لوله کشی و تاسیسات

کولر گازی پیستونی بهتر است یا روتاری؟

در هنگام خرید کولر گازی، با انواع مدل‌های کمپرسور کولر گازی مواجه خواهید شد و باید بهترین مدل کولر گازی را از بین مدل‌های موجود انتخاب کنید. احتمالاً این سوال هم برایتان پیش می‌آید که بین کولر گازی روتاری یا پیستونی، کدام یک را باید خریداری کنید؟ توجه به نوع کمپرسور کولر گازی، یکی از موارد مهم در انتخاب کولر گازی است. بعد از آشنایی با انواع کمپرسور کولر گازی و ویژگی‌های این کمپرسورها، شما می‌توانید نوع و مدل کولر گازی را بهتر انتخاب کنید.

برای انتخاب درست کولر گازی، بهتر است با نوع و مدل کمپرسور کولر آشنا شوید. کمپرسور (Compressor)، یکی از مهم‌ترین اجزای کولر گازی است که وظیفه مکش گاز مبرد، فشرده‌سازی گاز و دَهِش گاز مبرد را برعهده دارد. کمپرسور کولر گازی از یک سمت گاز مبرد را مَکش می‌کند و بعد از فشرده‌سازی، گاز مبرد را با فشار به سمت کندانسور می‌فرستد. با مکش و دهش گاز مبرد توسط کمپرسور، جریان گاز مبرد در سیکل تبرید کولر گازی برقرار می‌شود و دستگاه، کار خنک‌سازی هوا را به‌درستی انجام می‌دهد. می‌توان گفت که کمپرسور کولر گازی شبیه به قلب انسان است که کار پمپاژ خون در بدن را انجام می‌دهد.

در هنگام ساخت کولر گازی از انواع کمپرسورهای پیچی (Screw)، پیستونی، روتاری، حلزونی یا اسکرول (Scroll) استفاده می‌شود که ویژگی‌های مختلفی دارند و از نظر عملکرد نیز با هم متفاوت هستند. امروزه بیشتر از کمپرسورهای پیستونی و روتاری استفاده می‌شود و به همین دلیل است که افراد دوست دارند با تفاوت کمپرسور روتاری با پیستونی در کولر گازی آشنا شوند تا بتوانند بهترین مدل کولر گازی را انتخاب کنند.

در این نوشته با ویژگی‌های کمپرسور پیستونی و کمپرسور روتاری آشنا خواهید شد و عکس انواع کمپرسورها را مشاهده خواهید کرد. اگر دوست دارید بهترین کمپرسور کولر گازی را بشناسید، از شما دعوت می‌کنیم که تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

تفاوت کمپرسور روتاری با پیستونی در کولر گازی
تفاوت کمپرسور روتاری با پیستونی در کولر گازی

چرا انتخاب نوع کمپرسور کولر گازی مهم است؟

همانطور که گفتیم، شما باید کمپرسور کولر گازی را با هوشمندی و دقت بالا انتخاب کنید. اگر به نوع کمپرسور کولر گازی توجهی نداشته باشید، به سیم‌پیچ موتور فشار زیادی وارد می‌شود، سرمادهی کولر گازی پایین می‌آید و کولر گازی آسیب می‌بیند. دلیل اصلی تفاوت کمپرسور روتاری با کمپرسور پیستونی در کولر گازی، به متفاوت بودن عملکرد، ساختار و مکانیک این کمپرسورها برمی‌گردد؛ حتی روش کار این کمپرسورها نیز با هم متفاوت است.

باید بدانید که کمپرسور روتاری قدرت خنک‌کنندگی پایین‌تری دارد و برای مناطق سردسیر و شهرها با آب و هوای معمولی مناسب است؛ در حالی که کمپرسور پیستونی قدرت بسیار بالایی دارد و برای مناطق گرمسیری و شهرهای بسیار گرم ایران مناسب است.

در ادامه این نوشته با ویژگی‌های کمپرسور پیستونی و مزایای آن آشنا خواهید شد. سپس مزایا و معایب کمپرسور روتاری را مطالعه خواهید کرد. در پایان نیز با تفاوت کمپرسور روتاری و کمپرسور پیستونی آشنا خواهید شد تا بتوانید بهترین مدل کمپرسور کولر گازی را انتخاب کنید.

کمپرسور پیستونی کولر گازی
کمپرسور پیستونی کولر گازی

کولر گازی با کمپرسور پیستونی

در کولر گازی پیستونی، از کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی برای خنک کردن هوا استفاده می‌شود. کمپرسور پیستونی از یک پیستون، سیلندر و میل لنگ تشکیل شده است. پیستون، یک دیسک فلزی است که در محفظه سیلندر قرار گرفته است. میل لنگ به پیستون متصل است و آن را در داخل پیستون بالا و پایین می‌کند.

کمپرسور پیستونی، بدنه محکم و مکانیک پیچیده‌ای دارد و حتی در گرم‌ترین روزهای سال و در شرجی‌ترین نقاط ایران، قادر به تولید هوای خنک است. فرآیند فشرده‌سازی هوا در کمپرسورهای پیستونی با حرکت پیستون‌ها انجام می‌شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در کمپرسور پیستونی، کمپرسور با حرکت پیستون‌ها گاز مبرد را فشرده‌سازی می‌کند و سپس این گاز پرتراکم را با فشار زیاد به سمت لوله‌های مجاور کمپرسور می‌فرستد.

روش عملکرد کمپرسور پیستونی
روش عملکرد کمپرسور پیستونی

نحوه کارکرد کمپرسور پیستونی

زمانی که پیستون اول کمپرسور پایین می‌آید، گاز مبرد وارد محفظه می‌شود و عملیات مکش انجام می‌شود. بعد از بالا رفتن پیستون بعدی کمپرسور، گاز مبرد فشرده می‌شود و طبق فرآیند دَهِش، ماده مبرد به سمت لوله‌ها می‌رود. بعد از اینکه گاز مبرد وارد کویل‌ها شد و حرارتش را از دست داد، به مایع مبرد تبدیل می‌شود و مجدداً وارد کمپرسور می‌شود تا دوباره متراکم‌تر شود. با تکرار این فرآیند، چرخه تبرید در کولر گازی به‌درستی انجام خواهد شد.

انواع کمپرسور پیستونی کولر گازی
کمپرسور پیستونی

یکی از مزایای کمپرسور پیستونی این است که در این کمپرسورها، هوای خنک از داخل سیم‌پیچ کولر عبور می‌کند و همین موضوع باعث خنک شدن سیم‌پیچ موتور و راحت‌تر کار کردن کولر گازی می‌شود. بسیاری از افراد، در داغ‌ترین روزهای گرم تابستان بدنه کمپرسور پیستونی را لمس می‌کنند و از خروج باد سرد از این قسمت شگفت‌زده می‌شوند! باید بدانید که سرد بودن بدنه کمپرسور پیستونی به دلیل عملکرد خاص این مدل کمپرسورها است. در کمپرسورهای روتاری چنین روندی وجود ندارد و به همین دلیل است که کمپرسورهای روتاری بدنه گرم و داغی دارند.

بسیاری از افراد دوست دارند که عکس کمپرسور پیستونی را ببینند و با ظاهر این کمپرسورها آشنا شوند. هر زمان مشاهده کردید که کمپرسور کولر گازی مانند تصویر زیر است، یعنی از کمپرسور پیستونی در کولر استفاده شده است:

عکس کمپرسور پیستونی
عکس کمپرسور پیستونی

مزایای کمپرسور پیستونی چیست؟

حالا که با روش کار و عکس کمپرسور پیستونی آشنا شدید، بهتر است به بررسی مزایای کمپرسورهای پیستونی بپردازیم تا با دلایل برتری این کمپرسورها نیز آشنا شوید. از جمله مزایای کمپرسور پیستونی در کولر گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- عمر طولانی:

اولین مزیت کمپرسورهای پیستونی، طول عمر طولانی این کمپرسورها است. همانطور که توضیح دادیم مکانیک و بدنه کمپرسور پیستونی بسیار قدرتمند و حرفه‌ای است؛ به همین دلیل است که مقاومت کولر گازی پیستونی بیشتر است و این نوع کولرها می‌توانند سال‌ها بدون مشکل کار کنند.

2- وجود ظرفیت‌های مختلف سرمادهی:

باید بدانید که ظرفیت خنک‌کنندگی کمپرسورهای پیستونی متفاوت است و شما می‌توانید با توجه به متراژ منزل خود، ظرفیت مناسب کمپرسور را انتخاب کنید. به همین دلیل است که از کولر گازی پیستونی می‌توان هم برای متراژهای کوچک و هم برای متراژهای بزرگ استفاده کرد و محدودیتی از این نظر وجود ندارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

3- احتمال پایین نشتی گاز و انفجار کمپرسور:

کمپرسور پیستونی در محفظه‌ای کاملاً عایق وجود دارد که احتمال نشتی گاز از آن بسیار کم است. به همین دلیل است که می‌توان با خیال راحت از کمپرسور پیستونی در مکان‌هایی که به نشتی گاز حساس هستند، مخصوصاً واحدهای صنعتی، استفاده کرد. همچنین به دلیل استفاده از فلز بسیار قوی و ضخیم برای بدنه کمپرسور پیستونی، احتمال انفجار و خرد شدن کمپرسور پیستونی بسیار کم است.

کمپرسور پیستونی t3
کمپرسور پیستونی t3

4- تعمیر راحت:

تعمیر کمپرسور پیستونی کار راحتی است و توسط اکثر تعمیرکاران کولر گازی انجام می‌شود. همچنین به دلیل قدمت بیشتر کمپرسورهای پیستونی، بسیاری از افراد با اصول تعمیر این کمپرسورها آشنا هستند و می‌توانند کار سرویس و تعمیر این کمپرسورها را انجام دهند.

اگر قیمت تعمیر کمپرسور کولر گازی برای شما مهم است، باید بدانید که قیمت تعمیر کمپرسور پیستونی از کمپرسور روتاری کمتر است و نیازی نیست هزینه‌های زیادی را برای تعمیر کمپرسور کولر گازی پرداخت کنید. همین موارد یعنی تعمیر آسان، انتخاب راحت تعمیرکار کمپرسور پیستونی و مناسب بودن هزینه تعمیرات کمپرسور از جمله مزایای کمپرسورهای پیستونی محسوب می‌شوند.

5- تعویض راحت روغن کمپرسور:

علاوه بر تعمیر راحت کمپرسور پیستونی، تعویض روغن این کمپرسورها نیز کار راحتی است و نیازی به ابزار خاصی ندارد. با روغن‌کاری و تعویض روغن کمپرسور، احتمال ساییدگی و ایجاد صداهای عجیب در کولر گازی کمتر می‌شود و عمر مفید قطعات کمپرسور بیشتر خواهد شد.

6- قدرت خنک‌کنندگی بالا در هوای بسیار گرم:

دمای بالا و هوای گرم روی قطعات خارجی کولر گازی تاثیر منفی می‌گذارد؛ اما کمپرسورهای پیستونی به دلیل بدنه قوی و ضخیم، در اثر گرمای هوا داغ نمی‌شوند و به‌خوبی کار می‌کنند. همانطور که در مطلب معرفی کولر گازی مناسب برای مناطق گرمسیری به شما توضیح دادیم، کمپرسورهای پیستونی قدرت زیادی دارند و حتی در دمای بالا هم می‌توانند فضای خانه را خیلی سریع خنک کنند.

بنابراین اگر به دنبال بهترین کمپرسور کولر گازی برای خوزستان، آبادان و سایر شهرهای جنوب ایران هستید، فقط به دنبال کمپرسورهای پیستونی باشید.

کمپرسور پیستونی t3
کمپرسور پیستونی t3

معایب کمپرسور پیستونی

برای اینکه بتوانیم بهتر به سؤال کولر گازی پیستونی بهتر است یا روتاری جواب بدهیم، باید به معایب کمپرسورهای پیستونی نیز اشاره کنیم تا بتوانید با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی این کمپرسورها آشنا شوید.

موارد زیر از جمله معایب کمپرسورهای پیستونی هستند:

1- سروصدای زیاد:

به دلیل استفاده از روتور و استاتور بزرگ در کمپرسور پیستونی و مکانیک حرفه‌ای آن، این کمپرسورها سنگین و حجیم هستند و هنگام کار کردن سروصدای زیادی تولید می‌کنند. بنابراین با خرید کولر گازی پیستونی باید با سروصدای زیاد کمپرسور کولر کنار بیایید.

2- مصرف زیاد روغن:

مکانیک کمپرسور پیستونی بزرگ است و سیستم پیچیده‌ای دارد؛ به همین دلیل است که مصرف روغن کمپرسورهای پیستونی زیاد است. کمپرسورهای پیستونی به روغن بیشتری نیاز دارند تا قطعات کمپرسور به هم ساییده نشوند و به صورت روان کار کنند. برای عملکرد درست کمپرسورهای پیستونی، شما باید بین 1 تا 1.3 لیتر روغن داخل این کمپرسورها بریزید.

گاهی اوقات به دلیل روغن زیاد موجود در این کمپرسورها، مشکل روغن ریزی از کمپرسور کولر گازی نیز پیش می‌آید که باید این موضوع را سریع‌تر پیگیری و حل کنید.

3- لرزش و ارتعاش زیاد:

به دلیل قطعات بزرگ و پیچیده کمپرسور پیستونی، میزان لرزش و ارتعاش این کمپرسورها زیاد است. البته باید بدانید که با انتخاب نصاب حرفه‌ای و نصب کولر گازی پیستونی به صورت اصولی، میزان لرزش کمپرسور کمتر می‌شود.

4- مصرف برق بالا:

تمام کمپرسورها، یک قسمت مکانیکی دارند و این قسمت مکانیکی به وسیله یک شافت به روتور وصل است. روتور نیز داخل استاتور قرار دارد. البته سیم پیچ مخصوصی نیز در داخل استاتور وجود دارد. استاتور با گرفتن برق شبکه، میدان مغناطیسی دوار ایجاد می‌شود تا این میدان مغناطیسی بتواند روتور را بچرخاند. روتور، شافت را می‌چرخاند و شافت نیز قسمت مکانیکی را به حرکت درمی‌آورد. هرچه مکانیک کمپرسور بزرگتر و حرفه‌ای‌تر باشد، به استاتور و سیم‌پیچ قوی‌تری نیاز دارد و مصرف برق بالاتری هم دارد. به همین دلیل است که مصرف برق کمپرسور پیستونی زیاد است.

5- بدنه بزرگ و سنگین:

در کمپرسور پیستونی به دلیل وجود سیم‌پیچ بزرگ و بدنه فلزی ضخیم، وزن کمپرسور پیستونی بیشتر است و ابعاد بزرگتری دارد. البته باید بدانید که وزن کمپرسور ملاک خوبی برای انتخاب مدل کولر گازی نیست و باید به کیفیت و عملکرد کمپرسور توجه کرد.

علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی پنجره ای
کمپرسور کولر گازی

کولر گازی با کمپرسور روتاری

یکی از پرکاربردترین مدل‌های کولر گازی در ایران، کولر گازی روتاری است که از کمپرسور روتاری برای فشرده سازی هوا استفاده می‌کند. روش کار کمپرسور روتاری با کمپرسور پیستونی کاملاً فرق دارد و از نظر بازدهی و مصرف برق از کمپرسورهای پیستونی بهینه‌تر است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

با مشاهده شکل ظاهری کمپرسور کولر گازی می‌توانید نوع کمپرسور را تشخیص دهید. کمپرسورهای روتاری دو محفظه به هم چسبیده دارند که عملیات مکش گاز مبرد از طریق محفظه اول و عملیات دهش گاز مبرد از طریق محفظه دوم انجام می‌شود. در ادامه با نحوه کارکرد، مزایا و معایب کمپرسور روتاری کولر گازی آشنا خواهید شد.

اجزای کمپرسور روتاری
اجزای کمپرسور روتاری

نحوه کارکرد کمپرسور روتاری کولر گازی

کمپرسور روتاری با استفاده از دو روتور (مارپیچ) کار می‌کند که این روتورها با فاصله‌های نزدیک در کنار یکدیگر و در داخل یک سیلندر می‌چرخند. روتورها از فولاد با استحکام بالا ساخته می‌شوند و قدرت زیادی دارند.

در کمپرسور روتاری، عملیات مکش و کمپرس ماده مبرد با گردش 360 درجه‌ای روتورها انجام می‌شود. روتورها در داخل سیلندر می‌چرخند و به دلیل سرعت بالای گردش روتور و ایجاد میدان خلا، قادر به حبس هوا و فشرده‌سازی هوا هستند. زمانی که گاز مبرد از دریچه ورودی وارد کمپرسور می‌شود و با پره‌ها برخورد می‌کند، در اثر چرخش این روتورها فشرده می‌شود و با فشار زیاد به سمت لوله‌های خروجی می‌رود. کولر گازی روتاری به دلیل عملکرد خاصش، بازدهی بالاتری نسبت به کولر گازی پیستونی دارد.

همانطور که توضیح دادیم از کمپرسور روتاری در مناطق معتدل و سردسیری استفاده می‌شود. اما چرا؟ زیرا بدنه کمپرسور روتاری بسیار داغ است و در اثر تابش گرما، دمای بدنه کمپرسور بیش از حد بالا می‌رود. شاید بپرسید که چرا بدنه کمپرسور روتاری همیشه داغ است؟ دلیل گرمای زیاد بدنه کمپرسور روتاری این است که گاز مبرد به صورت مستقیم از خط ساکشن وارد سیلندر می‌شود و بعد از گردش روتور، توسط سوپاپ دیس‌شارژ به داخل بدنه کمپرسور هدایت می‌شود. به دلیل ارسال مستقیم گاز مبرد به سیم پیچ موتور، بدنه کمپرسور روتاری همواره داغ است.

کمپرسور روتاری
کمپرسور روتاری

مزایای کولر گازی روتاری

حالا که با نحوه کارکرد و عکس کمپرسور روتاری آشنا شدید، خوب است مزایای کمپرسورهای روتاری کولر گازی را بدانید. موارد زیر از جمله مزایای کولر گازی روتاری هستند:

1- بازدهی بالا:

یکی از مزایای کمپرسور روتاری، بازدهی بالای این کمپرسورها در آب و هوای معتدل است. این کمپرسورها می‌توانند با مصرف حداقل انرژی، بازدهی خوبی داشته باشند و از این نظر به‌صرفه هستند. بازدهی بالاتر کمپرسور روتاری به دلیل این است که میزان اتلاف ماده مبرد در شیر تخلیه بسیار کم است.

2- لرزش و سروصدای کم:

به دلیل مکانیک کوچک و جزئی در کمپرسور روتاری، میزان سروصدای این کمپرسورها کم است. همچنین عملکرد کمپرسورهای روتاری به صورتی است که لرزش و ارتعاش بسیار کمی دارد. بنابراین در هنگام روشن بودن کولر گازی روتاری، شما شاهد حداقل سروصدا و لرزش خواهید بود.

3- مصرف برق کمتر:

کمپرسور روتاری مکانیک کوچکتری دارد و از استاتور و روتور متوسط استفاده می‌کند؛ به همین دلیل است که مصرف برق کمتری دارد.

4- مصرف کم روغن:

به دلیل وجود مکانیک کوچک و جزئی در کمپرسور روتاری، مصرف روغن در کولر گازی روتاری پایین است. برای روان کار کردن قطعات کمپرسور روتاری، فقط کافی است بین 500 تا 800 سی سی روغن داخل کمپرسور بریزید.

5- افت کم فشار گاز مبرد:

سرعت گردش گاز در کمپرسور روتاری زیاد است و این موضوع از مزایای این کمپرسورها محسوب می‌شود. همچنین به دلیل وجود حالت دوار در کمپرسورهای روتاری، احتمال افت فشار گاز در این کمپرسورها کم است.

6- سایز کوچک:

یکی از واضح‌ترین تفاوت های کمپرسور روتاری با پیستونی در کولر گازی، سایز کوچک کمپرسور روتاری است. کمپرسورهای روتاری سبک‌تر هستند و ابعاد کوچکتری دارند. به همین دلیل است که حمل‌ونقل این کمپرسورها راحت‌تر است. از این نظر، کولر گازی روتاری برای مکان‌هایی مناسب است که ابعاد کوچکی دارند و برای نصب کولر گازی در جای درست محدودیت دارند.

عمر کمپرسور روتاری
عمر کمپرسور روتاری

معایب کمپرسور روتاری

حالا که با مزیت‌های کمپرسور روتاری آشنا شدید، باید با معایب کمپرسورهای روتاری نیز آشنا شوید تا بتوانید بین کولر گازی روتاری یا پیستونی بهترین گزینه را انتخاب کنید. از جمله معایب کمپرسور روتاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- احتمال انفجار کمپرسور روتاری:

فلز و ورق بدنه کمپرسور روتاری ظریف است و تحمل فشار زیاد را ندارد. به همین دلیل است که در شرایط خاص، احتمال انفجار کمپرسور روتاری از بغل و قسمت کاسه وجود دارد و باید مراقب این موضوع باشید.

2- حساسیت بالای کمپرسور روتاری به ضربه:

همانطور که گفتیم بدنه کمپرسور روتاری ضعیف و حساس است و در اثر ضربه‌های عجیب و تکان‌های ناگهانی آسیب می‌بیند.

3- قدرت پایین کمپرسور روتاری:

کمپرسور روتاری از نظر سیستم خنک‌کنندگی قوی نیست و نسبت به کمپرسور پیستونی قدرت پایین‌تری دارد. به همین دلیل است که از کمپرسور روتاری در مناطق معتدل و سردسیر استفاده می‌شود تا به کمپرسور فشار زیادی وارد نشود.

4- نیاز به تعمیرکار متخصص:

سیستم کمپرسور روتاری پیچیده‌تر و جدیدتر است. به همین دلیل است که در صورت خرابی کمپرسور روتاری، حتماً باید از تعمیرکاران متخصص برای تعمیر کولر گازی روتاری کمک بگیرید. این موضوع ممکن است باعث شود که هزینه بیشتری بپردازید و مدت‌زمان بیشتری برای دریافت سرویس موردنیاز خود منتظر بمانید.

5- تعویض سخت روغن کمپرسور:

در کمپرسور روتاری، تعویض روغن بسیار سخت و پیچیده است و باید با ابزارهای مخصوص انجام شود.

معایب کمپرسور روتاری
معایب کمپرسور روتاری

تفاوت کمپرسور روتاری با پیستونی در کولر گازی

بعد از مقایسه کمپرسور روتاری با کمپرسور پیستونی، شما به طور کامل با تفاوت‌های این کمپرسورها آشنا خواهید شد و می‌توانید بهترین مدل کمپرسور کولر گازی را انتخاب کنید. موارد زیر از جمله اصلی‌ترین تفاوت کمپرسور روتاری با پیستونی در کولر گازی هستند:

  • کمپرسور پیستونی به دلیل داشتن مکانیک حرفه‌ای و روتور و استاتور بزرگ، ابعاد بزرگتری دارد و سنگین‌تر است، اما کمپرسور روتاری وزن سبک‌تری دارد و کوچکتر است.
  • میزان مصرف روغن در کمپرسورهای پیستونی بیشتر از کمپرسورهای روتاری است.
  • به دلیل پیچیده بودن سیستم و عملکرد کمپرسور پیستونی، مصرف برق این کمپرسورها بیشتر از کمپرسورهای روتاری است.
  • میزان سروصدا و لرزش کمپرسورهای پیستونی زیاد است؛ اما کمپرسورهای روتاری با حداقل صدا و لرزش کار می‌کنند.
  • چرخه کاری کمپرسورهای روتاری 100% است و همواره می‌توانند فشرده‌سازی هوا را انجام دهند. اما چرخه کاری کمپرسورهای پیستونی متناوب است و رتبه کاری کمتر از 100% دارند. در واقع کمپرسور برای فشرده‌سازی هوا به زمان استراحت نیاز دارد و فقط در هنگام بالا آمدن سیلندر، گاز مبرد را فشرده می‌کند.
  • کمپرسور پیستونی از نظر سیستم خنک‌کنندگی، قوی‌تر از کمپرسور روتاری است.
  • کولر گازی پیستونی برای مناطق گرمسیری و شرجی مناسب است؛ اما کولر گازی روتاری برای مناطق معتدل و سردسیری مناسب است.
  • تعمیر کمپرسور روتاری کار سختی است و باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود، در حالی که تعمیر کمپرسور پیستونی راحت‌تر است.
  • تعویض روغن کمپرسور پیستونی راحت‌تر از تعویض روغن کمپرسور روتاری است.
  • به دلیل تفاوت در جنس و ضخامت بدنه، کمپرسور پیستونی مقاومت بیشتری نسبت به ضربه و تکان دارد.
  • احتمال انفجار و خرد شدن کمپرسور روتاری، بیشتر از احتمال انفجار کمپرسور پیستونی است.

کدام کمپرسور کولر گازی بهتر است
کدام کمپرسور کولر گازی بهتر است

کولر گازی پیستونی بهتر است یا روتاری؟

برای انتخاب بین کولر گازی روتاری یا پیستونی، باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

1- منطقه آب و هوایی:

اگر در مناطق گرم ایران زندگی می‌کنید، بهتر است کولر گازی پیستونی را انتخاب کنید. در مناطق گرمسیری، دمای بالا و هوای گرم روی کولر گازی و کمپرسور کولر تاثیر منفی می‌گذارد. بدنه کمپرسور پیستونی ضخیم است و با ورق‌های محکم ساخته می‌شود. با انتخاب کمپرسور پیستونی برای کولر گازی، گرمای هوا روی کمپرسور تاثیری نمی‌گذارد و کولر گازی در دماهای بالا نیز قادر به تولید هوای خنک است. اگر در مناطق معتدل و سردسیری ایران زندگی می‌کنید، می‌توانید با خیال راحت کولر گازی روتاری را خریداری کنید.

2- کاربرد کولر گازی:

اگر به دنبال کولر گازی کوچک با حداقل صدا و لرزش هستید، کولر گازی روتاری را انتخاب کنید؛ اما اگر به قدرت خنک کنندگی کولر گازی اهمیت می‌دهید، به سراغ کولر گازی پیستونی بروید که قدرت خنک‌کنندگی بالاتری دارند.

به دلیل بازدهی بالاتر کولر گازی روتاری، از این کولرهای گازی برای منازل مسکونی و کارگاه‌ها استفاده می‌شود تا محیط را خنک نگه دارد. استفاده از کولر گازی روتاری در محیط‌های صنعتی باعث کاهش در مصرف انرژی برق می‌شود.

از کولر گازی پیستونی بیشتر در خانه‌های بزرگ استفاده می‌شود و برای محیط‌های صنعتی نیز قابل استفاده است. کولر گازی پیستونی ظرفیت‌های مختلفی دارد و شما می‌توانید از کولر گازی پیستونی با ظرفیت مناسب برای خانه‌های کوچک یا کارگاه‌های بزرگ استفاده کنید.

قبل از انتخاب بین کولر گازی روتاری و پیستونی، خوب است که کاربرد کولر گازی را مشخص کنید و بعد به دنبال سیستم مناسب بگردید.

3- بودجه خرید:

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب کولر گازی، بودجه مشتری است. درست است که هزینه خرید کولر گازی روتاری کمتر از هزینه خرید کولر گازی پیستونی است؛ اما برای تعمیر و نگهداری کمپرسور روتاری باید هزینه بیشتری بپردازید و شما باید به این موارد توجه داشته باشید.

4- طول عمر کمپرسور:

کمپرسور از مهم‌ترین اجزای کولر گازی است و باید همواره به‌درستی کار کند. عمر مفید کمپرسور، یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب کولر گازی است. در صورت نگهداری درست از کمپرسور پیستونی، این کمپرسورها می‌توانند حدود 50000 ساعت کار کنند. کمپرسورهای روتاری ماندگاری بیشتری دارند و در شرایط استاندارد تا 100000 ساعت (20 سال) دوام دارند. البته کمپرسورهای روتاری بدون روغن دوام زیادی نمی‌آورند و حداکثر تا 15 سال قابل استفاده هستند.

با توجه به این موارد، شما می‌توانید بین کولر گازی روتاری یا پیستونی انتخاب بهتری داشته باشید و مناسب‌ترین کولر گازی را انتخاب کنید. مشورت با افراد متخصص و توجه به نیازهای سرمایشی، به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را برای سرمایش محیط خانه خود در نظر بگیرید.

نعمیر کمپرسور روتاری و پیستونی با هوم سرویز
نعمیر کمپرسور روتاری و پیستونی با هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره کمپرسور پیستونی و کمپرسور روتاری با شما صحبت کردیم و تفاوت کمپرسور روتاری با پیستونی را به شما توضیح دادیم. هرکدام از این کمپرسورها، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و برای کاربرد خاصی استفاده می‌شوند. با توجه به نکات این نوشته، شما می‌توانید از میان کولر گازی روتاری یا پیستونی، بهترین گزینه را انتخاب کنید و از انتخاب خود لذت ببرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

تیم متخصصان هوم سرویز در هر ساعتی از شبانه روز کنار شما هستند و کارهای تخصصی مانند نصب کولر گازی، تعمیر کولر گازی و شارژ گاز کولر گازی را با بهترین قیمت انجام می‌دهند. با یک بار استفاده از خدمات هوم سرویز، به مشتریان دائمی ما تبدیل خواهید شد؛ زیرا ما تمام خدمات تخصصی را با بهترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهیم داد.

همین حالا شما می‌توانید انجام کارهایی مانند تعمیر و سرویس کولر گازی را به تعمیرکاران حرفه‌ای هوم سرویز بسپارید. برای ثبت درخواست تعمیر یا سرویس کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا