پزشکی و پرستاری

چگونه غذا بخوریم، ولی کرونا نگیریم؟

اصول تغذیه درست در دوران کرونا را در هوم سرویز بخوانید

دوست دارید از سلامت جسمی خود در برابر ویروس کرونا مراقبت کنید و نگران ابتلا به این بیماری نباشید؟ با تغذیه در دوران کرونا با مواد غذایی سالم و پرانرژی شما می توانید سلامتی جسمی خود را در زمان شیوع ویروس کرونا حفظ کنید. در این نوشته از هوم سرویز با نکات غذا خوردن و غذا پختن در دوران کرونا آشنا خواهید شد. پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید و با خوردن غذاهای مغذی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، سالم و سرحال باشید.

 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

کرونا ویروس ها، بیشتر هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن و از طریق قطرات تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این امکان وجود دارد که دستهای فرد با لمس سطح یا جسم خاصی به ویروس کرونا آلوده شود و سپس با دست زدن به دهان، بینی و احتمالا چشمهایش کرونا بگیرد! احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که آیا غذا خوردن باعث ابتلا به کرونا می شود؟ اگر می خواهید با اصول تغذیه در دوران کرونا آشنا شوید، در این نوشته با ما همراه باشید.

 

تغذیه در دوران کرونا
اصول تغذیه در دوران کرونا

آیا غذا خوردن باعث ابتلا به کرونا می شود؟

تا به حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد دست زدن به غذاها و مصرف غذا، با ابتلا به Covid-19 مرتبط است؛ یعنی غذا خوردن باعث ابتلا به کرونا نمی شود؛ مگر اینکه خود غذا به ویروس کرونا آلوده شده باشد.

نکات مهم برای خرید غذا در دوران کرونا

بعد از خرید غذا یا غذاهای بسته بندی شده، حتما دستهای خود را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس شما نیست، از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل دارد. این ضدعفونی کننده را به تمام قسمتهای دست خود بزنید و آنها را به هم بمالید تا احساس خشکی کنید. این کار باعث کاهش ریسک ابتلا به ویروس کرونا و کاهش خطر بیماری می شود.

از آنجایی که تغذیه در دوران کرونا اهمیت زیادی دارد، شما باید به خوراکی های خود توجه بیشتری داشته باشید. سازمان غذا و داروی آمریکا یعنی FDA، مصرف ضدعفونی کننده های خوراکی و نوشیدنی های حاوی الکل را اصلا توصیه نمی کنند و هشدار داده اند که خوردن و نوشیدن این محصولات حاوی الکل، باعث صدمات جدی به بدن شما و حتی مرگ می شود. احتمال ابتلا به ویروس کووید 19 در اثر مصرف غذاهای بسته بندی شده و آب آشامیدنی تصفیه شده بسیار پایین است؛ پس شما می توانید با خیال راحت آب و غذا بخورید؛ اما حواستان به نکات گفته شده در ادامه مقاله باشد تا از ویروس کرونا دور بمانید!

اصول پخت و سرو غذا در دوران کرونا

شما باید هنگام دست زدن به غذا، بعد از تهیه غذا و در زمان خوردن غذا از نکات مهم پیروی کنید. مثلا سطوح آشپزخانه را دائما با الکل و ضدعفونی کننده تمیز کنید. اگر کسی در خانه شما بیمار شده است، سطوح با میزان لمس بالا مانند دستگیره های در، شیرآلات، کلیدهای برق، میز آشپزخانه و درب حمام و دستشویی را هر روز ضدعفونی کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

اگر به ویروس کرونا مبتلا شده اید، هنگام پخت غذا ماسک بزنید و از دستکش استفاده کنید. در مدت زمان ابتلا به کرونا بهتر است از غذاهای پخته برای خانواده استفاده کنید. بهتر است تا زمان بهبودی از حضور در رستوران و مکانهای شلوغ خودداری کنید؛ زیرا استراحت یکی از بهترین راه ها برای بالا بردن انرژی بدنتان و بهبودی سریعتر است.

تغذیه در کرونا
پیشگیری از کرونا با تغذیه سالم

نکات مهم برای جابجایی موادغذایی بسته بندی شده

تغذیه در دوران کرونا با مواد پروتئینی اهمیت زیادی دارد و بهتر است این مواد را در وعده های غذایی خود بگنجانید. اگر گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی و غذاهای فاسدشدنی را خریداری کرده اید، آنها را به مدت 2 ساعت در هوای آزاد قرار دهید و سپس داخل یخچال بگذارید.

یادتان باشد که از مواد ضدعفونی کننده قوی مانند انواع سفیدکننده و جرمگیر روی مواد غذایی بسته بندی شده در مقوا یا پلاستیک استفاده نکنید. اگر برای خرید از کیسه های پارچه ای استفاده می کنید و می خواهید آنها را بشویید، آنها را در گرم ترین حالت خشک کنید.

محصولات غذایی را با صابون، سفیدکننده، ضدعفونی کننده، الکل یا هرگونه مواد شیمیایی دیگر شستشو ندهید.

میوه ها و سبزیجات تازه را به آرامی با آب لوله کشی سرد و جاری بشویید. اگر قصد خوردن میوه هایی را دارید که پوست سفتی دارند و می توانید پوست آنها را بکنید، می توانید آنها را با یک برس تمیز بشویید. خربزه، سیب زمینی، بادمجان و خیار را می توانید با این روش بشویید. به یاد داشته باشید که استفاده از نمک، سرکه، آب لیمو و… در از بین بردن میکروب روی این محصولات موثر نیست.

اصول مهم برای تهیه غذای بیرون بر

اگر می خواهید غذا را از بیرون سفارش دهید، در زمان سفارش به صورت آنلاین پرداخت را انجام دهید و در صورت امکان سفارش خود را بدون تماس حضوری تحویل بگیرید تا جلوی انتشار ویروس کرونا را بگیرید.

به دلیل شیوع COVID-19 در دنیا، ممکن است تحویل غذا با تاخیر همراه باشد و دلیل این تاخیر، رعایت نکات بهداشتی قبل از بسته بندی غذا و تحویل آن به خریدار است.

خرید گوشت در کرونا
نکات مهم برای خرید انواع گوشت در دوران کرونا

نکات مهم برای خرید عمده انواع گوشت، مرغ و ماهی در دوران کرونا

در دوران کرونا، تغییرات زیادی در زنجیره تامین مواد غذایی ایجاد شده است و به همین دلیل، برخی از تولیدکنندگان گوشت و مرغ، مقدار زیادی گوشت، مرغ و ماهی را می فروشند تا صاحبان رستورانها بتوانند انواع غذاهای دریایی و غذاهای گوشتی را درست کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

باکتری ها در دمای بین 5 تا 60 درجه سانتیگراد بیشترین و سریعترین سرعت رشد را دارند؛ پس اگر می خواهید مقدار زیادی گوشت، مرغ یا ماهی بخرید، حتما کولر، یخچال و بسته های یخ همراه داشته باشید تا غذا را در دمای زیر 5 درجه سانتیگراد نگه دارید تا سرد بمانند.

برای تغذیه سالم در دوران کرونا باید به مواد خام هم توجه داشته باشید. هرگز بعد از خرید، اجازه ندهید گوشت، مرغ یا ماهی بیش از دو ساعت در دمای اتاق بمانند. در صورتی که دمای هوا بیش از 30 درجه سانتیگراد است، مواد غذایی فاسد شدنی را در عرض یک ساعت به یخچال و فضاهای سرد مانند فریزر منتقل کنید تا در اثر گرما خراب نشود. وقتی دست خود را به گوشت، مرغ و ماهی زدید، حتما دستهای خود را با آب گرم و صابون بشویید و از الکل استفاده کنید.

نکات مهم در هنگام دست زدن به گوشت حیوانات شکاری

خوردن گوشت حیوانات وحشی و شکاری، شاید باعث ابتلا به ویروس عامل کرونا نشود؛ اما بیماری های دیگری را به همراه دارد. تغذیه در دوران کرونا آن هم با گوشت حیوانات وحشی اصلا توصیه نمی شود. برای جلوگیری از بیمار شدن باید همیشه بهداشت را در زمان پخت و مصرف گوشت حیوانات شکاری رعایت کنید. مثلا هرگز حیوانات بیمار را شکار نکنید و به لاشه حیوانات مرده دست نزنید. بعد از شکار، گوشت را تمیز کنید و آن را به سرعت به مکانی خنک منتقل کنید.

یادتان باشد که مغز هیچ حیوان وحشی و حیوان شکاری را نخورید. در هنگام تمیز کردن گوشت حیوانات شکاری حتما دستکش پلاستیکی یا دستکش یکبار مصرف بپوشید و بعد از تمیز کردن نیز دستهای خود را با آب گرم و صابون شستشو دهید. در زمان تمیز کردن گوشت نیز غذا و نوشیدنی نخورید و سیگار نکشید. بعد از اتمام کارتان هم چاقوها و سطوحی که با گوشت شکار تماس داشتند را با آب و صابون تمیز کنید. تمام قسمتهای گوشت را بپزید و به هیچ عنوان گوشت حیوان وحشی نیم پز و حاوی خون را نخورید تا در معرض انواع عفونت ها قرار نگیرید.

تغذیه سالم
تغذیه سالم در دوران کرونا

رژیم غذایی درست و اصول تغذیه در دوران کرونا

اگر می خواهید در زمان اپیدمی کرونا سالم و پرانرژی باشید، مواد غذایی سالم و مقوی را در وعده های خود جای دهید.

برای مقابله با استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا و نگرانی بابت سلامتی خود، از بدنتان به خوبی مراقبت کنید. یادتان باشد که هر روز تغذیه خوبی داشته باشید. هر روز به تغذیه خود توجه داشته باشید و خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، پروتئین بدون چربی و غلات کامل را در برنامه غذایی خود بگنجانید؛ زیرا خوردن این غذاها برای سلامتی شما بسیار مهم است.

اگرچه با مصرف مکمل های غذایی نمی توان از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کرد؛ اما خوردن این ویتامین ها و مواد معدنی روی عملکرد سیستم ایمنی بدن ما برای مقابله با عفونت ها و التهاب ها تأثیر می گذارد. مصرف شیرهای غنی شده با ویتامین ها، روغن های حاوی ویتامین ها و خوراکی های حاوی ویتامین را در سبد غذایی خود قرار دهید تا ویتامین ها و مواد مغذی به بدن شما برسد. شما می توانید پس از مشورت با متخصص تغذیه، بهترین مکمل غذایی را برای خود انتخاب کنید.

کافی شاپ
نکات مهم غذا خوردن در رستوران در دوران کرونا

آیا غذا خوردن در رستوران باعث ابتلا به کرونا می شود؟

از آنجایی که ویروس کرونا از طریق عطسه، سرفه و روشهای دیگر منتقل می شود، اقدامهای پیشگیرانه مانند شستن دستها، ماندن در خانه و تمیز کردن و ضدعفونی محیط اهمیت زیادی دارد. با این حال، تا به حال شواهدی از انتقال بیماری در اثر غذا خوردن یا لمس بسته بندی مواد غذایی وجود ندارد؛ اما باز هم بهتر است ملاحظات پزشکی را در نظر بگیرید. افرادی که با دیگران تعامل بیشتری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کووید 19 هستند. سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، خطر گسترس کرونا در محیط رستوران را به صورت زیر اعلام کرده است:

رستورانهایی که فعالیتهای خود را به صورت بیرون بر انجام می دهند، کمترین خطر را دارند. رستورانهایی که غذا را در فضای باز سرو می کنند و میز و صندلی هایشان حداقل دو متر از هم فاصله دارند، خطر متوسط را دارند. رستورانهایی که غذا را داخل فضای سالن رستوران سرو می کنند و میز و صندلی هایشان نزدیک به هم هستند، بیشترین خطر را دارند.

اگر شما یا کسی در خانواده شما، علائم ابتلا به کرونا را دارد، بهتر است از رفتن به اماکن عمومی مانند رستورانها و کافه ها پرهیز کند؛ اما اگر می خواهید وعده غذایی سالم خود را در رستوران بخورید، این نکات را در نظر بگیرید:

  • اول از همه بدانید که محیط خارج از خانه بسیار خطرناک است و زمانی که در منزل هستید، خطر ابتلا به ویروس کمتر است.
  • قبل از اینکه به رستوران بروید، با رستوران تماس بگیرید و ببینید که آیا اقدامات لازم برای مقابله با ویروس کرونا را رعایت می کنند؟
  • رستورانی که میز و صندلی ها حداقل دو متر از هم فاصله دارند را در اولویت انتخاب قرار دهید.
  • رستورانی را انتخاب کنید که کارکنان آن ماسک بزنند و به صورت دوره ای چکاپ شوند. همچنین کارکنان رستورانها و غذاخوری ها باید از دستکش استفاده کنند، دستهای خود را مکرر بشویند و محیط و سطوح داخل رستوران را ضدعفونی کنند.
  • بهتر است مواد غذایی خام مانند سالاد سفارش ندهید و مواد غذایی پخته شده را سفارش دهید.

رستوران
نکات مهم غذا خوردن در رستوران در دوران کرونا

آیا خرید مواد غذایی بسته بندی شده باعث ابتلا به کرونا می شود؟

خطر ابتلا به ویروس کرونا از محصولات غذایی، کیسه های خرید و بسته بندی خوراکی ها بسیار کم است. در حال حاضر شواهد خاصی از ابتلا به کووید 19 ناشی از لمس مواد غذایی و کیسه های خرید شناسایی نشده است! اما بهتر است بعد از لمس هر چیزی دستهای خود را با الکل ضدعفونی کنید یا آنها را شستشو دهید تا خطر ابتلا به کرونا را کمتر کنید.

ضدعفونی دستها
شستشو و ضدعفونی مکرر دستها در دوران کرونا

چکیده مطلب:

بسیاری از افراد تصور می کنند خطر ابتلا به ویروس کرونا از طریق بسته بندی غذاهای کافه ها و رستورانها وجود دارد؛ اما باید بدانید که خوردن هر غذایی در هر رستورانی باعث بیماری نخواهد شد. خطر انتقال بیماری در رستورانهای مختلف، با هم فرق دارد و به میزان رعایت نکات بهداشتی و وجود امکانات بهداشتی در رستوران بستگی دارد.

همچنین خواندید که هیچ مدرکی مبنی بر رابطه میان بسته بندی غذا و انتشار ویروس کرونا وجود ندارد. با این حال بهتر است بعد از خرید مواد غذایی بسته بندی شده دستهای خود را با الکل ضدعفونی کنید یا آنها را با آب گرم و صابون شستشو دهید.

حالا که می دانید ویروس کرونا عامل Covid-19 از طریق غذا به افراد منتقل نمی شود، می توانید با خیال راحت غذا را بپزید و غذاها را در دمای مناسب طبخ کنید.

با توجه به توصیه های سازمان جهانی بهداشت، شستشوی مکرر دستها، ضدعفونی سطوح و رعایت فاصله فیزیکی، بهترین روشهای پیشگیری از بیماری کووید 19 است. بسیاری از افراد به دلیل مشغله کاری و مسائل دیگر مجبور هستند که وعده های غذایی خود را در رستوران بخورند. برای اینکه غذا را در رستوران بخورید و سالم بمانید، حتما به نکات گفته شده مانند وجود فاصله حداقل دو متر بین میزها، ماسک زدن کارکنان، ضدعفونی کردن محیط و سطوح توجه داشته باشید.

هرچه بیشتر با دیگران تعامل داشته باشید و زمان بیشتری در جمع بمانید، خطر ابتلا به کووید 19 بیشتر است. پس با ماندن در خانه و خوردن غذاهای سالم خانگی می توانید با خیال راحت از دوران کرونا عبور کنید. در این نوشته با نکات مهم غذا خوردن در دوران کرونا آشنا شدید، با رعایت اصول تغذیه در دوران کرونا شما می توانید از خودتان و عزیزانتان به خوبی مراقبت کنید و این دوران را به خوبی پشت سر بگذارید.

خدمات هوم سرویز برای حفظ سلامتی شما

در صورتی که می خواهید بدانید آیا به ویروس کرونا مبتلا شده اید یا خیر، می توانید تست آنتی بادی برای تشخیص ابتلا به کرونا را در منزل و با کمک تیم پزشکان هوم سرویز انجام دهید. همچنین می توانید از خدمات مراقبتی هوم سرویز مانند تزریق سرم در منزل، تحویل دارو و… استفاده کنید تا در دوران کرونا سالم بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا