لوله کشی و تاسیسات

علت تخلیه نشدن آب کولر گازی چیست؟ عیب یابی و رفع آن

کولر گازی، یکی از بهترین وسایل سرمایشی است که با کمک گاز مبرد، هوای خنک و دلپذیری را تولید می‌کند. در داخل هوا، مقداری رطوبت وجود دارد و در اثر برخورد رطوبت با هوای خنک، تقطیر اتفاق می‌افتد. قطرات آب تولید شده در اثر فرآیند تقطیر، در پنل داخلی کولر گازی قابل مشاهده هستند. هرچقدر رطوبت هوا بیشتر باشد، میزان تقطیر آب و تخلیه آب نیز بیشتر است. در حالت استاندارد، قطرات آب باید از طریق لوله درین (لوله تخلیه آب) به بیرون از سیستم ریخته شود؛ زیرا تخلیه نشدن آب کولر گازی باعث نفوذ رطوبت به قطعات کولر و پوسیدگی اجزای کولر گازی می‌شود.

گاهی اوقات به دلیل جاگذاری نادرست قطعات کولر گازی یا گرفتگی شلنگ تخلیه آب کولر گازی، قطرات آب در داخل کولر گازی جمع می‌شوند و از آب از پنل کولر گازی چکه می‌کند.

در این نوشته قصد داریم علت تخلیه نشدن آب کولر گازی را بررسی کنیم و روش حل این مشکل را به شما توضیح دهیم. اگر دوست دارید مشکل آب دادن کولر گازی و تخلیه نشدن آب از کولر گازی را سریع‌تر حل کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علت تخلیه نشدن آب کولر گازی
علت تخلیه نشدن آب کولر گازی

اصلی‌ترین دلایل تخلیه نشدن آب کولر گازی

موارد زیر منجر به تخلیه نشدن آب داخل کولر گازی می‌شوند:

1- نصب نادرست کولر گازی:

یکی از اصلی‌ترین دلایل تخلیه نشدن آب کولر گازی، نصب نادرست و غیراصولی کولر است. در هنگام نصب و راه‌اندازی کولر گازی، تمام قطعات و لوله‌ها باید در جای اصلی خود قرار بگیرند تا سیکل تبرید سیستم به‌درستی انجام شود. شل بودن لوله‌ها و اتصالات کولر گازی، یکی از دلایل عدم تخلیه درست آب از کولر گازی است.

2- شیب نداشتن پنل دستگاه:

یکی از نکات مهم در هنگام نصب کولر گازی، تنظیم شیب پنل کولر گازی است. پنل کولر گازی باید کمی شیب داشته باشد تا قطرات آب ایجاد شده در داخل کولر گازی کاملاً به سمت لوله درین هدایت شود. در صورتی که نصاب کولر، شیب لازم را برای پنل داخلی در نطر نگیرد، آب در داخل سینی کولر گازی جمع می‌شود و قطرات آب از پنل کولر گازی سرریز خواهند شد.

سرویس کولر گازی
تنظیم شیب پنل کولر گازی

3- قرارگیری نادرست سینی درین:

گاهی اوقات علت تخلیه نشدن آب کولر گازی، قرارگیری نادرست سینی درین است. شاید بپرسید که اب کولر گازی از کجا میاد ؟ آب کولر گازی در داخل سینی درین یا سینی تخلیه آب جمع می‌شوند و از این قسمت به بیرون می‌ریزد. حالا اگر سینی درین در جای درست خود قرار نگیرد و شیب لازم را نداشته باشد، آب در داخل سینی درین جمع می‌شود و مشکلات بعدی را به دنبال دارد.

4- پیچ و تاب خوردن شلنگ تخلیه آب:

زمانی که شلنگ تخلیه آب کولر گازی پیچ و تاب داشته باشد، قطرات آب از دستگاه تخلیه نمی‌شود و آب در داخل کولر گازی جمع می‌شود. علاوه بر این، ورود گردوغبار و حشرات کوچک نیز باعث گرفتگی شلنگ تخلیه آب کولر گازی می‌شوند. برای رفع این مشکل، باید پیچ خوردگی شلنگ تخلیه آب را باز کنید تا مسیر شلنگ و لوله تخلیه باز شود.

شلنگ تخلیه آب کولر گازی
شلنگ تخلیه آب کولر گازی

5- گرفتگی ناودانی کولر گازی:

یکی دیگر از دلایل تخلیه نشدن آب کولر گازی، گرفتگی ناودانی دستگاه است. زمانی که لوله ناودانی کولر گازی مسدود شود، آب تولید شده در کولر گازی به بیرون نمی‌ریزد و درون سینی کولر گازی جمع می‌شود. ورود گردوخاک، پرز و سایر اشیا باعث گرفتگی ناودانی کولر گازی می‌شوند و راه عبور آب را می‌بندند. با برداشتن اشیای داخل ناودانی و تمیز کردن ناودانی کولر گازی، مشکل تخلیه نشدن آب کولر گازی نیز برطرف می‌شود.

6- جدا شدن لوله درین از جای اصلی:

لوله درین یا لوله تخلیه، یکی از اجزای مهم کولر گازی است که قطرات آب تولید شده در داخل دستگاه را به سمت ناودانی هدایت می‌کند. در صورتی که لوله درین کولر گازی از جای اصلی‌اش در بیاید، قطرات آب به جای ورود به لوله درین، از زیر پنل کولر گازی سرریز می‌کند. مواردی مانند وارد شدن ضربه‌های محکم به کولر گازی، جابجایی کولر و خوردگی قطعات داخلی کولر باعث جدا شدن لوله درین از محل اصلی خود می‌شود. برای رفع این مشکل، باید پنل کولر گازی را باز کنید و وضعیت لوله درین را بررسی کنید. با رفع گرفتگی‌های لوله درین و تنظیم شیب لوله درین، قطرات آب به‌درستی وارد لوله تخلیه آب می‌شوند و به بیرون می‌ریزند.

7- شکستگی یا زنگ زدگی سینی تخلیه:

در پایین اواپراتور کولر گازی، سینی تخلیه آب را مشاهده می‌کنید. بعد از تقطیر، قطرات آب تولید شده در داخل سینی تخلیه جمع می‌شوند. در صورتی که سینی تخلیه کولر گازی بشکند، شاهد آبریزش کولر گازی و ریختن آب روی وسایل خانه خواهید بود. بروز مشکلاتی مانند زنگ زدگی سینی تخلیه، تجمع آب و رسوبات نیز باعث مسدود شدن سینی تخلیه آب می‌شوند و در نتیجه آب به صورت طبیعی از سیستم تخلیه نخواهد شد.

8- یخ زدن کویل‌های اواپراتور:

اگر نگاهی به اواپراتور کولر گازی انداخته باشید، تعداد زیادی کویل‌های مسی را مشاهده می‌کنید که در کنار هم قرار گرفته‌اند. در داخل این کویل‌های مسی، مایع مبرد جریان دارد. ماده مبرد داخل کویل‌ها، گرمای هوا را به خود جذب می‌کنند؛ در نتیجه دمای ماده مبرد بالا می‌رود. بالا رفتن دمای ماده مبرد باعث تغییر حالت آن از مایع به حالت گاز می‌شود.

زمانی که برد الکترونیکی و قطعات کولر گازی به‌درستی کار نکنند و مشکلاتی مانند کم بودن گاز مبرد و گرفتگی لوله‌ها پیش بیاید، کویل‌های اواپراتور یخ می‌زنند و دمای لوله‌های داخل سیستم بسیار پایین می‌آید. با ذوب شدن یخ و برفک روی کویل‌های اواپراتور، میزان آب جمع شده در داخل سینی کولر گازی بیشتر می‌شود و احتمال سرریز کردن آب از کولر گازی بالا می‌رود.

با بررسی برد الکترونیکی، تمیز کردن فیلترهای هوا، شارژ گاز مبرد و سرویس منظم کولر گازی، احتمال یخ زدن اواپراتور و جمع شدن آب در داخل سینی کولر گازی کمتر می‌شود.

یخ زدن کویل اواپراتور
یخ زدن کویل اواپراتور

9- خراب شدن ترموستات دما:

ترموستات یا سنسور دما، یکی از مهم‌ترین قطعات کولر گازی است که کار اندازه‌گیری دمای محیط و اعلام دما به برد را انجام می‌دهد. زمانی که ترموستات دما در کولر گازی خراب شود، دمای درست محیط به برد اعلام نمی‌شود. بنابراین حتی اگر دمای خانه گرم شود، برد الکترونیکی کولر گازی دستور روشن شدن را به دستگاه نمی‌دهد و قدرت سرمایش کولر گازی پایین می‌آید. خراب شدن ترموستات کولر گازی با توقف فرآیند خنک سازی هوا و عدم تولید رطوبت همراه است و این موضوع، یکی از دلایل تخلیه نشدن آب از کولر گازی محسوب می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

10- قرار دادن لوله تخلیه آب در داخل ظرف:

یکی دیگر از علت‌های اصلی تخلیه نشدن آب کولر گازی، قرار دادن لوله تخلیه آب در داخل ظرف است. زمانی که ظرف پر شود، دیگر قطرات آب از داخل دستگاه تخلیه نمی‌شود و درون سینی تخلیه کولر گازی جمع خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است لوله تخلیه کولر گازی را داخل ظرف یا مخزن قرار ندهید و اجازه دهید که آب داخل کولر به بیرون ریخته شود.

بررسی لوله‌های کولر گازی
لوله‌های کولر گازی

11- پارگی شلنگ تخلیه آب کولر گازی:

در صورتی که یکی از قسمت‌های شلنگ تخلیه آب کولر گازی پاره شود، قطرات آب به جای انتقال به ناودانی و خروج از سیستم، داخل سینی زیر کولر گازی ریخته می‌شوند و این مشکل منجر به تجمع آب و تخلیه نشدن آب کولر گازی خواهد شد.

علاوه بر اینها، موارد زیر هم منجر به تخلیه نشدن آب از کولر گازی می‌شوند:

  • خرابی برد الکترونیکی کولر گازی
  • کمبود گاز مبرد
  • کثیفی فیلترهای هوا
  • عایق نبودن لوله‌های کولر گازی
علت ریزش آب از پنل کولر گازی ال جی
ریزش آب از پنل کولر گازی

مشکلات ناشی از تخلیه نشدن آب کولر گازی

در صورتی که آب از کولر گازی به بیرون نریزد، دستگاه با مشکلات مختلفی روبرو می‌شود. موارد زیر از جمله عوارض ناشی از تخلیه نشدن آب کولر گازی هستند:

1- سرریز شدن آب به زیر پنل کولر گازی و دیوار اطراف کولر

2- نم زدگی دیوار و بلند شدن گچ روی دیوار

3- رشد قارچ و کپک در داخل کولر گازی

4- انتشار بوی بد از پنل کولر گازی

5- آبریزی از پنل کولر و ریختن آب کولر روی فرش، مبلمان و پارکت منزل

6- نفوذ آب به قطعات داخلی کولر گازی و پوسیدگی اجزای داخلی کولر

7- افزایش احتمال ابتلا به حساسیت و بیماری‌های تنفسی مانند آسم

8- پایین آمدن قدرت خنک کنندگی کولر گازی

9- فشار آمدن به کولر گازی

10- افزایش احتمال اتصالی کردن سیم‌های دستگاه

نم زدگی دیوار به دلیل ریزش آب از پنل کولر گازی
نم زدگی دیوار به دلیل ریزش آب از پنل کولر گازی

بهترین راهکارها برای حل مشکل تخلیه نشدن آب کولر گازی

برای رفع مشکل تخلیه نشدن آب کولر گازی، اقدامات زیر را انجام دهید:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

1- نصب کولر گازی را به افراد باتجربه و حرفه‌ای بسپارید تا لوله‌کشی و جای‌گذاری قطعات به صورت اصولی انجام شود. نصاب کولر گازی، لوله تخلیه آب را به‌درستی متصل می‌کند و شیب مناسب پنل کولر گازی را تنظیم می‌کند تا خروج آب از سیستم به‌راحتی انجام شود.

2- قطعاتی مانند کویل‌های اواپراتور و فیلترهای هوا را به صورت مرتب تمیز کنید تا گردوغبار روی این قطعات جمع نشود.

3- سرویس کولر گازی را جدی بگیرید و حداقل سالی یکبار برای سرویس دستگاه اقدام کنید. سرویسکار کولر گازی، تمام قطعات مهم دستگاه مانند کمپرسور، شلنگ تخلیه آب، لوله‌ درین و سینی تخلیه را بررسی می‌کند و کار عیب‌یابی و سرویس دستگاه را انجام می‌دهد.

4- سینی تخلیه کولر گازی را بررسی کنید و از سالم و محکم بودن سینی تخلیه آب مطمئن شوید.

5- شلنگ تخلیه آب کولر را بررسی کنید و هرگونه پیچ‌خوردگی و گرفتگی در مسیر شلنگ تخلیه آب را باز کنید.

6- ناودانی و مسیر تخلیه آب را باز کنید و آلودگی‌های داخل ناودانی را تمیز کنید.

7- مطمئن شوید که شلنگ تخلیه آب کولر گازی در جای اصلی خود قرار دارد و آب را به بیرون هدایت می‌کند.

8- علائم کم شدن گاز مبرد کولر را سریع‌تر تشخیص دهید و در صورت کم شدن فشار گاز مبرد، از افراد متخصص بخواهید که کار نشت یابی و شارژ گاز کولر گازی را انجام دهند.

9- لوله تخلیه آب را داخل ظرف یا مخزن قرار ندهید و آن را روی محیطی باز بگذارید تا روی زمین جاری شود.

10- اگر کولر گازی شما سیستم تخلیه دستی دارد، هفته‌ای یکبار شیر تخلیه کولر گازی را باز کنید تا آب داخل سیستم به بیرون بریزد.

بهترین راهکارها برای رفع مشکل تخلیه نشدن آب کولر گازی
رفع مشکل تخلیه نشدن آب کولر گازی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره دلایل تخلیه نشدن آب کولر گازی با شما صحبت کردیم. سپس به شما توضیح دادیم که جمع شدن آب در داخل کولر گازی چه مشکلاتی را برای سیستم ایجاد می‌کند. در ادامه، بهترین راهکارها برای تخلیه آب داخل کولر گازی را بررسی کردیم تا بتوانید آب جمع شده در داخل کولر را سریع‌تر تخلیه کنید و جلوی ریزش آب از پنل کولر گازی را بگیرید.

بهتر است برای انجام کارهایی مانند لوله کشی کولر گازی، جای‌گذاری قطعات کولر، عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی، از افراد متخصص و حرفه‌ای کمک بگیرید تا کار راه‌اندازی و سرویس کولر گازی شما را خیلی سریع انجام دهند. یکی از مزایای کمک گرفتن از تعمیرکاران متخصص این است که می‌توانید با خیال راحت از کولر گازی و اسپلیت استفاده کنید و نگران مشکلاتی مانند تخلیه نشدن آب کولر گازی نباشید.

تیم هوم سرویز، تجربه سرویس و تعمیر انواع برندهای کولر گازی را دارند و به‌سرعت می‌توانند مشکل اصلی کولر شما را پیدا کنند و کار تعمیر کولر گازی را انجام دهند.

برای ثبت درخواست تعمیر یا سرویس کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا