لوله کشی و تاسیسات

علت روغن ریزی از لوله ها و کمپرسور کولر گازی چیست؟

در طول فصل تابستان، کولر گازی به یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین وسایل خانه تبدیل می‌شود که هوای خنک و دلپذیر را وارد محیط خانه می‌کند. گاهی اوقات، مشکلاتی برای کولر گازی پیش می‌آید که روی عملکرد دستگاه، تاثیر منفی می‌گذارد. روغن ریزی کمپرسور کولر گازی، یکی از مشکلات جدی است که به‌تدریج به قطعات مهم کولر گازی آسیب می‌رساند و باعث خرابی دستگاه می‌شود. موارد مختلفی منجر به روغن ریزی از لوله‌ها و کمپرسور کولر گازی می‌شوند و شما باید هرچه سریعتر این مشکل را برطرف کنید تا میزان فرسایش قطعات داخلی کولر گازی بیشتر نشود.

در این نوشته قصد داریم دلایل روغن ریزی از کمپرسور و لوله‌های کولر گازی را بررسی کنیم. همچنین روش حل این مشکل را به شما آموزش خواهیم داد. اگر دوست دارید مشکل ریختن روغن کمپرسور کولر گازی را سریع‌تر حل کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

ریختن روغن کمپرسور کولر گازی
ریختن روغن کمپرسور کولر گازی

دلیل استفاده از روغن در کولر گازی چیست؟

روغن در داخل سیستم کولر گازی نقش بسیار مهمی دارد. با استفاده از روغن در کولر گازی، تمام قطعات مهم مانند کمپرسور، فن و سایر قطعات مکانیکی، راحت‌تر و روان‌تر کار می‌کنند. در واقع اصلی‌ترین وظیفه روغن کولر گازی، روان کردن (لوبریکاته کردن) قطعات مکانیکی کولر است تا اجزای فلزی دستگاه روان‌تر بچرخند و به هم سائیده نشوند. علاوه بر این، وجود روغن در کولر گازی از بروز مشکلاتی مانند رسوب گرفتن قطعات و آتش گرفتن دستگاه جلوگیری می‌کند.

در کل می‌توان گفت که استفاده از روغن در کولر گازی، مزایای زیر را به همراه دارد:

1- روان‌تر کردن قطعات مهم کولر گازی

2- جلوگیری از ساییدگی قطعات داخلی کمپرسور

3- بالا بردن بازدهی کولر گازی

4- کمک به کاهش حرارت موتور و پیشگیری از احتراق کولر گازی

5- جلوگیری از رسوب‌گرفتگی قطعات مکانیکی

6- درزگیری قطعات کمپرسور و جلوگیری از نشتی گاز مبرد

مزایای روغن کولر گازی
مزایای روغن کولر گازی

احتمالا کنجکاو هستید که بدانید روغن کولر گازی در کدام قسمت کولر قرار دارد؟

روی بدنه کمپرسور، جای خاصی وجود دارد که روغن کولر داخل این محفظه ریخته می‌شود و مکان آن کاملاً مشخص است. از آنجایی که روغن کولر مستقیماً به کویل‌های موتور برخورد می‌کند، باید مقاومت دی الکتریک بالایی داشته باشد. همچنین روغن کولر باید در دماهای پایین، عملکرد خوبی داشته باشد. در کولرهای گازی از روغن‌های معدنی، روغن‌های پلی استر و روغن‌های مصنوعی استفاده می‌شود که انتخاب روغن کولر، به نوع گاز مبرد داخل آن بستگی دارد.

بعد از روشن کردن کولر گازی، مقداری از روغن در کمپرسور به همراه گاز مبرد شروع به حرکت می‌کند و در سیکل تبرید کولر گازی می‌چرخد تا دوباره وارد کمپرسور کولر شود. به همین دلیل است که در صورت نشتی گاز مبرد کولر، شما شاهد چکه کردن روغن از کمپرسور کولر گازی نیز خواهید بود و مشاهده می‌کنید که کمپرسور کولر گازی چرب و روغنی می‌شود.

دلایل روغن ریزی کولر گازی
دلایل روغن ریزی کولر گازی

علائم کمبود روغن کمپرسور کولر گازی

موارد زیر از جمله علائم کمبود روغن کمپرسور کولر گازی هستند:

1- سروصدای عجیب کمپرسور کولر (در این حالت به علت کمبود روغن در کمپرسور، قطعات فلزی کمپرسور به هم ساییده می‌شوند و صداهای عجیبی را ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، صداهای عجیب کولر گازی دلایل دیگری هم دارد.)

2- عدم خنک سازی محیط با وجود روشن بودن کولر (به دلیل کاهش روغن در کمپرسور، قدرت خنک‌کنندگی کولر پایین می‌آید.)

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

3- داغ شدن بیش از حد کمپرسور کولر گازی (کم بودن روغن کمپرسور کولر با مشکلاتی مانند داغ شدن کمپرسور کولر گازی و خراب شدن بلبرینگ همراه است)

4- مصرف بالای برق (کمبود روغن، یکی از دلایل افزایش مصرف برق دستگاه و آمپر کشیدن کولر گازی است که هزینه قبض برق کولر را بالا می‌برد.)

افراد متخصص و باتجربه، خیلی سریع می‌توانند سطح روغن کولر گازی را با ابزارهای مخصوص مانند شیشه رویت روغن اندازه‌گیری کنند و مشکل کمبود روغن کولر گازی را حل کنند.

بررسی و عیب یابی کولر گازی
بررسی و عیب یابی کولر گازی

دلایل روغن ریزی کمپرسور کولر گازی

اگر به‌تازگی شاهد روغن ریزی از کمپرسور و لوله های کولر گازی خود هستید، بهتر است علت اصلی این مشکل را در موارد زیر جستجو کنید:

1- شکستگی لوله‌های کولر گازی:

اصلی‌ترین دلیل روغن ریزی کولر گازی، شکستگی لوله‌های دستگاه است. به مرور زمان، قطعات کولر گازی مانند لوله‌های مسی پوسیده و فرسوده می‌شوند و میزان آسیب‌پذیری آنها بالا می‌رود.

مواردی مانند برخورد اجسام خارجی، خوردگی فلزات و فشار زیاد باعث ایجاد ترک و شکاف روی لوله‌های کولر گازی می‌شوند. همچنین با گذشت زمان، میزان فرسودگی و پوسیدگی لوله‌های کولر گازی بیشتر می‌شود و میزان آسیب‌پذیری لوله‌ها بالا می‌رود. میزان خوردگی لوله‌ها در شهرهای شمالی ایران زیاد است و همین موضوع باعث ریختن روغن از کولر گازی می‌شود. در بسیاری از موارد، میزان ترک‌های روی لوله‌های کولر گازی در ابتدا کم است؛ اما به‌تدریج شکاف‌های روی لوله کولر بازتر می‌شوند و روغن ریزی از کولر گازی با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل بهتر است وضعیت لوله‌های کولر گازی را به صورت مستمر بررسی کنید تا در صورت پوسیدگی و خوردگی لوله‌ها یا ایجاد ترک و شکاف روی لوله، برای تعویض لوله‌ها و ترمیم ترک‌ها اقدام کنید.

بررسی لوله‌های کولر گازی
بررسی لوله‌های کولر گازی

2- افزایش فشار داخلی در کولر گازی:

در مقالات قبلی به شما توضیح دادیم که کولر گازی، سیستمی بسته است که با تکرار سیکل تبرید، هوای سرد را تولید می‌کند. سیستم‌های بسته مانند کولر گازی و یخچال، باید با فشار مشخصی کار کنند تا به قطعات داخلی کولر گازی فشار زیاد وارد نشود. در صورت افزایش فشار داخلی در کولر گازی، مشکلات زیادی برای قطعات کولر پیش می‌آید؛ مثلاً لوله‌های کولر می‌ترکند و روغن داخل کولر گازی به بیرون نشت می‌کند.

شاید بپرسید که چطور فشار داخلی کولر گازی زیاد می‌شود؟ هنگامی که فیلترهای هوا در کولر گازی مسدود و کثیف باشند، ورود و خروج هوا به‌درستی انجام نمی‌شود و این موضوع باعث فشار آمدن به کولر گازی می‌شود. همچنین ضعیف شدن کمپرسور باعث فشار آمدن به سایر قطعات کولر گازی خواهد شد.

با بررسی و سرویس دوره‌ای کولر گازی، فشار داخل سیستم کولر همواره ثابت و استاندارد می‌ماند و به قطعات کولر گازی فشار وارد نمی‌شود.

سرویس کولر گازی
سرویس کولر گازی

3- خرابی شیر انبساط کولر گازی:

در کولر گازی، قطعه‌ای به نام شیر انبساط وجود دارد که فشار گاز مبرد را کم می‌کند تا گاز مبرد از حالت مایع به بخار تبدیل شود. با خرابی شیر انبساط، فشار گاز کولر گازی تنظیم نمی‌شود و همین موضوع به لوله‌ها و قطعات کولر گازی آسیب می‌رساند. شما می‌توانید با بررسی منظم شیر انبساط کولر گازی، از سالم بودن شیر انبساط کولر مطمئن شوید. در صورت خرابی این قطعه نیز از افراد متخصص بخواهید که کار تعویض شیر انبساط کولر گازی را انجام دهند.

شیر انبساط کولر گازی
شیر انبساط کولر گازی

4- تغییرات شدید و ناگهانی دما:

با تغییر دما، حجم کمپرسور و لوله‌های کولر گازی تغییر می‌کند و تمام سیالات و جامدات منبسط می‌شوند. انبساط و تغییرات قطعات کولر با فرسودگی و خرابی لوله‌ها همراه است و زمینه را برای خروج روغن از سیستم فراهم می‌کند. به همین دلیل است که کولرهای گازی مناطق گرمسیری ایران، باید با فواصل زمانی کوتاه بررسی و سرویس شوند. همچنین تغییرات دمایی روی کارکرد کلی سیستم کولر گازی تاثیر می‌گذارد و میزان فشار داخلی کولر گازی را افزایش می‌دهد و کارایی سیستم کولر گازی را پایین می‌آورد.

اجزای کولر گازی
اجزای کولر گازی

5- هم تراز نبودن قطعات کولر گازی:

در سیستم کولر گازی، هم تراز بودن قطعات اهمیت زیادی دارد. اگر قطعات کولر گازی هم تراز نباشند، به لوله‌ها و اتصالات کولر گازی فشار زیادی وارد می‌شود و همین موضوع باعث خرابی لوله‌ها، شل شدن اتصالات و نشتی روغن از کولر گازی می‌شود.

نصب نادرست کولر گازی و عدم رعایت استانداردهای مهم نیز باعث می‌شود که تراز قطعات کولر به هم بخورد و مشکل روغن ریزی از کولر پیش بیاید.

اهمیت تراز بودن قطعات کولر گازی
اهمیت تراز بودن قطعات کولر گازی

6- خرابی پمپ روغن:

درست است که روغن کولر گازی در داخل مخزن مخصوص ریخته می‌شود؛ اما کار رساندن روغن کولر با کمک پمپ روغن انجام می‌شود. با هر بار شروع کار پمپ، روغن به کمپرسور کولر پمپاژ می‌شود تا اجزای کولر به صورت نرم و روان کار کنند. اگر پمپ روغن کولر گازی خراب شود و درست کار نکند، مشکلاتی مانند روغن ریزی از کولر گازی پیش می‌آید. به همین دلیل است که باید بررسی دوره‌ای کولر گازی انجام شود تا قطعات معیوب و ناقص دستگاه تعویض شوند. همچنین شما باید از روغن باکیفیت و مرغوب در کولر گازی استفاده کنید تا به افزایش بازدهی کولر گازی کمک کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟
پمپ روغن کولر گازی
پمپ روغن کولر گازی

7- شل شدن اتصالات کولر گازی:

یکی دیگر از دلایل روغن ریزی کولر گازی و اسپیلت، شل شدن اتصالات و لوله‌های کولر است. زمانی که اتصالات کولر گازی شل شوند، ذرات آلودگی و هوای اضافی به داخل سیستم کولر وارد می‌شود و با روغن داخل کولر ترکیب می‌شود. پس از ترکیب روغن با هوا و ذرات آلودگی، غلظت و چگالی روغن تغییر می‌کند و مشکل نشتی روغن از کولر گازی پیش می‌آید. شل شدن اتصالات و لوله‌های کولر گازی با مشکلات دیگری مانند نشتی گاز مبرد نیز همراه است. برای حل این مشکل بهتر است با تعمیرکاران متخصص تماس بگیرید تا برای رفع این مشکل و نصب مجدد اتصالات کولر گازی اقدام کنند.

محکم کردن اتصالات و لوله‌های کولر گازی
محکم کردن اتصالات و لوله‌های کولر گازی

اگر مشکل روغن ریزی از کمپرسور کولر گازی را حل نکنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

بی‌توجهی به مشکل روغن ریزی کولر گازی و رسیدگی نکردن به این موضوع باعث خرابی کولر گازی و توقف کار دستگاه می‌شود. موارد زیر، از جمله عوارض منفی ریختن مداوم روغن از کولر گازی هستند:

1- پایین آمدن بازدهی کولر گازی

2- خروج باد گرم از کولر گازی

3- فشار آمدن به کمپرسور و موتور دستگاه

4- سوختن و داغ شدن کمپرسور

5- بالا رفتن احتمال آتش سوزی دستگاه

6- بالا رفتن اصطکاک قطعات کولر

7- سوختن سیم‌پیچ موتور

8- جمع شدن رسوبات و آلودگی در سیکل تبرید کولر گازی

به همین دلیل است که بروز مشکل روغن ریزی کولر گازی، به‌تدریج باعث خرابی کل کولر گازی و بالا رفتن هزینه تعمیرات دستگاه می‌شود و شما باید سریع‌تر برای حل مشکل روغن ریزی دستگاه اقدام کنید.

در ادامه با راهکارهای سریع برای حل مشکل روغن ریزی کولر گازی آشنا خواهید شد.

رفع مشکل روغن ریزی کمپرسور کولر گازی
رفع مشکل روغن ریزی کمپرسور کولر گازی

سریع‌ترین روش‌ها برای رفع مشکل روغن ریزی از کولر گازی

برای اینکه از تخلیه روغن کولر گازی جلوگیری کنید، راهکارهای زیر را انجام دهید:

1- کمپرسور کولر گازی را دائماً بررسی و سرویس کنید

کمپرسور، از مهم‌ترین اجزای کولر گازی است که اگر خراب شود، عملکرد کل دستگاه را مختل می‌کند. به همین دلیل برای جلوگیری از روغن ریزی کمپرسور، شما باید کمپرسور کولر گازی را دائماً بررسی کنید و از سالم بودن کمپرسور مطمئن شوید.

گاهی اوقات به دلیل خرابی کمپرسور، فشار سیستم کم می‌شود و مشکل یخ‌زدگی کویل‌ها پیش می‌آید که با بررسی و سرویس منظم، این مشکلات حل می‌شوند.

2- در صورت فاسد شدن یا کاهش روغن کمپرسور، کل روغن کولر گازی را تعویض کنید

گاهی اوقات به دلیل ترکیب هوا و آلودگی با روغن قبلی، روغن کولر گازی فاسد می‌شود و سطح روغن کولر پایین می‌آید. در این حالت بهتر است به جای مجدد ریختن روغن داخل کمپرسور کولر گازی، کل روغن را عوض کنید تا کولر گازی شما با روغن تمیز و سالم کار کند. زیاد بودن روغن کولر گازی هم مانند کم شدن روغن داخل کمپرسور مضر است و به اجزای داخلی کمپرسور آسیب جدی می‌رساند.

یادتان باشد که تعویض روغن کولر گازی و شارژ گاز کولر، جزو کارهای تخصصی هستند و باید توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شوند.

تعویض روغن کولر گازی
تعویض روغن کولر گازی

3- در انتخاب روغن کولر گازی دقت کنید

بعضی از روغن‌ها، کیفیت پایینی دارند و به قطعات کولر گازی آسیب می‌رسانند. به همین دلیل برای جلوگیری از روغن ریزی کولر گازی، شما باید از روغن باکیفیت و مرغوب در کولر گازی استفاده کنید. ریختن روغن مرغوب و درجه یک در کولر گازی، یکی از بهترین راهکارها برای مراقبت از کولر گازی و بالا بردن طول عمر دستگاه است.

4- فیلترهای هوا و محفظه کندانسور را تمیز کنید

همانطور که به شما توضیح دادیم، کثیف بودن فیلترهای هوا مانع از ورود و خروج هوا به کولر گازی می‌شود و زمینه را برای کثیف شدن روغن و نشتی روغن از کولر فراهم می‌کند. با استفاده از فیلترهای تمیز و سالم، ذرات آلودگی و گردوغبار وارد محفظه کولر گازی نمی‌شود و چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید. همچنین شستشوی منظم فیلترهای هوا از خروج بوی بد از کولر گازی نیز جلوگیری می‌کند.

5- از اتصال درست و محکم لوله‌های کولر گازی مطمئن شوید

برای رفع مشکل روغن‌ریزی از لوله‌های کولر گازی، باید از نصاب کولر گازی بخواهید که کار محکم کردن پیچ‌ها و اتصالات کولر گازی را انجام دهد تا روغن و گاز مبرد به بیرون درز نکند.

اتصال درست قطعات کولر گازی
اتصال درست قطعات کولر گازی

6- لوله‌های فرسوده و پوسیده کولر گازی را تعویض کنید

اگر شاهد پوسیدگی و فرسودگی لوله‌های کولر گازی بودید، باید لوله‌های کولر گازی را سریع‌تر عوض کنید تا جلوی اتفاقاتی مانند نشتی گاز و نشتی روغن را بگیرید. در هنگام تعویض لوله‌ها، حتماً لوله‌های مقاوم، محکم و باکیفیت را روی دستگاه نصب کنید تا بازدهی کولر گازی بالاتر برود.

7- به سرویس منظم کولر گازی اهمیت بیشتری بدهید

سرویس منظم کولر گازی، اهمیت زیادی دارد و به سالم ماندن دستگاه کمک می‌کند. در هنگام سرویس کولر گازی، تمام قطعات مهم کولر مانند کمپرسور، اواپراتور، کندانسور، شیرهای انبساط، لوله‌های مسی، پمپ روغن و… بررسی می‌شوند و قطعات معیوب کولر گازی تعویض خواهند شد. علاوه بر اینها، سایه‌بان و محافظ کولر گازی نصب می‌شود تا از دستگاه محافظت بیشتری انجام شود. با انجام تمام این کارها، تمام مشکلات کولر گازی برطرف می‌شود و بازدهی کولر بالاتر می‌رود.

سرویس کولر گازی
سرویس کولر گازی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته دلایل روغن ریزی کولر گازی را به شما معرفی کردیم و عوارض منفی ریختن روغن کولر گازی را توضیح دادیم. همچنین روش‌های حل این مشکل را به شما معرفی کردیم تا بتوانید مشکل روغن ریزی کمپرسور کولر گازی را سریع‌تر برطرف کنید.

تعمیر و سرویس کولر گازی، کاری تخصصی و بسیار مهم است و شما باید انجام این کارها را به افراد متخصص بسپارید. به محض مشاهده لکه‌های روغن زیر کمپرسور کولر گازی، احتمالاً به دنبال شماره تلفن تعمیرات کولر گازی هستید تا کار تعمیر کولر گازی شما را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

خبر خوب برای شما این است که در مجموعه هوم سرویز، خدمات تخصصی تعمیر انواع کولر گازی و اسپلیت انجام می‌شود. تیم هوم سرویز، در هر ساعتی از شبانه روز آماده تعمیرات کولر گازی و اسپلیت هستند و کار عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات سرویس و تعمیر کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا