پزشکی و پرستاری

حجامت چیست و چگونه انجام می‌شود؟ + مزایا و معایب حجامت

در گذشته، از روش‌هایی مانند داروهای گیاهی و طب سنتی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شد. بعضی از این روش‌های درمانی بسیار محبوب و رایج بوده‌اند و تاثیر زیادی روی کاهش ناراحتی‌ها و مشکلات جسمی داشتند. حجامت، یکی از روش‌های درمانی قدیمی است که امروزه نیز توسط پزشکان طب سنتی انجام می‌شود. شاید بپرسید حجامت چیست و چگونه انجام می‌شود؟ مزایا و معایب حجامت چیست؟ و حجامت برای چه کسانی ضرر دارد؟

در این نوشته ما می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که حجامت چیست و چگونه انجام می‌شود. همچنین مزایا و مضرات این روش را به شما توضیح خواهیم داد.

اگر به سلامتی بدن خود اهمیت می‌دهید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره حجامت هستید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

حجامت چیست و چه فوایدی دارد
آشنایی با فواید حجامت برای زنان و مردان

حجامت چیست؟

حجامت، نوعی روش درمانی مکمل است که در طب سنتی انجام می‌شود. روش انجام حجامت به این شکل است که پزشک متخصص طب سنتی، ابتدا با استفاده از دستگاه‌های بادکش جدید یا با استفاده از فنجان‌های مخصوص، اقدام به بادکش‌ کردن کمر می‌کند. با این کار، هم ماساژ مناسبی در این قسمت از بدن انجام می‌شود و هم خون در یک نقطه از بدن جمع خواهد شد.

در مرحله بعد، پزشک با استفاده از تیغ استریل، برخی از قسمت‌های مشخص کمر را خراش می‌دهد تا خون غلیظ بدن از آن قسمت‌ها خارج شود. پس از خارج‌ شدن خون لخته و غلیظ، روی قسمت‌های زخمی بدن عسل طبیعی قرار می‌دهد و پانسمان می‌کند تا جای زخم سریعاً بهبود پیدا کند.

بسیاری از افراد از انجام حجامت می‌ترسند و این کار را روشی دردناک می‌دانند؛ اما اگر بتوانید درد آن را تحمل کنید، از مشکلاتی مانند سردرد، چربی خون، فشار خون و… راحت خواهید شد. راستی حجامت در منزل نیز از خدمات جدید هوم سرویز محسوب می شود که جهت آرامش و آسایش شهروندان عزیز به تازگی راه اندازی شده است.

حجامت برای چه کسانی ضرر دارد؟
حجامت برای چه کسانی ضرر دارد؟

تاریخچه حجامت

نکته جالبی که باید بدانید این است که حجامت قدمتی بسیار طولانی دارد و در طب سنتی، طب چینی و در بسیاری از کشورهای باستانی مانند مصر باستان، جایگاه ویژه‌ای داشته است. در دوران قدیم، این روش برای بهبود گردش خون، افزایش سلامتی بدن و از بین‌ بردن درد و کوفتگی‌های بدن انجام می‌شد و برای درمان سرماخوردگی و عفونت نیز بسیار موثر بود.

حجامت از نظر علم امروزی نیز تا حدودی تایید شده است. حجامت یک حمله آگاهانه به سیستم دفاعی بدن محسوب می‌شود که به فعال شدن سیستم دفاعی بدن و افزایش قدرت ایمنی بدن کمک می‌کند. به همین دلیل است که با انجام این کار، سیستم ایمنی بدن قوی‌تر می‌شود و بهتر با بیماری‌های مختلف مبارزه می‌کند.

بسیاری از افراد برای کاهش فشار خون و چربی خون، اقدام به حجامت می‌کنند. اگر بعد از انجام آزمایش خون، مواردی مانند غلظت خون بالا در بدن شما وجود داشت، می‌توانید از خدمات حجامت و یا فصد خون در منزل هوم سرویز استفاده کنید تا خون غلیظ از بدن شما خارج شود و احساس سبکی کنید.

حجامت برای چه کسانی ضرر دارد؟
حجامت

جایگاه حجامت در طب مدرن

با پیشرفت علم پزشکی، اکثر افراد به دنبال روش‌های علمی برای افزایش سلامتی خود هستند و به نظریه‌های علمی اهمیت زیادی می‌دهند. امروزه اکثر مردم روش‌های سنتی خاصی را انجام می‌دهند که با علم و دانش جدید تایید شده است.

درست است که حجامت یکی از روش‌های سنتی در طب سنتی و طب اسلامی است؛ اما باید علمی بودن و موثر بودن آن را بررسی کنیم تا مطمئن شویم که این روش برای بدن موثر و مفید است.

جالب است بدانید که امروزه، حجامت کردن یکی از روش‌های شناخته شده در 41 کشور دنیا از جمله ایران است. اما آیا حجامت از نظر علم پزشکی تایید شده است یا خیر؟

میدونستی که هوم سرویز، خدمات آزمایش چکاپ کامل در محل هم ارائه میده؟

در سال‌های 2017، 2018 و 2019 تحقیقات مختلفی انجام شد تا تاثیر حجامت روی بدن انسان بررسی شود. در نتیجه این تحقیقات، دانشمندان متوجه شدند که حجامت فواید زیر را برای بدن دارد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا
  • کاهش التهاب و درد در بدن
  • افزایش آستانه تحمل درد در افراد
  • بهبود جریان گردش خون در زیر پوست
  • کاهش چربی و فشار خون

درست است که فواید حجامت روی بدن اثبات شده است، اما باز هم به تحقیقات بیشتر و عمیق‌تری نیاز است تا بتوانیم با قطعیت درباره روش حجامت صحبت کنیم.

همیشه برای درمان بیماری‌های جسمی، بهتر است ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کرد. پس اگر مشکلی دارید، بهترین کار این است که ابتدا آزمایش چکاپ کامل را انجام دهید و به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بهترین روش درمانی را برای شما مشخص کند. هزینه چکاپ کامل در هوم سرویز بسیار مناسب و اقتصادی است و شما می‌توانید با هزینه پایین، تمام آزمایش‌های ضروری را انجام دهید.

عکس حجامت
فواید حجامت

انواع حجامت

در طب سنتی، حجامت انواع مختلفی دارد که هرکدام از آنها برای درمان مشکلات و دردهای خاصی انجام می‌شود. پزشک طب سنتی، با توجه‌ به علائم بیمار، بهترین روش حجامت را برای فرد انجام می‌دهد تا مشکل او سریعتر درمان شود.

در ادامه این مقاله می‌خواهیم در مورد انواع حجامت صحبت کنیم و بگوییم که کاربرد هرکدام از این روش‌های حجامت چیست و برای چه کاری استفاده می‌شوند. پس در ادامه همچنان همراه ما باشید.

1- حجامت عام:

رایج‌ترین روش حجامت، حجامت عام است. روش انجام حجامت عام به این صورت است که روی پشت کمر و بین دو کتف فرد، بادکش انجام می‌شود و سپس سطح پوست با تیغ خراشیده می‌شود تا خون از این قسمت‌ها خارج شود. سیستم لنفاوی و وریدی انسان به گونه‌ای است که سموم خون و ذرات سنگین و مضر در این عروق به دام می‌افتند. با انجام حجامت بین دو کتف، این ذرات و سنگین مضر از بدن خارج می‌شوند.

حجامت عام رایج‌ترین روشی است که در ایران وجود دارد. البته برای پیدا کردن محل مناسب خون‌گیری و… نیاز است که به فرد کاربلد و حرفه‌ای مراجعه کنید تا محل مناسبی را برای حجامت انتخاب کند.

همچنین باید بدانید که این روش فواید مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل داخلی و خارجی
  • کمک به بازسازی گلبول‌های سفید و افزایش فعالیت آنها به خاطر زخم‌های ایجاد شده
  • کمک به رقیق‌سازی خون در بدن برای افرادی که غلظت خون بالایی دارند
  • کمک به بهبود گردش خون در بدن و در زیر پوست
  • دفع لخته‌های در خون و کمک به سرعت گرفتن گردش خون
  • رفع التهابات پوستی که در نتیجه مشکل در سیستم گردش خون ایجاد شده‌اند

حالا که با فواید حجامت عام آشنا شدید، بهتر است بدانید که افراد با طبع سرد، باید در فصل‌های گرم سال حجامت عام را انجام دهند؛ اما افرادی که طبع گرم دارند، می‌توانند در فصل زمستان نیز حجامت کنند.

یکی از فواید حجامت عام، کاهش فشار خون است. افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، می‌توانند این کار را برای افزایش سلامتی خون انجام دهند. 10 راهکار عالی برای درمان فشار خون بالا را در مجله پزشکی هوم سرویز مطالعه کنید و سریع و راحت فشار خون خود را پایین بیاورید.

2- حجامت سر:

روش دیگری از حجامت وجود دارد که به حجامت سر نام‌گذاری شده است. این روش به این صورت است که خون‌گیری، در قسمت ملاج و جلوی سر انجام می‌شود.

این روش از حجامت برای افرادی که خلط سودا دارند بسیار مناسب است و کمک می‌کند که این خلط از سر خارج شود و بتوانند سلامتی بیشتری داشته باشند. همچنین گفته می‌شود افرادی که دارای وسواس فکری هستند و خواب آنها بی‌کیفیت و با کابوس همراه است، می‌توانند از این روش استفاده کنند تا بهبود زیادی از نظر ذهنی داشته باشند.

فوایدی که حجامت سر برای افراد دارد به گفته پزشکان طب سنتی، به‌صورت زیر است:

  • خروج خلط سودا از ناحیه سر
  • کاهش وسواس فکری
  • بهبود علائم افسردگی
  • کاهش سردرد در اثر میگرن
  • کمک به روشن‌ شدن پوست صورت

اینها فوایدی هستند که برای این روش حجامت وجود دارند و در صورت نیاز می‌توانید از آن استفاده کنید. البته دقت کنید که این روش باید حتماً توسط افراد حرفه‌ای و معتبر انجام شود تا شاهد تاثیر مثبت آن باشید.

3- حجامت گودی کمر:

شاید برایتان سؤال باشد که این نوع حجامت چیست و چه کاربردی دارد. این نوع از حجامت همان‌طور که از نامش پیداست، در قسمت گودی کمر و در انتهای ستون فقرات انجام می‌شود و برای افرادی که دردهایی را در ناحیه گودی کمر و یا سیاتیک دارند بسیار مفید است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات آزمایش چکاپ کامل در محل هم ارائه میده؟

البته این نوع از حجامت به‌خاطر مکانی که در آن انجام می‌شود، بسیار حساس است و باید حتماً توسط پزشک متخصص و با تجویز پزشک انجام شود تا بتوانید بدون مشکل این کار را انجام دهید و به بهترین شکل بهبود پیدا کنید.

حجامت گودی کمر به‌خاطر اینکه در قسمت گودی کمر انجام می‌شود و به قسمت عصب نزدیک است، می‌تواند دردهای ناشی از اعصاب را نیز بسیار بهبود دهد و به کاهش آنها کمک کند.

از جمله فواید حجامت گودی کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع فشار خون بالا و تنظیم فشار خون در بدن
  • کاهش دردهای ناشی از یائسگی در بانوان
  • کمک به بهبود و کاهش دردهای ناشی از عصب و سیاتیک
  • کمک به کاهش دردهای اطراف گودی کمر

اینها فوایدی هستند که حجامت گودی کمر می‌تواند برایتان به دنبال داشته باشد.

کمردرد، یکی از مشکلات ناخوشایند و آزاردهنده است. اگر فکر می‌کنید که به کمردرد عصبی مبتلا شده‌اید، علائم کمردرد عصبی و درمان آن را در مجله پزشکی هوم سرویز مطالعه کنید تا زودتر از این درد راحت شوید.

فواید حجامت بین دو کتف
فواید حجامت بین دو کتف و گودی کمر

4- حجامت ساق پا:

نوع دیگری از حجامت که به حجامت ساق پا معروف است، در قسمت ساق پا انجام می‌شود که البته محل دقیق آن بین عضلات دوقلوی پا است و باید توسط پزشک متخصص تعیین شود.

این نوع از حجامت معمولاً جهت رفع دردهای موجود در این قسمت از بدن و همچنین درمان مشکلاتی مانند واریس پا کاربرد دارد و به فرد کمک می‌کند که بتواند این مشکلات را از بین ببرد.

از جمله فواید حجامت ساق پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود واریس پا
  • تصفیه خون در قسمت پا
  • رفع سیاهی دور چشم
  • رفع خارش‌های غیرمعمول در بدن

5- حجامت پشت‌ گوش:

احتمالاً کنجکاو شده‌اید که بدانید این نوع از حجامت چیست و چه فوایدی دارد. این نوع از حجامت، روی استخوان برآمدگی پشت‌ گوش انجام می‌شود و بسیار حساس است؛ به همین خاطر باید توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شود تا مشکلی برایتان ایجاد نکند.

این نوع از حجامت معمولاً برای درمان مشکلاتی مانند وز وز کردن گوش و سرگیجه‌های مختلف انجام می‌شود که می‌تواند فواید مثبتی را برای فرد داشته باشد. از جمله فواید آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع سرگیجه‌های مکرر
  • درمان فشار خون بالا
  • درمان التهاب و دردهای موجود در گوش
  • افزایش ترشح اسپرم در مردان

6- حجامت ناحیه گیجگاه:

این نوع از حجامت در قسمت شقیقه انجام می‌شود و به درمان مشکلاتی که مربوط به چشم هستند کمک می‌کند. البته این نوع از حجامت نیز از حساسیت بالایی برخوردار است و بهتر است با تجویز پزشک و همچنین توسط افراد کاربلد و حرفه‌ای انجام شود.

از فواید این نوع حجامت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان مشکل تاری چشم
  • درمان مشکل آب‌ مروارید
  • درمان مشکل آب‌ سیاه چشم

عکس حجامت
عکس حجامت

آشنایی با فواید حجامت

حالا که در مورد انواع حجامت صحبت کردیم و متوجه شدید که حجامت چیست و چه انواعی دارد، می‌خواهیم در مورد فواید حجامت نیز صحبت کنیم تا بتوانید در مورد آن اطلاعات بیشتری داشته باشید.

از جمله فواید حجامت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به کاهش فشار خون بالا که باعث می‌شود افراد آرامش بیشتری را تجربه کنند.
  • کمک به کاهش غلظت خون در افرادی که غلظت خون آنها بسیار بالا است.
  • بهبود گردش خون در ناحیه زیر پوست
  • باز شدن عضلات بدن و رفع گرفتگی‌های جزئی در آنها
  • سم‌زدایی بدن و از بین‌ بردن مخاط‌های مخرب موجود در جریان خون که باعث می‌شود گردش خون به‌درستی انجام نشود

اینها فوایدی هستند که حجامت به‌صورت عمومی می‌تواند برای بدن شما داشته باشد.

اگر به سلامتی و شادابی بدن خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید با استفاده از مکمل‌های غذایی و دارویی مانند آمپول نوروبیون، به سلامتی و تندرستی خود کمک کنید و ویتامین‌های ضروری بدن را دریافت کنید.

حجامت برای چه کسانی ضرر دارد؟
معایب حجامت

معایب حجامت چیست؟

حالا که در مورد مزایای حجامت صحبت کردیم، خوب است به بررسی معایب و عوارض حجامت نیز بپردازیم.

از جمله معایب حجامت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جای زخمی که از حجامت روی پوست می‌ماند، تا مدتی وجود دارد و این ممکن است برای برخی از افراد خوشایند نباشد.
  • دردی که در حین حجامت ایجاد می‌شود برای برخی از افراد غیرقابل تحمل است.
  • انتخاب مرکز مناسب و حرفه‌ای که از ابزارهای استریل استفاده کند، بسیار مهم است تا هیچ‌گونه آلودگی وارد بدن نشود.
  • در صورت عدم پانسمان زخم‌ها به صورت مناسب، این احتمال وجود دارد که آلودگی و میکروب از طریق این زخم‌ها وارد بدن شود.

به دلیل خطر عفونت زخم‌ها و ورود آلودگی به بدن، بسیاری از پزشکان امروزی با حجامت چندان موافق نیستند و این روش را برای افراد تجویز نمی‌کنند.

باید بدانید که با انتخاب مرکز مناسب و مطمئن برای انجام حجامت، احتمال وقوع چنین مشکلاتی بسیار کم است؛ پس حتما در انتخاب مرکز حجامت دقت داشته باشید و برای تجربه این کار، به افراد معتبر و حرفه‌ای مراجعه کنید.

مقایسه خون دادن و حجامت
مقایسه خون دادن و حجامت

خون دادن بهتر است یا حجامت؟

احتمالاً تا به اینجا این سؤال برایتان پیش‌آمده است که فرق اهدای خون با حجامت چیست و کدام یک از این روش‌ها فایده بیشتری برای بدن شما دارد. باید بگوییم که این روش‌ها کاملاً جدا هستند و هیچ ارتباطی با هم ندارند، به همین خاطر نباید آنها را مشترک بدانید و تصور کنید که می‌توانند جایگزین یکدیگر شوند.

از تفاوت‌های خون دادن و حجامت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اهدای خون با این هدف انجام می‌شود که خون برای سایر افراد استفاده شود؛ اما در حجامت خون خارج شده از بدن آلوده است و نمی‌تواند برای کاری مورداستفاده قرار بگیرد.
  • در حجامت مقدار کمی از خون حدود 80 سی‌سی از بدن خارج می‌شود؛ اما در اهدای خون، معمولاً حدود 500 سی‌سی خون اهدا می‌کنید.
  • حجامت نواحی خاصی از پوست بدن را تحریک می‌کند؛ اما در اهدای خون این موضوع وجود ندارد.
  • جای حجامت معمولاً روی بدن می‌ماند؛ اما جای سوزن خون‌گیری آنقدر بزرگ نیست که روی بدن باقی بماند.
  • هر دو روش به کاهش غلظت خون کمک زیادی ‌می‌کند؛ اما مکان انجام این روش‌ها با هم متفاوت است. حجامت فقط در مراکز طب سنتی انجام می‌شود، اما اهدای خون را می‌توان در اغلب بیمارستان‌ها و مراکز اهدای خون انجام داد.

شرایط اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا را در مجله پزشکی هوم سرویز مطالعه کنید.

آزمایش خون در منزل
خروج خون لخته در حجامت

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب به شما توضیح دادیم که حجامت چیست و چه مزایا و معایبی دارد. همچنین تفاوت خون دادن و حجامت کردن را بررسی کردیم. از آنجایی که حجامت جزو روش‌های درمانی سنتی محسوب می‌شود، بهتر است برای انجام این کار با پزشکان متخصص مشورت کنید و بعد از ویزیت پزشک، برای انجام حجامت اقدام کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

شما می‌توانید انجام کارهای پزشکی و درمانی خود را به تیم پزشکان هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع، کارهای درمانی و مهم شما انجام شود و زودتر سلامتی کامل خود را به دست بیاورید.

برای دریافت خدمات پزشکی هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای دریافت خدمات موردنظرتان ثبت کنید تا تیم پزشکان متخصص و پرستارهای حرفه‌ای به منزل شما بیایند و کارهایی مانند آزمایش خون در منزل، معاینه پزشکی در منزل، آزمایش خون در منزل، تزریق آمپول و سرم، سونوگرافی و… را برای شما انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا