زیبایی

روغن جوجوبا چه خواص شگفت انگیزی برای مو دارد؟

بسیاری از روغن‌های طبیعی، حالا جای خود را در روتین مراقبت از مو باز کرده‌اند. مثلاً یک شیشه کوچک روغن جوجوبا را می‌توانید، در کنار محصولات شیمیایی، روی میز آرایش خیلی‌ها ببینید. حتی نقل خواص روغن جوجوبا برای مو، دهان به دهان می‌چرخد و افراد بیشتری را به آن، علاقه‌مند می‌کند. این مزیت‌ها چه هستند که این روغن گیاهی را تا این حد، محبوب کرده‌اند؟ مشاهدات علمی هم، فواید روغن جوجوبا برای مو را تأیید می‌کنند؟ پاسخ این سوالات را در مقاله زیر، بخوانید.

فهرست مطالب

روغن جوجوبا چیست؟

روغن جوجوبا، مایعی است که از دانه‌های گیاهی با یک نام عجیب، استخراج می‌شود: سیموندزیا کینانسیس (Simmondsia chinensis). به هر روی این روغن طبیعی، ماده محبوبی است که به خاطر خواص بیشمار خود شناخته شده است. از جمله اینکه، مرطوب ‌کننده است و ویتامین‌ها و مواد معدنی آن، برای سلامت پوست و مو مفید هستند. البته شاید اطلاق عنوان روغن به این مایع شفابخش، چندان هم درست نباشد. چرا که ترکیب آن به موم بیشتر شبیه است تا روغن! در ادامه مطلب، شما را با خواص روغن جوجوبا برای مو، آشنا می‌کنیم.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در روغن جوجوبا
ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در روغن جوجوبا

روغن جوجوبا، مو را از درون رطوبت‌ رسانی می‌کند

یکی از مزیت‌های روغن جوجوبا نسبت به سایر روغن‌ها، این است که سبک و غیر قابل نفوذ است. در حقیقت، مرطوب‌ کننده‌ای است که روی سطح ساقه مو می‌نشیند. از همین رو، برای جذب و نگه داشتن رطوبت، فوق ‌العاده است. جالب است بدانید که وقتی که پوست سر و موهای شما بعد از شستشو، هنوز نمدار هستند؛ روغن‌هایی مانند آرگان یا نارگیل به ساقه مو نفوذ می‌کنند.
این امر باعث می‌شود تا از درون، کار نرم‌ کنندگی را انجام دهند. در حالی که روغن جوجوبا، روی سطح بیرونی می‌نشیند و موها را از خشکی و آسیب، محافظت می‌کند. پس اگر به دنبال یک نرم ‌کننده عمیق هستید، بهتر است در کنار روغن جوحوبا از دیگر روغن‌های نرم ‌کننده هم کمک بگیرید.

یکی از خواص روغن جوجوبا برای مو، بهبود ضخامت آن است

همانطور که گفتیم، روغن جوجوبا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این ترکیبات، نه تنها سلامت مو، که ناخن‌ها و پوست را هم تضمین می‌کنند. در واقع، روغن جوجوبا به خاطر داشتن ویتامین‌های B، C، E، زینک و مس؛ یک “روغن همه ‌کاره” لقب گرفته است. وجود این ویتامین‌ها کافی است تا این ماده طبیعی، موها را تقویت کند. بهبود ضخامت و رشد موها و جلوگیری از ریزش آنها را هم به لیست این خواص، اضافه کنید.

تغذیه قسمت‌های دور از دسترس موهای فر؛ خاصیت منحصر به فرد روغن جوجوبا

انجام برخی کارها، تنها در محدوده توانایی روغن جوجوبا است و بس! این روغن، به لحاظ شیمیایی ساختاری مشابه با ساختار سبوم انسان دارد. همین موضوع، آن را به یک گزینه ایده‌آل برای موهای خشک و فر بدل می‌کند. چطور؟ در حقیقت، وقتی موها فر هستند و یا اینکه از مدل های فرم کردن مو استفاده کرده ایم؛ سبوم به سختی می‌تواند به میانه ساقه مو برسد. در نتیجه، این قسمت‌ها در مقایسه با انتهای موها، کمتر مرطوب و تغذیه می‌شوند. اینجا است که روغن جوجوبا وارد عمل می‌شود و با رسیدن به بخش‌های دور، جای سبوم را می‌گیرد.

اگر موهایتان وز است؛ از خواص روغن جوجوبا برای مو بهره‌مند شوید

وز بودن موها، واقعاً آزار دهنده است و نمی‌توان، به راحتی با آن کنار آمد. خوشبختانه، روغن جوجوبا این قابلیت را دارد که وز موها را کاهش دهد. دلیل آن هم این است که رطوبت را در مو نگه می‌دارد و این یعنی، کم شدن وزها! جالب است بدانید که وزی موها، راهی برای جستجوی رطوبت از محیط است. چون مو، از هیچ راه دیگری نمی‌تواند آن را به دست بیاورد. به همین دلیل است که نگاه داشتن رطوبت در موها، اهمیت زیادی در روتین مراقبت از آنها دارد. به خصوص اگر، مستعد وز هم باشید.

کاهش وزی مو؛ یکی از فواید روغن جوجوبا برای مو
کاهش وزی مو؛ یکی از فواید روغن جوجوبا برای مو

فواید روغن جوجوبا برای مو، شامل حفظ تعادل pH می‌شود

از جمله ویژگی‌های روغن جوجوبا، خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری آن است. این ویژگی، موجب‌ می‌شود تا بتواند، رطوبت طبیعی کف سر و نیز تعادل pH را احیا کند. البته، بدون اینکه هیچ‌گونه اختلالی در غدد چربی به وجود بیاورد. به عبارت ساده‌تر، روغن جوجوبا منجر به این نمی‌شود که پوست سر، چربی طبیعی کمتر یا بیشتری را تولید کند. در نتیجه، حتی موهای چرب هم می‌توانند انتظار داشته باشند که بدون ذره‌ای افزایش چربی، مرطوب شوند.

به دنبال خلاصی از شوره‌ها هستید؟ روغن جوجوبا را امتحان کنید

یکی از محبوب‌ترین خواص روغن جوجوبا برای مو، مبارزه با شوره است. بدون شک این روغن، می‌تواند یک نقطه شروع عالی برای آنهایی باشد که، در جستجوی درمان طبیعی برای شوره هستند. چرا روغن جوجوبا ضد شوره است؟ چون این قابلیت را دارد که، pH طبیعی کف سر را تنظیم کند (همانطور که در بالا اشاره کردیم). در واقع روغن جوجوبا، نقش مهمی را در تنظیم تولید چربی بر عهده دارد.

 نکته جالب این است که روغن جوجوبا، پیامی را به فولیکول‌های مو ارسال می‌کند، مبنی بر اینکه، رطوبت کافی روی پوست سر وجود دارد. همین، کافی است تا پوسته‌های چرب شوره که تا حد زیادی، از چربی اضافی پوست سر ناشی می‌شوند، کم شوند. برای اینکه خیالتان راحت شود، باید بگوییم که حتی تحقیقات علمی هم، این تأثیر روغن جوجوبا برای مو را اثبات کرده‌اند. مطالعه روی افرادی با شوره ملایم و متوسط که دو هفته متوالی، 2 بار در روز، از روغن جوجوبا استفاده می‌کردند، نتایج جالبی داشت. پوسته پوسته شدن کف سر آنها، تا 50 درصد کاهش یافته بود!

مبارزه با شوره؛ یک تأثیر روغن جوجوبا برای مو
مبارزه با شوره؛ یک تأثیر روغن جوجوبا برای مو

تحریک رشد مو؛ خواص روغن جوجوبا برای مو

مرطوب‌ کنندگی، تنها خاصیت مهم روغن جوجوبا نیست. این روغن مفید، با آلودگی و تجمع سلول‌های مرده روی کف سر هم، مقابله می‌کند. نتیجه این کار، تغذیه فولیکول‌های مو و بهبود رشد آنها است. بخشی از این ویژگی پاکسازی پوست سر، به توانایی روغن جوجوبا برای تجزیه باقیمانده‌های سبوم، باز می‌گردد. چون بقایای سبوم، می‌توانند فوکلیکول‌ها را مسدود کنند. اما اگر راه آنها باز شود، رشد موی جدید هم آسان می‌شود.

خواص روغن جوجوبا برای تحریک رشد موها
خواص روغن جوجوبا برای تحریک رشد موها

ترمیم آسیب ناشی از گرما؛ یک دلیل دیگر خرید روغن جوجوبا برای مو

همه ما کم و بیش می‌دانیم که موخوره، حاصل آسیب به موها و ضعیف شدن آنها است. از سوی دیگر، با خود فکر می‌کنیم که این مشکل کلافه ‌کننده، غیر قابل اجتناب است. اما بهتر است بدانید که مصرف روغن جوجوبا، این مشکل ظاهراً غیر قابل اجتناب را از سر راه بر می‌دارد. پیشتر گفتیم که از جمله خواص روغن جوجوبا برای مو، قابلیت حفظ رطوبت و شبیه‌ سازی سبوم کف سر است. این امر به معنای شکنندگی کمتر موها است. از آنجایی که روغن جوجوبا، مانند دیگر روغن‌ها، عمیقاً نفوذ نمی‌کند؛ روی کوتیکول بیرونی هر تار مو می‌نشیند. نتیجه؟ ترمیم هرگونه شکنندگی در موها!

با کمک روغن جوجوبا، از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کنید

موهای سفید، همیشه هم نشانه پیری نیستند. گاهی، این کمبود مس در بدن است که باعث از دست رفتن پیگمنت‌ها و در نتیجه، سفیدی زودرس موها می‌شود. به عبارتی، مس خود یک درمان موضعی ضد پیری است. روغن جوجوبا؛ با داشتن مس و آنتی ‌اکسیدان‌های محافظ مانند ویتامین E و C، این پروسه را به تأخیر می‌اندازد. در نتیجه، اندکی از مس از دست ‌رفته، به بدن باز می‌گردد.

خواص روغن جوجوبا در جلوگیری از سفیدی زودرس موها
خواص روغن جوجوبا در جلوگیری از سفیدی زودرس موها

موهای براق؛ حاصل خواص روغن جوجوبا برای مو هستند

شاید تصور کنید روغن جوجوبا، تنها جنبه درمانی دارد. اما اینطور نیست. برای استفاده از این روغن، لزوماً نباید درگیر شوره یا خشکی مو باشید. اگر همه‌ چیز، عالی است و می‌خواهید کمی هم برق به موهایتان بیفتد، می‌توانید سراغ روغن جوجوبا بروید. اگرچه، همانطور که گفتیم، این روغن، ساختاری شبیه موم دارد؛ اما نسبتاً براق است. بنابراین، برای درخشندگی و زیبایی موها نیز به کار می‌رود.

درخشندگی موها؛ یکی از خواص روغن جوجوبا برای مو
درخشندگی موها؛ یکی از خواص روغن جوجوبا برای مو

چند نکته مهم را، پیش از مصرف روغن جوجوبا برای موها بدانید

اگرچه خواص روغن جوجوبا برای مو، فراوان هستند؛ اما برخی هم درباره مضرات روغن جوجوبا، نگرانی‌هایی دارند. بهتر است همینجا، به این سوال پاسخ دهیم که آیا این روغن پر فایده، ضرر هم دارد؟
روغن جوجوبا، در مجموع بی‌ خطر است و منجر به واکنش خاصی نمی‌شود. ممکن است برخی، واکنش‌های خفیفی مثل تحریک، قرمزی، خارش پوست سر یا حتی، جوش را تجربه کنند. با این حال، این عوارض معمولاً به سرعت، برطرف می‌شوند. اما در صورت تشدید آنها، حتماً مصرف روغن را قطع کنید. البته، شدیدترین واکنش به روغن جوجوبا، زمانی اتفاق می‌افتد که آن را بخورید. با این اوصاف، توصیه می‌کنیم که پیش از مصرف، تست آلرژی انجام دهید. هرچند، روغن جوجوبا بسیار سبک است، اما اگر به استفاده از روغن روی موهایتان عادت ندارید؛ با مقدار اندک شروع کنید.
پرسش دیگری که در مورد خواص روغن جوجوبا برای مو مطرح می‌شود این است که آیا این روغن، برای همه انواع مو مناسب است؟ همه انواع مو از خشک تا نرمال، می‌توانند از مزایای روغن جوجوبا، بهره‌مند شوند. مسأله اصلی، نحوه استفاده از آن است که برای انواع مختلف مو، متفاوت است. مثلاً اگر موهای خیلی نازک یا روشنی دارید، شاید بهتر باشد کمتر، سراغ آن بروید. چون احتمالاً این روغن، برای موهای شما زیادی سنگین است و ظاهر چرب به آنها می‌دهد. با این وجود، موهای فر یا ضخیم، هیچ محدودیتی در مصرف روغن جوجوبا ندارند.

فواید روغن جوجوبا برای موهای فر
فواید روغن جوجوبا برای موهای فر

درباره طرز استفاده روغن جوجوبا برای مو، چه می‌دانید؟

حالا که با فواید این روغن آشنا شدید، به سراغ نحوه استفاده از آن می‌رویم. دقت کنید که شناخت نوع موی شما و نیازهای آن، در انتخاب طریقه مصرف روغن جوجوبا، اهمیت دارند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ویتامینه و ماسک مو بانوان هم ارائه میده؟
  • روغن جوجوبا به عنوان یک نگهدارنده: کافی است تا پیش از زدن شامپو، چند قطره روغن را روی انگشتان خود ریخته و آنها را بین موها، ماساژ دهید. سعی کنید تمام تارهای مو، از ریشه تا نوک را با این روغن بپوشانید. در اینصورت، هنگام شامپو زدن، روغن جوجوبا مثل یک مانع حفاظتی عمل می‌کند. یعنی نمی‌گذارد که ترکیبات شامپو مثل سولفات، چربی طبیعی موها را از بین ببرند.
  • احیای پوست سر با کمک روغن جوجوبا: برای مبارزه با شوره و تجمع سبوم، چند قطره روغن جوجوبا را روی کف سر ماساژ دهید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس موها را با آب و شامپو بشویید.
  • استفاده از روغن جوجوبا برای تقویت نرم‌کننده: روغن جوجوبا، می‌تواند رطوبت قابل‌توجهی را به ساقه‌های مو بدهد. بنابراین، وقتی فولیکول‌های مو در نفوذ پذیرترین حالت خود قرار دارند، چند قطره را به نرم ‌کننده یا ماسک مو در خانه اضافه کنید. این کار، به موهای شما درخشندگی فوق ‌العاده‌ای می‌دهد.
    می‌خواهید از حداکثر خواص روغن جوجوبا برای مو برخوردار شوید؟ پس از شامپو و نرم‌ کننده؛ 2 یا 3 قطره دیگر را هم به موها و کف سر، در حالی که هنوز نم دارند، بزنید. این کار برای موهای نازک، بسیار مفید است.
    خوشبختانه، موهای ضخیم یا فر، محدودیتی در استفاده از روغن ندارند. با توجه به سلیقه شخصی، می‌توانید چند قطره روغن را به نرم‌ کننده یا محافظ گرمای خود اضافه کنید تا، جلوی وزی موها را بگیرید.
طرز استفاده روغن جوجوبا برای مو
طرز استفاده روغن جوجوبا برای مو

تحقیقات علمی درباره خواص روغن جوجوبا برای مو، چه می‌گویند؟

ادعاهای زیادی درباره روغن جوجوبا و خواص آن برای مو وجود دارد. برخی از آنها، دقیق هستند و با تحقیقات علمی نیز، به اثبات رسیده‌اند. اما در مورد بعضی از این ادعاها، هنوز تردیدهایی وجود دارد. برای مثال، نقش روغن جوجوبا در مرطوب ‌کنندگی مو، مهم‌ترین خاصیت این روغن است که مورد تأیید علم قرار گرفته است. از همین رو خیلی از برندهای معتبر، آن را به عنوان یک ماده اصلی، در محصولات مراقبت از مو به کار می‌برند.

جلوگیری از شکنندگی مو، تقویت مو، درمان شوره، خشکی و خارش پوست سر و خاصیت ضد التهابی نیز، از دیگر خواص مستند روغن جوجوبا هستند. اما اینکه آیا روغن جوجوبا، به طور مستقیم به رشد مو منجر می‌شود، هنوز در تحقیقات علمی به اثبات نرسیده است. حتی نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که، تأثیر این روغن در رشد مو، از ماینوکسیدیل و روغن نعنا تند هم کمتر است. در نتیجه، می‌توان گفت که روغن جوجوبا برای درمان بیماری‌هایی مثل کچلی، آلوپسیا یا دیگر اختلالات ریزش مو، یک دارو تلقی نمی‌شود.

سوالات رایج درباره خواص روغن جوجوبا برای مو

هر چند وقت یکبار می‌توان از روغن جوجوبا برای موها استفاده کرد؟

موهای خیلی نازک بهتر است هفته‌ای، 1 یا 2 بار و به صورت پراکنده، از این روغن استفاده کنند. با این حال، برای موهای فر و ضخیم، جای دادن این روغن در روتین مراقبت از پوست، مشکلی ندارد.

روغن جوجوبا برای مو بهتر است یا روغن نارگیل؟

روغن نارگیل هم، گزینه خوبی برای مرطوب کردن مو به شمار می‌رود. اما روغن جوجوبا، به خاطر ترکیبات اشباع ‌شده بیشتر، برای مرطوب کنندگی و درمان مو، مناسب‌تر است. ضمن اینکه این روغن، از روغن نارگیل سبک‌تر است.

آیا می‌توان روغن جوجوبا را با روغن نارگیل ترکیب کرد؟

بله. یک ماسک موی مفید برای درمان شوره، ترکیب روغن جوجوبا و نارگیل گرم و ماساژ کف سر با آنها است. می‌توانید این ترکیب را، 20 دقیقه روی موهای خود بگذارید و سپس بشویید.

کلام آخر

این مقاله را به معرفی مهم‌ترین خواص روغن جوجوبا برای مو، اختصاص دادیم. همانطور که دیدید، این فواید، بسیار هستند و از کمک به رشد مو تا مبارزه با شوره را در برمی‌گیرند. همچنین، به نتایج تحقیقات علمی درباره تأثیرات این روغن نیز، اشاره کردیم. بنابراین، شما می‌توانید با توجه به این نکات، از فواید روغن جوجوبا برخوردار شوید.
ما در دیگر مقالات سایت و اپلیکیشن هوم سرویز نظیر نحوه مراقبت از موی فر شده، ترفندهای رشد سریع مو و عوارض رنگ کردن مو در دوران حاملگی، مطالب مفیدی را در اختیار شما گذاشته‌ایم. این مطالب، حاوی اطلاعات مفیدی پیرامون روش‌های مراقبت از پوست و مو هستند. پیشنهاد میکنیم برای مطالعه آنها، چند دقیقه‌ای وقت بگذارید تا به با آگاهی کامل، از زیبایی خود مراقبت کنید. همچنین برای دسترسی به محتواهای ویدیویی هوم سرویز می توانید آپارات هوم سرویز را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا