رابطه با ایمنی موتورخانه و جلوگیری از خسارات احتمالی در طول فصل‌های سرد سال، نکاتی ذکر شده است که انجام آن‌ها، همانقدر که روشن کردن صحیح مشعل اهمیت دارد، مهم و ضروری است. اگر می خواهید با روش روشن کردن مشعل موتورخانه و نکات ایمنی این کار آشنا شوید، در این نوشته با هوم سرویز همراه باشید.

فهرست مطالب

یادتان باشد که رعایت نکات ایمنی در هنگام کار در موتورخانه اهمیت زیادی دارد.

 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

روش روشن کردن مشعل موتورخانه

روشن کردن مشعل موتورخانه، مراحل خاصی دارد که اگر هر یک از این مراحل با مشکل مواجه شده و به درستی انجام نشود، مشعل روشن نخواهد شد یا به درستی کار نخواهد کرد. در هنگام برخورد با مشکلات، حتی در صورت روشن بودن مشعل، ممکن است مشعل موتورخانه از کار بیفتد و خاموش ‌شود.

قبل از روشن کردن مشعل به منظور عملکرد صحیح موتورخانه و برای احتیاط بیشتر مطمئن شوید که:

  • دریچه دودکش موتورخانه باز باشد.
  • ترموستات و آکوستات موتورخانه روی درجه صحیح و موردنظر قرار بگیرند.
  • مشعل به برق متصل بوده و جریان گاز نیز به مشعل برقرار باشد.
  • سیستم شوفاژ موتورخانه از آب پر باشد.

برای روشن کردن مشعل موتورخانه مراحل زیر را با دقت و تبحر کافی انجام دهید:

  • در ابتدا بهتر است مسیر سوخت‌ رسانی را چک کنید. در واقع همانطور که احتمالا می‌دانید در روشن کردن مشعل موتورخانه یا روشن کردن هر وسیله‌ای که سوخت اشتعال‌زا مانند گاز یا گازوئیل دارد، چک کردن مسیر سوخت‌رسانی بسیار اهمیت داشته و با این اقدام از خطراتی مانند انفجار و ترکیدگی جلوگیری خواهد شد.

تقریبا مشعل تمامی موتورخانه‌ها از سوخت اشتعال‌زای گاز استفاده می‌کنند. در این ‌صورت قبل از روشن کردن مشعل موتورخانه توصیه می‌شود از سلامت شلنگ گاز متصل به مشعل مطمئن شوید. پس از آن بهتر است اتصالات مربوط به شلنگ گاز مانند بست را بررسی کنید تا کاملا سالم و بدون خطر باشند. پس از آن شیر گاز موتورخانه را باز کنید. برای اینکه از عدم نشتی شلنگ گاز مشعل موتورخانه نیز مطمئن شوید می‌توانید از آب و کف استفاده کرده یا تست حباب را امتحان کنید.

مشعل موتورخانه
مشعل موتورخانه

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر و سرویس موتورخانه هم ارائه میده؟
  • اقدام دومی که برای روشن کردن مشعل موتورخانه باید انجام دهید، چک کردن فیلتر و فشار گاز است. قبل از ورود گاز به مشعل موتورخانه، به منظور جلوگیری از ورود ذرات و آشغال‌های موجود در گاز، یک فیلتر تعبیه می‌شود که برای عملکرد صحیح و کارایی بهتر و قوی‌تر سیستم موتورخانه، این فیلتر باید تمیز شود تا فشار کافی گاز تامین شود.

به خصوص برای مشعل‌هایی که با سوخت‌های گاز و گازوئیل کار می‌کنند، چک کردن مداوم و تمیز کردن به موقع این فیلتر بسیار اهمیت دارد؛ زیرا گازوئیل غالبا دارای آشغال‌های ریز است که معمولا در کف مخزن تجمع کرده و می‌توانند مسیر سوخت‌رسانی را مختل کنند. به همین دلیل هنگام روشن کردن مشعل موتورخانه اطمینان از تمیز بودن و عملکرد صحیح فیلتر نیز بسیار اهمیت دارد.

  • در این مرحله شما می‌توانید استارت مشعل موتورخانه را بزنید. پس از استارت مشعل، اولین عملی که در دستگاه انجام می‌شود، روشن شدن موتور است. زمانی که موتور روشن می‌شود، فن سیستم موتورخانه نیز شروع به کار می‌کند. فن این سیستم وظیفه دارد که گازهای قابل احتراق موجود در کوره دیگ را از دودکش مشعل به سمت بیرون براند. در واقع این گازها بسیار خطرناک است و در صورت عدم کارکرد صحیح فن، امکان انفجار هنگام جرقه زدن مشعل وجود دارد.

اگرچه رله مشعل‌های موتورخانه طوری زمان‌بندی می‌شوند که در 30 ثانیه اول شروع به کار، گازهای قابل احتراق تخلیه شود و سپس ایجاد شعله در مشعل اتفاق می‌افتد.

  • پس از اینکه فن شروع به کار کرده و تخلیه گازها انجام شد، فشار هوا و فشار گاز مشعل باید به اندازه و کافی باشد تا مشعل روشن شود. در غیر این‌ صورت، اگر فشار هوای کافی وجود نداشته باشد یا فشار گاز کم باشد، مشعل روشن نخواهد شد. این مسئله توسط کلیدهای کنترل فشار هوا و گاز کنترل می‌شود. با عملکرد این کلیدها، در صورتی‌ که مقدار فشار هوا و فشار گاز مشعل کافی باشد، مشعل روشن خواهد شد.
  • در این مرحله، پس از شروع به کار فن سیستم موتورخانه و همچنین با کافی بودن فشار هوا و گاز این سیستم، الکترودهای جرقه‌زن شروع به جرقه زدن می‌کنند تا مشعل روشن شود.
  • پس از آن، شیر برقی مشعل موتورخانه شروع به کار می‌کند که وظیفه قطع کردن و وصل کردن مسیر گاز را دارد. در واقع پس از اینکه جرقه زدن توسط الکترودها آغاز می‌شود، بلافاصله شیر برقی وصل شده و مسیر گاز باز خواهد شد. در نتیجه شعله مشعل تشکیل می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که باز شدن شیر برقی مشعل موتورخانه به تدریج انجام شده و شعله کم کم افزایش پیدا می‌کند، در حالی ‌که قطع شدن آن به صورت لحظه‌ای انجام خواهد شد. 
  • در نهایت، چشم الکتریکی سیستم یا میله یون فعالیت خود را آغاز می‌کنند. این چشم الکتریکی همراه با میله یون وظیفه دارد که شعله مشعل را کنترل کند. حالا اگر شعله مشعل تشکیل شده باشد و چشم و میله یون آن را تشخیص دهند، مشعل موتورخانه شروع به کار خواهد کرد. 

نکات ایمنی سرویس موتورخانه
نکات ایمنی سرویس موتورخانه

نکات مهم برای سرویس و راه ‌اندازی مشعل‌های گازوئیلی در موتورخانه‌ها

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، سرویس موتورخانه و مشعل آن، قبل از شروع فصل‌های سرد سال بسیار اهمیت دارد و می‌توان گفت روی عملکرد صحیح و کارایی بهتر و قوی‌تر موتورخانه بسیار تاثیرگذار هستند. برای سرویس مشعل گازوئیلی موتورخانه توجه به نکات زیر اهمیت دارد و بهتر است این اقدامات انجام شود:

  1. در ابتدا کلید برق مشعل باید در وضعیت خاموش قرار بگیرد تا از ایجاد هرگونه خطر جلوگیری شود.
  2. پس از آن، باید ترموستات و آکوستات را روی درجه مطلوب قرار دهید.
  3. نازل مشعل باید از لحاظ تمیزی به دقت بررسی شود. همچنین تناسب اندازه نازل با ظرفیت حرارتی دیگ بسیار اهمیت دارد و باید از این موضوع نیز مطمئن شوید.
  4. الکترودهای جرقه‌زن مشعل باید تمیز بوده و در جای خود محکم قرار بگیرند. همچنین فاصله الکترودها نسبت به یکدیگر و نسبت به نازل نیز بسیار اهمیت دارد. می‌توان گفت غالبا این اندازه‌ها طبق توصیه کارخانه به صورت زیر است:
    • دو الکترود باید در فاصله 3 تا 4 میلی‌متری نسبت به یکدیگر قرار داشته باشند.
    • هر الکترود باید 9 میلی‌متر از محور نازل فاصله داشته باشد.
    • فاصله الکترودها از نوک نازل باید در حدود 0 تا 3 میلی‌متر باشد.
    • الکترودها از دیگر قسمت‌های فلزی مشعل باید بیشتر از 6 میلی‌متر فاصله داشته باشند.
  5. شعله پخش‌کن باید در فاصله مناسبی از نازل قرار داشته و این فاصله باید با زاویه نازل در تناسب بوده و برای این منظور نیز بهتر است طبق دستورالعمل کارخانه عمل شود.
  6. پس از اطمینان از اینکه اجزا در فاصله مناسب نسبت به یکدیگر قرار دارند، بهتر است فتوسل سیستم را بیرون آورده و آن را با استفاده از یک پارچه  کاملا خشک و نرم تمیز کنید.
  7. اتصال کابل‌های ولتاژ قوی ترانسفورمر نیز باید بررسی شود. همچنین بررسی و اطمینان از کیفیت اتصال فیش کابل‌های جرقه به الکترودهای جرقه‌زن نیز اهمیت دارد. در نتیجه شما باید از صحت این موارد نیز اطمینان حاصل کنید.
  8. در آن ‌دسته از مشعل‌هایی که پمپ توسط کوپلینگ به محور الکتروموتور متصل شده است، بهتر است دریچه تنظیم هوای مشعل را کاملا باز کرده و از استحکام کوپلینگ بین پمپ و موتور نیز مطمئن شوید. سپس دریچه تنظیم هوا را به صورتی ببندید که حدود 3 میلی‌متر باز باشد.
  9. مطمئن شوید که درون منبع به اندازه کافی گازوئیل وجود داشته و شیرهای مربوط به آن را باز کنید. همچنین بهتر است از وجود آب در دیگ و رادیاتورها نیز مطمئن شوید.
  10. در این مرحله می‌توانید کلید استارت مشعل را بزنید.
  11. سپس پمپ گازوئیل را هواگیری کنید. البته در سیستم‌هایی که دو لوله ای هستند، هواگیری پمپ گازوئیل به‌صورت خودکار انجام می‌شود. اما در صورتی ‌که لوله‌کشی افقی طولانی بود یا قائم پمپ قادر به مکش اولیه نبود، بهتر است سمت مکش را باز کرده و گازوئیل را به ‌صورت دستی درون آن بریزید. با این کار، پمپ شروع به کار خواهد کرد. در این مرحله می‌توانید، خلاء سنج را بررسی کنید. در صورتی‌ که پس از پر شدن لوله مکش، خلاء درون آن وجود نداشته باشد، ممکن است پمپ شروع به کار نکند یا به دلیل لوله‌ کشی غلط در سمت مکش، نشتی زیاد باشد.
  12. پس از روشن شدن مشعل نیز، اگر شعله دود داشته باشد، بهتر است دریچه هوا را باز کنید تا دود به طور کامل از بین برود. همچنین در صورت لزوم می‌توانید فشار پمپ را توسط آچار مخصوص تنظیم کنید.

در نهایت توصیه می‌شود به منظور اطمینان از عملیات صحیح جرقه‌زنی و اشتعال، مشعل را چندین بار خاموش و روشن کنید.

روشن کردن مشعل موتورخانه
روشن کردن مشعل موتورخانه

نشانه‌های وجود خطر در موتورخانه

بدیهی است که برای جلوگیری از حوادث و خسارات احتمالی در ابتدا باید خطرات را شناخت. به همین دلیل بهتر است نشانه‌های خطر را جستجو کنید. در صورت وجود خطر در موتورخانه نشانه‌های زیر را مشاهده می کنید:

  • سوختن یا از بین رفتن روپوش و عایق لوله‌های موتورخانه
  • وجود مایعات ناشناخته یا مواد غیرطبیعی روی کف موتورخانه
  • وجود آشغال روی کف موتورخانه
  • وجود سرسیم‌های لخت در تابلو برق یا روی کف موتورخانه یا انجام ندادن صحیح کارهای الکتریکی
  • وجود صدایی شبیه به صدای هیس هیس در موتورخانه که از یک شیر ناشی می‌شود. (مانند صدای بخار، آب داغ و مایعات شیمیایی)
  • صدای غیرطبیعی ساییدن دو چیز به یکدیگر از درون دستگاه و تجهیزات سیستم موتورخانه
  • وجود صدای ریختن مایع از یک مخزن یا ظرف‌هایی که حاوی مواد شیمیایی است.
  • وجود بوهای ناشناخته شیمیایی
  • وجود بوی فاسد شده و ماندگی که غالبا به دلیل عدم تهویه صحیح موتورخانه ایجاد می‌شود.

در صورت وجود هریک از این نشانه‌ها، احتمال ایجاد خطر در موتورخانه بسیار بالا است و بهتر است اقدامات لازم انجام شود.

بعضی افراد ترجیح می دهند که به جای نصب موتورخانه، از پکیج و شوفاژ استفاده کنند. شما می توانید نصب و سرویس انواع شوفاژ را به تیم حرفه ای و متخصص هوم سرویز بسپارید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر و سرویس موتورخانه هم ارائه میده؟
سرویس و راه اندازی موتورخانه
سرویس و راه اندازی موتورخانه با هوم سرویز

سرویس موتورخانه با هوم سرویز

اگر فکر می کنید که روشن کردن مشعل موتورخانه کار سختی است و نمی توانید به درستی انجامش دهید، بهتر است این کار را به افراد متخصص و حرفه ای بسپارید. شما می توانید سرویس موتورخانه خود را به تیم حرفه ای هوم سرویز بسپارید تا به بهترین شکل ممکن این کار را برای شما انجام دهند.

قیمت تعمیر و سرویس موتورخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا