زیبایی

چگونه از شر لک های پوستی راحت شویم؟

درمان انواع لک های پوستی

پوست صاف و روشن آنقدر دلنشین است که دلتان می‌خواهد، بارها در آینه به خود نگاه کنید. اما وقتی سر و کله لک‌های رنگ ‌به ‌رنگ، از قهوه‌ای تا تیره پیدا می‌شود؛ به ندرت سراغ آینه می‌روید. اولین سوالی که از خود می‌پرسید این است که این لک‌ها از کجا آمده‌اند؟ بعد، به دنبال راهی برای خلاص شدن از شر آنها می‌گردید. درمان لک های پوستی به شیوه‌های مختلف و آشنایی با علل ایجاد آنها، مطالبی هستند که در ما در این مقاله به آنها پرداخته‌ایم و از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا با روش درمان لک های پوستی بیشتر آشنا شوید.

برداشتن خال و لک با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

فهرست مطالب

علت لکه های قهوه ای روی صورت چیست؟

ظاهر شدن لک‌های رنگی روی صورت، هر چند بی خطر، اما ناخوشایند است. احتمالاً اولین چیزی که می‌خواهید بدانید این است که آنها از کجا آمده‌اند. باید بگوییم سر و کله این لک‌ها روی صورت وقتی پیدا می‌شود که پوست، به تولید ملانین بیش از حد می‌پردازد. ملانین، همان پیگمنتی است که رنگ پوست ما را تعیین می‌کند. این عارضه با نام «هایپرپیگمنتیشن» شناخته می‌شود. عوامل بسیاری در ایجاد هایپرپیگمنتیشن نقش دارند. اما مهم‌ترین آنها، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بالا رفتن سن؛
  • تغییرات هورمونی مثلاً در دوره بارداری یا قاعدگی؛
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب؛
  • آسیب‌های پوستی مانند آکنه، بریدگی، سوختگی یا جای نیش حشرات؛
  • تکنیک‌های نادرست از بین بردن موهای زائد؛
  • موهای زیر پوستی؛
  • محصولات مراقبت از پوست با ترکیبات خشن؛
  • اسکارهای ناشی از پسوریازیس و دیگر مشکلات پوستی.

برای از بین بردن لک های پوستی چه می‌توان کرد؟

دلیل هر چه باشد، درمان مهم‌تر است. کسی دوست ندارد این لک‌های بد رنگ را روی پوست خود تحمل کند. اما، چه راه‌هایی برای خلاص شدن از شر آنها وجود دارد؟

نخستین قدم، درمان‌های موضعی هستند

قبل از هر اقدام دیگری، می‌توان از داروهای بدون نسخه کمک گرفت. این داروها، معمولاً ترکیبات خاصی دارند که منجر به کمرنگ شدن لک‌ها می‌شوند. اگرچه، حتی پیش از مصرف این داروها هم بهتر است با پزشک مشورت کنید. در ادامه، شما را با این ترکیبات اثرگذار، آشنا می‌کنیم:

هیدروکینون؛ بهترین گزینه برای درمان سریع لک صورت

یک ترکیب محبوب در محصولات مخصوص هایپرپیگمنتیشن، هیدروکینون است. این ماده، از طریق کاهش تولید ملانین عمل می‌کند. البته محصولات بدون نسخه حاوی هیدروکینون، در مقایسه با داروهایی که نیاز به تجویز پزشک دارند؛ تنها نیمی از هیدروکینون را در خود دارند. نکته دیگر این است که، برخی کشورها مصرف این ماده را برای درمان لک های پوستی ممنوع کرده‌اند.
دلیل آن هم نتایج یک تحقیق در سال 2007 است که نشان داد، هیدروکینون می‌تواند در موش‌ها منجر به سرطان شود. با این حال، دانشمندان هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که این موضوع در مورد انسان‌ها هم، صادق است. اما بهتر است بدانید که هیدروکینون با درصدهای بالا، می‌تواند باعث تحریک پوست شود. به ‌علاوه، استفاده نادرست از آن ممکن است، پوست اطراف لک‌ها را روشن کند.

استفاده از داروهای موضعی برای درمان لک‌های پوست
استفاده از داروهای موضعی برای درمان لک‌های پوست

کوجیک اسید؛ داروی موضعی رفع لک های پوستی

یک داروی محبوب دیگر برای از بین بردن لک‌های پوست، کوجیک اسید است. اگر چه، ممکن است اثرگذاری این ماده، به اندازه درمان‌های دیگر نباشد. مثلاً یک تحقیق در سال 2013 میلادی، نتیجه مصرف کوجیک اسید 0.75 و هیدروکینون 4 درصد را برای درمان ملاسما در 60  نفر مورد بررسی قرار داد. نتایج حکایت از آن داشت که هیدروکینون، تأثیر بیشتری دارد. ضمن اینکه، کوجیک اسید می‌تواند پوست‌های حساس را تحریک کند، بنابراین برای همه مناسب نیست.

رتینوئیدها، انواع لک های پوستی را درمان می‌کنند

آنچه باید درباره رتینوئیدها بدانید این است که، مشتقات ویتامین A هستند. آنها، بازسازی سلول‌های جدید را بهبود بخشیده و منجر به رفع لک‌ها در طول زمان می‌شوند. بیشتر پزشکان برای هایپرپیگمنتیشن شدید، رتینوئیدهای قوی مانند تریتینوئین تجویز می‌کنند. این دارو، معمولاً در عرض 3 تا 6 ماه، لک‌ها را کمرنگ می‌کند. با این وجود، رتینوئید هر چه قوی‌تر باشد، احتمال تحریک هم بیشتر است.
این ماده همچنین، برای درمان لک های پوستی در دوران بارداری مناسب نیست. چون ویتامین A، گاهی منجر به نقص‌های تولد می‌شود. اگر از رتینوئید استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که پوست شما به آفتاب حساس‌تر خواهد شد. بنابراین، از مصرف کرم ضد آفتاب غافل نشوید.

رتینوئیدها برای درمان انواع لک های پوستی
رتینوئیدها برای درمان انواع لک های پوستی

لایه ‌بردارهای شیمیایی؛ گزینه‌ای محبوب برای بهبود لک های پوستی

کمتر کسی است که نام لایه ‌بردارها به گوشش نخورده باشد. اسیدهایی که لایه فوقانی سلول‌های پوستی را تجزیه می‌کنند. این اسیدها، شامل آلفا هیدروکسی اسیدها مثل اسید ‌لاکتیک و بتا هیدروکسی اسیدها مثل اسید‌ سالیسیلیک می‌شوند. لازم به ذکر است که این لایه‌ بردارها، بازسازی سلول‌های جدید را نیز بهبود می‌بخشند. به ‌علاوه، برای پوست‌های خشک و حساس نیز مناسب هستند. با این حال، لایه ‌بردارهای شیمیایی هم درست مثل رتینوئیدها، حساسیت پوست به آفتاب را بیشتر می‌کنند. از این رو، در طول درمان، مصرف کرم ضد آفتاب الزامی است.

درمان لک های پوستی با استفاده از لایه ‌بردارهای شیمیایی
درمان لک های پوستی با استفاده از لایه ‌بردارهای شیمیایی

ویتامین C؛ آنتی ‌اکسیدانی که لک‌ها را کمرنگ می‌کند

شاید با شنیدن نام ویتامین سی، پرتقال به ذهنتان برسد. اما، کمی فراتر روید و به محصولات پوستی حاوی این ویتامین فکر کنید. این محصولات، می‌توانند در نقش یک آنتی ‌اکسیدان موضعی ظاهر شوند که مانع آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست می‌شود. همانطور که می‌دانید، رادیکال‌های آزاد منجر به چروک و کدر شدن پوست می‌شوند.
ویتامین C همچنین، از طریق مهار فرایندهای آنزیمی که در پوست تولید ملانین می‌کنند، به درمان لک های پوستی کمک می‌کند. در کنار اینها، یک مزیت ویتامین سی این است که تنها نقاط دارای لک را هدف قرار می‌دهد و به سایر قسمت‌ها کاری ندارد.

نقش محصولات حاوی ویتامین C در کاهش لک‌های پوستی
نقش محصولات حاوی ویتامین C در کاهش لک‌های پوستی

آزلائیک اسید؛ یک درمان ناشناخته برای لکه‌های پوستی

احتمالاً نام این ماده چندان برایتان آشنا نباشد. اما پزشکان، آزلائیک اسید را هم برای لک‌های تیره روی صورت، تجویز می‌کنند. در حقیقت این اسید، عصاره طبیعی جو دو سر، گندم و گندم سیاه است که در تولید پیگمنتیشن غیر طبیعی، اختلال ایجاد می‌کند. ضمن اینکه، خواص آنتی ‌باکتریالی دارد که در درمان آکنه و اسکارهای به جای مانده از آن، مفید است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات برداشتن خال هم ارائه میده؟

وقتی داروهای موضعی برای درمان لک های پوستی، جواب نمی‌دهند

خوشبختانه داروهایی که در بالا از آنها نام بردیم، تنها راه چاره نیستند. اگر این مواد در رفع لک‌ها، موفق نباشند؛ تکنیک‌های مدرن دیگری هم وجود دارند. چه تکنیک‌هایی؟

لیزردرمانی: این روش، گران ترین و در عین حال مؤثرترین درمان برای لک است. به این صورت که، متخصص پوست لیزر را به مناطق دارای لک می‌تاباند. از آنجایی که احتمال بروز عوارض جانبی در این متد، وجود دارد؛ قبل از هر چیز تست انجام می‌شود.

پیلینگ شیمیایی: در واقع، پیلینگ‌های شیمیایی حرفه‌ای، نسخه‌های قوی‌تر لایه ‌بردارهای اسیدی هستند. این پیلینگ‌های قوی، روی لایه‌های عمیق‌تری از پوست کار می‌کنند. با این حال، دوره نقاهت طولانی‌تری دارند و برای پوست‌های حساس نیز خشن هستند.

میکرودرم ابریژن: این درمان لک های پوستی، نوعی لایه ‌بردار است که از ذرات بسیار ریز، برای از بین بردن سلول‌های مرده استفاده می‌کند. میکرودرم، دوره نقاهت ندارد؛ فقط ممکن است پوست به طور موقت، تحریک یا متورم شود. به عبارت دیگر، این روش یک پروسه غیر ‌شیمیایی و غیر تهاجمی بوده و بافت پوست را از بین نمی‌برد. به همین دلیل هم، دوره نقاهت خاصی ندارد. میکرودرم ابریژن برای لک‌های ملایم، گزینه فوق ‌العاده‌ای است.

میکرودرم ابریژن برای از بین بردن لک‌های پوستی ملایم
میکرودرم ابریژن برای از بین بردن لک‌های پوستی ملایم

انتخاب نوع درمان به چه عواملی بستگی دارد؟

بدون شک، انواع لک های پوستی، درمان‌های مختلفی را هم طلب می‌کنند. در حقیقت، برای رفع لک، باید فاکتورهای گوناگونی را در نظر گرفت. از جمله:

رنگ پوست شما، نوع درمان را تعیین می‌کند

برخلاف آنچه بیشتر افراد تصور می‌کنند، این پوست‌های روشن نیستند که هنگام درمان لک های پوستی، باید بیشتر مراقب باشند. برعکس، پوست‌های تیره نیاز به احتیاط بیشتری دارند. چرا که، استفاده از محصولات نا مناسب یا با درصد بالا، ممکن است دیگر نقاط پوست را روشن کند. حتی در صورت بی ‌دقتی، احتمال تشدید هایپرگیمنتیشن هم وجود دارد. از این رو، برای رفع لک در پوست‌های تیره، گزینه‌های زیر به کار می‌روند:

  • هیدروکینون 2 درصد
  • آزلائیک اسید
  • گلیکولیک اسید
  • کوجیک اسید
  • رتینوئیدها مثل رتینول، ترتینوئین، ژل آداپالن یا تازاروتن
  • ویتامین سی

نقش شرایط به وجود آورنده در از بین بردن لک های پوستی

گاهی نیاز است تا شرایط مولد هایپرپیگمنتیشن، شناسایی شود تا مانع از بروز لک‌های جدید شد. مثلاً برای کاهش لک‌های ناشی از آکنه، درمان می‌تواند بر کاهش لک و جلوگیری از آکنه متمرکز شود. برای این منظور، روش‌های زیر، مناسب‌تر هستند:

  • بتا هیدروکسی اسیدها که هم با لک مبارزه کرده و هم، به پیشگیری از آکنه کمک می‌کنند؛
  • رتینوئیدها که هم مصرف موضعی و هم خوراکی دارند؛
  • تغییر در تغذیه یا حتی سبک زندگی.

بهترین درمان برای لکه های پوستی ناشی از آفتاب کدام است؟

بسیاری از لکه های پوستی روی بدن یا صورت، در اثر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ایجاد شده‌اند. بنابراین، پیش از هر چیز بهتر است یک کرم ضد آفتاب را به روتین پوستی خود اضافه کنید. این کار، هم از تیره‌تر شدن لک‌ها جلوگیری می‌کند و هم، مانع از آسیب بیشتر می‌شود. برای درمان لک های پوستی ناشی از نور خورشید، ویتامین C، مؤثرترین گزینه است. این ویتامین، جلوی شکل‌گیری ملانین را می‌گیرد. به ‌علاوه، پوست را در مقابل پیری زودرس ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب، هم محافظت می‌کند.

ویتامین سی؛ درمان لکه های پوستی ناشی از آفتاب
ویتامین سی؛ درمان لکه های پوستی ناشی از آفتاب

آیا راهی برای رهایی از لکه های هورمونی صورت وجود دارد؟

متأسفانه، لک‌های ناشی از تغییرات هورمونی، قابل پیشگیری نیستند. با این حال، برخی از انواع خفیف آن ممکن است در طول زمان کمرنگ شوند. مثلاً اگر در اثر حاملگی ایجاد شده باشند، این احتمال وجود دارد که با پایان حاملگی از بین بروند. اما ملاسما که شکل عمیق‌تری از هایپرپیگمنتیشن و حاصل تغییرات هورمونی است، کمی به درمان مقاوم است. این نوع لک، حتی اگر کمرنگ هم بشود، با قرار گرفتن فرد در مقابل آفتاب، دوباره برمی‌گردد.

برای برداشتن خال و لک پوستی، می توانید از خدمات آرایشگری هوم سرویز استفاده کنید تا با استفاده از دستگاه های پیشرفته انواع لک و خال را کمرنگ کنید و از بین ببرید.

چند ماسک خانگی را هم برای درمان لکه های پوستی امتحان کنید

در میانه داروهای موضعی و لایه ‌بردارهای شیمیایی، استفاده از چند ماسک طبیعی هم ضرری ندارد. این ماسک‌ها را می‌توانید در خانه و با صرف هزینه اندک، تهیه کنید.

ماسک پاپایا، پوست را لایه‌ برداری می‌کند

رد پای آلفا هیدروکسی اسیدها یا همان اسیدهای میوه را حتی در میوه پاپایا هم می‌توان دید. بهبود ساخت کلاژن و روشن کردن پوست، کارهایی هستند که این اسیدها برای پوست انجام می‌دهند. بنابراین، پاپایای رسیده را در یک کاسه له کنید و مثل ماسک، روی پوست تمیز صورت بگذارید. هنگام تمیز کردن ماسک، از حرکات چرخشی و آرام کمک بگیرید تا اثر لایه ‌برداری را بیشتر کنید. این عمل باعث می‌شود تا سلول‌های مرده لایه فوقانی پوست، به طور کامل از بین بروند.

ماسک پاپایا برای لایه‌ برداری لک‌های صورت
ماسک پاپایا برای لایه‌ برداری لک‌های صورت

روشن کردن پوست با استفاده از زردچوبه

برای سال‌های طولانی؛ مردم هند، آمریکای جنوبی و نواحی دیگر از خواص درمانی زردچوبه استفاده‌های زیادی می‌کرده‌اند. کاهش التهاب و کمک به مشکلات گوارشی، تنها نمونه‌هایی از آن هستند. اما مزیت زردچوبه برای درمان لک های پوستی، مهار تولید ملانین است که منجر به لک می‌شود. کافی است یک پیمانه زردچوبه را به یک پیمانه عسل اضافه کنید. در صورت تمایل، می‌توانید از چند قطره آب لیموی تازه نیز در ماسک خود کمک بگیرید؛ البته اگر پوستتان خیلی حساس نیست.

تأثیر ماسک زردچوبه بر درمان انواع لک های صورت
تأثیر ماسک زردچوبه بر درمان انواع لک های صورت

روغن بادام و نقش آن در تسکین پوست و کاهش لک‌ها

پیش از هر چیز باید بدانید که روغن بادام شیرینی که برای پخت ‌و‌ پز مورد استفاده قرار می‌گیرد، با روغن بادام مخصوص پوست متفاوت است. در حقیقت، روغن بادامی که مصارف غیر خوراکی دارد، با ویتامین‌ها و مواد معدنی، غنی شده است. وجود این ویتامین‌ها در کنار نیاسین، رنگ پوست را بهبود بخشیده و لک‌ها را کمرنگ می‌کند. ضمن اینکه، روغن بادام غیر کومدون‌زا است و منافذ را مسدود نمی‌کند. بنابراین، می‌توان از آن به عنوان مرطوب ‌کننده و پاک‌‌‌ کننده آرایش هم استفاده کرد.

با ماست، رنگ پوستتان باز می‌شود

نقش ماست در درمان لک های پوستی چیست؟ ماست با لایه ‌برداری پوست، لک‌های تیره را کمرنگ می‌کند. این ماده به علت داشتن اسید لاکتیک، سلول‌های مرده را از بین می‌برد. به ‌علاوه، اسید ماست چون از لبنیات مشتق شده، نسبت به سایر اسیدها ملایم‌تر است. برای کمک به عدم تعادل pH و کاهش قرمزی پوست، آن را به تنهایی یا با عسل، روی پوست تمیز استفاده کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات برداشتن خال هم ارائه میده؟

از گوجه برای درمان لک‌های ناشی از آفتاب کمک بگیرید

خوب، قرار نیست گوجه را هم روی صورت بگذارید. جالب است بدانید که نتایج یک تحقیق در سال 2011 میلادی، از خواص اعجاب ‌انگیز رب‌ گوجه بر روی لکه‌های پوستی، پرده برداشتند. افرادی که هر روز، در حدود 55 میلی‌گرم رب ‌گوجه را به همراه روغن زیتون مصرف کرده بودند، از آسیب‌های حاصل از نور خورشید در امان ماندند. دلیل هم این است که گوجه، سرشار از لیکوپن است که مزایای زیادی برای پوست، از جمله محافظت در برابر خورشید دارد. اگر میانه چندان خوبی با گوجه ندارید، هندوانه را جایگزین کنید.

خواص رب گوجه ‌فرنگی برای درمان لک‌های پوست حاصل از آفتاب
خواص رب گوجه ‌فرنگی برای درمان لک‌های پوست حاصل از آفتاب

سوالات رایج درباره درمان لک های پوستی

آیا درمان قطعی برای لک صورت وجود دارد؟

لکه‌های پوستی انواع مختلفی دارند. برای درمان لک‌های خفیف، معمولاً از داروهای موضعی استفاده می‌شود. لک‌های شدیدتر به روش‌هایی مانند لیزر ‌درمانی نیاز دارند. با این حال، برخی از انواع شدید لک مانند ملاسما در مقابل درمان، مقاوم هستند. البته علت ایجاد لک و نوع پوست هم در واکنش به درمان، مؤثر است.

بهترین ماسک برای لک صورت چیست؟

استفاده از ماسک عسل و زردچوبه و یا روغن بادام می‌تواند به تدریج، لک‌ها را کمرنگ کند. اگر چه، ماسک‌های طبیعی بیشتر برای درمان لک‌های خفیف و تازه ناشی از آکنه کاربرد دارند. هر چه لکه‌ها قوی‌تر و کهنه‌تر باشند، مقاومت آنها در برابر مواد طبیعی بیشتر است.

 آیا لک‌های پوستی خطرناک هستند؟

بیشتر لکه‌های روی پوست مانند لک‌های ناشی از آفتاب، افزایش سن، آکنه، کک و مک و نیز خال‌ها، بی خطر هستند. تنها موارد خطرناک، ملانوما و سرطان سلول‌های بازال (BCC) هستند.

نتیجه‌گیری

در مقاله حاضر، شما را با علل و راهکارهایی برای درمان لک های پوستی آشنا کردیم. همانطور که دیدید، برای از بین بردن این عارضه‌های پوستی، مراحل مختلفی از درمان باید طی شوند؛ از داروهای موضعی گرفته تا لیزر درمانی برای از بین بردن انواع لک های پوستی عالی هستند ولی برخی از لک‌ها مانند ملاسما هم واکنشی به درمان نشان نمی‌دهند.
برای اینکه بتوانید با دیگر روش‌های مراقبت یا حتی رفع مشکلات پوستی آشنا شوید، به دیگر مقالات سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. در این مطالب، ما نکات مفیدی را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم که آگاهی شما را افزایش می‌دهند. شما می‌توانید راهکارهای ارائه ‌شده در این مطالب را امتحان کنید و برای حفظ زیبایی خود قدم بردارید. همچنین می توانید از تیم آرایشگران حرفه ای هوم سرویز برای برداشتن انواع خال و لک کمک بگیرید تا پوستی زیباتر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا