لوله کشی و تاسیسات

علت آب دادن و چکه آب از کولر گازی و اسپلیت

آب دادن کولر گازی، موضوعی رایج و ناخوشایند است که باعث نگرانی افراد می‌شود. احتمالاً شما هم حداقل یک بار شاهد چکه کردن آب از کولر گازی بوده‌اید و دوست دارید با دلیل آبریزی کولر گازی آشنا شوید.

مواردی مانند مسدود شدن مسیر خروجی آب، خرابی پمپ تخلیه، یخ زدن کوئل‌ها، کثیفی فیلتر هوا، کم شدن فشار گاز مبرد و جمع شدن آب در داخل کولر گازی، باعث نشتی آب از کولر گازی و اسپلیت می‌شوند.

در این مطلب، قصد داریم دلایل اصلی آب دادن کولر گازی را به شما معرفی کنیم. همچنین روش رفع آبریزی کولر گازی و اسپلیت را به شما آموزش خواهیم داد.

اگر از کولر گازی برای سرمایش محیط زندگی خود استفاده می‌کنید و دوست دارید با دلایل اصلی چکه کردن آب از کولر گازی آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ریزش آب از کولر گازی و اسپلیت
ریزش آب از کولر گازی و اسپلیت

8 علت آب دادن کولر گازی و اسپلیت

باید بدانید که مشکل ریزش آب، هم برای کولر گازی و هم برای اسپلیت پیش می‌آید و یکی از مشکلات رایج این وسایل سرمایشی است. هر زمان که با مشکل آبریزی کولر گازی مواجه شدید، باید سریع‌تر برای رفع این مشکل اقدام کنید تا قطعات داخلی کولر گازی آسیب نبینند و سیستم کولر دچار اختلال نشود. در بسیاری از موارد، آب دادن کولر گازی و اسپلیت منجر به نفوذ رطوبت به داخل کولر گازی و نم‌زدگی دیوارهای ساختمان می‌شود و مشکلات زیادی نظیر تحمیل هزینه رفع نم دیوار و … را ایجاد می‌کند. به همین دلیل بهتر است سریع‌تر برای حل مشکل نشتی آب از کولر گازی اقدام کنید.

موارد زیر، منجر به تجمع آب و آبریزی کولر گازی می‌شوند:

1- مسدود شدن مسیر لوله تخلیه آب:

در کولر گازی، لوله‌ای به نام لوله درین (drain) وجود دارد که قطرات آب را از داخل کولر گازی به بیرون هدایت می‌کند. لوله درین در داخل پنل کولر گازی قرار دارد و با شیب ملایم، قطرات آب ناشی از میعان را تخلیه می‌کند. نکته مهم، وجود شیب مناسب در لوله درین است تا آب به‌درستی هدایت شده و تخلیه شود. در صورت گرفتگی یا پیچ خوردن لوله درین، آب کولر گازی تخلیه نمی‌شود و همین موضوع باعث نشتی آب از کولر گازی می‌شود.

در تصویر زیر، لوله تخلیه کولر گازی را مشاهده خواهید کرد که مانند ناودانی عمل کرده و به خروج آب کمک می‌کند:

لوله تخلیه آب از کولر گازی
لوله تخلیه آب از کولر گازی

حداقل طول لوله تخلیه، 3 متر است و کمی به سمت پایین شیب دارد تا کار خروج آب را بهتر انجام دهد. جایگذاری درست لوله درین اهمیت زیادی دارد و به تخلیه سریع آب کمک می‌کند. به همین دلیل است که نصاب کولر گازی در هنگام نصب کولر و اسپلیت، لوله درین را با دقت وصل می‌کنند تا قطرات آب از سینی کولر تخلیه شود.

علاوه بر اینها، قرار دادن لوله درین در سطل یا بطری باعث می‌شود که آب کولر به‌درستی تخلیه نشود. دلیل این موضوع این است که فشار آب داخل سطل، مانع از ریختن آب کولر گازی می‌شود. در نتیجه قطرات آب از پنل داخلی کولر گازی چکه می‌کند. به همین دلیل است که امروزه در دفترچه راهنمای کولرهای گازی توصیه می‌شود که لوله تخلیه را در سطل آب قرار ندهید تا تمام قطرات آب کولر گازی به بیرون ریخته شوند.

تخلیه نشدن آب کولر به دلیل قرار گیری لوله درین در سطل
تخلیه نشدن آب کولر به دلیل مسدود شدن لوله درین

2- پر شدن آب در سینی تخلیه:

دمای داخل پنل کولر گازی بسیار پایین است و به همین دلیل، در هنگام خنک‌سازی هوا، قطرات مایع در داخل پنل کولر گازی تشکیل می‌شود. درست مانند زمانی که یک بطری آب یخ را از فریزر بیرون می‌آورید و در اثر برخورد هوای گرم با بدنه بطری و پایین آمدن دما، بخار به مایع تبدیل می‌شود و قطرات کوچک آب را روی بدنه بطری مشاهده می‌کنید.

قطرات آب تشکیل شده در داخل کولر گازی، ابتدا در سینی یا تشت تخلیه جمع می‌شوند تا از طریق لوله درین به بیرون ریخته شوند. زمانی که تشت تخلیه آب مسدود شود یا مشکلاتی مانند ترک خوردگی و زنگ زدگی برای آن پیش بیاید، آب از داخل سینی تخلیه نمی‌شود و مشکل آبریزی کولر گازی پیش می‌آید.

تخلیه نشدن آب از کولر گازی و اسپلیت باعث ورود آب به قطعات داخلی، پوسیدگی کولر، سوختن موتور و نم زدگی دیوارهای ساختمان می‌شود و مشکلات زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل است که در صورت مشاهده آبریزی کولر گازی، باید سریع‌تر از افراد متخصص برای رفع این مشکل کمک بگیرید.

3- عایق نبودن لوله‌های کولر گازی:

در بعضی موارد، علت آب دادن کولر گازی و اسپلیت، عایق نبودن لوله‌های مسی کولر گازی است. در قسمت زیر یونیت داخلی کولر گازی، چندین لوله از جمله لوله برگشت وجود دارد که بسیار سرد هستند. دمای پایین این لوله‌ها باعث ایجاد یخ و برفک می‌شود. در نتیجه پس از خاموش کردن کولر گازی، این برفک‌ها آب می‌شود و آب از یونیت داخلی کولر گازی چکه می‌کند. عایق کردن لوله‌های کولر گازی، از انتقال سرمای لوله‌های مسی به محیط اطراف و ایجاد برفک جلوگیری می‌کند و مزایای زیادی برای دستگاه دارد.

بنابراین اگر به دنبال علت آب دادن اسپلیت از داخل هستید، بهتر است ابتدا از عایق کاری لوله‌های زیر یونیت داخلی اسپلیت مطمئن شوید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

4- کثیف شدن فیلترهای هوا:

یکی دیگر از دلایل آب دادن کولر گازی، کثیف شدن فیلترهای هوا است. روش کار کولر گازی به این صورت است که ابتدا هوای گرم داخل خانه را مکش کرده و وارد سیستم خود می‌کند. سپس این هوای گرم با لوله‌های سرد حاوی ماده مبرد برخورد کرده و سرد می‌شوند. سپس این باد خنک وارد محیط خانه می‌شود.

زمانی که میزان گردوغبار و آلودگی روی فیلترهای کولر زیاد شود، باد گرم کافی وارد سیستم کولر نمی‌شود. در نتیجه لوله‌های حاوی ماده مبرد همچنان سرد می‌مانند و برفک تولید می‌شود. آب شدن برفک‌های داخل کولر گازی نیز باعث ریزش آب از پنل کولر می‌شود. با شستشوی منظم و تمیز نگه داشتن فیلترهای کولر گازی و اسپلیت، چنین مشکلی پیش نمی‌آید و طول عمر این وسایل بیشتر می‌شود.

5- خراب شدن پمپ تخلیه آب:

در کولر گازی، پمپی به نام پمپ تخلیه آب وجود دارد. وظیفه این پمپ، جمع کردن آب و کمک کردن به تخلیه آب از کولر گازی است. توضیح دادیم که برخورد هوای گرم با کویل‌های سرد کندانسور باعث تشکیل قطرات مایع و تجمع آب در داخل کولر گازی می‌شود. حالا اگر پمپ تخلیه آب کولر گازی خراب شود، آب داخل کولر به سمت لوله خروجی هدایت نمی‌شود و همانجا می‌ماند. زیاد شدن آب داخل کولر، باعث آب دادن کولر گازی هایسنس و سایر برندهای کولر گازی می‌شود. در صورت خرابی پمپ تخلیه آب، باید این قطعه را تعویض کنید تا مشکل سرریز شدن آب کولر گازی برطرف شود.

6- کم شدن گاز مبرد کولر گازی:

در کولر گازی، گاز مبرد در داخل لوله رفت جریان دارد. دمای لوله رفت همیشه در محدوده استاندارد قرار دارد. زمانی که فشار گاز مبرد کولر گازی کم می‌شود، قدرت خنک کنندگی کولر پایین می‌آید و لوله رفت کولر بسیار سرد می‌شود. سرد شدن لوله رفت کولر گازی باعث یخ زدن لوله رفت کولر گازی و برفک زدن لوله کوچک کندانسور می‌شود. بعد از خاموش کردن کولر گازی، این برفک‌ها آب می‌شود و شما شاهد ریزش آب از کمپرسور کولر گازی خواهید بود.

در وبلاگ هوم سرویز با علائم کم شدن گاز مبرد کولر گازی آشنا شوید و این مشکل را سریع‌تر برطرف کنید.

7- یخ زدن سیم پیچ کولر:

موتور کولر گازی، مانند قلب دستگاه است. سیم پیچ موتور کولر گازی، باعث انتقال جریان الکتریکی می‌شود و موتور کولر را به حرکت درمی‌آورد. حالا اگر مشکلی برای سیم پیچ کولر گازی پیش بیاید و میزان آلودگی‌های روی سیم پیچ زیاد شود، کولر گازی دچار اختلال می‌شود و نمی‌تواند سرمای مبرد را به هوا منتقل کند. در نتیجه سیم پیچ کولر یخ می‌زند. آب شدن یخ‌های سیم پیچ کولر نیز با آبریزی کولر گازی همراه است.

8- تراز نبودن کولر گازی:

یکی دیگر از دلایل آب دادن کولر گازی، تراز نبودن دستگاه است. زمانی که کولر گازی شیب داشته باشد، آب داخل پنل به یک سمت می‌رود و به سمت لوله خروجی هدایت نمی‌شود. جمع شدن این آب و عدم تخلیه درست، باعث چکه کردن آب از کولر گازی می‌شود.

اهمیت تراز بودن کولر گازی
اهمیت تراز بودن کولر گازی

برای جلوگیری از آب دادن کولر گازی و اسپلیت چه باید کرد؟

تا اینجا، با دلایل آب دادن کولر گازی آشنا شدید. لازم است بدانید که شما می‌توانید از مشکل نشتی و ریزش آب کولر گازی جلوگیری کنید و جلوی این اتفاق را بگیرید. در ادامه، با موثرترین راهکارها برای جلوگیری از نشتی آب کولر گازی آشنا خواهید شد.

با انجام اقدامات زیر، از وقوع مشکل آب دادن کولر گازی جلوگیری خواهید کرد:

1- شستشو و تمیز کردن منظم فیلترها

تمیز نگه داشتن فیلترهای هوا، یکی از مهم‌ترین نکات برای مراقبت از کولر گازی است. با شستشوی منظم فیلترهای کولر گازی، مقدار کافی از جریان هوا وارد سیستم می‌شود و چرخه تبرید کولر گازی به‌درستی انجام خواهد شد. همچنین تمیز کردن فیلترهای هوا، به بهبود کیفیت هوای خنک کولر گازی کمک می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از بوی بد کولر گازی و نشتی آب از کولر و اسپلیت، بهتر است فیلترهای هوا را به صورت منظم تمیز کنید.

برای شستشوی فیلترهای کولر گازی، باید کولر گازی را باز کنید و فیلترهای هوا را بیرون بیاورید. سپس فیلترها را با آب شستشو دهید تا آلودگی‌های روی فیلتر تمیز شود.

2- بررسی و تنظیم مسیر لوله درین

یکی دیگر از کارهای ضروری برای جلوگیری از ریختن آب کولر گازی، بررسی و تنظیم لوله درین کولر است. شما باید شلنگ تخلیه آب کولر گازی را طوری تنظیم کنید تا آب کولر کاملاً داخل آن برود و به بیرون از خانه هدایت شود.

گرفتگی لوله درین، پیچ خوردگی لوله تخلیه و اتصال نادرست آن باعث می‌شود که آب کولر به جای تخلیه شدن، در داخل سینی کولر گازی بماند و سرریز شود. بنابراین خوب است شلنگ تخلیه کولر گازی را تنظیم کنید و از باز بودن مسیر تخلیه آب کولر مطمئن شوید تا مشکل آب دادن کولر گازی پیش نیاید.

3- شارژ گاز مبرد

برای حفظ عملکرد بهینه کولر گازی و اسپلیت، باید برای شارژ گاز مبرد اقدام کنید و از وجود گاز کافی در دستگاه مطمئن شوید. با وجود مقدار گاز کافی در کولر گازی، مشاهده خواهید کرد که روند خنک کردن هوا به‌خوبی انجام می‌شود و مشکلاتی مانند آب دادن کولر و اسپلیت پیش نمی‌آید. به همین دلیل است که شما باید به صورت دوره‌ای و منظم، برای شارژ کردن گاز مبرد اقدام کنید. هزینه شارژ گاز کولر گازی بسیار مناسب است و از بروز مشکلات جدی و پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

4- عایق‌بندی صحیح لوله‌های کولر

برای جلوگیری از ریختن آب کولر گازی به بیرون، شما باید لوله‌های کولر گازی را عایق‌بندی کنید. عایق نبودن لوله‌ها باعث جمع شدن رطوبت روی لوله‌ها شده و منجر به خیس شدن لوله‌های مسی کولر گازی و آبریزی کولر می‌شود. بنابراین بهتر است از افراد متخصص بخواهید که لوله‌های کولر گازی را با کمک نوار پرایمر و ابزارهای مخصوص عایق‌بندی کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

5- تعویض پمپ تخلیه آب

پمپ تخلیه آب زیر کویل خنک‌کننده قرار دارد. در صورت خرابی این قطعه، آب به‌صورت کامل تخلیه نمی‌شود و مشکل نشتی آب از پنل داخلی کولر گازی پیش می‌آید. بنابراین برای جلوگیری از سرریز شدن آب کولر، سریع‌تر با تعمیرکار کولر گازی تماس بگیرید و از او بخواهید که پمپ تخلیه آب کولر گازی شما را تعویض کند.

6- شستشوی کندانسور و جلوگیری از یخ‌زدگی کویل‌ها

برای جلوگیری از تشکیل رسوبات و یخ‌زدگی کویل‌ها، شما باید کندانسور کولر گازی را شستشو دهید و این قسمت را تمیز نگه دارید. شستشوی کویل‌ها باعث بهبود عملکرد کولر گازی و افزایش طول عمر دستگاه نیز می‌شود. برای تمیز کردن کندانسور و کویل‌ها، شما می‌توانید از محلول شوینده یا اسپری تمیزکننده کندانسور استفاده کنید یا با کمک آب و سرکه این کار را انجام دهید.

7- سرویس منظم کولر گازی

بعد از خرید کولر گازی و نصب آن، مهم‌ترین کار شما، سرویس منظم کولر گازی است. انجام سرویس دوره‌ای و منظم کولر گازی باعث افزایش طول عمر دستگاه می‌شود و از خراب شدن کولر گازی جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر دوست ندارید مشکلاتی مانند آب دادن اسپلیت از داخل را تجربه کنید، بهتر است سالی یک بار برای سرویس کردن اسپلیت و کولر گازی اقدام کنید.

در ادامه با مراحل سرویس کولر گازی بیشتر آشنا خواهید شد.

سرویس کولر گازی
سرویس کولر گازی

در هنگام سرویس کولر گازی، چه کارهایی انجام می‌شود؟

همانطور که گفتیم، انجام سرویس دوره‌ای و منظم کولر گازی اهمیت زیادی دارد و به سالم ماندن دستگاه کمک می‌کند. در هنگام سرویس کردن کولر گازی، ابتدا وضعیت کولر و قطعات مهم آن بررسی می‌شوند. سپس هرگونه خرابی و مشکل در کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و لوله مویی برطرف می‌شود.

گاهی اوقات بعد از اندازه‌گیری فشار گاز مبرد، شارژ گاز کولر گازی نیز انجام می‌شود. همچنین لوله‌های مسی کولر گازی عایق‌بندی می‌شود تا این عایق از انتقال حرارت و رطوبت به داخل کولر گازی جلوگیری کند.

در مرحله بعد، سایر قطعات کولر مانند سینی تخلیه، فیلترهای هوا، لوله‌های رفت و برگشت، پمپ تخلیه آب، لوله درین و… بررسی می‌شود و تمام اجزا در جای صحیح خود قرار می‌گیرد. سپس فیلترهای هوا شسته شده و در پنل داخلی کولر گازی قرار می‌گیرد. در آخر نیز تنظیمات کولر انجام می‌شود تا دستگاه برای شروع کار آماده شود.

به همین دلیل است که با انجام سرویس کولر گازی و اسپلیت، می‌توان از بروز مشکلات فنی جلوگیری کرد و عمر دستگاه را افزایش داد. بنابراین بهتر است سالی یک بار از سرویسکار کولر گازی بخواهید که کار عیب‌یابی و سرویس دستگاه شما را انجام دهد تا بتوانید با خیال راحت از کولر گازی خود استفاده کنید.

علت آب دادن کولر گازی
رفع مشکل آب دادن کولر گازی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته، درباره دلایل آب دادن کولر گازی و اسپلیت با شما صحبت کردیم و 8 علت اصلی این موضوع را به شما توضیح دادیم. حالا شما می‌دانید که مشکل آب دادن کولر گازی به دلیل مواردی مانند مسدود شدن مسیر لوله تخلیه آب، پر شدن آب در سینی تخلیه، عایق نبودن لوله‌های مسی، کثیف شدن فیلترهای هوا، خرابی پمپ تخلیه آب، کم شدن گاز مبرد، یخ زدن سیم پیچ موتور و تراز نبودن کولر گازی پیش می‌آید. خوشبختانه شما می‌توانید با رعایت چند نکته مهم، از مشکل آبریزی کولر گازی جلوگیری کنید و از کولر گازی منزلتان بهتر مراقبت کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم با کمک این مطالب، بتوانید مشکل آب دادن کولر گازی و اسپلیت را سریع‌تر حل کنید.

اگر در منزلتان از کولر گازی استفاده می‌کنید، بهتر است کارهای تخصصی مانند سرویس و تعمیر کولر گازی را به افراد متخصص و حرفه‌ای بسپارید. تیم متخصصان هوم سرویز، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب کولر گازی و اسپیلت، تعمیر کولر گازی، جابجایی کولر و سرویس کولر گازی پنجره ای را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای ثبت درخواست سرویس و تعمیر کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا