لوله کشی و تاسیسات

علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی چیست؟

کولر گازی، یکی از بهترین سیستم‌های سرمایشی در ایران است که بازدهی بسیار خوبی دارد. با داشتن کولر گازی، فضای خانه یا محیط کار در مدت زمان کوتاه خنک می‌شود و شما می‌توانید از هوای خنک کولر گازی لذت ببرید. روش کار کولرهای گازی به این صورت است که با فشردن دکمه‌های ریموت کنترل کولر، خاموش و روشن می‌شوند. گاهی اوقات چند دقیقه بعد از روشن شدن دستگاه، کولر گازی به صورت ناگهانی خاموش می‌شود و قطعات کولر به کارشان ادامه نمی‌دهند.

خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه، یکی از مشکلات جدی برای کولرهای گازی است که نشان می‌دهد ایرادی در دستگاه به وجود آمده است. به این مشکل، short cycling یا چرخه کوتاه کولر گازی هم گفته می‌شود. بسیاری از افراد این مشکل را به همراه خاموش و روشن شدن کمپرسور کولر گازی تجربه می‌کنند و نگران سلامتی دستگاه خود می‌شوند.

باید بدانید که مشکل خاموش شدن کولر گازی برای انواع برندهای کولر گازی مانند ال جی، گری، سامسونگ، جنرال، هایسنس و… پیش می‌آید و به کل دستگاه آسیب می‌رساند.

در این نوشته قصد داریم دلایل خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه را به شما توضیح دهیم. همچنین روش حل این مشکل را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید این مشکل را سریع‌تر برطرف کنید و از کولر گازی خود به‌خوبی استفاده کنید.

علت خاموش شدن خود به خود کولر گازی
علت خاموش شدن خود به خود کولر گازی

10 علت خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه

تصور کنید که در یک روز گرم تابستانی به خانه آمده‌اید و برای رهایی از گرمای شدید هوا، دکمه روشن شدن کولر گازی را می‌زنید. بعد از چند دقیقه، زمانی که تازه باد خنک کولر گازی را روی پوستتان حس می‌کنید، دستگاه شما خاموش می‌شود و شما را با گرمای هوا تنها می‌گذارد! خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه، نشان‌دهنده مشکلی در داخل کولر گازی است که باید حتماً بررسی شود.

موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایل خاموش شدن کولر گازی به صورت ناگهانی هستند:

1- خراب شدن کمپرسور کولر گازی:

کمپرسور، یکی از مهم‌ترین اجزای کولر گازی است که کار فشرده‌سازی گاز مبرد و انتقال گاز مبرد به کندانسور را برعهده دارد. زمانی که کمپرسور خراب شود، دیگر نمی‌تواند به‌درستی کارش را انجام دهد و دچار اختلال می‌شود. در این حالت، گاز مبرد فشرده‌سازی نمی‌شود و به کندانسور کولر نمی‌رسد. بنابراین، بدون رسیدن گاز مبرد، موتور کولر گازی به کارش ادامه نمی‌دهد و کولر گازی خاموش می‌شود. در صورت خرابی یا نیم سوز شدن کمپرسور، شما باید از تعمیرکار متخصص کولر گازی و اسپیلت بخواهید که کمپرسور جدید و سالم را روی کولر گازی شما نصب کنند تا این مشکل حل شود.

کمپرسور کولر
کمپرسور کولر

2- کم شدن فشار گاز مبرد:

سیکل تبرید کولر گازی به کمک گاز مبرد انجام می‌شود. گاز مبرد، گرمای هوای محیط را به خود جذب می‌کند و با این کار، فرآیند خنک سازی محیط و کاهش دمای هوا را انجام می‌دهد. کم شدن فشار گاز مبرد و نشتی گاز مبرد باعث می‌شود که مقدار گاز کافی به کمپرسور کولر نرسد و دستگاه خاموش شود. در این حالت، فشار گاز مبرد در کمپرسور کولر گازی دائماً کم و زیاد می‌شود و شما شاهد خاموش و روشن شدن مکرر کمپرسور کولر گازی خواهید بود.

کم شدن فشار گاز مبرد، یکی از اصلی‌ترین دلایل داغ شدن کمپرسور کولر گازی است که باعث اختلال در عملکرد کمپرسور و سایر قطعات کولر گازی می‌شود.

3- استفاده از کولر گازی بزرگ با ظرفیت سرمادهی بالا:

اگر شما از پنل‌های بزرگ کولر گازی استفاده کنید، فرآیند خنک‌سازی محیط خانه شما سریع انجام می‌شود و کولر گازی شما بعد از چند دقیقه خاموش می‌شود. برای جلوگیری از افزایش هزینه قبض برق، بهتر است از کولر گازی با ابعاد مناسب در منزل خود استفاده کنید. قبل از خرید کولر گازی، خوب است راهنمای خرید بهترین کولر گازی را بخوانید و از کولر گازی با ظرفیت سرمادهی مناسب در منزلتان استفاده کنید.

4- خراب شدن ترموستات دما:

ترموستات کولر گازی، وظیفه اندازه‌گیری دمای محیط و اطلاع‌رسانی دما به برد را برعهده دارد. در صورت خراب شدن ترموستان دما، این قطعه دمای درست را به برد اعلام نمی‌کند. بنابراین اطلاعات نادرست درباره دمای محیط به برد کولر ارسال می‌شود و برد کولر، دستور خاموش شدن دستگاه را صادر می‌کند. در این حالت، کولر گازی دائماً روشن و خاموش می‌شود و نمی‌توان از باد خنک دستگاه استفاده کرد.

اندازه‌گیری فشار گاز مبرد در کولر گازی
اندازه‌گیری فشار گاز مبرد در کولر گازی

5- مکان نادرست قرارگیری پنل داخلی کولر گازی:

در زمان نصب کولر گازی و راه‌اندازی دستگاه، به هیچ عنوان نباید پنل داخلی دستگاه را در کنار پنجره یا در نزدیکی مکان‌های گرم و مرطوب مانند حمام یا آشپزخانه نصب کنید؛ زیرا گرمای محیط به ترموستات کولر و برد کولر می‌رسد و این قطعات در تشخیص دمای محیط دچار اشتباه می‌شود. در بسیاری از موارد، با تغییر مکان کولر گازی، اختلال در سنسور دمایی کولر گازی برطرف می‌شود.

6- کثیف شدن فیلترهای هوا:

اگر از کولر گازی در منزل یا محل کارتان استفاده می‌کنید، باید نسبت به شستشوی منظم فیلترهای هوا حساس باشید و این کار را به صورت مرتب انجام دهید. وجود آلودگی و کثیفی روی فیلترهای هوا باعث کاهش بازدهی کولر گازی می‌شود و از ورود مقدار هوای کافی به داخل پنل کولر گازی جلوگیری می‌کند. جمع شدن آلودگی روی فیلترهای هوا، مشکلاتی مانند روشن و خاموش شدن مکرر کولر گازی و بوی بد کولر گازی را به همراه دارد.

فیلترهای هوا در کولر گازی
فیلترهای هوا در کولر گازی

7- یخ زدن کویل‌های اواپراتور:

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن کولر گازی و توقف دستگاه، یخ زدن کویل‌های اواپراتور است. کاهش فشار گاز مبرد و کثیف شدن کندانسور کولر، منجر به یخ زدن و برفک زدن کویل‌های اواپراتور می‌شوند. برای حل این مشکل، ابتدا باید یخ و برفک روی کویل‌ها را از بین ببرید و با متخصص تعمیر کولر گازی تماس بگیرید تا مشکلات کولر گازی را برطرف کنند.

8- مشکلات الکتریکی در کولر گازی:

خراب شدن اتصالات داخل کولر گازی و جابجایی سیم‌های اتصال‌دهنده کمپرسور به برد باعث خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه و توقف دستگاه می‌شود. در این حالت، به دلیل قطعی سیم‌ها، دستور برد به کمپرسور کولر نمی‌رسد و کمپرسور یکباره خاموش می‌شود. رفع ایرادات موجود در سیستم برق کشی کولر گازی، کاری تخصصی و حساس است و باید توسط تعمیرکاران متخصص و حرفه‌ای انجام شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟
علت خاموش شدن کولر گازی
علت خاموش شدن کولر گازی

9- خرابی خازن راه‌انداز:

وظیفه خازن الکتریکی (capacitor)، نگهداری بار الکتریکی و رساندن جریان برق به قطعات کولر گازی است. همانطور که در مقاله معرفی اجزای کولر گازی به شما توضیح دادیم، دو خازن در برد کولر گازی وجود دارد: یکی از این خازن‌ها، مسئول راه‌اندازی کمپرسور دستگاه است و خازن بعدی، موتور فن کولر را روشن می‌کند. زمانی که خازن راه‌انداز کولر گازی خراب شود، انرژی الکتریکی لازم را به کمپرسور نمی‌رساند و همین موضوع باعث خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه می‌شود. برای رفع این مشکل، باید از تعمیرکار کولر گازی بخواهید که خازن معیوب داخل برد را بردارد و خازن جدیدی را در برد الکترونیکی کولر گازی شما قرار دهد تا بتواند جریان برق کافی را به کمپرسور کولر گازی برساند.

10- خراب شدن اورلود:

اورلود یا Overload Protector (محافظ اضافه بار)، قطعه‌ای است که در کولر گازی وجود دارد تا جریان برق دستگاه را مدیریت کند. با عبور جریان زیاد برق و داغ شدن موتور، قطعه اورلود، جریان برق ورودی را قطع می‌کند تا دستگاه آسیب نبیند. قطعه اورلود یا به صورت داخلی در سیستم قرار دارد یا به صورت خارجی نصب می‌شود. در کولرهای گازی جدید، اورلود به صورت داخلی است و در داخل کمپرسور قرار گرفته است. اورلود کمپرسور از گرم شدن و سوختن کمپرسور جلوگیری می‌کند و به نوعی مانند محافظ کمپرسور عمل می‌کند.

زمانی که قطعه اورلور خراب می‌شود، کمپرسور روشن نمی‌شود یا اینکه چند دقیقه بعد از روشن شدن کولر گازی، دستگاه شدیداً داغ می‌کند و به صورت ناگهانی خاموش می‌شود.

تعمیر قطعه اورلورد، کاری تخصصی است و حتماً باید توسط تعمیرکار کولر گازی انجام شود.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

برای حل مشکل خاموش شدن ناگهانی کولر گازی چه باید کرد؟

اگر کمپرسور کولر گازی و موتور دستگاه دائماً خاموش و روشن می‌شود، بهتر است سریع‌تر با سرویسکار کولر گازی تماس بگیرید تا این مشکل را به صورت کامل برطرف کند. با انجام کارهای زیر، این مشکل رفع می‌شود و شما می‌توانید از کولر گازی منزلتان به‌خوبی استفاده کنید:

1- تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی

2- نشتی‌یابی کولر گازی و شارژ گاز کولر

3- جابجایی کولر گازی

4- شستشوی فیلترهای هوا و تمیز کردن کندانسور

5- برفک‌زدایی کویل‌های اواپراتور و رفع گرفتگی سیکل تبرید

6- سیم‌کشی مجدد برد و قطعات کولر گازی

7- تعویض خازن راه‌انداز

8- تعویض اورلود کمپرسور

علت خاموش روشن شدن کولر گازی
تعمیرات تخصصی انواع کولر گازی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره علت خاموش شدن کولر گازی بعد از چند دقیقه با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که مواردی مانند خراب شدن کمپرسور، وجود مشکل در سیم‌کشی کولر، خرابی خازن و اورلود و کثیفی فیلترها باعث می‌شوند که کمپرسور و موتور کولر متوقف شوند و دستگاه خاموش شود. همچنین روش حل این مشکل را به شما توضیح دادیم تا بتوانید با کمک افراد متخصص و باتجربه، این مشکل را سریع‌تر حل کنید و از هوای خنک کولر گازی لذت ببرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

شما می‌توانید برای تعمیر کمپرسور و سرویس کولر گازی خود، از تیم متخصص و حرفه‌ای هوم سرویز کمک بگیرید تا این کارهای تخصصی را با بهترین هزینه و خیلی سریع برای شما انجام دهند.

برای ثبت درخواست تعمیر کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا