هوم سرویز

چرا آبگرمکن دیواری انفجاری روشن می‌شود؟ + عیب‌یابی و رفع آن

آبگرمکن دیواری، یکی از وسایل مهم در منزل است که برای تامین آب گرم خانه نصب می‌شود. مانند سایر وسایل گرمایشی، این احتمال وجود دارد که آبگرمکن دیواری خراب شود و به‌درستی کار نکند. برای رفع مشکلات آبگرمکن، بهتر است از تعمیرکار آبگرمکن کمک بگیریم تا مشکلات آبگرمکن ما را حل کنند. یکی از رایج‌ترین مشکلات، انفجاری روشن شدن آبگرمکن است. در این حالت، آبگرمکن با مکث روشن می‌شود و صدایی شدید و ناگهانی را ایجاد می‌کند. گاهی اوقات نیز این وضعیت و صدای هولناک، با پرتاپ شعله همراه است.

احتمالاً این سوال برای شما هم پیش آمده است که دلیل انفجاری روشن‌ شدن آبگرمکن چیست؟ چرا آبگرمکن به صورت ناگهانی و با صدای انفجار روشن می‌شود؟ آیا این حالت خطرناک است؟ و چطور باید این مشکل آبگرمکن را حل کرد؟

در این نوشته می‌خواهیم درباره دلایل انفجاری روشن شدن آبگرمکن با شما صحبت کنیم و روش حل این مشکل را به شما آموزش دهیم. اگر دوست دارید با دلیل انفجار آبگرمکن موقع روشن شدن و روش حل این موضوع آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

بررسی دلایل صدای انفجار در آبگرمکن دیواری
بررسی دلیل انفجار آبگرمکن موقع روشن شدن

دلایل انفجاری روشن‌ شدن آبگرمکن چیست؟

باید بدانید که ایجاد صدای انفجار در هنگام روشن شدن آبگرمکن، دلایل متعددی دارد. بهتر است تمام این موارد را بررسی کنید تا بتوانید منشا این مشکل را پیدا کنید.

موارد زیر، از جمله دلایل ایجاد صدای انفجار در هنگام روشن شدن آبگرمکن هستند:

1- تنظیم نبودن فاصله جرقه‌زن تا شمعک:

در داخل آبگرمکن، سیستم جرقه‌زن وجود دارد که جرقه موردنیاز برای روشن شدن شمعک را تولید می‌کند. در مطلب «آشنایی با اجزای آبگرمکن دیواری»، درباره الکترود جرقه زن و عملکرد آن با شما صحبت کردیم.

گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که سیستم جرقه زن دچار مشکل شود یا فاصله جرقه زن از شمعک به هم بخورد. به هم خوردن فاصله جرقه زن از شمعک، یکی از دلایل انفجاری روشن‌ شدن آبگرمکن است.

در این وضعیت، الکترود جرقه زن از شمعک دور می‌شود و جرقه با تاخیر به شمعک می‌رسد. سپس فضای احتراق پر از گاز می‌شود و آتش‌ گرفتن شمعک دیر اتفاق می‌افتد. این موضوع باعث می‌شود که همزمان با روشن شدن شمعک، کل این گاز موجود در فضای احتراق آتش بگیرد و صدای زیادی را ایجاد کند.

برای عیب‌یابی قطعه جرقه زن، آبگرمکن را با استفاده از فندک یا کبریت روشن کنید. اگر مشاهده کردید که آبگرمکن باز هم به‌صورت انفجاری روشن شد، یعنی الکترود جرقه زن مشکلی ندارد و ایراد از سایر قطعات است. در صورتی که آبگرمکن را با کبریت یا فندک روشن کردید و صدای انفجار به گوشتان نرسید، یعنی جرقه زن آبگرمکن مشکل دارد و خراب شده است.

برای رفع این مشکل، از انبردستی و پیچ‌گوشتی استفاده کنید تا بتوانید فاصله جرقه‌زن تا شمعک را تنظیم کنید. در صورتی که جرقه زن خراب شده است و جرقه تولید نمی‌کند، بهتر است این قطعه را تعویض کنید تا مشکل اصلی آبگرمکن برطرف شود.

بررسی قطعات داخلی آبگرمکن
بررسی قطعات داخلی آبگرمکن

2- زیاد بودن فشار گاز:

یکی دیگر از دلایل ایجاد صدای انفجار در هنگام روشن شدن آبگرمکن، زیاد بودن فشار گاز است. در این حالت، جرقه‌زن مشکلی ندارد و به‌درستی کار می‌کند؛ اما فشار گاز وارد شده به آبگرمکن بسیار زیاد است. به همین دلیل فضای احتراق آبگرمکن با سرعت زیادی پر می‌شود و هنگام روشن شدن آبگرمکن، این حجم زیاد گاز آتش می‌گیرد و صدای انفجار را می‌شنویم.

برای بررسی میزان گاز ورودی به آبگرمکن، می‌توانید تست کوچکی انجام دهید تا بتوانید مشکل آبگرمکن را پیدا کنید. روش انجام این تست به این صورت است که باید گاز ورودی آبگرمکن را کمی باز بگذارید و با احتیاط، آبگرمکن دیواری را روشن کنید. اگر مشاهده کردید که بعد از کم کردن فشار گاز، آبگرمکن به صورت عادی روشن شد و مشکلی وجود نداشت، یعنی فشار گاز آبگرمکن زیاد است و این موضوع باعث انفجار آبگرمکن در هنگام روشن شدن می‌شود. با کم کردن فشار گاز و تنظیم گاز، این مشکل برطرف می‌شود و آبگرمکن دیواری به صورت عادی روشن می‌شود.

در صورتی که فشار گاز آبگرمکن را کم کردید و باز هم آبگرمکن به صورت انفجاری روشن شد، یعنی مشکل آبگرمکن از جای دیگری است و باید سایر قطعات آبگرمکن را بررسی کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

انفجاری روشن شدن آبگرمکن به دلیل زیاد بودن فشار گاز
انفجاری روشن شدن آبگرمکن به دلیل زیاد بودن فشار گاز

3- بسته بودن مسیر دودکش:

در مدل‌های جدید آبگرمکن، سنسور دود وجود دارد که در صورت مسدود بودن مسیر دودکش و تجمع دود، خیلی سریع این موضوع را تشخیص می‌دهد و آبگرمکن را خاموش می‌کند. اما در آبگرمکن‌های قدیمی سنسور دود وجود ندارد. در صورتی که آبگرمکن شما قدیمی است و با مشکل انفجاری روشن شدن آبگرمکن مواجه هستید، باید بدانید که خارج نشدن دود از محفظه احتراق، یکی از دلایل این مشکل است.

برای رفع این مشکل، بررسی‌های لازم را انجام دهید و مطمئن شوید که مسیر دودکش باز است و دود موجود در محفظه احتراق به صورت کامل تخلیه می‌شود. اگر مشاهده کردید که دودکش مسدود شده است، مسیر آن را باز کنید تا گازها و دودها سریع‌تر خارج شوند. همچنین برای تخلیه بهتر دود از دودکش آبگرمکن، از سری‌های T شکل یا کلاهکی استفاده کنید. همچنین دور دودکش را با توری فلزی بپوشانید تا اجسام خارجی داخل دودکش نیفتد و مسیر آن مسدود نشود.

انفجاری روشن شدن آبگرمکن
انفجاری روشن شدن آبگرمکن به دلیل کمبود اکسیژن محیط

4- کم بودن اکسیژن محیط:

اگر آبگرمکن در محیطی قرار داشته باشد که اکسیژن کافی به آبگرمکن نرسد، شما شاهد انفجاری روشن‌ شدن آبگرمکن خواهید بود. سیستم آبگرمکن به صورتی است که هم به اکسیژن و هم به گاز نیاز دارد. بعد از ترکیب شدن گاز با اکسیژن محیط، فرآیند سوخت گاز انجام می‌شود و حرارت موردنیاز برای گرم کردن آب تولید می‌شود. حالا اگر این وسیله را در محیطی بگذارید که اکسیژن کافی به آن نرسد، دیگر آبگرمکن به‌درستی روشن نمی‌شود. در نوشته راهنمای انتخاب بهترین مکان برای نصب آبگرمکن دیواری به شما توضیح دادیم که نصب آبگرمکن در مکان‌هایی مانند انباری و زیرزمین ممنوع است؛ زیرا آبگرمکن دچار خفگی می‌شود.

در صورت کم بودن اکسیژن محیط، گاز وارد محفظه احتراق خواهد شد، اما آبگرمکن با تاخیر روشن می‌شود. بنابراین به دلیل آتش گرفتن حجم زیاد گاز، صدایی شبیه به انفجار را در هنگام روشن کردن آبگرمکن می‌شنویم.

برای حل این مشکل، بهتر است مکان آبگرمکن را تغییر دهید یا اینکه یکی از پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوا گردش داشته باشد و اکسیژن کافی به آبگرمکن برسد. اگر مدل‌های جدید آبگرمکن را در منزل نصب کرده‌اید، می‌توانید ورودی اکسیژن که در بالای آبگرمکن قرار دارد را باز کنید تا اکسیژن بیشتری به آبگرمکن برسد.

5- خرابی شیر احتراق:

شیر احتراق، قطعه‌ای کوچک است که در داخل آبگرمکن قرار دارد و به روشن شدن شعله آبگرمکن کمک می‌کند. در صورتی که شیر احتراق آبگرمکن دچار مشکل شود، احتراق آبگرمکن به‌درستی انجام نخواهد شد. بنابراین محفظه احتراق پر از گاز می‌شود و روشن شدن آبگرمکن، با صدای انفجار همراه خواهد بود. همچنین گرفتگی سوراخ‌های ریز روی شیر احتراق نیز منجر به بروز این مشکل می‌شود.

برای رفع این مشکل، سوراخ‌های شیر احتراق را با دستمال مرطوب کنید تا آلودگی‌های روی شیر احتراق پاک شوند. در صورتی که باز هم شاهد انفجاری روشن شدن آبگرمکن بودید، شیر احتراق را تعویض کنید. البته بهتر است تعویض شیر احتراق و قطعات گازی آبگرمکن را به افراد متخصص بسپارید تا با رعایت نکات ایمنی، این کارها را برای شما انجام دهند.

شیر احتراق آبگرمکن
شیر احتراق آبگرمکن

6- شل شدن شیر احتراق:

زمانی که شیر احتراق آبگرمکن شل شود، گاز به بیرون نشت می‌کند و به همین دلیل محفظه احتراق آبگرمکن پر از گاز می‌شود. در نتیجه آبگرمکن با صدای ناگهانی و شبیه به انفجار روشن می‌شود.

برای رفع این مشکل، باید شیر احتراق را بررسی کنید و در صورت شل بودن آن، شیر احتراق را محکم سفت کنید تا دیگر گاز به بیرون منتقل نشود.

سایر «دلایل بوی گاز از آبگرمکن» را بخوانید و این مشکل ناخوشایند را سریع‌تر حل کنید.

تعمیر شیر احتراق آبگرمکن
تعمیر شیر احتراق آبگرمکن

7- قدرت پایین شعله شمعک:

برای شروع شدن کار آبگرمکن، نیاز است که شعله شمعک به مشعل بخورد و مشعل را به‌صورت کامل روشن کند. حالا اگر شعله شمعک به‌اندازه کافی قوی نباشد و پرتاب شعله را به‌درستی انجام ندهد، این موضوع باعث بروز اختلال در روشن شدن آبگرمکن می‌شود. در نتیجه شاهد انفجار آبگرمکن موقع روشن شدن خواهیم بود.

برای بررسی این قطعه، باید شمعک را به‌دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که شمعک آبگرمکن شل نشده باشد و از جای خود تکان نخورد. همچنین مطمئن شوید که روی شمعک سولفاته نشده باشد. در صورت شل بودن شمعک آبگرمکن، این قطعه را سفت کنید. اگر روی سوراخ‌های شمعک آبگرمکن پر از آلودگی و غبار شده است، آبگرمکن را خاموش کنید و شمعک را با دستمال مرطوب تمیز کنید. بعد از تمیز کردن شمعک، مجدداً این قطعه را در جای خود نصب کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

تعمیر آبگرمکن دیواری
تعمیر آبگرمکن دیواری

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره دلایل انفجاری روشن شدن آبگرمکن با شما صحبت کردیم و 7 دلیل اصلی این مشکل را به شما توضیح دادیم. همچنین روش حل این مشکل را به شما آموزش دادیم تا دیگر شاهد صدای انفجار آبگرمکن موقع روشن شدن نباشید و بتوانید این صدای ناخوشایند آبگرمکن را از بین ببرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما مفید و کاربردی باشد.

اگر در زمینه نصب یا سرویس وسایل گرمایشی مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج تخصصی ندارید، بهتر است انجام این کارها را به افراد متخصص بسپارید. تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب آبگرمکن، نصب حوله خشک کن،  تعمیر پکیج، تعمیر آبگرمکن و لوله‌کشی شوفاژ را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای نصب و تعمیر آبگرمکن ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا