خانگی و ساختمانی

معرفی انواع قفل درب ورودی ساختمان و کاربرد آنها

یکی از عوامل مهم در تامین امنیت خانه، استفاده از انواع قفل مناسب برای درب ورودی ساختمان است. از گذشته تاکنون، از قفل‌ها در درب‌های ورودی خانه، گنجه‌ها و حتی قفسه‌ها برای تامین امنیت و جلوگیری از سرقت استفاده شده است. امروزه نیز در صنعت قفل‌ سازی طراحی‌های متنوعی صورت گرفته است و این روزها می‌توان انواع قفل درب ورودی ساختمان را با عملکردهای متفاوت و با امنیت بالا خریداری کرد.

مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود افراد به‌دنبال قفل‌های باامنیت باشند، جلوگیری از سرقت است؛ در واقع می‌توان گفت که انتخاب قفل مناسب روی تامین امنیت منزل بسیار تاثیرگذار است. در این‌ راستا، شما باید قفل‌هایی را انتخاب کنید که امنیت شما و خانه‌تان را بیشتر تامین کند. به‌ عنوان مثال، قفل‌هایی که زبانه آن‌ها به‌ صورت مخفی و خارج از دید طراحی شده است، انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند. همچنین قفل‌هایی که در برابر لرزش یا ضربه مقاوم هستند و در حالات غیرمعمولی باز نمی‌شوند، می‌توانند از دیگر قفل‌های دارای امنیت بالا محسوب شوند. علاوه‌ بر عملکرد مطلوب قفل، جنس آلیاژ آن، نحوه نصب و حتی داشتن گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش نیز از دیگر ویژگی‌های قفل درب ساختمان محسوب می‌شود. در این مقاله، انواع قفل درب ورودی ساختمان به همراه کاربردشان معرفی شده‌اند و شما می توانید قفل مناسب برای ساختمان خود را بعد از خواندن این مقاله انتخاب کنید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

انواع قفل مناسب برای درب ورودی ساختمان

قفل پشتی شب‌ بندی

این قفل‌ها شبیه به میله ساده استوانه‌ای هستند و حداقل دو تا سه گام دارند. عملکرد این قفل‌ها همانند قفل‌های مغزی است و از قسمت جلویی درب به‌ وسیله کلید باز و بسته می‌شوند. همچنین این قفل‌ها از قسمت پشتی درب به‌ وسیله دستگیره کوچکی که متصل به یک زبانه کوچک است یا حتی به‌ وسیله کلید می‌توانند باز و بسته شوند. قفل‌های پشتی شب‌ بندی می‌توانند در درب‌های ورودی منزل، درب حیاط و پارکینگ نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع قفل
قفل برقی مناسب برای ورودی ساختمان

قفل‌ های برقی

از این قفل‌ها در درب‌های ورودی برقی استفاده می‌شود. قفل‌های برقی که با نام قفل‌های الکترونیکی درب‌های برقی نیز شناخته می‌شوند، برای بلند کردن و رها کردن اشیاء یا برای صفحات آهنی از جریان برق با ولتاژ 12 و 24 ولت استفاده می‌کنند. این قفل‌ها ضدسرقت هستند و امنیت بالایی دارند؛ اما همانطور که گفته شد تنها می‌توانند در درب‌های ورودی برق ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند.

قفل‌های الکترونیکی

این قفل‌ها که با نام قفل‌های برقی نیز شناخته می‌شوند، سنسور تشخیص باز و بسته بودن درب را دارند و به‌ همین دلیل می‌توانند در اغلب درب‌های ورودی مورد استفاده قرار بگیرند. باز و بسته کردن این قفل‎ها به ‎وسیله کلیدهای مخصوص و فرمان الکتریکی انجام می‎شود. همچنین این قفل‎ها به توپی و کلیدهای اختصاصی مجهز شده‎اند و حتی در هنگام باز شدن غیرمجاز درب آلارم می‎دهند. تقریبا تمامی قفل‎های برقی قابلیت اتصال به انواع دستگاه‎های کنترل تردد را دارا می‌باشند.

شما می‌توانید قفل الکترونیکی درب ورودی منزل خود را به‌ صورت تاخیری تنظیم کنید. به‌ عبارتی شما می‌توانید زمان باز شدن قفل را به‌ صورت تاخیری و بین 0 تا 9 ثانیه انتخاب کنید. قفل‌های الکترونیکی ماندگاری و استحکام بالایی دارند و غالبا دارای روکش‌های فلزی و پنل استیلی هستند. همچنین روی انواع درب‌های فلزی، چوبی، سکریت، شیشه‌ای و حتی درب‌های 180 درجه نصب می‌شوند.

علاوه‌ بر آن، این قفل‌ها به کلید فرمان ساده متصل هستند و می‌توانند دو حالت Fail Safe و Fail Secure را پشتیبانی کنند. از قفل‌های الکترونیکی معمولا روی در صرافی‌ها، طلافروشی‌ها، بانک‌ها، عتیقه‌ فروشی‌ها، انبارها و گمرک‌ها استفاده می‌شود؛ اما شما می‌توانید این قفل‌ها را روی درب ورودی منزل خود نیز نصب کنید و در این‌ صورت امنیت خود و خانه‌تان را تضمین کرده‌اید.

انواع قفل
قفل هوشمند برای امنیت ساختمان شما

قفل‌های هوشمند یا دکمه‌ای

این قفل‌ها نیز از قفل‌های هوشمند محسوب می‌شوند که برای درب انواع ساختمان‌ها اعم از ساختمان‌های مسکونی، آپارتمان‌ها، مراکز اداری و حتی دفاتر کار مناسب هستند.

قفل‌های هوشمند دکمه‌ای از دو بخش مکانیکی و الکترونیکی تشکیل می‌شوند. بخش الکترونیکی این قفل‌ها به دکمه هوشمند مجهز شده است و غالبا برای باز کردن درب ورودی به‌ کار می‌رود. بخش مکانیکی این قفل‌ها نیز غالبا با استفاده از کلیدهای کامپیوتری باز می‌شود. در این‌ صورت می‌توان گفت که بخش مکانیکی این قفل‌ها در مواقع ضروری مانند نقص فنی برد قسمت الکترونیکی قفل، کاربرد دارد.

نکته جالب در رابطه با این قفل‌ها این است که قابلیت تکثیر از روی آن‌ها تنها توسط خریداران امکان‌پذیر است. مثلا اگر شما یک دکمه را گم کنید، می‌توانید رمز قبلی را پاک کرده و رمز جدید را جایگزین کنید. یکی از کاربردهای این قفل‌ها در مجالسی است که نیاز است درب ورودی چند ساعت باز بماند و پس از آن بسته شود. در این شرایط می‌توان این قفل را در حالت تنظیم قرار داده و در پایان مجلس آن را به همان حالت اولیه بازگرداند.

شما می‌توانید از این قفل‌ها نیز برای درب ورودی منزل خود استفاده کنید. در این‌ صورت، پس از آنکه به خانه وارد می‌شوید، قفل هوشمند دکمه‌ای به‌ صورت اتوماتیک بسته خواهد شد و دیگر کسی نمی‌تواند وارد خانه شما شود. به‌ عبارتی، زبانه و دستگیره قفل‌های دکمه‌ای تنها یک‌بار باز می‌شوند و به‌ همین دلیل از امنیت بالایی برخوردار هستند.

این قفل‌ها به سیم‌کشی نیاز ندارند و وزنشان در حدود 3.5 کیلوگرم است. اما نکته‌ای که باید در این میان به آن توجه داشته باشید این است که قفل‌های هوشمند دکمه‌ای روی تمامی درب‌ها قابل نصب نیستند و در واقع درب ورودی منزل شما باید برای نصب این قفل‌ها دارای حداقل ضخامت 32 تا 60 میلی‌متر باشد. همچنین ابعاد استاندارد برای نصب این قفل‌ها نیز 17*78*240 میلی‌متر است. در صورتی‌که باتری این قفل‌ها ضعیف شود نیز، بخش هشدار قفل و چراغ چشمک‌زن آن فعال خواهد شد.

قفل‌های ساده سوئیچی

این قفل‌ها که با نام قفل‌های زبانه‌دار نیز شناخته می‌شوند، از وزن‌های مختلف سبک و سنگین تشکیل می‌شوند. یک سیستم داخلی قدرتمند درون این قفل‌ها قرار دارد که با قفل کردن زبانه، این سیستم درون شیار و داخل دیوار قرار خواهد گرفت. از این قفل‌ها می‌توان برای درب‌های چوبی و فلزی استفاده کرد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قفل و کلید هم ارائه میده؟

در این‌ صورت می‌توان گفت، این قفل‌ها شامل بدنه اصلی، حاشیه و لبه، دستگیره درونی و بیرونی و محفظه سیلندری یا استوانه‌ای شکل هستند که از یک دستگیره و یا دکمه برای رها کردن زبانه از داخل دیوار استفاده می‌کنند.

برای استفاده از این قفل‌ها نیاز به خرید دستگیره‌های سوئیچی است.  هنگام خرید دستگیره‌های سوئیچی شما غالبا همراه با قفل یک سیلندر یا توپی نیز دریافت می‌کنید. این قفل‌ها امنیت مطلوبی دارند؛ اما در برخی موارد از آن‌ها در کنار قفل‌هایی که بدون دستگیره داخل درب ساختمان نصب می‌شوند، نیز استفاده می‌شود.

انواع قفل
انواع قفل برای درب ورودی ساختمان

قفل‌های ضدسرقت

از جدیدترین قفل‌های درب ورودی ساختمان‌ها که امنیت بسیار بالایی دارند، می‌توان به قفل‌های ضدسرقت اشاره کرد. این قفل‌ها کاملا هماهنگ شده با درب و مدل آن به فروش می‌رسند و از فناوری‌های هوشمند استفاده می‌کنند. این قفل‌های الکترونیکی به ساکنان منزل این اجازه را می‌دهند تا درب ورودی را به‌ وسیله نرم‌افزار، فشردن چند دکمه یا با استفاده از ریموت کنترل، باز و بسته کنند.

در واقع قفل‌های ضد‌سرقت در مدل‌های مختلف و متناسب با نیاز ساختمان و حتی بسته به مدل درب ورودی در انواع متفاوتی با استفاده از فناوری‌های هوشمند تولید می‌شوند.

انواع قفل
قفل های ضدسرقت برای ساختمان شما

انواع قفل‌ های ضدسرقت

1.      قفل‌ های ضدسرقتی که با استفاده از ریموت کنترل و باتری کار می‌کنند. معمولا به‌ دلیل طول عمر کم و کارکرد باتری این قفل‌ها، کمتر از سایر انواع قفل‌ های ضدسرقت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2.      قفل‌ های ضدسرقت بلوتوثی: این قفل‌ها با استفاده از سیستم بلوتوث گوشی، به‌ صورت خودکار باز و بسته می‌شوند.

3.      قفل‌ های ضدسرقت با اثرانگشت:  این قفل‌ها حساسیت عملکرد بسیار بالایی دارند و به‌ همین دلیل علاوه‌ بر درب‌های ورود ساختمان‌های مسکونی برای شرکت‌ها و سازمان‌های امنیتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قفل‌ها قدرت تشخیص بسیار بالایی دارند و در یک مدت زمان معین می‌توانند 100 اثر انگشت مختلف را به‌ صورت مجزا شناسایی کنند. همچنین در برخی از مدل‌های این قفل زنگ خطر قرار داده شده است که در صورت دریافت اثر انگشت اشتباه، به صدا در می‌آید. 

4.      قفل‌ های ضدسرقت با کدهای عددی: این قفل‌ها براساس ورود کدهای عددی یا همان رمزهای ورود کار می‌کنند. همچنین این قفل‌ها را می‌توان برای افراد مختلف براساس رمز تغییر داد. ساکنین ساختمان می‌توانند هر بار که مایل بودند رمز درب ورودی خانه خود را تغییر دهند. این قفل‌ها در دو نوع، بسته به نوع ورود رمز عبور، با کلیدهای فیزیکی و کلیدهای لمسی موجود هستند و امنیت بالایی دارند.

5.      قفل‌ های ضدسرقت با کارت‌های ورودی: برای عبور از درب‌هایی که این قفل‌ها در آن‌ها تعبیه شده است، باید یک کارت شناسایی به خصوص در محل قفل کشیده شود. این مدل از قفل‌ها یک کلید یدک نیز دارند که در صورت مفقود شدن کارت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6.      قفل‌ های ضدسرقت بی‌سیم: این قفل‌ها قابلیت اتصال به امواج بی‌سیم وای‌فای را دارند و به‌ همین دلیل به‌ سادگی و از راه دور نیز می‌توان از طریق اتصال به وای‌فای این قفل‌ها را باز و بسته کرد. همچنین در این شرایط، یک رمز ورودی اختصاصی نیز برای قفل در نظر گرفته می‌شود.

انواع قفل مناسب برای درب ورودی ساختمان
نصب قفل های ضدسرقت با هوم سرویز

در این مقاله، انواع قفل‌ های درب ورودی ساختمان معرفی شدند که برای انتخاب و خریداری هر یک از این قفل‌ها شما ابتدا باید عملکرد هریک را بررسی کرده و سپس بسته به بودجه خود یکی از انواع آن‌ها را مطابق با سلیقه‌تان انتخاب کنید. شما می توانید برای امن تر کردن فضای خانه خود از سرویس قفل و کلید هوم سرویز استفاده کنید و کارهای ضروری مانند نصب قفل و ساخت درب ورودی امن را به این تیم بسپارید تا بتوانید امنیت را در ساختمان خود برقرار کنید.

قیمت قفل و کلید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا