لوله کشی و تاسیسات

5 علت برق دار شدن بدنه کولر آبی + عیب‌یابی و رفع آن

کولر آبی، یکی از پرکاربردترین وسایل سرمایشی در فصل‌های گرم سال است. با نصب کولر آبی، هوای محیط خنک و مطبوع می‌شود. درست است که کولر آبی مزایای زیادی دارد؛ اما این احتمال وجود دارد که مشکلات عجیبی برای کولر آبی پیش بیاید. یکی از مشکلات رایج کولرهای آبی، برق دار شدن بدنه کولر آبی است.

زمانی که این مشکل برای کولر آبی پیش می‌آید، به محض دست زدن به بدنه فلزی کولر، دچار برق‌گرفتگی خفیف می‌شوید و جریان برق را در بدنه کولر به‌وضوح حس خواهید کرد. از آنجایی که برق داشتن بدنه کولر موضوعی خطرناک و نگران‌کننده است، باید به دنبال راه‌حل رفع این مشکل باشید.

شاید این سوالات برای شما هم پیش آمده است که دلیل برق دار شدن بدنه کولر آبی چیست و برای رفع این موضوع چه باید کرد؟

در این نوشته، با دلایل برق دار شدن بدنه کولر آبی آشنا خواهید شد. همچنین یاد می‌گیرید که چطور می‌توانید این مشکل را حل کنید. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

چرا کولر آبی برق دارد؟
چرا کولر برق دارد؟

اهمیت کمک گرفتن از افراد متخصص برای تعمیر کولر آبی

زمانی که مشکل برق دار شدن بدنه کولر آبی پیش می‌آید، یعنی مشکلی در سیم‌کشی برق کولر وجود دارد. در این حالت، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید و با کمک تعمیرکاران کولر، مشکل اتصالی برق کولر را حل کنید. افراد متخصص و باتجربه، به‌خوبی با مشکلات کولرهای آبی آشنایی دارند و با رعایت نکات ایمنی، مشکلات مختلف کولر را حل می‌کنند. به همین دلیل بهترین کار این است که کار را به متخصصان بسپارید و فقط هزینه تعمیر کولر آبی را پرداخت کنید.

حالا بیایید ببینیم که دلایل برق دار شدن بدنه کولر چیست و چرا این مشکل برای کولر پیش می آید؟

سیم کشی کولر آبی
سیم کشی کولر آبی

دلیل برق دار شدن بدنه کولر آبی چیست؟

موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایلی هستند که موجب برق داشتن بدنه کولر آبی می‌شوند:

1- پوسیدگی اتصالات برق:

اگر نگاهی به سیم کشی برق کولر آبی بیندازید و اتصالات برق داخل کولر را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که تمام سیم‌ها و اتصالات داخل کولر روکش عایق دارند و هیچ‌گونه سیم لخت و بدون روکشی در داخل کولر وجود ندارد. حالا اگر به دلیل گذشت زمان و استفاده زیاد، کولر آبی قدیمی شود، این احتمال وجود دارد که سیم‌های برق و روکش‌های آنها دچار پوسیدگی شوند و اتصالی کنند.

به همین دلیل بهتر است سیم کشی برق داخل کولر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که روکش سیم‌ها سالم هستند. ئر صورتی که روکش سیم‌ها دچار خوردگی و پوسیدگی شوند و عایق سیم‌ها از بین بروند، باید برای سرویس کولر آبی و تعمیر سیم‌کشی آن اقدام کنید.

دلایل برق دار شدن بدنه کولر آبی
برق داشتن بدنه کولر به دلیل پوسیدگی اتصالات برق

2- برخورد آب با موتور کولر آبی:

موتور کولر، قطعه‌ای بسیار حساس و مهم در کولر است که با جریان برق کار می‌کند. گاهی اوقات دلیل برق دار شدن بدنه کولر آبی، برخورد آب با موتور کولر است.

موتور کولر آبی در قسمت میانی کولر و در ارتفاع قرار دارد تا با آب برخورد نداشته باشد. آب، رسانایی بالایی دارد و جریان برق را از خود عبور می‌دهد. حالا اگر مشکلی در لوله کشی داخلی آب کولر پیش بیاید و آب روی موتور پاشیده شود، این قطعه اتصالی می‌کند و جریان برق به بدنه کولر می‌رسد.

برای حل این مشکل، ابتدا باید پوشال‌های کولر را بردارید و داخل کولر را بررسی کنید. سپس کولر را روشن کنید و کمی فاصله بگیرید و ببینید که آیا آب با موتور کولر برخوردی دارد یا خیر؟ اگر در هنگام روشن بودن کولر، آب روی موتور می‌ریزد، بهتر است روی موتور یک سایه‌بان پلاستیکی قرار دهید تا از ریخته‌ شدن آب به داخل موتور جلوگیری کند. همچنین با تعویض لوله‌های آب کولر، دیگر آب روی موتور کولر نمی‌ریزد و این مشکل پیش نمی‌آید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

3 دلیل برق داشتن بدنه کولر آبی
5 دلیل برق داشتن بدنه کولر آبی

3- اتصالی کردن واتر پمپ کولر:

واتر پمپ کولر مستقیماً با آب سروکار دارد. وظیفه واتر پمپ این است که آب موجود در تشتک کولر آبی را بمکد و این آب را به پوشال‌های کولر برساند. واتر پمپ کولر در داخل آب قرار دارد و بدون ایجاد مشکل برای سیم‌های کولر، کارش را انجام می‌دهد. در بعضی موارد، به دلیل نصب نادرست واتر پمپ یا خوردگی روکش سیم‌های واتر پمپ، این قطعه دچار اتصالی می‌شود و بدنه کولر را برق دار می‌کند.

برای رفع مشکل برق داشتن بدنه کولر آبی، باید واتر پمپ کولر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این قطعه دچار خرابی یا شکستگی نشده است. سپس سیم‌های واتر پمپ را مشاهده کنید و روکش سیم‌ها را به‌صورت کامل بررسی کنید.

همانطور که توضیح دادیم، نصب نادرست کولر آبی باعث برق داشتن بدنه کولر و سایر مشکلات می‌شود. به همین دلیل بهتر است نصب کولر آبی را به افراد متخصص و باتجربه بسپارید تا تمام قطعات را در جای درست قرار دهند و با سیم کشی درست و اصولی، کار نصب کولر را به بهترین شکل انجام دهند.

روش ترمیم پوسیدگی و نشتی کف کولر آبی را در وبلاگ هوم سرویز یاد بگیرید و این مشکل کولر را به‌راحتی حل کنید.

4- عدم استفاده از سیم ارت:

سیم ارت یا همان سیم اتصال به زمین، سیمی است که برق‌های موجود در بدنه دستگاه را به زمین منتقل می‌کند. معمولاً روکش سیم ارت کولر به رنگ زرد و سبز است. این سیم باعث می‌شود که مشکلی مانند برق دار شدن بدنه کولر آبی پیش نیاید و در زمان دست زدن به بدنه کولر، شوک الکتریکی را حس نکنید.

یکی از نکات ایمنی مهم در زمان نصب و سرویس کولر آبی، استفاده از سیم ارت برای کولر است تا برق موجود در بدنه کولر به زمین منتقل شود.

بنابراین، توصیه می‌کنیم که حتماً از یک فرد متخصص بخواهید تا کولر شما را بررسی کرده و سیم اتصال به زمین را برای کولر شما تعبیه کند تا بتوانید با خیال راحت به کولر خودتان دست بزنید و هیچ‌گونه مشکلی با این موضوع نداشته باشید.

سیم ارت کولر آبی
سیم ارت کولر آبی

5- مشکل در جعبه‌ تقسیم کولر:

اگر داخل کولر آبی را بررسی کرده باشید، احتمالاً دیده‌اید که در قسمت بالایی آن یک جعبه‌ تقسیم کوچک قرار دارد. در داخل جعبه تقسیم، تمامی سیم‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند و باهم مرتبط هستند. جعبه تقسیم، یکی از مهم‌ترین اجزای سیم کشی برق کولر آبی است؛ زیرا از اتصالات الکتریکی کولر در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی محافظت می‌کند. یکی از دلایل برق دار شدن بدنه کولر آبی، وجود مشکل در جعبه تقسیم کولر است.

در کولرهای قدیمی، این احتمال وجود دارد که جعبه تقسیم کولر شکسته باشد یا خراب شده باشد. خراب شدن جعبه تقسیم باعث می‌شود که هیچ حفاظتی از سیم‌های داخل کولر انجام نشود و شرایط برای اتصالی سیم‌ها فراهم باشد. اگر این قطعه پلاستیکی به‌درستی از انتقال برق به بدنه جلوگیری نکند، هنگام دست زدن به بدنه کولر، دچار برق‌گرفتگی می‌شوید.

در این حالت بهتر است از سرویس کاران کولر برای تعمیر جعبه تقسیم یا تعویض این قطعه کمک بگیرید تا مشکلات جدی برای کولر پیش نیاید و جان شما به خطر نیفتد.

برای آشنایی بیشتر با سیم کشی برق کولر، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای کامل سیم کشی موتور کولر آبی را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید.

در تصویر زیر، نمایی از داخل جعبه کولر آبی را مشاهده خواهید کرد:

اهمیت سیم کشی برق کولر آبی
قطعات داخلی کولر آبی

هنگام بررسی مشکل برق دار شدن بدنه کولر آبی چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

تا اینجا، شما با 5 دلیل اصلی برق دار شدن بدنه کولر آبی آشنا شدید. حالا می‌خواهیم به سراغ این موضوع برویم که برای حل این مشکل، باید چه کارهایی را انجام دهید تا بتوانید مجدداً از کولر آبی منزلتان استفاده کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

هر زمان به بدنه کولر دست زدید و احساس برق‌گرفتگی کردید، اقدامات ایمنی زیر را انجام دهید:

1- کنتور برق را قطع کنید:

قبل از اقدام برای عیب‌یابی کولر، سریع کنتور برق را قطع کنید. با این کار، بدون نگرانی از خطر برق‌گرفتگی می‌توانید دریچه کولر را باز کنید و نگاهی به داخل کولر بیندازید. پس از اینکه درب کولر را باز کردید، می‌توانید کنتور را وصل کنید و با استفاده از فازمتر، بررسی کنید که کدام قسمت‌های کولر مشکل دارد و سپس برای رفع مشکلات کولر اقدام کنید.

2- دستکش لاستیکی بپوشید:

دستکش لاستیکی باعث می‌شود که برق به بدنتان منتقل نشود و همین موضوع کمک می‌کند که بتوانید با ایمنی بیشتری به کولر دست بزنید و مشکلات کولر آبی را حل کنید.

حواستان باشد که حتماً از دستکش لاستیکی باکیفیت استفاده کنید. حتی با وجود پوشیدن دستکش‌های لاستیکی نیز اصلاً به سیم‌های اصلی کولر دست نزنید؛ زیرا این کار بسیار خطرناک است.

3- از یک متخصص کمک بگیرید:

در چنین شرایطی بهترین کار این است که از افراد متخصص کمک بگیرید و کارهایی مانند سرویس کولر آبی و نصب کولر آبی را به تعمیرکاران حرفه‌ای بسپارید. با این کار، خودتان هم در معرض خطر برق‌گرفتگی نخواهید بود. تعمیرکاران کولر می‌توانند تمام مشکلات کولر آبی را خیلی راحت و سریع برطرف کنند.

بنابراین، تاحدامکان سعی کنید از این گزینه استفاده کنید تا سریعاً مشکلات موجود در کولر آبی خودتان را برطرف کنید و از برق دار شدن بدنه کولر آبی جلوگیری کنید.

نصب و سرویس کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب با دلایل برق دار شدن بدنه کولر آبی آشنا شدید و دانستید که وجود مشکل در اتصالات برق کولر، جعبه تقسیم، واتر پمپ، موتور و… باعث می‌شوند که چنین مشکلی برای کولر شما به وجود بیاید. در ادامه نیز با اقدامات ایمنی مهم در زمان مواجهه با این مشکل آشنا شدید و می‌توانید از افراد متخصص کولر آبی برای رفع مشکل برق داشتن بدنه کولر آبی کمک بگیرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما جذاب و کاربردی باشد.

تیم حرفه‌ای و متخصص هوم سرویز در تمام ساعات شبانه روز آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و خدماتی مانند سرویس کولر آبی و تعمیر کولر گازی را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز برای نصب و سرویس کولر، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا