نظافت و پذیرایی

فرش های وینتیج ( کهنه نما) چیست؟

فرش ایرانی در جهان به زیبایی و اصالت شهرت دارد. تولید کنندگان فرش و طراحان توانسته اند پا به پای پیشرفت تکنولوژی،  برخی تغییرات جزئی را در طرح و مدل فرش به وجود بیاورند که ظاهر آن را شکیل تر کرده است. انواع فرش فانتزی و مدرن با ساختاری متفاوت از فرش های سنتی، در بازار موجود است. فرش های وینتیج (کهنه نما) یکی از همین نمونه های متفاوت است که با ظاهری خاص و فوق العاده جذاب در دکوراسیون داخلی ساختمان های لوکس نیز وارد شده اند. انواع فرش دستباف و ماشینی به این شیوه تولید می شود و مورد استقبال بسیاری از خریداران واقع شده است.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

برای شستن فرش ها می توان از خدمات قالیشویی آنلاین استفاده کرد. به این ترتیب فرش ها درب منزل تحویل گرفته می شود و تمیز و شسته تحویل داده می شود. قالیشویی ها لکه های فرش را تمیز می کنند بدون اینکه هیچ آسیبی به رنگ و روی فرش وارد شود. اما در اجرای دکوراسیون داخلی شیک و به روز همیشه از فرش های نو و خوشرنگ استفاده نمی شود. گاهی به عمد رنگ تند فرش ها گرفته می شود. در کهنه نما این ویژگی را به وضوح می توان دید.

فرش وینتیج (کهنه نما) چیست؟

وینتیج ( Vintage ) در لاتین به مفهوم اشیا عتیقه و قدیمی است. وینتیج تکنیک کهنه کردن فرش است به گونه ای که در نگاه اول، فرش قدیمی و کهنه به نظر برسد. در واقع با استفاده از روش هایی ظاهر فرش به شکل کهنه و قدیمی تغییر می کند. سوال اینجاست که چرا باید فرش را کهنه کنیم؟

بر خلاف سایر لوازم منزل، فرش هر چه کهنه تر باشد، دارای ارزش بیشتری است.  فرش های دستباف قدیمی که در موزه ها نگهداری می شوند دارای ارزش بسیار بیشتری از فرش های مدل جدید هستند. در فرش های وینتیج به عمد شکل ظاهری فرش را شبیه به عتیقه و کهنه تغییر می دهند تا توجه خریداران را جلب کند. البته قدمت فرش به سادگی قابل تشخیص است و هدف به خطا انداختن مشتری نیست بلکه به دلیل قیمت بالای فرش قدیمی، این طرح ها با قیمت کمتر تولید می شود تا علاقمندان در خرید آن مشکل نداشته باشند.

افرادی که فرش های وینتیج (کهنه نما) دستبافت و ماشینی را خریداری می کنند شیفته زیبایی و ظاهر منحصر به فرد آن می شوند. این نوع فرش ها به نوعی دکوراسیون داخلی را خاص و شکیل تر نشان می دهد. کهنه کاری یا پتینه یا وینتیج همگی اشاره به تکنیکی دارند که در آن ظاهر فرش، همانند فرش های قدیمی است. اگرچه این فرش ها در گروه کفوش های فانتزی و مدرن قرار دارند ولی سابقه کهنه کردن فرش از دیرباز وجود داشته است.

انواع فرش وینتج

سابقه تاریخی فرش های وینتیج

فرش های دستباف با گذشت زمان،ارزشمندتر می شوند همین موضوع سبب شده تا  روش های کهنه کردن فرش دستباف، از سال های گذشته نیز مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از خریداران رنگ های تند و زننده فرش های نو را دوست نداشتند و ترجیح می دادند رنگ و روی فرش کمی کمرنگ تر باشد. به طور عمومی این تکنیک برای تغییر ظاهر فرش های نو انجام می شده و فرش را از حالت نویی خارج می کرده است. اصالت این کار به دلیل افزودن بر قیمت فرش نبوده ولی خود به خود فرش به نظر کهنه تر و در نتیجه با ارزش تر به نظر می رسید.

در گذشته این کار به جهت افزودن ارزش مادی فرش انجام می شد. حتی در پیش از ابداع فرش ماشینی نیز این شیوه اجرا می شده است. امروزه با توجه به تغییر سبک دکوراسیون داخلی از سنتی به مدرن، ایده فرش ای کهنه نمای ماشینی نیز اجرا می شود. در واقع تولید کنندگان فرش های ماشینی به زیبایی فرش های وینتیج (کهنه نما) روانه بازار کرده اند. این فرش ها به جهت فانتزی بودن در سبک دکوراسیون مدرن کارایی خوبی دارد و بسیار پر طرفدار است. علاقمندان به طراحی مدرن با فرش های کهنه نمای ماشینی، ایده های خلاقانه تری را اجرا می کنند. 

تکنیک های کهنه کردن فرش

شیوه های سنتی برای زیبایی فرش های وینتیج (کهنه نما) با آنچه امروز انجام می شود، تفاوت دارد. در گذشته فرش های نو به منظور پا خوردن و کهنه شدن در محل های پر رفت و آمد پهن می شد. با عبور رهگذرها از روی فرش، خیلی زود ظاهر فرش حالت کهنه و قدیمی پیدا می کرد. در نتیجه رنگ های خام و زننده نیز کمتر به چشم می آمد.

یک راه دیگر برای کهنه کردن فرش های نو وجود دارد و آن پهن کردن فرش در زیر نور آفتاب به مدت چندین روز است. البته شستشوی فرش تازه خریداری شده با خاکستر و چوبک نیز در کهنه نما کردن فرش بسیار موثر است. امروزه از روش های دیگری برای فرش های وینتیج (کهنه نما) استفاده می شود. دواشور کردن فرش یکی از همین موارد است که اغلب بر روی فرش های صادراتی انجام می شود.

فرش های وینتج( کهنه نما)

دواشور کردن برای فرش های وینتیج

زیبایی فرش های وینتیج (کهنه نما) دستبافت و ماشینی منحصر به فرده! در دکوراسیون سبک کلاسیک فرش نسبت به سایر کفپوش ها ارحجیت دارد. با استفاده از فرش های کهنه نما همان زیبایی و جذابیت فرش دستباف در دکوراسیون وارد می شود. معمولا علاقمندان دکوراسیون سبک کلاسیک فرش های کهنه نما را بیشتر می پسندند ولی به علت ظاهر نفیس و خاص، این فرش ها در سبک جدید نیز دیده می شوند. 

در تولید انبوه و تجاری نمی توان فرش را در کوچه و خیابان پهن کرد یا منتظر کمرنگ شدن رنگ قالی در زیر نور خورشید شد. سرعت و سهولت کار در تولید انبوه اهمیت زیادی دارد. دواشور کردن یکی از رایج ترین تکنیک ها برای کهنه نما کردن فرش است. فرش هایی که به این شیوه حالت کهنه و قدیمی پیدا می کنند اغلب در خارج از کشور به فروش می رسند زیرا تقاضا برای این محصول، در بازار جهانی بسیار بیشتر است.

برای کهنه کردن فرش از تکنیک دواشور کردن استفاده می شود. این عمل با استفاده از یک ماده شیمیایی معروف به پودر سفید گری انجام می شود. ماده به کار رفته در دواشور کردن، ” هیپوکلریت کلسیم” نام دارد. از این ماده بر روی الیاف و پشم فرش استفاده می شود و حالت صیقلی مانندی به پرزهای فرش می دهد. این عمل برای کهنه نما کردن فرش و فروش در بازارهای جهانی، رایج است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟
قیمت فرش های وینتج

مزایای فرش های وینتیج صادراتی

شاید تصور شود که چرا باید ظاهر فرش را تغییر دهیم تا کهنه و قدیمی به نظر برسد! این روزها طریقه رنگرزی نخ و بافت فرش در مقایسه با قبل، تفاوت کرده است و ظاهرا نیازی به این کار نیست. با توجه به استقبال مشتریان، تکنیک وینتیج همچنان اجرا می شود. اولین و مهم ترین هدف از کهنه نما کردن فرش ها، خواست مشتریان در بازارهای بین المللی است. با این روش می توان فرش های با ارزش تر و گرانقیمت تری را روانه بازار کرد. فرش هایی که ظاهر کهنه و قدیمی دارند به نظر با اصالت و ارزشمندتر هستند و به خصوص خریداران خانگی به آن علاقه نشان می دهند.

علاوه بر افزایش قیمت، ظاهر این فرش ها نیز سبک دکوراسیون را اصیل و خاص نشان می دهد. به این ترتیب علاقمندان به فرش های وینتیج ( کهنه نما) دستباف و ماشینی هر روز بیشتر می شود. 

مهم تر اینکه بسیاری از خریدارن تصور می کنند که این فرش ها دارای دوام و طول عمر بیشتری هستند. ناخودآگاه هماهنگی رنگ های فرش های دستباف کهنه نما، فرش های با استقامت بالاتر را تداعی می کند.

یکی دیگر از مزایای فرش های وینتیج پوشاندن عیوب احتمالی فرش است. اگر رنگ های به کار رفته در تولید فرش از نوع نامرغوب باشند پس از مدتی رنگ تند فرش، از بین می رود. با کهنه کاری همین وضعیت به عمد ایجاد می شود در نتیجه  نامرغوب بودن رنگ فرش دیگر یک ایراد به حساب نمی آید.

معافیت های گمرکی فرش کهنه نما

بارها اشاره شد که این فرش ها جنبه صادراتی دارند و در آن طرف مرزها، علاقمندان بیشتری به خرید فرش های وینتیج تمایل نشان می دهند. از طرفی فرش های صادراتی مشمول پرداخت هزینه های گمرکی هستند که کم هم نیست. این هزینه ها برای فرش نو، بالاتر از فرش های کهنه است. در واقع اجناس دسته دوم صادراتی همیشه هزینه گمرک کمتری دارند. فرش های کهنه نما نز مشمول این قانون می شوند. جالب تر اینکه تسهیلات ویژه ای نیز برای ورود کالای دست دوم در برخی کشورها وجود دارد. در نتیجه موقع ورود به کشور مقصد نیز هزینه های ترخیص کالا بسیار کمتر خواهد شد.

انواع فرش کهنه نما

تعرفه خدمات قالیشویی هوم سرویز

قیمت قالیشویی
قیمت موکت شویی
قیمت رفوگری فرش

خدمات قالیشویی هوم سرویز

شستشوی انواع فرش ماشینی و دستباف در لیست خدمات دائمی هوم سرویز قرار دارد. این سرویس در همه ایام سال، سفارش می پذیرد. خدمات قالیشویی شامل اعلاشویی، لکه بری، رفوگری فرش، ریشه زنی، تعمیر فرش سوخته و آسیب دیده و … می باشد. هزینه خدمات منصفانه و بر اساس نوع درخواست دارای نوساناتی است. نرخ پایه طبق تعرفه اتحادیه قالیشویی مصوب در همه سفارش ها لحاظ می شود. در جدول بالا لیست به روز شده قیمت های خدمات قالیشویی را مشاهده می کنید. جهت ثبت درخواست از طریق اپ هوم سرویز یا دکمه ثبت درخواست در بالای صفحه اقدام کنید. در این مرحله هیچ هزینه ای نمی پردازید. فرش ها درب منزل تویل گرفته شده و پس از شستشو، لول شده و کاور زده در محل تحویل داده می شود. هوم سرویز در همه محله های تهران سفارش می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا