پزشکی و پرستاری

علائم کمردرد عصبی و درمان کمردرد

بهترین روشها برای درمان کمردرد

خیلی از ما وقتی صحبت درباره کمر درد می شود، فکر می کنیم که احتمالا فرد موردنظر زیاد کار کرده است یا اجسام سنگینی را بلند کرده است و این موضوع باعث به کمرش فشار وارد شود و دچار کمر درد شود. اما باید بدانید که فقط عوامل جسمی نیستند که می توانند باعث ایجاد کمردرد شوند، بلکه عوامل ذهنی مانند استرس هم می توانند کمردرد عصبی را در شما ایجاد کنند. به همین خاطر نیاز است که به این عوامل نیز توجه کنید و بتوانید با کنترل استرس و فشار روانی خودتان، مشکلاتی مانند کمر درد عصبی را برطرف کنید.

در این مقاله می خواهیم در مورد کمردرد عصبی صحبت کنیم و بگوییم که اصلا نشانه های این بیماری چیست و چطور باید متوجه شوید که کمر درد شما از نوع عصبی است یا خیر. اگر درگیر کمردرد عصبی هستید، در این نوشته یاد می گیرید که چطور می توانید این مشکل را درمان کنید و درمان کمردرد شما چیست.

اگر دچار کمردرد شدیدی شده اید و نمی دانید که دقیقا دلیل این مشکل چیست و دوست دارید که هرچه سریعتر منشا این مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنید، توصیه ما این است که حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات خودتان را در مورد کمردرد عصبی و درمان آن افزایش دهید.

فهرست مطالب

علائم و نشانه های کمردرد عصبی
علائم و نشانه های کمردرد عصبی

کمردرد عصبی چیست و چگونه به وجود می آید؟

شاید برایتان عجیب باشد بدانید که وقتی شما درگیر استرس و فشار روانی هستید و از موضوع یا فکری ناراحتید، در بدن شما واکنش های شیمیایی اتفاق می افتد. این واکنش ها باعث می شوند که بدن در حالت تدافعی قرار بگیرد و بخواهد از شما محافظت کند. در این حالت معمولا عضلات بدن به صورت غیر ارادی محکم می شوند و همین موضوع می تواند باعث ایجاد کمردرد عصبی شود.

نوع غیر مستقیمی نیز وجود دارد که می تواند تاثیر استرس بر کمر درد عصبی را نشان دهد. وقتی شما ناراحت و غمگین هستید، به صورت ناآگاهانه بدن خودتان را در حالتی قرار می دهید که خیلی مناسب نیست و این موضوع باعث می شود بدن شما آسیب ببیند. مثلا قوز کردن یا آویزان بودن سر و یا پایین انداختن شانه ها و… کارهایی هستند که در این حالت انجام می دهید و این موارد می توانند باعث ایجاد کمر درد یا مشکل در سایر قسمت های بدن شما شوند.

چرا کمر درد می گیریم؟
چرا کمر درد می گیریم؟

علائم کمر درد عصبی چیست؟

کمر درد عصبی ممکن است در افراد مختلف، نشانه های متفاوتی داشته باشد و هرکسی با دیگری در نشانه های این موضوع فرق کند. اما باید بدانید که این مشکل نشانه های کلی دارد که می توانید با بررسی و تشخیص آنها، به پزشک مراجعه کنید تا مشکل خودتان را درمان کنید. در ادامه با هم چند مورد از مهمترین نشانه ها را بررسی خواهیم کرد:

1- کمر درد عصبی: خستگی زیاد یا مشکل در خواب

اولین نشانه کمر درد عصبی، مشکل در خواب و خستگی زیاد است. اینکه شما واقعا خسته باشید و نتوانید بیدار بمانید؛ اما در عین حال به خاطر درد کمر خودتان نتوانید بخوابید، واقعا عذاب آور و دردناک است. به همین خاطر اگر چنین مشکلی را دارید و کمردرد شما به خاطر بلند کردن اجسام سنگین و فشارهای دیگر نیست و به صورت ناگهانی درگیر این مشکل شده اید. حتما به معاینه پزشک تا این موضوع را بررسی کند.

2- کمر درد عصبی: محکم بودن عضله کمر

دومین نشانه کمر درد عصبی که باید بررسی شود، سفتی عضله کمر است. همانطور که در تعریف کمردرد عصبی گفتیم، وقتی بدن در حالت تدافعی قرار بگیرد عضلات محکم می شوند. ممکن است این موضوع باعث شود که کمردرد را تجربه کنید.

اگر احساس می کنید که عضلات کمر شما بسیار محکم و خشک شده اند، باز هم توصیه می کنیم که حتما این مشکل را بررسی نمایید و به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید سریعا مشکل را بررسی کنید.

3- پخش شدن درد از کمر به قسمت های دیگر:

سومین نشانه کمر درد عصبی که باید آن را جدی بگیرید، این است که درد کمر در بدن شما پخش می شود. اگر متوجه شدید که درد کمر شما به قسمت های دیگر بدن مانند پا یا دست یا لگن سرایت کرده است و اخیرا دچار استرس شدید نیز بوده اید. توصیه می کنیم که حتما به پزشک مراجعه کنید تا سریعا این مشکل را بررسی و منشا آن را برطرف کنید.

4- ضعف عضلات کمر:

محکم بودن بیش از حد عضلات کمر در حالت تدافعی بدن و ماندن در این حالت، باعث می شود که عضلات تحلیل بروند و قدرت خودشان را از دست بدهند. به همین خاطر ممکن است در این حالت عضلات دچار ضعف شوند و در کنار درد، دچار ناتوانی نیز شوید. این موضوع هم یکی دیگر از نشانه هایی کمر درد ناشی از استرس است.

5- راحت نبودن کمر در زمان استراحت:

گاهی اوقات ممکن است این حالت را تجربه کنید که وقتی می خواهید استراحت کنید، کمر شما راحت نیست و دچار درد می شود و نمی توانید حالت مناسبی را برای کنترل این درد پیدا کنید.

در این حالت نیز احتمالا وجود کمر درد عصبی هست و باید این موضوع را بررسی کنید تا بتوانید مشکل را برطرف کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات فیزیوتراپی در محل هم ارائه میده؟

راه های کاهش کمر درد
راه های کاهش کمر درد

روش درمان کمر درد عصبی چیست و برای حل این مشکل چه کاری انجام دهیم؟

تا به اینجا با هم بررسی کردیم که کمردرد عصبی چیست؟ علائم آن چه چیزهایی هستند؟ چطور می توانید این علائم را تشخیص دهید؟ در صورتی که این موضوع را تشخیص دادید و دسترسی به پزشک نداشتید، می توانید روش هایی را که در ادامه به شما می گوییم انجام دهید تا بتوانید کمی از مشکل کمردرد خودتان را درمان کنید.

توصیه ما این است که حتما در اولین فرصت به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید؛ زیرا درد در قسمت کمر و ستون فقرات به پاها و گردن نیز فشار می آورد و مشکلات دیگری نیز به همراه دارد که باید سریعا درمان شود.

پس متوجه شدید که ویزیت پزشک متخصص اولویت کار شما است. حالا اگر درد زیادی را تجربه می کنید و می خواهید فورا این درد را کاهش دهید، راه های گفته شده در ادامه مطلب نیز برایتان مفید خواهند بود.

1- در مان کمر درد عصبی با کمپرس آب سرد:

کمپرس آب سرد اولین درمان برای کمردرد است که می تواند درد ناشی از کمر درد را بسیار کاهش دهد. اگر دچار کمردرد عصبی هستید، می توانید با کمپرس آب سرد این مشکل را حل کنید. کافی است که روزانه 3 تا 4 مرتبه کمپرس را حدودا 10 تا 15 دقیقه روی کمر خودتان قرار دهید تا درد آن از بین برود.

2- استفاده از پد گرمکن برای درمان کمردرد عصبی:

پس از چند روز استفاده از کمپرس آب سرد، می توانید از پد گرمکن استفاده کنید. پد گرمکن به گرم شدن بدن و افزایش گردش خون کمک می کند. همین موضوع می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد ناشی از کمردرد عصبی داشته باشد. به همین خاطر باید پد گرمکن را نیز جدی بگیرید.

3- دوش گرفتن:

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما دوش گرفتن نیز می تواند به کاهش درد کمر و شل شدن عضلات کمک کند. البته سعی کنید حمام خودتان را کمی طولانی تر کنید و زیر آب گرم بنشینید و ریلکس کنید. اگر در حمام خودتان وان دارید، بهتر است که آن را با آب گرم پر کنید و درون وان دراز بکشید. ریلکس کنید تا عضلات بدن شل شوند و مشکل خودتان را حل کنید.

4- ماساژ:

همانطور که در مورد قبلی گفتیم، کارهایی که باعث ریلکس کردن شما می شوند، می توانند به شل شدن عضلات و در نتیجه کاهش یا قطع شدن کمردرد عصبی موثر باشند. به همین خاطر می توانید از روش هایی مانند ماساژ نیز استفاده کنید. می توانید از یک سالن ماساژ معتبر برای خودتان وقت ماساژ بگیرید و در آنجا ریلکسیشن انجام دهید تا بتوانید مشکل کمر خودتان را برطرف کرده و آن را درمان کنید.

5- کنترل نگرانی و استرس:

آخرین موردی که می تواند بهترین درمان برای کمردرد عصبی باشد، این است که استرس خودتان را کنترل کنید. استرس جدا از کمر درد می تواند باعث مشکلات بسیاری در شما شود و کارکرد بدن شما را مختل خواهد کرد. به همین خاطر توصیه این است که حتما سعی کنید با روش های مختلف استرس خودتان را کاهش دهید و از محیط استرس زا دوری کنید.

یکی از بهترین روش ها برای کاهش استرس استفاده از مدیتیشن است. می توانید با این روش ذهن خودتان را از استرس خالی کنید و کمک کنید که استرس و فشار زندگی برایتان کمتر شود.

همچنین اگر مشکل استرس شما جدی است و می خواهید که این مشکل را به صورت ریشه ای برطرف کنید، یک روانشناس خوب می تواند در این زمینه به شما کمک کند و باعث شود که مشکلات خودتان را به صورت عمیق و کامل برطرف کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات فیزیوتراپی در محل هم ارائه میده؟
فیزیوتراپی
فیزیوتراپی و حرکت درمانی با هوم سرویز

فیزیوتراپی و انجام حرکات ورزشی با متخصصان هوم سرویز

در بخش پزشکی و پرستاری هوم سرویز، گروهی از افراد متخصص و حرفه ای در زمینه فیزیوتراپی در منزل و حرکت درمانی در کنار هم جمع شده اند که به شما کمک می کنند تا هر گونه مشکل و گرفتگی در کمر خود را درمان کنید. برای ثبت درخواست انجام جلسات فیزیوتراپی با متخصصان هوم سرویز، روی دکمه های زیر کلیک کنید:

فیزیوتراپی در منزل با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

سوالات متداول درباره کمر درد

چرا وقتی عصبانی می شوم، کمرم درد می گیرد؟

استرس داشتن، نگرانی، عصبانیت و حالتهای اضطرابی باعث گرفتگی عضلات می شود که این موضوع باعث کمردرد می شود. در بسیاری از موارد به دلیل استرس داشتن قوز هم می کنیم. این موضوع نیز روی حالت بد نشستن، کمر درد و مشکلات ستون فقرات تاثیر می گذارد.

آیا برای درمان کمر درد، می توان از روشهای خانگی استفاده کرد؟

قرار دادن کمپرس آب سرد و آب گرم، خوردن مکمل ویتامین D، قرار دادن بالشت بین پاها در هنگام خواب و… از جمله روشهای خانگی برای درمان کمر درد هستند که البته بهتر است زیر نظر متخصص انجام شود.

چطور از کمر درد پیشگیری کنیم؟

کنترل استرس، رعایت وضعیت صحیح هنگام نشستن، انجام حرکات کششی مانند یوگا، کنترل وزن، تحرک و رژیم غذایی سالم از جمله مواردی هستند که از کمر درد پیشگیری می کنند.

آیا فیزیوتراپی باعث کاهش درد کمر و گردن می شود؟

بله در روش فیزیوتراپی با تقویت ماهیچه ها، کمردرد نیز کاهش پیدا می کند. در بسیاری از موارد، فیزیوتراپی به اصلاح فرم بدن و ستون فقرات نیز کمک می کند که این موضوع برای کاهش کمر درد عالی است.

آیا کفش باعث درد پا و کمر می شود؟

بله یکی از مهم ترین فاکتورهای برای سلامتی سیستم اسکلتی انسان، استفاده از کفش مناسب با پاشنه متناسب است. با پوشیدن کفش مناسب و راحت، فشار وارده به کمر و ستون فقرات شما نیز کمتر می شود. بهترین کفش برای شما، کفشی است که با آن احساس راحتی کنید.

ورزش مناسب برای رفع گودی کمر چیست؟

هر ورزشی که به تقویت توان و استقامت عضلانی شما کمک می کند، ستون فقرات شما را نیز اصلاح خواهد کرد. عقب کشیدن شانه، کشش قفسه سینه و شانه، حرکت سوپرمن، حرکت پل، حرکت سگ سر پایین یوگا و… از جمله ورزشهای مناسب برای رفع گودی کمر هستند.

جمع بندی

در این مقاله در مورد علائم کمردرد عصبی و درمان کمر درد صحبت کردیم. گفتیم که کمر درد عصبی چیست؟ چطور در بدن ایجاد می شود؟ با هم تاثیر استرس و فشار روانی روی ایجاد کمردرد را بررسی کردیم.

همچنین در ادامه گفتیم که چطور می توانید تشخیص دهید کمردرد شما عصبی است یا خیر و با هم مهمترین نکاتی که درباره این مشکل وجود دارند را بررسی کردیم تا بتوانید با تشخیص اولیه به پزشک مراجعه کنید و مشکل خودتان را به صورت ریشه ای بررسی کنید. البته با هوم سرویز می توانید از خدمات ویزیت پزشک در منزل استفاده کنید تا پزشک متخصص به منزل شما بیاید و بیماری یا ناراحتی شما را خیلی سریع تشخیص دهد.

در ادامه نیز با هم برخی از موثرترین راه های موجود برای درمان کمردرد عصبی را بررسی کردیم. گفتیم که با انجام چه کارهایی می توانید این مشکل را برطرف کنید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با کمردرد عصبی آشنا شوید. بتوانید با انجام کارهای گفته شده، این مشکل را سریعا برطرف کنید و درد ناشی از آن را سریعا برطرف کنید. برای دسترسی به سایر محتواهای هوم سرویز، آپارات هوم سرویز در دسترس شما است.

هر زمان که کمر درد و پا درد به شما فشار آورد، می توانید از خدمات فیزیوتراپی در محل هوم سرویز استفاده کنید. با هوم سرویز می توانید خیلی سریع و با هزینه مناسب مشکلات حرکتی خود را درمان کنید و بهترین نتیجه را از جلسات فیزیوتراپی خود دریافت کنید. جدول زیر، شامل هزینه جلسات فیزیوتراپی پزشکان هوم سرویز است:

قیمت فیزیوتراپی در محل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا