بنایی و دکوراسیون

انواع موکت با طرح‌های مختلف و مدل های جدید

موکت‌ها از قدیمی ترین زیر اندازها و کفپوش‌هایی هستند که در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت. اکثر ما استفاده از انواع موکت را در خانه‌های خود، چه به جای فرش در بخشی از خانه و چه به عنوان لایه زیرین فرش به خاطر داریم. اما امروزه این موکتها، مدل‌های جدید و متنوعی به خود گرفته اند که استفاده از آنها، محدود به خانه‌های مادربزرگ‌ها و سبک‌ها سنتی نیست! مدل‌های جدید موکت، در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، استفاده از آنها را برای هر نسل و سلیقه ای امکان پذیر کرده است.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

استفاده از موکت، کفپوشی سنتی با رنگ و بوی مدرن

موکت‌ها، زیر اندازهایی هستند که از جنس‌های مختلف و برای کاربرد‌های متفاوت تولید می‌شوند. بر خلاف تصورات عامه، موکت‌ها به علت دوام بالا، علاوه بر خانه‌ها، در قسمت‌های دیگر مانند حمل و نقل، اداره‌ها، هتل‌ها و… نیز استفاده می‌شود.

اولین استفاده از موکت در وسایل حمل و نقل و مخصوصا وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس بود. زیرا موکت ها زیراندازهای با دوامی بودند. علاوه بر آن، بافت آن باعث می‌شد تا کدر شدن آنها زیاد مشخص نباشد و کمتر فرسوده به نظر برسد. اگرچه که هنوز هم مدل‌هایی برای این مکان‌ها تولید و استفاده می‌شود، اما کاربردی که ما از موکت می‌‌شناسیم، استفاده از آن در خانه هاست.

شاید شما نیز تصور کنید که دوران استفاده از موکت، منسوخ شده و دیگر نمی‌توان آنها را در خانه‌های جدید، با ترکیبات مدرن و امروزی استفاده کرد.

برای اشنایی با انواع موکت با نصاب ماهر، آشنایی با طرح های جدید موکت، نصب و تعمیر پارکت، و هر آنچه برای تهیه و نصب موکت لازم است، با ما همراه باشید.

چرا از موکت استفاده کنیم؟

امروزه کفپوش‌های مختلف و متنوعی برای استفاده در منازل تولید و عرضه می‌شوند که طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان را در بر می‌گیرد. اما چیزی که واضح است، تمایل اکثر افراد، به استفاده از موکت برای پوشاندن کف خانه، چه در زیر فرش و چه به عنوان جایگزین فرش و قسمت های خالی خانه دارند. این تمایل به استفاده از موکت در خانه‌ها و مکان‌های مختلف مانند اداره و ماشین و…، باعث حرکت صنعت موکت‌سازی، به سمت مدل‌های مدرن و پیشرفته، مورد پسند افراد و سلیقه‌های مختلف و در عین حال با دوام شده است. یه طوری که امروزه، مدل‌های متنوعی را مشاهده می‌کنید که هم قابل استفاده در چیدمان‌هایی به سبک سنتی و کلاسیک می‌باشند و هم مورد توجه افرادی قرار گرفته که سبک‌های مدرن و امروزی را برای چیدمان ترجیح می‌دهند.

تولید مدل‌های جدید موکت، نیاز به استفاده از کفپوش به علت جابجایی راحت و البته قیمت مناسب، از دلایلی هستند که باعث می شود شما به راحتی و در زمان دلخواه، اقدام به تعویض آن داشته باشید. اینکار در صورت استفاده از کفپوش‌های مختلف، ممکن است سخت‌تر به نظر برسد.

دلیل دیگر استفاده از موکت در خانه‌ها، دوام بالای آن است. اگر در خانه خود، از موکت استفاده کنید، کمتر نگرانی از بابت خرابی زود هنگام و اجبار برای تعویض آن به صورت مداوم در فواصل کوتاه خواهید داشت.

اگر از موکت‌هایی با جنس مرغوب استفاده کنید، عایق دما و صدا نیز خواهند بود. در این صورت نگرانی از این بابت نیز نخواهید داشت و تلاش کمتری صرف گرم کردن فضای خانه می‌کنید.

دسته‌بندی انواع موکت

اولین نوع دسته‌بندی، دسته‌بندی بر اساس ماده سازنده آن است. موکت‌ها از چهار نوع ماده الفین، پشم، پلی استر و نایلون تولید می‌شوند. انتخاب هر کدام از این متریال، بسته به کاربرد موکت مورد انجام می‌شود.

نوع دیگری از دسته بندی موکت‌ها، دسته‌بندی آنها بر اساس نوع بافت آن است. موکت‌ها بر این اساس، می‌تواند به دسته‌های پرز بلند، کبریتی، پرز مصنوعی و… تقسیم شوند. برای استفاده از موکت جایگزین فرش در خانه و اتاق، می‌توانید از موکت‌های پرز بلند استفاده کنید و برای استفاده از موکت در اطراف و زیر فرش، از موکت‌های کبریتی و پرز کوتاه استفاده می‌شود.

جدیدترین انواع موکت
استفاده از موکت، در انواع طرح و رنگ

انواع موکت طرح فرش

موکت ها، جایگزین‌های بسیار مناسبی برای فرش هستند. اما ممکن است به خاطر تصورات خود از طرح های آن، از این جایگزینی مطمئن نباشید. یا از این بابت نگران باشید که ژرز های کوتاه داشته و راه رفتن روی آن دشوار است. این نگرانی‌ها با تولید موکت‌های طرح فرش رفع شده است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب موکت هم ارائه میده؟

 موکت‌های طرح فرش، معمولا پرز‌های بلندتری نسبت به موکت‌های معمولی دارند تا لطافت فرش را نیز داشته باشند.

استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های امروزی، گرمی و راحتی موکت‌های طرح فرش در کنار قیمت مناسب‌تر آن، می‌تواند انتخاب مناسبی برای استفاده جایگزین فرش، مخصوصا در اتاق‌ها باشد.

این موکت‌ها می‌تواند کاملا شبیه به فرش‌های سنتی باشند یا از طرح‌های فانتزی رایج در آن استفاده شده باشد.

انواع موکت‌های طرح فرش، می‌تواند در اتاق کودک مورد استفاده باشد. این نوع موکت ها، با پرزهای بلندتر، از کودک شما محافظت می‌کند و علاوه بر آن، شستشوی آنها نیز نسبت به فرش ساده‌تر است.

موکت‌های طرح فرش، همچنین می‌تواند تک رنگ و ساده باشد. برای استفاده در یک فضا با دکوراسیون مینیمال، بهترین انتخاب، استفاده از این مدل در فضای خانه یا محیط کار خواهد بود.

انواع موکت طرح سرامیک 

انتخاب بین موکت و سرامیک برای کفپوش، انتخاب نسبتا دشواری خواهد بود. اینکه بین طرح‌های سرامیک و گرم و نرم بودن موکت کدام را انتخاب کنید، کار سختی است. این کار با استفاده از موکت‌های طرح سرامیک، ساده شده است. امروزه موکت‌های طرح سرامیک، با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف، تولید شده که می‌توانید همراه با مزایای استفاده از موکت، طرح سرامیک دلخواه خود را نیز در خانه داشته باشید.

موکت‌های طرح سرامیک، غالبا در مدل‌های کبریتی و پرز کوتاه تولید شده و به سختی می‌توان این طرح‌ها را در موکت‌های پرز بلند یافت.

برای انتخاب مدل‌های جدید موکت طرح سرامیک، بهتر است متراژ فضای مورد استفاده را مد نظر قرار دهید. اگر متراژ فضای شما بالا نیست، استفاده از مدل‌هایی با رنگ روشن، با مدل سرامیک کوچکتر، مناسب است.

این مدل موکت‌ها، بیشتر با عنوان موکت‌های هتلی و یا اداری شناخته می‌شوند و بیشترین کاربرد را در این مکان‌ها خواهند داشت. اگرچه که در هر مکانی می‌توان آنها را به کار برد.

انواع موکت طرح پارکت
موکت های طرح سرامیک

موکت‌های طرح سنگ فرش

این مدل موکت‌ها، جدید ترین مدل های موکت هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دنبال موکتی برای محوطه سازی درون ساختمان هستید و یا می‌خواهید در راهرو‌ها استفاده کنید، این مدل موکت، انتخاب مناسبی خواهد بود. 

به علت طرح‌های نسبتا شلوغ و متنوع، می‌تواند جایگزین فرش در اتاق‌ها استفاده شود و زیبایی خاصی را برای محیط شما به همراه داشته باشد.

این نوع موکت در انواع طرح‌ها تولید می‌شود و در هر مکانی قابل استفاده هستند.

نکات مهم در انتخاب انواع موکت

در انتخاب موکت، ابتدایی ترین نکته جنس موکت است. اگر موکت شما جنس مناسبی نداشته باشد، با سرعت بیشتری فرسوده شده و باید به فکر تعویض آن باشید. اگر از موکت‌هایی با جنس‌های درجه 2 و یا پایین‌تر استفاده کنید، طرح و رنگ دلخواه خود را نیز نخواهید داشت.

برای انتخاب مدل موکت نکته دیگر، در نظر گرفتن مکان استفاده از آن است. موکتی که برای استفاده در اتاق خواب انتخاب می‌شود، با موکت نشیمن، اتاق کار و یا اتاق کودک، متفاوت است و باید با توجه به کاربرد انتخاب شود. 

نکته دیگر، در نظر گرفتن سایر المان‌های محل استفاده است. باید به هارمونی رنگ‌ها و همخوانی آن با سایر اجزا دقت کرد. اگر موکت را برای نشیمن و هال استفاده می‌کنید که در آن، از فرش استفاده شده، باید به همخوانی آن با فرش و مبلمان توجه شود در غیر اینصورت نمای مناسبی نخواهد داشت.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب موکت هم ارائه میده؟

 

نصب انواع موکت
موکت طرح فرش

نصب موکت 

مهم‌ترین قدم در استفاده از موکت در هر مکانی، نصب درست و دقیق آن است. شاید نصب موکت، کار سختی به نظر نرسد. اما در حقیقت اینگونه نیست و نیازمند دقت و مهارت بالا می‌باشد.

نصب موکت برای استفاده در خانه، اداره، هتل، محوطه و … نیز همانند نصب پارکت، نیازمند ریزه کاری‌ها و تخصص خاصی برای انجام آن است که اگر از آن اطلاعی ندارید و یا فرصت انجام آن را ندارید، به شما توصیه می‌شود از نصاب‌های موکت و کفپوش ماهر برای انجام آن استفاده کنید تا نگران سر خوردن، کج شدن و جابجا شدن آن نباشید.

برای نصب موکت، ابتدا باید زیرسازی‌های لازم انجام شود و سپس، با چسب‌های مخصوص، به چسباندن و فیکس کردن آن پرداخت.موکت‌ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع آن شرایط نصب نیز متفاوت خواهد شد. برای مثال، موکت‌های تایل که از پرکاربردترین انواع کفپوش است، برای فیکس شدن روی پارکت مشکلی نخواهد داشت و به راحتی روی آن چسبانده می‌شود. اما ممکن است انواع دیگر موکت، این قابلیت را نداشته باشد و نیاز به زیرسازی بیشتری باشد.

کلام آخر

همانطور که ذکر شد، امروزه طرح‌ها و مدل‌های فراوانی برای موکت‌ها یافت می‌شود که استفاده از کفپوش‌های دیگر را کاهش داده. اگر به هر دلیلی تمایل به استفاده از موکت در خانه را دارید امروزه لازم نیست نگران طرح و رنگ آن باشید. در عوض باید حتما به جنس موکت دقت کنید. 

دقت به ضخامت موکت، سایز پرزها، عایق صدا و گرمایی و سایر ویژگی‌های موکت نیز در انتخاب آن تاثیر بسزایی دارد.

در صورتی که قصد استفاده دائم و طولانی مدت را دارید، علاوه بر این نکات، به نصب آن نیز توجه داشته باشید تا پکیجی از بهترین‌ها در اختیار شما قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا