پزشکی و پرستاری

انواع روش های تزریق آمپول

اصول تزریق انواع آمپول و واکسن

خیلی اوقات برای ما پیش می آید که درگیر بیماری های مختلفی شویم و به دلایل مختلف نیاز به تزریق واکسن یا آمپول داشته باشیم. جالب است بدانید که آمپول چون می تواند مستقیم به بدن تزریق شود و وارد جریان خون یا عضلات شود، معمولا تاثیر بیشتری نسبت به داروهای دیگر دارد و به همین خاطر خیلی اوقات برای بیماری هایی مانند سرماخوردگی تزریق می شود و باعث بهبود سریعتر خواهد شد. تزریق آمپول متناسب با نوع نیاز و نوع دارویی که استفاده می شود، می تواند به روش های مختلفی انجام شود و این روش ها هر کدام کاربرد خاصی دارند و با هم متفاوت هستند. در این مقاله می خواهیم در مورد انواع روشهای تزریق آمپول صحبت کنیم و بگوییم که این روش ها چه هستند و هرکدام برای چه مواردی به کار می روند و اصلا محل تزریق هر کدام از آنها در کدام ناحیه های بدن است؟

اگر می خواهید با روش های تزریق آمپول آشنا شوید و فواید و کاربرد هر کدام از این روش ها را بدانید تا اطلاعات خودتان را در این زمینه افزایش دهید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

چرا تزریق آمپول موثرتر از روش های دیگر است؟

همانطور که در مقدمه نیز گفتیم، معمولا آمپول تاثیر بیشتری نسبت به داروها و روش های درمانی دیگر دارد، این موضوع معمولا به این خاطر است که مثلا در قرص شما قرص را می خورید و وارد بدنتان می شود و تا جذب شود مدتی طول می کشد. اما آمپول به صورت مستقیم وارد عضله یا خون می شود و این موضوع کمک می کند که بتواند سریعتر جذب بدن شده و تاثیرگذاری خودش را داشته باشد.

تزریق آمپول یا سرم کمک می کند که شما از روش سریعتری دارو را به بدن برسانید و وارد بدن کنید و دقیقا همین موضوع دلیل اصلی این است که از آمپول استفاده می شود.

نکته مهمی که باید بدانید این است که کارهای پزشکی مانند تزریق آمپول و وصل کردن سرم باید توسط افراد حرفه ای و تحصیل کرده انجام شود. شما می توانید وصل کردن سرم و آنژیوکت را به تیم پزشکان هوم سرویز بسپارید تا به بهترین شکل ممکن این کار برای شما انجام شود.

تاثیر تزریق آمپول بر درمان بیماری ها
تاثیر تزریق آمپول بر درمان بیماری ها

انواع روشهای تزریق آمپول

در ادامه با هم می خواهیم انواع روش های تزریق آمپول را بررسی کنیم و ببینیم که هرکدام از این روش ها چه کاربردی دارند و برای چه کاری استفاده می شوند، پس در ادامه همچنان با ما همراه باشید.

1- تزریق آمپول وریدی:

اولین روشی که بسیار هم رایج است، تزریق آمپول وریدی است که در این روش سوزن وارد رگ شده و دارو را به صورت مستقیم وارد جریان خون می کند. طی تحقیقاتی که در سال های مختلفی انجام شده است، اثبات شده که تزریق دارو به داخل رگ باعث می شود که جذب آن سریعتر اتفاق بیفتد و بدن واکنش سریعی از خود نشان دهد.

تزریق وریدی معمولا هم برای آمپول و هم برای سرم انجام می شود و می توان برای آن از پشت دست که رگ ها در آنجا قرار دارند، فرورفتگی جلوی آرنج و همچنین جلو و پشت بخش زیری بازو استفاده کرد.

همچنین این روش معمولا برای کارهای زیر کاربرد دارد:

  • تزریق خون یا انتقال خون: معمولا تزریق خون به بدن یا دریافت خون از این طریق انجام می شود.
  • ایجاد بی حسی: داروی بی حسی را معمولا از طریق خون وارد قسمت موردنظر می کنند و به همین خاطر باید تزریق وریدی انجام شود.
  • تزریق انواع سرم: سرم ها هم معمولا برای افرادی استفاده می شوند که دارای کم آبی هستند و این داروها را معمولا از طریق خون وارد بدن می کنند.
  • داروهای مسکن: معمولا افرادی که درد زیادی دارند و یا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، نیاز دارند که سریعا درد خود را کاهش دهند و به همین خاطر به عنوان سریعترین راه ممکن از تزریق آمپول وریدی استفاده می شود.
  • تزریق مواد مغذی: افرادی که دارای سوء تغذیه هستند و مواد مغذی کافی در بدنشان وجود ندارد، باید سریعا تغذیه شوند و به همین خاطر این کار را با وارد کردن مواد مغذی به خون برایشان انجام می دهند.
  • تزریق داروهای مختلف: برای تزریق داروهای مختلف مانند داروهای شیمی درمانی و… نیز از روش تزریق وریدی استفاده می شود.

تزریق آمپول عضلانی
تزریق آمپول عضلانی

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تزریقات در محل هم ارائه میده؟

2- تزریق آمپول عضلانی:

دومین روش تزریق آمپول که برای برخی از نیازهای پزشکی مورداستفاده قرار می گیرد، تزریق آمپول به صورت عضلانی است. در این روش دارو به صورت مستقیم به عضلات وارد می شود. همانطور که احتمالا می دانید عضلات دارای منابع خونی زیادی هستند و به همین خاطر تزریق دارو به آنها باعث می شود که جذب سریعتر اتفاق بیفتد و داروهای خاص با این روش وارد بدن شوند.

برای تزریق آمپول عضلانی معمولا می توان از جاهایی مانند عضله شانه و بازو، عضله بالای ران و عضله لگن استفاده کرد که معمولا در چنین قسمت هایی آمپول های مختلفی تزریق می شوند.

کاربردهای تزریق آمپول عضلانی را در ادامه باهم بررسی می کنیم:

  • تزریق واکسن ها: معمولا واکسن های مختلفی که برای محافظت از بدن در برابر بیماری ها تزریق می شوند، به صورت عضلانی هستند و مثلا واکسن کرونا نیز دقیقا جزو همین دسته است.
  • دارو برای بیماران خاص: برخی از بیماران ممکن است به دلایل مختلف نتوانند از روش های معمول دارو و درمان استفاده کنند و معمولا برای این افراد از تزریق عضلانی استفاده می شود.
  • آنتی بیوتیک ها و هورمون ها: برای وارد کردن آنتی بیوتیک ها که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و همچنین هورمون ها، از روش تزریق عضلانی استفاده می شود. مثلا هنگام سرماخوردگی برای تزریق آمپول پنی سیلین، از روش تزریق آمپول عضلانی استفاده می شود.
  • داروهای آلرژیک: معمولا از واکسن هایی که برای درمان یک آلرژی خاص هستند، به صورت عضلانی استفاده می شود تا تاثیر سریعتر و بیشتری داشته باشند.

تزریق آمپول زیرجلدی
تزریق آمپول زیرجلدی

3- تزریق آمپول زیرجلدی:

روش دیگری نیز برای تزریق آمپول وجود دارد که به آن تزریق زیرجلدی گفته می شود. در این روش به جای تزریق به داخل عضله، تزریق به بافت های چربی زیر پوست انجام می شود و دارو در این قسمت از بدن وارد می شود.

برخی از بیماری ها نیازمند این هستند که دارو کم کم اثر خودش را بگذارد و وارد جریان خون شود، بافت های چربی زیر پوست نسبت به عضلات منابع خونی بسیار کمتری دارند و این به بدن اجازه می دهد که کم کم دارو را جذب کند و به همین خاطر برای برخی از داروها از این روش استفاده می شود.

در این روش تزریق می تواند در جاهایی مانند ناحیه بیرونی بازو، ناحیه جلو یا بیرون بالای ران و ناحیه شکم انجام شود.

تزریق آمپول زیرجلدی معمولا برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • تزریق واکسن های خاص: واکسن هایی مانند واکسن سرخک و آبله مرغان معمولا به صورت زیرجلدی تزریق می شوند.
  • تزریق انسولین: بیماران دیابتی معمولا برای تزریق انسولین به بدن، از روش زیرجلدی استفاده می کنند.
  • داروهای مسکن: برخی از داروهای مسکن برای اینکه تاثیر آرامی داشته باشند، به روش زیرجلدی تزریق می شوند.

4- تزریق آمپول داخل جلدی:

روش دیگری که برای تزریق آمپول استفاده می شود، داخل جلدی است. در این روش دارو دقیقا زیر پوست تخلیه می شود و باعث ایجاد یک برآمدگی در قسمت موردنظر خواهد شد. جالب است بدانید که این روش تزریق معمولا طولانی ترین زمان اثرگذاری را نسبت به روش های دیگر دارد.

برای این روش معمولا از قسمت هایی استفاده می شود که موی کمتری دارند و این قسمت ها شامل زیر کتف، ناحیه داخلی ساعد و قسمت بالای کمر هستند.

کاربردهای این روش عبارتند از:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تزریقات در محل هم ارائه میده؟
  • آزمایشات آلرژی: معمولا برای آزمایش حساسیت به داروهای مختلف از این روش استفاده می شود.
  • تزریق واکسن آنفولانزا: واکسن های آنفولانزا معمولا به روش داخل جلدی تزریق می شوند و با این روش وارد بدن خواهند شد.

5- تزریق آمپول داخل استخوانی:

گاهی اوقات ممکن است نیاز به دارو در بیمار بسیار اورژانسی باشد و نیاز باشد که در سریعترین زمان ممکن دارو وارد بدن شود، در این حالت معمولا از تزریق آمپول داخل استخوانی استفاده می شود. البته این روش بسیار کم اتفاق می افتد و در شرایط خیلی خاص استفاده می شود.

در این روش از یک سوزن خاص استفاده می شود تا استخوان را سوراخ کرده و دارو را وارد مغز استخوان کنند. مغز استخوان منبع بزرگی از خون دارد که مستقیم به سیستم گردش خون متصل است و این موضوع کمک می کند که دارو بسیار سریع وارد بدن شده و جذب شود.

در این روش معمولا تزریق در جاهایی مانند استخوان ساق پا، استخوان ران و استخوان بالای بازو انجام می شود.

کاربردهای تزریق داخل استخوانی عبارتند از:

  • صدمات تصادفات: برای مصدومان تصادفات که نیاز اورژانسی به دارو دارند، از این روش استفاده می شود.
  • برق گرفتگی: برای ایجاد تعادل در بدن افرادی که دچار برق گرفتگی شده اند و ممکن است سیستم های مخلتف بدن به خوبی کار نکنند، از این روش استفاده می شود.
  • سکته ها: برای تزریق دارو به بیماران سکته مغزی یا قلبی از روش تزریق داخل استخوانی استفاده می شود.
  • دندان پزشکی: برای ایجاد بی حسی در افرادی که عمل های خاص دندانپزشکی مانند عصب کشی دارند، از این روش استفاده می شود.

تزریق آمپول با هوم سرویز
تزریق آمپول با هوم سرویز

تزریق انواع آمپول با تیم پزشکان هوم سرویز

هر مدل دارویی را باید به روش درست تزریق کرد تا به خوبی جذب بدن شود و تاثیرگذار باشد. تزریق آمپول نیز کاری حرفه ای است که نیاز به تخصص و تجربه دارد. تزریق انواع آمپول، یکی از خدماتی است که توسط تیم پزشکی و پرستاری هوم سرویز انجام می شود. برای ثبت درخواست تزریق انواع آمپول، روی دکمه های زیر کلیک کنید:

تزریق آمپول با پزشکان هوم‌سرویز

تزریق با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

جمع بندی

در این مقاله در مورد انواع روشهای تزریق آمپول صحبت کردیم و گفتم که اصلا چرا از آمپول به عنوان سریعترین روش برای وارد کردن دارو به بدن استفاده می شود. هچنین باهم بررسی کردیم که این روش چه فوایدی برای درمان دارد.

در ادامه باهم انواع روشهای تزریق آمپول را بررسی کردیم و گفتیم که هرکدام از این روش ها چه هستند، چطور تزریق می شوند و برای چه داروهایی مورد استفاده قرار می گیرند تا بتوانید با آنها آشنا شوید و بدانید که هر تزریق به چه معنی است.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با انواع روشهای تزریق آمپول آشنا شوید و در هنگام مواجه با این روش ها اطلاعات کافی در مورد آنها داشته باشید. البته در هر شرایطی می توانید تزریق انواع آمپول را به تیم پزشکان هوم سرویز بسپارید.

قیمت تزریقات در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا