پزشکی و پرستاری

درباره انواع تست کرونا بیشتر بدانید

 بیماری کرونا هنوز هم شایع‌ترین بیماری بین مردم جهان محسوب می‌شود که تقریبا زندگی تمام مردم دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. هنوز هم بعد از گذشت چند ماه نمی‌ توان به‌ طور دقیق و علمی بیان کرد که این بیماری چگونه به‌وجود آمده و تا کی ادامه خواهد داشت؛ اما مهم ترین نکته در رابطه با این بیماری، مراقبت از سلامتی خود است. با کمک انواع تست کرونا می توان وجود این بیماری را سریع تشخیص داد و روند درمانی را شروع کرد. در حال حاضر، تست پی‌سی‌آر (PCR) و آزمایش آنتی بادی از اصلی‌ترین روش‌های تشخیص کرونا در سرتاسر جهان محسوب می‌شوند و انجام آنها برای تشخیص کرونا روشی دقیق و عالی است.

محققان هنوز هم به دنبال روش‌های موثر برای بررسی تشخیص این بیماری می‌گردند و احتمالا تست های جدید برای تشخیص بیماری کرونا پیدا کنند. در این مقاله، شما با انواع تست کرونا آشنا خواهید شد که برای تشخیص این بیماری انجام می‌شود.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

انواع تست کرونا
انواع تست کرونا

انواع تست کرونا

تست‌هایی که امروزه برای تشخیص ویروس کرونا در افراد انجام می‌شوند، عبارتند از:

تست پی‌ سی‌ آر (PCR)

در حال حاضر اکثر آزمایشها و گزارشهای تشخیص کرونا با استفاده از تست PCR انجام می‌شود. در این تست اطلاعات ژنتیکی ویروس کرونا تشخیص داده می شود. موضوعی که وجود دارد این است که تنها در صورت وجود ویروس در بدن بیمار و در واقع تنها در مواقع فعال بودن بیماری در افراد، انجام این تست امکان‌ پذیر است. این تست به‌ جای اینکه حضور پاسخ ایمنی بدن یا آنتی بادی را تشخیص دهد، به‌ طور مستقیم برای تشخیص وجود آنتی‌ ژن به‌ کار گرفته می‌شود. پی سی آر یکی از دقیق ترین انواع تست کرونا است که ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس کرونا را نشان می دهد.

با انجام این تست، یک سوآب پنبه‌ای با طور 15 سانتی‌متر درون سوراخ‌های بینی قرار گرفته و برای مدت 15 ثانیه داخل بینی حرکت داده می‌شود. سپس سوآب تهیه شده برای انجام تست به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد. در این‌ صورت با تشخیص تست اطلاعات ژنتیکی یا آنتی‌ژن (RNA) ویروسی که قبل از تشکیل آنتی‌بادی‌ها یا علائم بیماری در بدن وجود داشته باشد، تشخیص داده خواهد شد.

تست پی‌ سی‌ آر
تست پی‌ سی‌ آر

در نتیجه، تست‌ پی‌سی‌آر برای تشخیص وجود یا عدم وجود ویروس کرونا انجام می‌شود و نتایج آن نشان‌دهنده این است که فرد به ویروس کرونا آلوده شده است یا نه.  افرادی که با تشخیص این تست، مبتلا به ویروس کرونا شده باشند، باید از سایر افراد جدا شده و در صورت لزوم قرنطینه شوند. این ویژگی یکی از مزیت‌های این تست محسوب می‌شود که با استفاده از آن می‌توان از شیوع بیماری در سایر افراد جلوگیری کرد.

همچنین با استفاده از مقیاس‌ گذاری این تست می‌توان با استفاده از نمونه‌های سواب نازوفارنکس، از داخل یک جمعیت غربالگری انبوه انجام داد. با کمک این تست، دانشمندان و مقامات بهداشت عمومی تصویر واضح‌تری از شیوع بیماری‌هایی مانند کرونا در یک جمعیت خواهد داشت.

در این میان، ذکر این نکته نیز ضروری است که معمولا در برخی موارد آزمایش پی‌سی‌آر در چندین مرحله انجام می‌شود و ممکن است بین نمونه‌گیری و تجزیه‌ و تحلیل اشتباهاتی به‌ وجود بیاید. به همین خاطر می‌توان گفت که در 30 درصد از مواقع در آزمایش‌های مختلف پی‌سی‌آر، جواب منفی به اشتباه داده می شود.

تست آنتی‌‌ بادی یا سرولوژی (Serologic)

با استفاده از تست آنتی‌ بادی، می‌توان تشخیص داد که چه بخشی از جمعیت، به بیماری کرونا یا هر نوع ویروس دیگری آلوده شده‌اند. در واقع با استفاده از این تست نمی‌توان وجود ویروس کرونا را در یک فرد تشخیص داد. زیرا آنتی‌بادی‌ها غالبا پس از یک یا نهایتا دو هفته در بدن تولید می‌شوند و همانطور که می‌دانید، ویروس کرونا پس از این زمان از سیستم بدن حذف خواهد شد.  با انجام تست آنتی‌بادی می‌توان تشخیص داد که چه افرادی قبلا به ویروس کرونا آلوده بوده‌اند و همچنین چه افرادی باید از ابتلا به این ویروس مصون باشند.

تحقیقات گذشته نشان می‌دهند، افرادی که از شیوع ناگهانی سندرم تنفسی حاد یا همان SARS جان سالم به‌ در برده‌اند، حتی تا چندین سال پس از بهبودی در خون خود آنتی‌بادی داشتند. هم این بیماری و هم بیماری کووید 19 توسط ویروس کرونا ایجاد می‌شوند؛ بنابراین هنوز به‌ طور قطع نمی‌توان گفت که کرونا نتیجه مشابهی در بدن ایجاد خواهد کرد. در نتیجه،  هنوز مشخص نیست دوره ایمنی پس از ابتلا به بیماری کرونا چه مدت طول می‌کشد. شاید جالب باشد بدانید که برخی از افراد دو برابر بیشتر از سایر افراد به این ویروس آلوده شده‌اند و در این بیماران اصلا مصونیتی ایجاد نشده است.

تست آنتی‌‌ بادی
تست آنتی‌‌ بادی

به همین خاطر، اگر بتوان تشخیص داد که افراد با چه نسبتی از لحاظ تئوریک از ویروس کرونا در امان هستند، محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی تا حد زیادی رفع خواهند شد. همچنین در صورتی‌ که افراد زیادی در جامعه از این ویروس در امان باشند، بدیهی است که ویروس بین مردم متوقف خواهد شد. در واقع، حتی اگر کسی آلوده به این ویروس باشد، اگر افراد اطراف او از این بیماری مصونیت داشته باشند، ویروس کرونا متوقف شده و گسترش پیدا نمی‌کند.

همانطور که خواندید در آزمایش پی‌سی‌آر از سوآب برای تسخیص ویروس کرونا استفاده می‌شود؛ در صورتی‌ که در آزمایش آنتی‌بادی، این تشخیص با استفاده از نمونه خون افراد صورت خواهد گرفت. در این شرایط، می‌توان گفت به‌ دلیل اینکه مقدار بسیار کمی از ویروس کرونا در خون و در مقایسه با دستگاه تنفسی وجود دارد، وجود آنتی‌ بادی قابل‌توجه بوده و در  امکان اندازه‌گیری آن وجود خواهد داشت. برای تشخیص سلامتی یا بیماری خود می توانید از انواع تست کرونا مانند تست آنتی بادی استفاده کنید.

تست آنتی‌ ژن (Antigen)

یکی از اولین تست‌های تشخیص مولکولی ویروس کرونا که کاملا خودکار انجام می‌شود و همچنین می‌تواند به‌ طور مستقیم توسط تمامی موسسات پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد، تست آنتی‌ ژن تشخیص کرونا است. نتیجه انجام این تست غالبا در کمتر از یک ساعت تشخیص داده شده و دقت بسیار بالایی دارد. این آزمایش از طریق مخاط بینی و گلو انجام می‌شود. اگر از میان انواع تست کرونا به دنبال دقیق ترین تست پزشکی هستید، تست آنتی ژن را انجام دهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

در این تست از دستگاهی استفاده می‌شود که شامل یک دستگاه آنالیز کننده و کارتریج‌های آزمایشی است. در هر یک از این کارتریج‌ها یک سری اجزای بیولوژیکی وجود دارد که برای تشخیص ویروس کرونا به‌ کار گرفته می‌شوند. با استفاده از این تست، حتی اگر بیمار به ویروس کرونا مبتلا نباشد اما نشانه‌های عفونت‌های دیگر را داشته باشد، باید آزمایش‌های بیشتری انجام دهد.

شاید جالب باشد بدانید که اگر تست تشخیص کرونای آنتی‌ژن در اکوسیستم مراقبت‌های بهداشتی سرتاسر جهان به‌ طور موثر انجام شود، تا حد زیادی از شیوع ویروس کرونا جلوگیری خواهد شد.

تست جریان جانبی  (Lateral Flow Assay)

از دیگر انواع تست کرونا که پاسخ آن غالبا در کمتر از 15 دقیقه قابل تشخیص است، تست جریان جانبی می‌باشد. این تست را افرادی که آموزش ندیده‌اند نیز می‌توانند انجام دهند و هزینه آن نیز در مقایسه با سایر تست‌های کرونا کمتر است. تست جریان جانبی در سرتاسر جهان کاربرد دارد و  می‌توان گفت که از این تست برای نمونه‌گیری از خون، بزاق، مخاط بینی، ادرار، عرق و سایر مایعات بدن استفاده می‌شود.

تمامی تست‌های جریان جانبی برای تشخیص یک نشانگر بیولوژیکی خاص طراحی شده‌اند. در این آزمایش از ذراتی مانند نانومیله‌های طلا به منظور اتصال به مواد بیولوژیکی استفاده شده و در این شرایط این ذرات در امتداد یک نوار تست حمل خواهند شد. با این اوصاف، تست جریان جانبی یک نتیجه مثبت یا منفی ایجاد می‌کند. به‌ همین دلیل است که این تست نیاز به انتظار کشیدن برای تشخیص پاسخ ندارد و به‌ طور مستقیم برای تشخیص ویروس کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تست جریان جانبی توسط شرکت سونای کانادایی اختراع شده است و به‌ همین دلیل با نام تست سونا نیز شناخته می‌شود. با استفاده از این تست در مواقع ضروری، بیماران می‌توانند بدون نیاز به حضور در مراکز درمانی، خود در منزل، وجود یا عدم وجود کرونا را تشخیص دهند.

سی‌ تی‌ اسکن سینه (Computed tomography of the chest)

همانطور که گفته شد، تست پی‌ سی‌ آر در حال حاضر، یک روش اختصاصی برای تشخیص کرونا محسوب می‌شود که غالبا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برای این تست نیز باید نتایج منفی کاذب را در نظر گرفت. به‌ همین دلیل اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که به‌ عنوان یک روش تشخیص کمکی کرونا، تست سی‌تی‌اسکن نیز انجام شود. در واقع سی تی اسکن در کنار دیگر انواع تست کرونا انجام می شود.

تست کرونا
آزمایش تشخیص کرونا

این روش بسیار حساس است و می‌تواند میزان درگیری ریه‌های افراد را نمایش دهد. در این‌صورت، افرادی که مشکوک به ابتلای ویروس کرونا هستند و نتایج تست پی‌سی‌آرشان منفی گزارش شده است، می‌توانند علاوه‌ بر تکرار مجدد تست پی‌سی‌آر، سی‌تی‌اسکن سینه را نیز انجام دهند. ذکر این نکته نیز ضروری است که انجام این تست به‌ تنهایی کافی نیست و شما باید در کنار روش سی‌تی‌اسکن از سایر آزمایش‌های تشخیص کرونا و به خصوص آزمایش PCR برای تشخیص قطعی ابتلا به ویروس کرونا استفاده کنید.

تست کرونا در منزل
انجام تست کرونا در منزل

انجام تست کرونا در منزل با تیم پزشکان هوم سرویز

قطعی‌ترین روشی که برای تشیخص ابتلا به ویروس کرونا در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، تست پی‌سی‌آر است. اما سایر آزمایشات برای تشخیص دقیق‌تر، نیاز به تکرار یا تطبیق با تست‌های دیگر دارند. به‌همین دلیل، گفته می‌شود که هرچه آزمایش بیشتری برای تشخیص ابتلا به کرونا انجام شود، نتایج قطعی‌تری به‌دست می‌آید. در این میان، لازم است که انواع تست کرونا تا جای ممکن در افراد انجام شوند تا شواهد لازم جمع شوند و برای جلوگیری از شیوع این بیماری مورد استفاده قرار بگیرند. 

اگر می خواهید تست کرونا را زیر نظر پزشکان و کادر پزشکی انجام دهید، به شما پیشنهاد می کنیم که از کادر پزشکی هوم سرویز برای این موضوع کمک بگیرید و تست کرونا را در منزل خود با بهترین هزینه و در سریعترین زمان انجام دهید. همچنین برای تهیه داروهای خود می توانید از خدمات تحویل دارو آنلاین هوم سرویز استفاده کنید تا داروهایتان را خیلی سریع دریافت و مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا