خانگی و ساختمانی

کاشت سبزی در گلدان؛ این 10 سبزی را در خانه بکارید

هوا بهاری شده و گیاهان از خواب زمستانی بیدار شده اند. در این روزها هر دانه ای که بکاریم سبز می شود. انگار خاک و باد و هوا و همه دست به دست هم داده اند تا زندگی را به نمایش بگذارند. اگر باغچه ای کوچک در خانه دارید با رسیدگی به گل ها و آبیاری باغچه خانگی آرامش را تجربه می کنید. اگر هم چنین امکانی ندارید با کاشت سبزی در گلدان لذت پرورش گیاهان را می توانید تجربه کنید. سبزیکاری چندان کار سختی نیست. حتی در یک گلدان کوچک هم می توانید تخم سبزی را بکارید برخی از سبزی ها و صیفی ها خیلی خوب در فضای آپارتمان رشد می کنند. در این روزها که همگی بیشتر در خانه هستیم بیایید با کشت سبزی در خانه، سرگرمی مفیدی دست و پا کنیم.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

برای کاشت سبزی در گلدان به چه لوازمی نیاز دارید؟

برای سبزیکاری به وسایل زیادی نیاز ندارید. اولین مورد، فضایی برای کشت سبزی ها است. از قبل تصمیم بگیرید که سبزی را در چه مکانی پرورش می دهید. تراس و بالکن برای این کار خوب است اما در صورت نداشتن تراس، روی پنجره های آفتاب گیر حساب کنید. اگر نور خانه خوب است چند گلدان زیبا تهیه کنید. از جعبه های چوبی میوه و باکس گل و … هم می توانید برای کاشت سبزی استفاده کنید. برای داخل خانه، گلدان مناسب تر است.

خاک مناسب برای کاشت سبزی ها را از گل فروشی ها تهیه کنید. قیمت تعویض گلدان و خاک چندان زیاد نیست. به این فکر کنید که تا چند مدت دیگر می توانید سبزی های کاشت خود را مصرف کنید. حتی دیدن رشد دانه های سبزیجات هم لذتبخش است چه برسد به مصرف سبزی خوردن خانگی.

اما مهم ترین نکته تهیه بذر مرغوب است. برای اینکه همین ابتدای کار ناامید نشوید و همه بذرها سبز بشوند حتما بذر خوب و سالم تهیه کنید. دستکش و بیلچه باغبانی و اسپری آب یا آبپاش هم به کارتان می آید.

نکات پرورش گل و گیاه در خانه

آموزش کاشت سبزی در گلدان

چرا کاشت سبزی در گلدان توصیه می شود؟

زمانی خانه ها حیاط داشت و فضای سبز در همه خانه ها دیده می شد. این روزها دیگر خبری از باغچه ها و درختان و گل های بهاری نیست. با پرورش گل و گیاه و حتی گلدان های کوچک سبزی، آرامش عجیبی خواهید داشت از این که بگذریم یک نکته مهم وجود دارد.

این روزها همه به اهمیت مصرف مواد غذایی اورگانیک واقف هستند. اغلب میوه ها و سبزی های بازاری با کودهای شیمیایی، سموم و آفت کش های شیمیایی پرورش یافته اند. بخشی از این مواد شیمیایی از طریق گیاه وارد بدن انسان می شود که آسیب هایی را به همراه دارد. با کاشت سبزی در گلدان های کوچک و بزرگ می توانید بخشی از مواد خوراکی خانوار را تهیه کنید. سبزی های کاشته شده در خانه بسیار سالم و خوش طعم تر هستند. 

معرفی گل ها و گیاهان پیازدار برای کاشت در بهار

کاشت تربچه در گلدان

1-کاشت تربچه در گلدان

تربچه یکی از ساده ترین سبزی ها برای کاشت و نگهداری در خانه است. تربچه های نقلی و قرمز رنگ جای خاصی در سفره های ایرانی دارند. گلدان تربچه باید در مکانی باشد که حداقل 6 ساعت نور آفتاب به آن بتابد. ابتدا خاک را آماده کنید خاک گلدان باید زهکش مناسب داشته باشد. بذرها را یک به یک در حفره های کوچک بکارید. روی بذرها را با خاک نرم بپوشانید. روزی 2 بار به گلدان با اسپری آب بدهید تا خاک خشک نشود. در کمتر از یک هفته برگ های تربچه از خاک بیرون می آیند.

2-کاشت سبزی در گلدان : جعفری

نگهداری از گیاه جعفری بسیار آسان است. جالب اینکه جعفری نسبت به سرما هم مقاوم است. حتی در زمستان نیز می توانید گلدان های سبزی خوردن را پرورش دهید. به خصوص جعفری در فضای باز حتی در زیر برف هم دوام می آورد. در ضمن جعفری بیش از یک سال عمر می کند و گیاه یکساله نیست. 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

پرورش ریحان در خانه

3-کاشت سبزی ریحان در گلدان

ریحان از گیاهان خوش عطری است که در بین سبزی خوردن هم جای دارد. از این گیاه معطر می توانید در سالادها و به عنوان طعم دهنده غذا نیز استفاده کنید. برای کاشت ریحان بهتر است بذرهای گیاه را یک ساعت قبل خیس کنید. وقتی بذرها باد کرد آماده کاشتن است. بذرها را در عمق یک سانتی متری خاک گلدان بکارید. بین بذرها فاصله بگذارید با توجه به اندازه گلدان بین 5 تا 10 بذر کافی است. ریان بعد از رشد شاخه های فرعی زیادی می زند و گلدان را کامل پر می کند.

4-پرورش قارچ در خانه

ایده پرورش قارچ این روزها خیلی پر طرفدار شده. نگهدری و پرورش قارچ نیاز به آموزش دارد ولی با یک ترفند ساده می توانید در گلدان قارچ بکارید! این بار که قارچ خریدید قسمت ساقه آن را برای کشت نگه دارید. ساقه های بدون کلاهک قارچ را در خاک گلدان بکارید و مرتب خاک را مرطوب نگه دارید. بهتر است شب ها گلدان در مکانی سردتر باشد. به زودی قارچ ها از خاک بیرون می آیند.

فوت و فن جابجایی گیاهان در اسباب کشی

کاشت گوجه فرنگی

5-کاشت گوجه فرنگی در گلدان

گوجه فرنگی بعد از رشد فضای زیادی را اشغال می کند. در هر گلدان حداکثر 2 تا 3 بذر بیشتر نکارید. بهتر است ابتدا بذرها را به صورت جمعی در یک گلدان قرار دهید. وقتی بذرها به اندازه 10 تا 15 سانتیمتر رشد کرد می توانید هر بذر رادر یک گلدان، بکارید. برای اینکه گیاه به بار بنشیند لازم تا به طور هفتگی از کود کامل برای گلدان گوجه فرنگی استفاده کنید.

6-کاشت سیر در آپارتمان

سیر تازه غذا را فوق اعاده خوش طعم می کند. یک راه ساده برای اینکه همیشه برگ سیر تازه داشته باشید، پیشنهاد می کنم. سیرهای جوانه زده و بدون استفاده را در گلدان بکارید. بعد از مدت کوتاهی جوانه ها بزرگ تر شده و به خوب رشد می کنند. از این جوانه ها کلی برگ سیر تازه و شاداب سبز می شود. برگ های سیر را بچینید و استفاده کنید اما گلدان را نگهداری کنید. تا چند بار این برگ ها دوباره سبز می شوند و همچنان برگ سیر دارید. اگر چند ماه دیگر گلدان را نگه دارید سیرهای کامل نیز در زیر خاک رشد خواهند کرد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

طرز کشت پیازچه

7- پیازچه و کاشت سبزی در گلدان

بذر پیازچه در مقایسه با دیگر بذرها کمی دیرتر سبز می شود. معمولا پیازچه را نمی توان در گلدان کاشت زیرا تکثیر پیازچه کمی دشوار است. اما اگر به طعم و مزه پیازچه علاقه دارید از این ترفند ساده استفاده کنید و گلدان های پیازچه خود را پرورش دهید. قسمت ته پیازچه را جدا کنید و آن را در یک گلدان آب قرار دهید تا ریشه دار شود. حالا ریشه ها را در خاک گلدان بکارید و گلدان را در روشن ترین مکان خانه نگهداری کنید.

8- کاشت هویج در گلدان

پرورش هویج هم مثل پیازچه هست. در واقع این دو گیاه مناسب نگهداری و پرورش به عنوان سبزی خوردن نیستند زیرا رشد کندتری دارند. البته از همان ترفند برای ریشه دار کردن هویج نیز می توانید استفاده کنید. قسمت ته هویج را جدا کرده و در خاک بکارید خیلی زود برگ های سبز رنگ از خاک بیرون می آیند. هویج قسمت ریشه گیاه است که به این ترتیب رشد نخواهد کرد اما می توانید برگ های سبز  هویج را در سالاد استفاده کنید. 

ترفندهای مراقبت از گل و گیاه در زمستان

آموزش نگهداری از فلفل شیرین

9- کاشت و نگهداری از فلفل شیرین در گلدان

تجربه پرورش یک گلدان فلفل شیرین یا تند را از دست ندهید. من بذرهای کوچک فلفل را در گلدان کاشتم و تجربه ای بسیار دوست داشتنی دارم. بذرهای فلفل کمی دیرتر از سبزی خوردن سبز می شوند اما در نهایت با رشد فلفل ها شگفت زده خواهید شد. از هر بذر، ده ها فلفل به دست می آید و تا مدت ها می توانید در سالاد و همراه غذا فلفل ها را میل کنید. برای داشتن این گلدان زیبا باید صبر بیشتری داشته باشید.

10- آموزش کاشت کاهو در گلدان

کاهو خیلی خوش رشد است و از سبیزی هایی است که همیشه در باغ و باغچه کشت می شود. کاهو فضای زیادی را اشغال می کند به همین دلیل بیش از یک بذر کاهو در گلدان نکارید. در ابتدا برگ ها کوچک هستند ولی خیلی زود همه گلدان پر می شود. یک راه ساده تر برای پرورش کاهو اینست که قسمت ته کاهویی را که خریداری کرده اید در آب قرار دهید تا ریشه بزند. سپس آن را در گلدان بکارید. خیلی زود برگ های جدید روی ریشه کاهو رشد خواهد کرد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

آموزش کاشت کاهو در خانه

تعرفه مراقبت از گیاهان زینتی هوم سرویز

قیمت مراقبت گل و گیاه

خدمات باغبانی و نگهداری از گل و گیاه در تهران

خدمات نگهداری از گل و گیاه هوم سرویز شامل تعویض گلدان، کوددهی، سم پاشی، هرس گیاه و … است. اگر وقت و فرصت رسیدگی به گیاهان و باغچه منزل را ندارید با ما تماس بگیرید. این سرویس توسط تیم باغبانی حرفه ای و آموزش دیده ارائه شده و هم اکنون در سطح تهران بزرگ سفارش می پذیرد. جهت ثبت درخواست از طریق اپ این سامانه و یا کلیک بر روی لینک بالای صفحه اقدام کنید. ثبت درخواست رایگان است و هزینه ها طبق درخواست مشتری، بالا و پایین دارد. این سرویس به صورت منصفانه قیمت گذاری شده و در همه ایام سال فعال است. برای سفارش های روزهای تعطیل از قبل هماهنگ کنید تا کارها طبق زمان بندی انجام شود.

سرویس مراقبت گل و گیاه را از طریق اپلیکیشن هوم سرویز به رایگان ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا