برقکاری ساختمان

مایع شستشوی کولر گازی چیست؟

کولر گازی یا همان اسپلیت یک نوع سیستم تهویه هوا می‌باشد. این سیستم با عملکرد خود گاز را به مایع و دوباره مایع را به گاز تبدیل می‌کند. سپس هوای سرد دریافت‌شده توسط اوپراتور را جذب کرده و به محیط پرتاب می‌کند. این سیستم بسیار کاربردی برای روزهای گرم تابستان بسیار ضروری هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. لذا توجه کافی و تمیز نگه داشتن آن‌ها امری مهم است. با مایع شستشوی کولر گازی می‌توانید کولر گازی خودتان را سرویس کامل کرده و عمر آن را افزایش دهید. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

در کولرهای گازی تفاوت بین چیلر و هواساز این است که به طور کلی چیلر وظیفه تولید سرما را دارد اما وظیفه هواساز تولید هوای سرد می‌باشد. احتمال خراب‌شدن آن‌ها در ماه‌های گرم سال زیاد است. برای همین منظور می‌توانید برای تعمیر چیلر و همچنین نصب و سرویس کولرگازی در تابستان از خدمات هوم سرویز بهره‌مند شوید. در ادامه این مقاله می‌خواهیم شما را با فواید استفاده از مایع شستشوی کولر اسپلیت آشنا کنیم. 

تعمیر و نگهداری کولرگازی 

کولرگازی بایستی هر چند مدت یکبار سرویس شود. اگر این کار در زمان مناسب انجام نشود سبب کثیفی فیلتر و کندانسور شده و کمپرسور مجبور به فعالیت بیش از حد می‌شود. همین اتفاق سبب بالا رفتن آمپر و صدمه وارد کردن به دستگاه و سیم‌کشی می‌شود.  

کولر گازی
کولرهای گازی در فصول گرم سال احتمال خراب شدن آن‌ها زیاد است. سرویس ماهانه آن‌ها امری واجب است.
باید برای سرویس کولرگازی به یک سری نکات توجه کرد:
  • فن‌ها بخش مهمی در کولر هستند و رسیدگی به آن‌ها برای جلوگیری از خشک شدنشان ضروری است. فن‌ها اگر خشک شوند پس از روشن کردن کولر احتمال شکسته شدن را دارند.
  • باید پره‌های آلومینیومی را به وسیله‌ یک شانه تمیز کرد. کویل‌ها هم با مایع شستشو هر چقدر تمیزتر شوند بهتر است. زیرا تمیزی کویل‌ها سبب بالا رفتن قدرت خنک‌کنندگی کولر می‌شود.
  • یک شلنگ در درون کولر گازی وجود دارد که وظیفه تخلیه را بر عهده دارد. راه این شلنگ نباید مسدود باشد زیرا رطوبت را درون لوله تخلیه و درون دیوار نگه می‌دارد.
  • باید از سرد کردن بیش از اندازه فضا پرهیز کرد. این کار نه تنها باعث افزایش مصرف برق و فرسایش بیهوده دستگاه خواهد شد بلکه از نظر بهداشتی نیز درست نمی‌باشد.

بررسی کندانسور

یک کولرگازی بایستی در فضای آزاد قرار بگیرد و هیچگونه مانعی در برابر جریان هوا در کندانسور وجود نداشته باشد. برای تمیز کردن آن هم می‌توانید از یک برس استفاده کنید. همیشه توجه کنید که قبل از کار دستگاه را خاموش کنید. تمیزکردن اوپراتور کولرگازی این قسمت از کولرگازی از مهمترین اجزای کولر می‌باشد که مایع گاز را به سرما تبدیل می‌کند. زمانی که اوپراتور کثیف می‌شود باعث کاهش کارایی و سرمای دستگاه می‌شود. توجه به آن و تمیز کردن این قسمت با مایع شستشوی مخصوص باید حداقل هر ماه یکبار انجام شود. 

کمپرسور و فن بیرونی

کمپرسور در داخل سیم‌پیچی‌ها قرار دارد و زمانی که جریان برق از آن عبور می کند باعث بوجود آمدن میدان مغناطیسی می شود. این اتفاق سبب به هم چسبیدن کنتاکتور به هم می شود و اگر عبور برق بسیار قوی باشد می تواند در بعضی اوقات سبب خراب شدن کنتاکتور بشود. همین موضوع باعث می‌شود برق به خوبی در کولر جریان پیدا نکند. در همین هنگام قطعه‌ای که در این رله‌ها وظیفه تامین برق می‌باشد نمی‌تواند روشن شود. کمپرسور، فن واحد خارجی، فن پنل توسط این رله‌ها کنترل می‌شود و هنگام روشن نشدن باید بررسی شوند. گاهی هم این کنتاکتورها گیر کرده و جریان برق را قطع نمی‌کند. زمانی هم که کولر گازی خاموش می‌شود این قطعات همچنان روشن می‌باشند. برای همین منظور باید رله‌ها را تعویض کرد.

فیش‌ها و سیم‌ها در کولرگازی

سنسورها، سیم‌های موتور پنل و سیم‌های ورودی به برد الکترونیکی پنل متصل شده‌اند. هر کدام از این موارد به هر دلیل آسیب دیده باشند یا با یک اتصال شل همراه باشد برق را به طور خوب و کامل نمی‌تواند انتقال دهد. همیشه هنگام سرویس کولر گازیتان فیش و سیم‌ها را مورد بررسی قرار بدید.  

موتور کولر گازی
تمام قسمت‌های کولر از جمله کمپرسور، فن، سیم پیچ ها و… لازم است به طور مداوم بررسی شوند.

مراقبت در فصل زمستان

تغییر فصول از گرما به سرما می‌تواند سبب خشکی برگ‌ها شود و این برگ‌ها به درون کولرگازی انباشه شود. انباشته‌شدن برگ‌ها و مسدود کردن راه جریان هوا به درون کولر باعث کاهش کارایی آن می‌شود. همچنین رطوبت موجود در برگ‌ها باعث زنگ‌زدگی دستگاه نیز می‌شود. حتی گازهای ناشی از برگ‌ها می‌تواند باعث خوردگی لوله‌های مسی شده و نشت گاز را ایجاد کند. در فصول زمستان باید از یک کاور باید برای نگهداری از کولر استفاده بشود. حتما به این نکته توجه کنید که روپوشی که برای کولرتان استفاده  می کنید نباید از جنس پلاستیک باشد. استفاده از پلاستیک باعث می شود که تراکم بخار ایجاد شود و باعث زنگ‌زدگی و کاهش کارایی کولر شود.

خازن‌ها در کولر گازی

بیشتر دلیل خرابی کولرهای گازی این است که به طور مداوم در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر چند دقیقه که ترموستات می‌کند با کمک خازن‌ها کمپرسور روشن می‌شود و باعث خرابی خازن ها می‌گردد. هنگامی که خازن‌ها خراب می‌شود موتور فن روشن می‌شود اما کمپرسور کار نمی‌کند. خازن‌هایی که به طور کلی برای کولرهای گازی طراحی شده در محیط های گرم طول عمرشان کاهش می‌یابد.

قیمت نصب و سرویس کولر گازی

 نکات مهم در رابطه با نگهداری کولر گازی

  • به هیچ وجه از کولرگازی در کنار کولر آبی در یک مکان استفاده نکنید. به این دلیل است که کولرهای آبی رطوبت ایجاد می کنند و کولرهای گازی نیز رطوبت را از بین می‌برند. 
  • سعی کنید از کولرهای گازی تمام وقت استفاده نکنید و به آن‌ها استراحت بدهید.
  • نباید برق ورودی به کولرها نوسان پیدا کند که می‌تواند سبب خرابی کولر شود. 
  • از نبود نشتی در کولرها اطمینان حاصل کنید. 
  • حداقل ماهی یکبار کولر خود را شستشو و تمیز کنید.

چرا باید کولر گازی خود را تمیز کنیم ؟

کولرهای گازی بنا به دلایل مختلف به مرور زمان آلوده و کثیف می‌شوند. برای مثال اگر کولر گازی شما در محلی با رفت و آمد در آن منطقه باشد گردوغبار سبب کثیفی کولر گازیتان می‌شود. نشست گردوغبار یا چربی بر روی کویل‌های کولرگازی سبب نیاز به شستشوی پنل‌های کولر می‌شود. کولرهای گازی هوای آزاد را به درون می‌برند و سپس هوای سرد را به بیرون پرتاب می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود بعد از مدتی بوی نامطلوبی از طریق کولر به بیرون انتقال داده شود. این بوی ناخوشایند و رطوبت باعث پیدایش باکتری در درون کولر می‌شود. همین باکتری‌ها بعدها سبب عارضه‌های مختلفی برای پوست و تنفس شما می‌شوند. 

شستشوی پنل کولرگازی
شستشوی منظم کولری گازی کارایی کولر را افزایش می‌دهد.

نگهداری صحیح از کولرگازی باعث کمتر خراب‌شدن و جلوگیری از بروز ایرادات شایع کولرگازی می‌شود. تمیزی کولرها نیز سبب انتقال هوای مطلوب و خنک به داخل را فراهم می‌سازد. همچنین هرچقدر کولر شما تمیزتر باشد انرژی کمتری نیز مصرف می‌کند. بسیار خوب است تا با یک شستشوی ساده با مایع شستشوی کولر گازی در وقت و هزینه‌های اضافی صرفه جویی کنیم.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

مایع شستشوی کولرگازی چیست؟

مایع شستشوی کولر گازی برای از بین بردن بوی بد حاصل از باکتری، کپک و سفیدک های موجود در کولر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مایع شستشو که به صورت اسپری با ضدعفونی‌کردن دریچه، کانال، اوپراتور و خروجی آب این کار را انجام می‌دهد. این نوع مایع شستشو معمولا قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارند. بهتر است برای شستشوی کولرتان از مواد شستشویی غیرمخصوص خودداری کنید.

مراتب سرویس بخش‌های مختلف کولرگازی:
  • موتور کمپرسور و موتور بلوور فن
  • گاز دستگاه
  • از بین‌بردن گردوغبار از دستگاه
  • به کارگیری مایع شستشو کولر گازی
  • خشک کردن
  • راه‌اندازی مجدد

نحوه سرویس با مایع شستشوی کولرگازی

شستشوی کولر گازی معمولا یک الی 2 ساعت زمان می‌برد تا تمام قسمت‌های کولر به خوبی تمیز شوند. مرحله اول: در ابتدا بایستی کولرتان را به حالت سرمایشی و روشن بگذارید. دلیل این کار این است که هنگام اسپری زدن باید اپراتور (رادیاتور) به خوبی رطوبت گرفته باشد. سپس اهرم اسپری را ازاد کنید تا برای اسپری کردن محلول سر آن باز باشد. مرحله دوم: باید دریچه کولر (قاب پلاستیکی) را باز کرده تا دسترسی کامل به فین‌های اوپراتور داشته باشید. بعد از آن تمام قسمت‌ها از جمله اوپراتور تا قاب پنل و بلوور فن را اسپری کنید. مرحله سوم: بعد از 15 دقیقه آن را روشن کنید. کولر هنگام عرق کردن خود آلودگی‌ها و چرک‌ها را با خود از مسیر خروجی آب خارج می‌کند. این مایع شستشو حتی یک ذره هم باعث خوردگی و آسیب به فین‌ها و لاک‌های پنل نمی‌شود.  

نکات قابل توجه در مورد مایع شستشوی کولر گازی

 همچنین بهتر است در استفاده از این مایع شستشو افراد متخصص حضور داشته باشند. این محلول به دلیل آن که شامل سدیم هیدروکسید است نباید با سطح پوست و یا مخصوصا چشم تماس داشته باشد. این محلول در تماس با آن‌ها می‌تواند باعث سوزش شدید بشود. 

 و حال وظیفه ما چیست؟

در با اهمیت بودن کولرهای گازی برای همه در فصول گرم سال هیچ شکی نیست. خدمات هوم سرویز این امکان را به شما می‌دهد تا با خیالی آسوده این فصول طاقت‌فرسا را با خنکی کولرتان لذت‌بخش کنید. سرویس به موقع و نصب کولر اسپلیت نیز باید توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شود. لذا خدمات هوم سرویز با داشتن متخصصین مجرب تمام مشکلات کولر گازی شما را برطرف خواهند کرد. تنها با استفاده از چند کلیک درخواست خود را به ما بسپارید و با ما در ارتباط باشید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا