لوله کشی و تاسیسات

علت روشن نشدن کولر آبی چیست؟ عیب‌یابی و رفع آن

کولر آبی، یکی از پرکاربردترین وسایل سرمایشی در ایران است که در طول فصل‌های گرم سال استفاده می‌شود. با داشتن کولر آبی، شما می‌توانید از هوای خنک و مطبوع لذت ببرید و از گرمای زیاد در امان باشید. گاهی اوقات مشکلاتی برای کولر آبی پیش می‌آید و باعث اختلال در عملکرد کولر می‌شود. یکی از مشکلات رایج برای کولرهای آبی، روشن نشدن کولر آبی است که به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد.

زمانی که این مشکل پیش می‌آید، بعد از زدن کلیدهای کولر، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و موتور شروع به کار نمی‌کند. در این حالت، موتور کولر صدا می‌دهد، اما نمی‌چرخد و هوای خنک تولید نمی‌کند!

در این نوشته می‌خواهیم درباره دلایل روشن نشدن کولر آبی با شما صحبت کنیم و به شما توضیح دهیم که چرا این اتفاق می‌افتد و برای حل این مشکل، چه کارهایی را باید انجام دهید. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با هوم سرویز همراه باشید تا روش عیب‌یابی کولر آبی را یاد بگیرید.

موتور کولر آبی صدا میده ولی نمی چرخه
علت روشن نشدن موتور کولر آبی

مهم‌ترین دلایل روشن نشدن کولر آبی + راه‌حل

در این قسمت، با مهم‌ترین دلایل روشن نشدن کولر آبی آشنا خواهید شد و روش حل این مسائل را نیز یاد می‌گیرید. اگر تجربه و تخصصی در زمینه تعمیر و سرویس کولر آبی ندارید، بهتر است تعمیر و سرویس کولر منزلتان را به تعمیرکار کولر آبی بسپارید تا با بهترین هزینه، این کار را برای شما انجام دهند.

اگر مشاهده کردید که موتور کولر آبی صدا می‌دهد اما نمی چرخد و روشن نمی‌شود، موارد زیر را بررسی کنید:

1- خرابی کلید کولر:

فرمان روشن و خاموش شدن موتور کولر آبی، با کمک کلید کولر انجام می‌شود. بنابراین زمانی که کلید کولر خراب شود، دستورات درست را به موتور کولر ارسال نمی‌کند و مشکل روشن نشدن کولر پیش می‌آید. کلید کولر آبی، عمر مفید مشخصی دارد و در صورت استفاده نادرست، خراب می‌شود. با تست کلیدهای کولر، متوجه خواهید شد که خراب شده‌اند و به تعویض نیاز دارند. عیب‌یابی و تعویض کلید کولر باید توسط برقکار متخصص انجام شود؛ زیرا کلید به برق متصل است و خطر برق‌گرفتگی برای افراد عادی وجود دارد.

کلید کولر آبی
کلید کولر آبی

2- مشکل در سیم برق کولر:

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن و نچرخیدن پروانه کولر آبی، وجود مشکل در سیم برق کولر است. زمانی که سیم‌ها دچار خوردگی یا اتصالی شوند، جریان برق را به‌درستی به موتور کولر نمی‌رسانند. در نتیجه موتور شروع به کار نمی‌کند و نمی چرخد. با کمک دستگاه تست جریان الکتریکی، می‌توان وجود مشکل در سیم برق کولر را تشخیص داد. در صورتی که جریان برق در سیم‌های کولر وجود ندارد، باید سیم‌کشی برق کولر را تعویض کنید تا این مشکل حل شود. خوردگی سیم‌های کولر باعث مشکلاتی مانند برق دار شدن بدنه کولر آبی نیز می‌شود و باید سریع‌تر حل شود. باز هم توصیه می‌کنیم که برای تعمیر یا تعویض سیم کشی کولر، از افراد متخصص کمک بگیرید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

3- خرابی فیوز کولر آبی:

زمانی که فیوز کولر آبی خراب می‌شود، کولر آبی روشن نخواهد شد و دچار مشکل می‌شود. بسیاری از افراد نمی‌دانند فیوز کولر آبی کجاست و چه نقشی دارد؟ باید بدانید که فیوز کولر آبی در نزدیکی موتور کولر قرار دارد و با چند سیم، به موتور وصل می‌شود. در مقاله راهنمای سیم کشی موتور کولر آبی، نحوه اتصال سیم‌ها در کولر را با تصویر به شما توضیح داده‌ایم. برای رفع مشکل فیوز کولر، بهتر است از افراد متخصص بخواهید که این کار را انجام دهند.

عکس فیوز کولر آبی
عکس فیوز کولر آبی

4- تنظیم نادرست تسمه کولر:

تسمه کولر آبی، یکی از مهم‌ترین اجزای کولر است که اندازه کوچکی دارد و نیروی چرخشی موتور را به پروانه کولر می‌رساند تا کولر آبی بهتر کار کند. همچنین باید بدانید که تسمه کولر، از داغ شدن و سوختن دینام جلوگیری می‌کند. زمانی که تسمه کولر از جای خود خارج می‌شود و مشکلی برای آن پیش می‌آید، عملکرد کولر دچار اختلال خواهد شد. مثلاً در صورت سفت شدن تسمه کولر، پروانه موتور کولر آبی نمی‌چرخد و موتور روشن نمی‌شود.

برای رفع این مشکل، باید مطمئن شوید که تسمه کولر در جای خود قرار دارد و به‌درستی تنظیم شده است. در صورت تنظیم تسمه کولر و عملکرد درست پمپ آب کولر، مشکل برطرف می‌شود و کولر آبی مجدداً شروع به کار خواهد کرد.

5- اتصال سیم برق به بدنه کولر:

برق دار شدن بدنه کولر آبی، یکی از مشکلات بسیار خطرناک است که منجر به خرابی و روشن نشدن کولر آبی می‌شود. در وبلاگ هوم سرویز، دلایل برق دار شدن بدنه کولر آبی را به شما توضیح دادیم و توصیه کردیم که در این حالت، به‌هیچ‌وجه به کولر نزدیک نشوید و حتماً از یک متخصص بخواهید که مشکل کولر را بررسی کرده و آن را رفع کند.

6- نیم‌سوز شدن موتور:

زمانی که موتور کولر آبی نیم سوز شود، دیگر انرژی لازم برای حرکت دادن پروانه را تولید نمی‌کند. در این حالت، شما صدای موتور کولر آبی را می‌شنوید، اما موتور کولر نمی‌چرخد و شروع به کار نمی‌کند.

شاید بپرسید چطور متوجه نیم سوز شدن موتور کولر شویم؟ اگر در این وضعیت، پروانه موتور کولر را با احتیاط بچرخانید، مشاهده خواهید کرد که موتور شروع به کار می‌کند و پروانه کولر می‌چرخد؛ اما در حالت عادی و بدون چرخش اولیه، موتور شروع به کار نمی‌کند.

برای تشخیص وجود مشکل در موتور کولر، پیشنهاد می‌کنیم نشانه های نیم سوز شدن موتور کولر آبی را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید. سپس از افراد متخصص بخواهید که عیب‌یابی و تعمیر موتور کولر شما را انجام دهند.

7- وجود مشکل در خازن موتور کولر آبی:

خازن کولر، قطعه‌ای الکتریکی است که به عملکرد درست کولر کمک می‌کند. زمانی که خازن موتور کولر خراب شود، کولر آبی به‌درستی کار خود را انجام نمی‌دهد. احتمال خرابی خازن موتور کولر آبی کم است و به‌ندرت دچار مشکل می‌شود؛ اما مواردی مانند سیم‌کشی نادرست و نصب غیراصولی کولر آبی، منجر به خرابی خازن کولر می‌شوند. بعد از تعویض خازن کولر توسط تعمیرکار متخصص، مشکل کولر برطرف می‌شود و به‌درستی کار می‌کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

8- خرابی سیم‌پیچ موتور:

سیم‌پیچ موتور کولر یکی از بخش‌های حساسی است که قدرت لازم برای کار کردن موتور را فراهم می‌کند. اگر سیم‌پیچ موتور به‌درستی کار نکند، موتور کولر نیز از کار می‌افتد و به‌درستی کار نمی‌کند.

بنابراین در صورت مواجهه با مشکل روشن نشدن کولر آبی، خوب است نگاهی به سیم‌پیچ موتور کولر بیندازید و از تعمیرکار کولر بخواهید که مشکل این قسمت از کولر را برطرف کنند.

تعمیر کولر آبی
تعمیر کولر آبی

سرویس کولر آبی، بهترین راه صرفه‌جویی در هزینه‌ها

تا اینجا، شما با 8 مورد از مهم‌ترین دلایل روشن نشدن کولر آبی آشنا شدید. باید بدانید که تمام این موارد، به دلیل سرویس نکردن به‌موقع کولر آبی اتفاق می‌افتد.

هزینه سرویس کولر آبی بسیار مناسب و اقتصادی است و شما می‌توانید با بودجه کم، کولر آبی منزلتان را سرویس کنید. در صورت بی‌توجهی و غفلت از سرویس کردن کولر آبی، قطعات کولر فرسوده می‌شود و با مشکلاتی مانند پارگی تسمه کولر، سوختن موتور، خرابی پمپ آب و… مواجه خواهید شد. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکلات، پیشنهاد می‌کنیم که سرویس کولر آبی خودتان را به صورت منظم انجام دهید تا از بروز مشکلات جدی در کولر آبی و پرداخت هزینه بیشتر جلوگیری کنید.

نصب و سرویس کولر آبی
نصب و سرویس کولر آبی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته، 8 علت اصلی روشن نشدن کولر آبی را به شما توضیح دادیم و روش رفع این مشکلات را به شما یاد دادیم. با دانستن این موارد، شما می‌توانید سریع‌تر برای عیب‌یابی و رفع مشکل کولر منزلتان اقدام کنید.

اگر به دنبال تیمی حرفه‌ای و باتجربه برای نصب یا تعمیر کولر آبی هستید، به تخصص و تجربه تیم هوم سرویز اعتماد کنید و تعمیر کولر آبی منزلتان را به هوم سرویز بسپارید.

هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس، آماده ارائه خدمات عالی مانند نصب کولر آبی و سرویس کولر برای شما عزیزان است تا بتوانید بدون مشکل، از کولر آبی استفاده کنید و از هوای خنک و مطبوع کولر منزلتان لذت ببرید.

با مراجعه به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز، شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر آبی را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا