نظافت و پذیرایی

پوشش و اخلاق حرفه ای مهمانداران مجالس

انتخاب بهترینها برای پذیرایی در مجالس

یکی از نگرانی­های همیشگی میزبانان برای برگزاری مجالس، نحوه برخورد، پذیرایی و پوشش مهمانداران است و البته این موضوع بسیار مهم است. با توجه به حضور تمام وقت میهمانداران در مراسم و جشن­ها، آنها همچون ویترین معرفی میزبان به میهمانان محسوب میشوند.

اگرچه آداب خاصی برای نوع پوشش و رفتار مهمانداران مجالس تعریف نشده است، اما با گذشت زمان و تجربه برگزارکنندگان مجالس، می­توان گفت که چارچوبی برای مهمانداران مشخص شده است.

در این مقاله میخواهیم در مورد مهمانداران مجالس صحبت کنیم و بگوییم که اصلا مهمانداران مجالس باید چه ویژگی های ظاهری و رفتاری داشته باشند و برای انتخاب مهماندار، باید چه چیزهایی را مدنظر قرار دهید تا پس از مهمان از انتخاب خودتان پشیمان نشوید.

اگر به دنبال استخدام مهماندار مجالس هستید و دوست دارید بهترین گزینه ممکن را برای خودتان انتخاب کنید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

ویژگی های ظاهری مهماندار در مجالس
ویژگی های ظاهری مهماندار در مجالس

فاکتورهای مهم ظاهری و رفتاری برای مهمانداران مجالس چه هستند؟

همانطور که گفتیم نکاتی وجود دارند که بر اساس تجربه باید یک مهماندار آنها را رعایت کند تا بتواند مدیریت بیشتری برای بحث پذیرایی و برخورد با مهمانان داشته باشد. به همین خاطر در ادامه می خواهیم چند مورد از مهمترین این فاکتورها را بررسی کنیم تا شما بتوانید به آنها مسلط شوید و استخدام مهماندار مجالس را بهتر انجام دهید.

1- لباس فرم:

پوشش یکپارچه و هماهنگ برای مهمانداران، از موضوعات مهم در برگزاری مجالس است. عموما برای آقایان پیراهن سفید همراه با جلیقه و پاپیون، شلوار پارچه‌­ای همراه با کفش مردانه و برای خانم­ها کت و شلوار یا مانتو و شلوار، پوشش رسمی و ساده ­ای است که عموما توسط شرکت­های برگزارکننده مجالس انتخاب می­ شود.

برای انتخاب رنگ لباس فرم کارکنان، استفاده از رنگ­های روشن یا رنگ­هایی که تشخیص آنها در مراسم ساده باشد بهترین گزینه هستند. البته حواستان باید باشد که از رنگ هایی مانند سبز روشن یا آبی آسمانی که یادآور محیط بیمارستان هستند و ممکن است حس بدی به مهمانان منتقل کنند استفاده نکنید.

برخی از شرکت­های برگزار کننده مجالس، بج سینه را با لوگوی شرکت طراحی می کنند و کلیه مهمانداران را موظف به استفاده از بج سینه می کنند. بج سینه نمونه دیگری از ایجاد یکپارچگی در پوشش مهمانداران محسوب می­شود.

یکی از ویژگی­های لباس فرم مهمانداران این است که کارکنان در مراسم به راحتی یکدیگر را پیدا خواهند کرد. همچنین مهمانان نیز از روی لباس فرم، خدمه را به راحتی می­توانند تشخصیص دهند.

همچنین یکی از کارهای دیگری که انجام می شود و باعث نظم و اتحاد بیشتری در تیم مهمانداران مجالس می شود، این است که به آنها کارت هایی داده می شود تا روی سینه خود بچسبانند یا به گردن خود آویزان کنند که در آن سمت و نام آنها نوشته شده و سرمهماندار و خدمه کاملا مشخص هستند که این موضوع هم می تواند نشانگر نظم بیشتر در مجلس باشد.

2- ظاهر مناسب و مرتب:

آراستگی ظاهری، مورد مهم دیگری در ظاهر مهمانداران مجالس است که به بهداشت فردی کارکنان مربوط می­ شود. در خصوص ظاهر، مهمانداران آقایان باید یک روز قبل از مراسم مو و ریش خود را اصلاح نمایند و در روز مراسم آرایش مو را انجام دهند.

بانوان مهماندار نیز باید به رسیدگی پوست و اصلاح صورت خود اهمیت دهند و برای روز مراسم آرایش تمیز و سبکی داشته باشند. همچنین برای آقایان داشتن ته ریش و برای خانم ها آرایش سنگین و غلیظ به هیچ عنوان توصیه نمی­ شود.

نکته دیگر این است که لباس های مهمانداران باید روز قبل از مراسم به خشکشویی رفته و کاملا تمیز و اتو کشیده باشد تا با ظاهری فوق العاده زیبا و منظم ظاهر شوند و حالتی شلخته و پریشان نداشته باشند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خدمات مجالس هم ارائه میده؟

لباس فرم مهمانداران
لباس فرم مهمانداران

3- بوی خوش:

تصور کنید که یک مهماندار را صدا بزنید و وقتی در کنار شما می آید تا به درخواستتان رسیدگی کند، بوی بدی بدهد یا لباسش بوی عرق گرفته باشد، این چه حسی را به شما منتقل خواهد کرد؟ قطعا کسی نمی خواهد که در مراسمش چنین مشکلی ایجاد شود.

به همین خاطر خیلی مهم است که جنس لباس مهمانداران به گونه ای انتخاب شود که بوی عرق نگیرد و بو را منتشر نکند. همچنین نکته دیگر این است که مهمانداران مجالس حتما باید از عطر یا ادکلن مناسب و خوبی استفاده کنند تا هم خوشبو باشند و هم در صورت عرق کردن از ایجاد بوی در لباسشان جلوگیری شود.

نکته دیگر این است که بهتر است مهمانداران حتما در روز مراسم مسواک زده و از خوشبو کننده دهان یا قرص نعناع استفاده کنند تا دهان خوشبویی نیز داشته باشند و در برخورد نزدیک با مهمانان حس خوبی به آنها منتقل شود.

4- تناسب اندام:

بحث تناسب قد و اندام مهمانداران موردی است که شاید از اهمیت کمتری برخوردار باشد؛ اما نکاتی هستند که رعایت آنها باعث می شود که مهمانداران مناسب تری را انتخاب کنید.

بد نیست بدانید که برای آقایان قد بین 170 تا 180 و اندام متوسط بدون شکم و برای خانم ها قد 160 تا 170 و اندام متوسط کاملا مناسب مهمانداری است.

تناسب اندام ممکن است برای برخی از افراد اهمیت نداشته باشد؛ اما برخی از میزبانان هستند که دوست دارند علاوه بر لباس های متحد، اندام و ظاهر مهمانداران مجالس هم متناسب بوده و با هم یکسان باشند. در این صورت می توانید درخواست کنید تا مهماندارانی با مشخصات گفته شده برایتان اعزام شود.

آداب پذیرایی در مجلس
آداب پذیرایی در مجلس

فاکتورهای مهم اخلاقی برای مهمانداران مجالس چه هستند؟

تا به اینجا در مورد فاکتورهای ظاهری صحبت کردیم و گفتیم که چه نکاتی را باید در ظاهر مهمانداران مجالس رعایت کنید تا بتوانید هماهنگی و اتحاد بیشتر را در مجلس خودتان به نمایش بگذارید.

حالا می خواهیم به سراغ این موضوع برویم که چه نکاتی باید در اخلاق مهمانداران وجود داشته باشد تا آنها را تبدیل به یک مهماندار حرفه ای و مناسب کند. پس در ادامه نیز با ما همراه باشید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خدمات مجالس هم ارائه میده؟

1- حسن اخلاق:

“لبخند فراموش نشود” این جمله ای است که باید سر لوحه رفتار مهمانداران مجالس قرار گیرد. از ابتدا تا انتهای مراسم علی‌­رغم حجم کار یا ساعات زیاد کاری و خستگی، لبخند از چهره نباید محو شود.

در کنار لبخند، اخلاق خوب همراه با شکیبایی در برخورد با میهمانان وظیفه اصلی و در حقیقت مهمترین وظیفه مهمانداران است.

در طول مراسم حجم کاری مهمانداران مجالس بسیار زیاد است و وظایف زیادی را باید انجام دهند تا مهمانی به بهترین شکل انجام شود. به همین خاطر ممکن است که این حجم کاری باعث خستگی و بی حوصلگی آنها شود.

در این صورت اگر مهمانداران به کار خود ادامه دهند، ممکن است به خاطر بی حوصله بودن برخورد نامناسبی با مهمانان داشته باشند و نتوانند بهترین خودشان را برای این کار بگذارند؛ به همین خاطر بهترین کار این است که چند دقیقه ای را به فضای بیرون از مهمانی بروند و استراحت کنند تا حوصله و شادابی خودشان را بازیابی کرده و مجددا به کار برگردند.

2- توانایی مدیریت بحران:

یکی از توانایی­ های مهمانداران مجالس، توانایی مدیریت شرایط بحرانی و اتفاقات ناگهانی است. افرادی که مسئولیت این شغل را می پذیرند باید توانایی پیش بینی مشکلات و برنامه ­ریزی لازم برای رفع آنها در کمترین زمان و به بهترین شکل را داشته باشند.

در مراسم ممکن است هر گونه مشکلی ایجاد شود؛ از کم آمدن غذا گرفته تا بحث و درگیری بین مهمانان و وجود مهمانانی که از مهماندار توقعات زیادی دارند. در چنین حالاتی مهماندار باید آنقدر حرفه ای باشد که بتواند به خوبی شرایط را مدیریت کرده و از پس آن برآید.

این موضوع بیشتر به خلاقیت و جسور بودن مهماندار مربوط می شود و اگر مهماندار به اندازه کافی در کار خود جسارت داشته باشد، می تواند مدیریت بحران را به خوبی انجام داده و مهمانداران دیگر را نیز به بهترین شکل مدیریت کند.

اهمیت وقت شناسی مهمانداران مجالس
اهمیت وقت شناسی مهمانداران مجالس

3- وقت شناسی:

یکی از مهمترین خصوصیاتی که مهمانداران مجالس باید داشته باشند، وقت شناسی است. شخصی که وقت شناس باشد و در زمان مناسب و درست سر کار خودش حاضر شود، قطعا آنقدر منظم است که می تواند وظایف خودش را به بهترین شکل انجام دهد.

همچنین وقت شناس نبودن باعث می شود وظایف مهماندار عقب افتاده و نتواند به خوبی آنها را انجام دهد و این موضوع باعث نارضایتی میزبان و مهمانان خواهد شد.

4- سلیقه:

شاید به این موضوع کمتر توجه شود اما خیلی مهم است که یک مهماندار سلیقه خوبی داشته باشد تا بتواند در انجام وظایف خود از آن استفاده کند. کارهایی مانند چیدمان میزها و غذاها از جمله وظایف مهمانداران مجالس است.

اگر مهماندار سلیقه خوبی نداشته باشد قطعا این موضوع خود را در نحوه چیدمان مجلس نمایش می دهد و اگر مهماندار خوش سلیقه باشد، می تواند در چیدمان وسایل به خوبی عمل کرده و به بهترین شکل این کار را انجام دهد.

5- توانایی کارتیمی:

برگزاری مراسم یک کار تیمی است که هر فرد در جایگاه خود باید توانایی و روحیه همراهی و کارتیمی با همکاران را داشته باشد. بنابراین توانایی انجام امور به صورت گروهی برای مهمانداران مجالس بسیار مهم است.

اگر مهمانداری به کار فردی اعتقاد داشته باشد و نتواند با همکاران خود تعامل مناسبی برقرار کند، قطعا مشکلاتی در مجلس ایجاد خواهد شد که می تواند برای میزبان و مهمانان بسیار ناخوشایند باشد.

نکات طلایی در مهمانداری مجالس
نکات طلایی در مهمانداری مجالس

نکات طلایی که مهمانداران مجالس باید رعایت کنند!

در ادامه می خواهیم چند نکته طلایی را به شما بگوییم که اگر مهمانداران مجالس آنها را رعایت کنند، می توانند بهتر وظایف خود را انجام دهند و مدیریت مجلس را به بهترین شکل انجام دهند.

1- بحث نکردن با مهمانان:

همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم، معمولا در هر مجلسی مهمانانی حضور دارند که بسیار پرتوقع هستند و ممکن است خواسته های زیاد آنها باعث اذیت شدن مهماندار شود.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که یک مهماندار حرفه ای هرگز در چنین حالتی اقدام به بحث کردن با مهمان نمی کند و با او وارد مشاجره نمی شود. در این حالت تا حد امکان سعی می کند که مهمان را راضی نگه دارد و اگر مهمان موردنظر او را اذیت می کند، می تواند این موضوع را با میزبان در میان بگذارد.

2- رفت و آمد مناسب:

مهماندارن حرفه ای معمولا در جایگاه مخصوصی که برایشان در نظر گرفته شده است می مانند و تا زمانی که نیاز به رفت و آمد نباشد، این کار را انجام نمی دهند.

 رفت و آمدهای زیاد در بین مهمانان می تواند باعث اذیت شدن آنها شود و حس بدی را به آنها منتقل کند، به همین خاطر توصیه می کنیم که به هیچ وجه این کار را انجام ندهید.

3- آماده کمک باشید!

یکی از نکاتی که شاید کسی به آن توجه نکند، این است که مهمانداران مجالس باید آمادگی کمک به برگزاری بهتر مراسم را داشته باشند و ممکن است کارهایی را انجام دهند که حتی جزو وظایف آنها نیز نیست.

مثلا ممکن است ببینند که یک فرد سالمند می خواهد به مهمانی وارد شود و این کار برایش سخت است، در اینجا بسیار مهم است که مهماندار تا حد امکان به آن فرد کمک کند.

4- رعایت کامل ادب:

خوب است که مهماندار خنده رو و شوخ طبع باشد تا مهمانان از معاشرت با او لذت ببرند و به آنها بیشتر خوش بگذرد. اما یک مهماندار حرفه ای خوب می داند که شوخی باید در چارچوب خاصی انجام شود و به صورتی نباشد که مهمانان برداشت بدی از آن داشته باشند.

همچنین انتخاب کلمات توسط مهماندار باید به گونه ای باشد که در کوتاه ترین حالت ممکن به درخواست مهمانان جواب بدهد و به آنها کمک کند که خواسته شان عملی شود.

پذیرایی بهتر مجالس
پذیرایی بهتر مجالس با هوم سرویز

وظایف کارمندان تشریفات و مهمانداران مجالس

در ادامه لیستی از وظایفی را می گوییم که مهمانداران مجالس بهتر است آنها را رعایت کنند تا به برگزاری بهتر مراسم کمک کنند.

  • خوشامدگویی و استقبال از مهمانان
  • پذیرایی ابتدایی و حین مراسم از مهمانان با دقت به ورود مهمانان جدید
  • همراهی و راهنمایی مهمانان به سمت رختکن
  • راهنمایی مهمانان برای سرو غذا به محل موردنظر
  • مدیریت نحوه سرو غذا و پذیرایی
  • دقت و توجه به مرتب و تمیز بودن میزها
  • مسئولیت ­پذیری و پاسخگویی به سوالات مهمانان
  • پرهیز از صحبت با همکاران در حضور مهمانان
  • بدرقه مهمانان تا درب خروجی سالن

موضوع مهم این است که برای پذیرایی در مراسم خود حتما از نیروهای حرفه ای کمک بگیرید تا پذیرایی در مراسم شما به بهترین شکل ممکن برگزار شود و هم شما و هم مهمانان خاطره خوبی داشته باشید.

پذیرایی عالی با تیم حرفه ای
پذیرایی عالی با تیم حرفه ای

پذیرایی عالی در مجالس با تیم مطمئن و حرفه ای هوم سرویز

اگر می خواهید در مجالس خود به بهترین شکل ممکن از مهمانان پذیرایی کنید، می توانید از تیم حرفه ای و مطمئن هوم سرویز برای این کار کمک بگیرید. برای ثبت درخواست پذیرایی در مجالس، روی دکمه های زیر کلیک کنید:

پذیرایی در مجالس با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

مجالس شیک و رویایی
مجالس شیک و رویایی

جمع بندی

در این مقاله در مورد نکات مهمی صحبت کردیم که مهمانداران مجالس باید آنها را رعایت کنند تا بتوانند به برگزاری بهتر مراسم کمک کنند. همچنین گفتیم که اصلا مهمانداران چه خصوصیات ظاهری و اخلاقی باید داشته باشند تا بتوانند مجلس را به درستی اداره کنند.

در ادامه نکات طلایی و مفیدی را گفتیم که کمک می کنند یک مهماندار بسیار حرفه ای تر عمل کند و در آخر نیز لیستی از وظایف مهمانداران مجالس گفتیم که انجام آنها می تواند مجلس را بسیار حرفه ای تر کند.

در کنار تمامی معیارهایی که در این مقاله به آنها اشاره شد، لازم به ذکر است یک نکته کلیدی را مدنظر قرار دهیم. در هر شغل و حرفه­ای عشق و حس تعهد به کار، مهمترین عامل در مسئولیت ­پذیری به حساب می ­آید. تصور کنید فردی که علاقه ­ای به شغل خود ندارد، این فرد حتی در صورت تعریف چارچوب پوششی و رفتاری نیز در نهایت خطایی در کار خود خواهد داشت. پس از علاقه به کار، عامل مهم دیگر دقت و مسئولیت ­پذیری است. بی­ دقتی در کم اهمیت ­ترین موضوعات، سبب بروز حوادث ناگوار خواهد شد. این دو نکته برای انتخاب کارمندان تشریفات که ارتباط مستقیم با مدعوین خواهند داشت، نکاتی طلایی و تعیین کننده خواهند بود که برگزارکنندگان مراسم و شرکت­های تشریفاتی باید مدنظر قرار دهند.

شما می توانید برای پذیرایی مجالس بزرگ خود از تیم حرفه ای و متعهد هوم سرویز کمک بگیرید تا مجلس شما به خوبی اداره شود. همچنین می توانید برای اعزام نیروهای پذیرایی نیز به هوم سرویز درخواست دهید تا حرفه ای ترین افراد برای پذیرایی در مجلس شما حاضر شوند و کارشان را به خوبی انجام دهند. برای مطالعه سایر مطالب هوم سرویز می توانید به بلاگ و اینستاگرام هوم سرویز مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا