رایانه و تکنولوژی

نکاتی که قبل از خرید شارژر جدید باید بدانید

شارژ گوشی موبایل را می‌توان به راحتی مهم‌ترین وسیله‌ی جانبی آن نامید. بدون شارژر یا هر وسیله‌ دیگری که بتواند انرژی مورد نیاز باتری گوشی را تامین کند؛ موبایل شما عملاً هیچ کاربردی نخواهد داشت. این موضوع از آنجایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانید خراب شدن شارژر یکی از شایع‌‌ترین مشکلاتی است که کاربران گوشی‌های موبایل با آن مواجه‌ می‌شوند. خرابی شارژر نیز می‌تواند به دلایل متفاوتی رخ دهد. ممکن است ایراد از پریز باشد یا شاید هم تغییر ناگهانی ولتاژ برق آن را از کار انداخته است. ممکن است حتی پس از مدتی عمر مفید شارژر تمام و به همین دلیل خراب شده باشد. به هر حال تمامی این دلایل باعث می‌شوند که شما مجبور به خرید یک شارژر جدید شوید. اما خرید شارژر جدید به همان سادگی که به نظر می‌رسد نیست. آن هم با وجود بی شمار شارژر‌های تقلبی و بی‌کیفیت. اما چگونه می‌توانیم یک شارژر مناسب و استاندارد برای گوشی موبایل خود خریداری کنیم؟ چه نکاتی را هنگام خرید شارژر جدید باید در نظر داشته باشیم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با هوم سرویز همراه باشید.

کارتو به هوم سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم سرویز قیمت بگیر

قیمتگذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

اهمیت شارژر گوشی‌های موبایل

واحد اندازه‌گیری ظرفیت باتری‌های لیتیوم یونی گوشی‌های موبایل میلی آمپر ساعت (mAh) است. هر چقدر ظرفیت باتری بیشتر باشد، شارژ بیشتری در خود ذخیره می‌کند و در نتیجه گوشی موبایل شما دیرتر خاموش می‌شود. اما هرچقدر ظرفیت یک باتری بیشتر باشد لزوماً کیفیت آن بالاتر نخواهد بود. چراکه میزان مصرف شارژ در گوشی‌های موبایل به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مانند؛ اندازه صفحه نمایش، بهینه بودن اجزای سخت افزاری گوشی موبایل و …… بنابراین هر چقدر ظرفیت باتری بیشتر باشد قدرت شارژدهی آن بیشتر نخواهد بود.

یک عامل مهم دیگر در کیفیت شارژدهی، منبع شارژ یا همان شارژر گوشی است. به بیان دیگر شارژری که از آن برای شارژ کردن گوشی استفاده می‌کنید، می‌تواند تاثیر مستقیمی در کیفیت و سرعت شارژدهی موبایل شما داشته باشد. برای مثال اگر گوشی خود را با کابل به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل کنید، شروع به شارژ شدن می‌کند؛ اما کیفیت و سرعت شارژ شدن آن تفاوت فاحشی با شارژر خود گوشی دارد. در نتیجه مدت زمانی که طول می‌کشد تا گوشی خود را از این طریق شارژ بکنید بسیار طولانی خواهد بود.

علت اصلی این مسئله اما به میزان جریان خروجی برمی‌گردد. جریان خروجی که توسط کابل به کامپیوتر یا لپ‌تاپ منتقل می‌شود. شدت این جریان کم است و در نتیجه انرژی مناسبی به گوشی شما نمی‌رسد و در نهایت همه‌ این‌ها باعث می‌شود که گوشی شما دیرتر و کند‌تر شارژ شود. اما اگر گوشی خود را به شارژ خود و یا به یک آداپتور مناسب وصل کنید، مشاهده خواهید کرد که با سرعت بسیار بیشتری شارژ می‌شود. در نتیجه منبعی که از آن برای شارژ گوشی موبایل خود استفاده می‌کنید، اهمیت بسیار زیادی دارد.

مقالات مرتبط: 10 راهکار مناسب برای کاهش مصرف باتری موبایل

انواع شارژر گوشی‌های موبایل

شارژر مناسب برای شما بنا بر استفاده‌ای که می‌خواهید از آن بکنید متفاوت خواهد بود. برای مثال برخی از شارژر‌ها برای استفاده در منزل و محل کار مناسب‌ترند و برخی دیگر فقط برای به‌ کار گیری در ماشین ساخته شده‌اند. شارژر مناسب برای افرادی که اغلب اوقات در حال مسافرت و جابه‌جایی هستند، آن‌هایی است که با یک منبع تغذیه سوختی کار می‌کند. همچنین شارژر‌هایی که منبع تغذیه آن‌ها باتری است بهترین گزینه برای شرایط اضطراری و حیاتی است.

هر کدام از این نوع شارژر‌ها مزایا و معایب خود را دارند. در نتیجه خریدار با آگاهی از اینکه کدام شارژر برای او مناسب‌تر است باید با اقدام به خرید یکی از آن‌ها بکند. حال به طور مختصر به معرفی انواع شارژر گوشی‌های موبایل می‌پردازیم.

شارژ‌های عادی گوشی موبایل به همراه پورت USB و سوکت دیواری:

شارژر عادی
شارژر عادی گوشی موبایل

اکثر گوشی‌های موبایل به همراه یک شارژر AC (که به پریز برق متصل می‌شود) و همینطور کابل USB (برای اتصال گوشی و آداپتور)، فروخته می‌شوند. شارژ‌های USB و AC ساده‌ترین و مرسوم‌ترین شارژر گوشی‌های موبایل هستند. بسیاری از افراد نیز ترجیح می‌دهند به جای خرید چند نوع شارژر متفاوت، از همین مدل شارژر چند عدد و برای موقعیت‌های مختلف خریداری کنند.

ایستگاه داک و پد‌های شارژ گوشی موبایل:

ایستگاه داک یکی از مناسب‌ترین و بهترین گزینه‌ها برای استفاده در خانه محسوب می‌شود. بدین شکل که دیگری نیازی نیست گوشی خود را با کابل و به صورت مستقیم به پریز برق وصل کنید. در عوض ایستگاه داک همیشه به برق متصل است و همچنین می‌توانید از آن برای شارژر کردن چند گوشی موبایل استفاده کنید. پد‌های شارژ هم به راحتی و بدون استفاده از سیم گوشی شما را شارژ می‌کنند.

شارژر فندکی:

شارژر فندکی
شارژر فندکی گوشی موبایل

شارژر فندکی برای از آن دست کسانی که دائماً در حال جا به جایی و رفت و آمد هستند، مناسب است. شارژر فندکی انرژی مورد نیاز برای شارژ گوشی را از باتری خودرو تامین می‌کند.

شارژ‌های خورشیدی:

این شارژر‌ها دارای یک سلول خورشیدی قابل حمل و کوچک هستند که به همراه یک کابل به گوشی متصل شده و آن را شارژ می‌کنند.

شارژ سلول سوختی:

این نوع شارژر با تکنولوژی سلول سوختی کار می‌کند و می‌تواند برای بعضی افراد بسیار مفید باشد. مزیت دیگر این نوع دستگاه شارژ؛ کم هزینه بودن و کوچک بودن آن است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

پاوربانک:

پاور بانک
پاور بانک جهت شارژ گوشی موبایل

پاوربانک‌ها در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های موجود برای افراد مختلف محسوب می‌شوند. این نوع شارژ‌ها اندازه‌ مناسبی دارند و به راحتی قابل حمل و جا‌به‌جایی‌ هستند. باتری برخی از پاور بانک‌ها نیز قابل تعویض شدن است. همانطور که قبلاً هم گفتیم، پاوربانک‌ها در مواقع اضطراری و در زمانی که به پریز برق دسترسی ندارید می‌توانند بسیار کارآمد واقع شوند.

انواع شارژر گوشی موبایل بر اساس نوع سوکت:

انواع شارژر
انواع شارژر گوشی موبایل

سوکت‌های شارژ گوشی‌های موبایل انواع مختلفی دارند و در دسته‌های متفاوتی تقسیم بندی می‌شوند. همین موضوع باعث شده که کابل شارژ گوشی‌ها با یکدیگر متفاوت باشد. در نتیجه نتوان از هر کابلی برای شارژ باتری یک گوشی استفاده کرد. انواع مختلف سوکت‌ها عبارتند از:

USB Type C:

جدیدترین نوع سوکت شارژ و مختص گوشی‌های اندرویدی است. این نوع سوکت سرعت بسیار بهتر و بیشتری نسبت به مایکرو یو اس بی دارد. این نوع سوکت بیشتر در میان گوشی‌های بالارده و پرچمدار اندرویدی رویت می‌شود.

Micro USB:

رایج‌ترین و شایع‌ترین نوع سوکت در میان گوشی‌های اندرویدی است. به‌ طوریکه بیش از 70 درصد گوشی‌ها از این نوع سوکت استفاده می‌کنند.

Lightning:

این نوع سوکت مختص محصولات شرکت اپل و گوشی‌های آیفون است. در نتیجه این نوع سوکت را نمی‌توان برای شارژ کردن گوشی‌های اندرویدی به کار برد.

مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید شارژر باید به آن توجه کنید:

نکات مهم قبل از خرید شارژر
نکات مهم قبل از خرید شارژر موبایل

ولتاژ:

هر دستگاه الکترونیکی به میزان مشخصی ولتاژ نیاز دارد. اگر میزان ولتاژ شارژر بیش از اندازه باشد؛ باتری گوشی موبایل آسیب می‌بیند و در ادامه خود موبایل خراب می‌شود. در مقابل اگر میزان ولتاژ کم باشد؛ زمان بسیار زیادی طول می‌کشد تا گوشی شما به طور کامل شارژ شود. مقدار ولتاژ مورد نیاز باتری گوشی خود را می‌توانید از روی خود باتری یا با یک جستجوی ساده پیدا کنید.

آمپراژ:

آمپراژ شارژر باید با آمپراژ خود دستگاه همخوانی داشته باشد. به طوری که این مقدار باید برابر با آمپراژ گوشی یا بیشتر از آن باشد. اگر آمپراژ شارژر از مقدار مورد نظر گوشی بیشتر باشد، موبایل شما سریعتر شارژ می‌شود. اما هر چه این مقدار کمتر باشد زمان بیشتری طول می‌کشد تا گوشی شما به طور کامل شارژ شود.

کیفیت:

در بازار می‌توانید انواع و اقسام شارژر‌های ارزان قیمت را پیدا کنید که با اطمینان تقریباً تمامی آن‌ها بی کیفیت هستند. شارژر‌های خوب و باکیفیت می‌توانند کامل شدن شارژ گوشی شما را تشخیص دهند و جریان خروجی را قطع کنند. همینطور میزان ولتاژ ورودی را طوری تنظیم می‌کنند تا موبایل شما صدمه‌ای نبیند.

این در حالی است که اکثر شارژر‌های ارزان قیمت چنین قابلیت‌هایی ندارند. در نتیجه ممکن است که به گوشی موبایل شما آسیب بزنند. پس سعی کنید به جای خرید یک شارژر ارزان قیمت، قدری بیشتر هزینه کنید و یک شارژر مناسب و خوب برای گوشی خود تهیه کنید. یادتان باشد که با  داشتن شارژر ارزان قیمت، به گوشی موبایل شما آسیب جدی وارد می شود و چندین میلیون تومان متضرر می شوید؛ پس به کیفیت شارژر موبایل خود توجه بیشتری داشته باشید.

داغ شدن:

اگر آداپتور هنگام اتصال به برق به حدی داغ شود که حتی نتوان آن را لمس کرد، شارژر شما ایراد دارد. بنابراین بهتر است یک شارژر بهتر و باکیفیت‌تر برای گوشی خود بخرید.

خدمات تعمیر کابل شارژر در هوم سرویز

ما در این مقاله سعی کردیم هر آن چیزی که باید قبل از خرید شارژر موبایل بدانید را به طور مختصر برای شما توضیح دهیم. چنانچه هر گونه درخواستی در رابطه با تعمیر کابل شارژ یا بازی گوشی دارید، همیاران هوم سرویز آماده خدمت رسانی به شما هستند. شما می توانید تعمیر لوازم الکتریکی و دیجیتال خود را به تیم حرفه ای و باتجربه هوم سرویز بسپارید تا در مدت زمان کوتاه این کار را برای شما انجام دهند و وسیله شما را خیلی سریع و با کمترین هزینه برای تعمیر به شما تحویل دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا