لوله کشی و تاسیسات

گاز کولر گازی و کاربرد آن چیست؟ بهترین گاز کولر گازی؟

کولر گازی، یکی از بهترین وسایل سرمایشی در ایران است که باد خنک و ملایمی را وارد محیط می‌کند. گاز کولر گازی، یکی از مهم‌ترین اجزای این دستگاه است که با نام گاز مبرد، گاز برودتی یا Refrigerant gas نیز شناخته شده است. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده است که وظیفه گاز مبرد در کولر گازی چیست و این گاز به چه صورتی کار می‌کند؟ باید بدانید که سرمای کولر گازی با کمک گاز مبرد تولید می‌شود و اگر گاز کولر گازی تخلیه شود، عملکرد دستگاه در حد پنکه خواهد شد. اصلی‌ترین وظیفه گاز کولر گازی، گرفتن گرمای هوا و تولید هوای خنک است. با استفاده از بهترین گاز کولر گازی، فرآیند تولید هوای خنک، بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود و بازدهی دستگاه بالاتر می‌رود.

در اکثر کولرهای گازی و اسپلیت‌ها، از دو گاز R22 و R410A به عنوان گاز مبرد استفاده می‌شود. هرکدام از این گازهای برودتی، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و از نظر قیمت و مزایا با هم متفاوت هستند.

در این نوشته قصد داریم درباره عملکرد گاز مبرد با شما صحبت کنیم و بهترین گاز برای کولر گازی را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید بدانید که گاز مبرد در کولر گازی چه کاری انجام می‌دهد، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

گاز کولر گازی r22
گاز کولر گازی r22

نقش گاز مبرد در کولر گازی

قبل از معرفی بهترین گاز کولر گازی، خوب است شما را با عملکرد گاز مبرد در کولر گازی آشنا کنیم. در مقاله معرفی قطعات کولر گازی به شما توضیح دادیم که قطعاتی مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، لوله مویی (کاپیلاری) و برد الکتریکی، از جمله قطعات اصلی کولر گازی هستند. در داخل پنل کولر گازی، پره یا فن خاصی وجود دارد که کار گردش هوا را انجام می‌دهد. بعضی‌ها فکر می‌کنند که این پره‌ها، باعث سرد شدن هوا در داخل کولر گازی می‌شود؛ اما این تفکر نادرست است و گاز مبرد، سرمای کولر گازی را تامین می‌کند.

چطور گاز مبرد، هوای خنک کولر گازی را تولید می‌کند؟

در داخل پنل کولر گازی، چندین کویل وجود دارد. کویل‌های کولر گازی، همان لوله‌های نازک و پیچ‌در‌پیچ هستند و درون این کویل‌ها، گاز مبرد جریان دارد. گاز مبرد، ماده‌ای است که نقطه ذوب بسیار پایینی دارد و به‌راحتی از حالت مایع به گاز و از حالت گاز به مایع تبدیل می‌شود. گرمای هوا ابتدا توسط دمنده کولر گازی مکش می‌شود و وارد پنل کولر گازی می‌شود و با کویل‌ها برخورد می‌کند. گاز مبرد داخل کویل‌ها، گرمای این کویل‌ها را می‌گیرد و این لوله‌ها را خنک می‌کند. بنابراین تیغه‌های فلزی یا همان کویل‌ها سرد می‌شوند و در اثر برخورد با این کویل‌های سرد، هوای خنک تولید خواهد شد. سپس هوای سرد تولیدشده، با کمک فن کولر گازی، وارد محیط خانه می‌شود.

لوله‌های مخصوص جریان گاز مبرد در کولر گازی

در پنل کولر گازی، لوله‌ای وجود دارد که مخصوص ورود گاز مبرد است. کار خروج گاز مبرد از طریق لوله دیگر انجام می‌شود. بعد از گرفتن گرمای کویل‌ها، دمای گاز مبرد بالا می‌رود و گرم می‌شود. این گاز گرم، ابتدا وارد کمپرسور کولر گازی می‌شود. کمپرسور، کار فشرده کردن گاز را انجام می‌دهد و این گاز گرم را با فشار و دمای بالا به سمت کندانسور می‌فرستد.

در داخل کندانسور هم چندین کویل وجود دارد که در کنار هم قرار گرفته‌اند. گاز مبرد، با سرعت بسیار زیاد از کویل‌های کندانسور می‌گذرد و فن جلوی کندانسور، این گاز مبرد را خنک می‌کند. در اثر کاهش دمای ماده مبرد، گاز به حالت مایع تبدیل می‌شود و دیگر داغ نیست. بار دیگر، این ماده مبرد وارد کویل‌های اواپراتور می‌شود تا دمای کویل‌ها را بگیرد و هوا را خنک کند و مجدداً به حالت گاز دربیاید. با تکرار این چرخه، دمای محیط کمتر می‌شود و دائماً هوای خنک وارد فضای داخلی می‌شود.

اهمیت وجود گاز کافی در کولر گازی
اهمیت وجود گاز کافی در کولر گازی

انواع گاز کولر گازی

انتخاب درست گاز مبرد برای کولر گازی اهمیت زیادی دارد و به بهبود عملکرد کولر گازی کمک می‌کند. دو مدل گاز R22 و R410A از جمله پرکاربردترین گازهای مبرد برای اسپلیت یا کولر گازی هستند و کاربرد زیادی دارند. در ادامه، با این دو نوع گاز مبرد بیشتر آشنا خواهید شد:

1- معرفی گاز R22

گاز R22، از جمله قدیمی‌ترین گازهای مبرد است که محفظه سبز رنگی دارد. در سال‌های پیش، از این گاز در بسیاری از کولرهای گازی، چیلرها، اسپلیت‌ها و یخچال‌ها استفاده می‌شد. اما در سال 2012، مشخص شد که این گاز برای محیط زیست بسیار مضر است و به لایه اوزون آسیب می‌رساند. بعد از انجام این تحقیق، گاز R410A تولید شد که با محیط زیست سازگارتر است.

2- معرفی گاز R410A

گاز R410A، ترکیبی از دو گاز HFC-32 و HFC-125 است. محفظه این گاز صورتی رنگ است و از جمله گازهای جدید برای سیستم‌های سرمایشی محسوب می‌شود. گاز R410A با محیط زیست سازگار است و به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند. این ویژگی، باعث محبوبیت زیاد گاز R410A شد؛ به حدی که در بسیاری از کولرهای گازی معمولی و کولرهای اینورتر، از این گاز برای سرمایش محیط استفاده می‌شود.

گاز کولر گازی r410
گاز کولر گازی r410

گاز R410A بهتر است یا گاز R22؟

اگر به دنبال بهترین گاز کولر گازی هستید، بهتر است گاز R410A را انتخاب کنید؛ زیرا مزایای بیشتری نسبت به گاز r22 دارد.

اولین مزیت گاز R410A، نقطه جوش پایین‌تر گاز R410A است. نقطه جوش گاز R410A، دمای 51- درجه سانتیگراد است؛ در حالی که نقطه جوش r22 به اندازه 40- درجه سانتیگراد است. همین موضوع باعث می‌شود که گاز R410A در جذب گرما و انتقال گرما بهتر عمل کند و باعث کاهش مصرف انرژی شود.

همچنین گاز R410A، فشار بیشتری در داخل لوله‌ها تولید می‌کند و کمپرسور راحت‌تر می‌تواند این گاز را به حرکت در بیاورد و همین موضوع باعث کاهش مصرف برق دستگاه می‌شود.

علاوه بر اینها، در صورت استفاده از گاز R410A، میزان خوردگی و اصطکاک دستگاه کمتر می‌شود و هزینه‌های مربوط به تعمیر کولر گازی پایین می‌آید.

به طور کلی می‌توان گفت که گاز R410A برای سرمایش محیط بهتر است و قدرت سرمایشی بیشتری دارد. به همین دلیل است که از گاز مبرد r410a برای مصارف خانگی و تجاری استفاده می‌شود و ممنوعیتی برای استفاده از این گاز وجود ندارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

در ادامه، با سایر مزایای گاز R410A آشنا خواهید شد.

چرا گاز R410A بهترین گزینه برای کولرهای گازی است؟

همانطور که توضیح دادیم، امروزه بهترین و سالم‌ترین گاز برای کولرهای گازی و داکت اسپلیت‌ها، گاز R410A است. از جمله مزایای گاز R410A باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- بالا بردن بازدهی کولر گازی

گاز R410A در فشار بالا کار می‌کند. به دلیل تولید میزان فشار بیشتر در گاز R410A، کمپرسور کولر گازی راحت‌تر می‌تواند انتقال گاز مبرد را انجام دهد. سرعت و عملکرد راحت کمپرسور، باعث کاهش مصرف انرژی و بالا رفتن بازدهی دستگاه می‌شود. بنابراین با استفاده از گاز R410A در کولر گازی، روند خنک‌سازی محیط سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود و بازدهی کولر گازی بالاتر می‌رود.

2- سازگاری بیشتر با محیط‌زیست و حفظ لایه اوزون

گاز R410A برای لایه اوزون و محیط‌زیست خطری ندارد و گازی کم‌خطر است. به همین دلیل است که امروزه تمام سیستم‌های سرمایشی موظف به استفاده از گازهای فریونی بی‌خطر مانند گاز R410A هستند تا آسیبی به لایه اوزون وارد نشود. طبق قوانین، تا سال 2030 هیچ شرکتی نباید از گاز r22 استفاده کند و تمام کمپانی‌های تولیدکننده کولرهای گازی و سیستم‌های سرمایشی، موظف به استفاده از گازهای بی‌خطر هستند.

3- عملکرد بهینه کولرهای گازی

با استفاده از گاز R410A، کولرهای گازی بهتر کار می‌کنند و میزان سرمای بیشتری تولید می‌شود. همچنین در صورت وجود گاز r410a، مشاهده خواهید کرد که گاز کولر گازی دیرتر تخلیه می‌شود و شما می‌توانید تا مدت زمان بیشتری از این گاز استفاده کنید و نیازی به شارژ گاز کولر گازی نخواهید داشت.

بنابراین اگر به کارآیی و بهره‌وری سیستم‌های سرمایشی اهمیت می‌دهید، گاز مبرد r410a را برای کولر گازی یا اسپلیت انتخاب کنید.

بهترین مارک گاز کولر گازی
بهترین مارک گاز کولر گازی

مقایسه قیمت گاز کولر گازی r22 و قیمت گاز کولر گازی r410

قیمت گاز کولر گازی نیز مساله‌ای مهم است. باید بدانید که محدوده قیمت گاز کولر گازی R410 و R22 با هم فرق دارد. معمولاً قیمت گازهای مبرد توسط شرکت تولیدکننده این محصول و نوع گاز مبرد تعیین می‌شود و به همین دلیل قیمت‌های مختلفی در بازار وجود دارد. اما در کل می‌توان گفت که قیمت گاز کولر گازی r22 از قیمت گاز کولر گازی r410 بیشتر است. شرکت‌هایی مانند وسترون، فلورون، آلفا، دانوس و کولیب از جمله برندهای معتبر در زمینه تولید گاز کولر گازی و اسپلیت هستند.

قیمت پایین گاز r410a از دیگر مزایای این نوع گاز مبرد است. بنابراین با انتخاب این گاز، هم قیمت نهایی خرید و شارژ گاز کولر گازی کمتر تمام می‌شود و هم اینکه مصرف برق کولر گازی پایین می‌آید. همچنین با استفاده از گاز r410، عمر مفید قطعات کولر گازی بیشتر خواهد شد و مشکلاتی مانند خوردگی و فرسودگی قطعات کولر گازی پیش نمی‌آید.

به دلیل همین ویژگی‌ها است که استفاده از گاز R410A به‌عنوان بهترین گزینه برای کولرهای گازی توصیه می‌شود؛ زیرا علاوه بر بهبود عملکرد و کاهش مصرف برق، به حفظ عمر مفید دستگاه و قطعات آن کمک می‌کند و هزینه‌های جانبی را کاهش می‌دهد.

گاز مبرد R410A
گاز مبرد R410A

روش نگهداری از گاز مبرد در کولر گازی

برای حفظ سلامتی و بالا بردن بازدهی کولر گازی، شما باید از گاز کولر گازی مراقبت کنید و مواظب باشید تا مشکلاتی مانند خالی شدن گاز مبرد کولر گازی پیش نیاید. رعایت نکات زیر باعث حفظ گاز مبرد در کولر گازی و اسپلیت می‌شود:

1- قطعات کولر گازی را به صورت منظم تمیز کنید

یکی از مهم‌ترین نکات برای مراقبت از کولرهای گازی، تمیز کردن قطعات مهم کولر گازی است. با شستشوی دقیق و منظم اجزای کولر، از خرابی کولر گازی و پایین آمدن بازدهی دستگاه جلوگیری خواهید کرد. گاهی اوقات به دلیل کثیف شدن کویل‌های کندانسور، کولر گازی با شدت زیادی کار می‌کند تا هوای خنک کافی را تولید کند و همین موضوع باعث افزایش مصرف گاز کولر گازی و فشار آمدن به دستگاه می‌شود. با بررسی و شستشوی منظم قطعات، شما می‌توانید طول عمر و کارآیی کولر گازی را بالاتر ببرید. برای اینکار می توانید از مایع شستشوی کولرگازی نیز استفاده کنید.

2- قطعات معیوب کولر گازی را تعویض کنید

خرابی قطعات کولر گازی، باعث فشار آمدن به کمپرسور و موتور کولر گازی می‌شود. گاهی اوقات محفظه گاز کولر گازی سوراخ می‌شود و همین موضوع باعث نشت گاز مبرد خواهد شد. بنابراین شما باید کولر گازی را به صورت مرتب بررسی کنید و قطعات معیوب دستگاه را با قطعات سالم جایگزین کنید تا فشار گاز مبرد کولر گازی پایین نیاید و دستگاه به‌خوبی کار کند.

3- سرویس کولر گازی را به صورت دوره‌ای انجام دهید

سرویس کردن کولر گازی و تعویض گاز مبرد کولر، اهمیت زیادی دارد. مواردی مانند کاهش بازدهی کولر گازی، خنک نشدن هوای خانه و کم شدن میزان پرتاب باد کولر گازی از جمله نشانه‌‌های کم شدن فشار گاز مبرد هستند. برای رفع این مشکلات، شما باید برای شارژ مجدد گاز کولر گازی اقدام کنید.

یادتان باشد که شارژ گاز مبرد و سرویس کولر گازی، کارهایی حساس و تخصصی هستند و به همین دلیل بهتر است توسط سرویسکار کولر گازی انجام شود.

شارژ گاز کولر گازی
شارژ گاز کولر گازی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره اهمیت گازهای مبرد در کولرهای گازی با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که گاز کولر گازی، چطور فرآیند خنک‌سازی هوا را انجام می‌دهد. سپس ویژگی‌‌های گاز مبرد R22 و R410A را بررسی کردیم و بهترین گاز کولر گازی را معرفی کردیم. در ادامه نیز شما را با مزایای گاز r410 آشنا کردیم و روش نگهداری از گاز کولر گازی را به شما یاد دادیم.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

در صورت استفاده از کولر گازی در منزل یا محیط کار، بهتر است از افراد حرفه‌ای و متخصص بخواهید که کارهای مربوط به کولر گازی را انجام دهند. افراد متخصص، سالها در زمینه تعمیر انواع کولرهای گازی کار کرده‌اند و دانش و تجربه کافی برای سرویس کولر گازی را دارند.

تیم متخصصان هوم سرویز، آماده سرویس و تعمیر کولر گازی منزل شما هستند و کارهای تخصصی مانند نصب اسپلیت، شارژ گاز کولر، سرویس کولر گازی، تعمیر کولر گازی پنجره‌ای و جابجایی کولر گازی را با بهترین قیمت انجام می‌دهند.

برای ثبت درخواست نصب یا سرویس کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا