لوله کشی و تاسیسات

علت لرزش کولر آبی چیست؟

کولر آبی، یکی از بهترین وسایل سرمایشی در ایران است که در طول فصل تابستان، هوای خنک و دلنشینی را برای ما فراهم می‌کند. گاهی اوقات، مشکلاتی برای کولر آبی ایجاد می‌شود که باعث نگرانی افراد و کاهش بازدهی کولر می‌شود. لرزش کولر آبی، یکی از مشکلات رایجی است که با تولید سروصدای زیاد همراه است و به قطعات کولر آسیب می‌زند. مواردی مانند نصب نادرست کولر، مشکلات فنی و خرابی قطعات داخلی باعث لرزش موتور کولر آبی می‌شوند. همچنین پارگی تسمه کولر، خرابی دینام و یاتاقان‌ها نیز منجر به لرزش کولر ابی می‌شوند.

در این نوشته می‌خواهیم اصلی‌ترین علت‌های لرزش کولر آبی را به شما توضیح دهیم و درباره روش حل این مشکل با شما صحبت کنیم. اگر دوست دارید خودتان کار عیب‌یابی کولر آبی را انجام دهید و مشکل لرزش موتور کولر را حل کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با هوم سرویز همراه باشید.

کولر ابی
کولر آبی

شناسایی علت‌های اصلی لرزش کولر آبی

گاهی اوقات پیدا کردن مشکل کولر و حل کردن آن، به تجربه و تخصص نیاز ندارد و شما می‌توانید مشکل کولر را خودتان حل کنید؛ اما بعضی وقتها هم قطعات داخلی کولر خراب می‌شوند و به تعویض نیاز پیدا می‌کنند که در این صورت بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید.

در صورتی که هنگام روشن شدن کولر با مشکلاتی مانند لرزش موتور و بدنه کولر مواجه شده‌اید، بهتر است از تعمیرکار کولر آبی بخواهید که این مشکل را سریعتر عیب یابی و برطرف کند و تعمیر کولر شما را انجام دهد.

علاوه بر کمک گرفتن از افراد متخصص، خوب است که خودتان نیز با دلایل بروز این مشکل آشنا شوید تا از تکرار لرزش کولر جلوگیری کنید. موارد زیر، منجر به لرزش کولر آبی می‌شوند:

1- نصب نادرست کولر و تأثیر آن بر لرزش کولر:

یکی از اصلی‌ترین دلایل لرزش کولر، نصب نادرست کولر است. بعضی از افراد، اقدام به نصب کولر روی پایه‌های غیراستاندارد می‌کنند که این پایه‌ها، قادر به تحمل وزن کولر نیستند. بنابراین در هنگام روشن کردن کولر آبی، این پایه‌ها می‌لرزند و سروصدای زیادی تولید می‌شود. قرارگیری نادرست قطعات کولر در هنگام نصب کولر نیز این مشکل را شدیدتر می‌کند.

همچنین تراز نبودن پایه‌های کولر باعث لرزش و کج شدن آن می‌شود. گاهی وقتها نیز کوتاه بودن یکی از پایه‌های کولر باعث لق زدن کولر می‌شود.

برای رفع مشکل لرزش کولر، ابتدا باید پایه‌های کولر را بررسی کنید و مطمئن باشید که از پایه‌های محکم و استاندارد استفاده کرده‌اید. پس از اطمینان از محکم بودن پایه‌های کولر، با کمک ابزارهای مخصوص تراز کردن، بررسی کنید که پایه‌های کولر تراز باشند. در صورتی که پایه‌های کولر تراز نیستند، می‌توانید از نصاب کولر آبی کمک بگیرید تا کولر شما را به‌درستی و روی پایه‌های استاندارد نصب کند.

نصب کولر ابی
نصب نامناسب کولر ابی

2- خرابی قطعات داخلی و نقش آن‌ها در ایجاد لرزش:

زمانی که قطعات داخلی کولر آبی خراب می‌شوند، زمینه برای بروز مشکلات بعدی مانند لرزش موتور کولر و… فراهم می‌شود. مثلاً خرابی پروانه کولر آبی روی عملکرد کولر تاثیر منفی می‌گذارد و باعث لرزش دستگاه می‌شود. به همین دلیل است که باید سرویس کولر را به‌موقع انجام دهید تا قطعات و اجزای کولر آبی آسیبی نبینند و خراب نشوند.

اگر از دور تند کولر آبی زیاد استفاده می‌کنید، لازم است بدانید که چرخش زیاد پروانه کولر در دور تند، باعث شل شدن پیچ‌های موتور می‌شود. در نتیجه شاهد لرزش موتور کولر آبی خواهید بود که این لرزش به بدنه کولر نیز منتقل می‌شود. این مشکل را باید سریع‌تر برطرف کنید؛ زیرا ممکن است لرزش زیاد، به موتور و سایر قسمت‌های کولر آسیب برساند. برای حل این مشکل نیز می‌توانید از سرویس کار کولر کمک بگیرید تا سرویس موتور کولر آبی را انجام دهد.

پایه‌های استاندارد کولر
پایه‌های استاندارد وسایل سرمایشی

3- مشکلات مربوط به تسمه کولر و پولی‌ها:

تغییر اندازه پولی کولر آبی و پارگی تسمه کولر نیز باعث لرزش و صدا دادن موتور کولر می‌‌شوند. پولی یا فولی، یکی از مهم‌ترین قطعات کولر آبی است که تسمه کولر روی آن قرار می‌گیرد و شروع به حرکت می‌کند. زمانی که پولی کولر خراب می‌شود یا اندازه آن تغییر می‌کند، تسمه کولر از روی آن جابجا می‌شود و تنظیمات کولر به هم می‌خورد. در هنگام بررسی نقشه سیم کشی موتور کولر آبی به شما توضیح دادیم که خرابی یکی از قطعات داخلی، روی عملکرد کلی کولر تاثیر منفی می‌گذارد و باعث اختلال در کار کولر می‌شود.

برای بررسی سلامتی پروانه کولر و پولی‌ها، باید یکی از درب‌های کولر را بردارید و پروانه را با دست بچرخانید. اگر هنگام چرخش پروانه کولر، صدای غیرعادی تولید می‌شود و چرخش پروانه کولر روان نبود، باید برای تعمیر موتور کولر و تعویض تسمه کولر اقدام کرد. همچنین باید فولی‌های کولر آبی را هم محور کرد تا به‌درستی کار کنند.

تنظیم فولی های کولر آبی و تعویض تسمه کولر، از جمله کارهای تخصصی و مهم است که باید توسط سرویسکار کولر آبی انجام شود.

4- محل نامناسب کولر:

در بعضی موارد، قطعات داخلی کولر سالم هستند و بدون مشکل کار می‌کنند؛ اما مکان نصب کولر به صورتی است که باعث لرزش آن می‌شود. مثلاً اگر کولر را روی زمینی قرار دهید که پستی و بلندی زیادی داشته باشد، باید منتظر لرزش و صدا دادن کولر باشید! نرم بودن زمین هم باعث ایجاد لرزش در کولر می‌شود.

به یاد داشته باشید که محل قرارگیری کولر باید مسطح باشد و زیر کولر از چهارپایه‌ای فلزی با تکه‌های چوب، سنگ مرمر یا موزائیک استفاده شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟

در صورتی که پایه‌های کولر شما غیراستاندارد هستند یا کولر آبی را در مکان نادرستی قرار داده‌اید، می‌توانید از جوشکار سیار حرفه‌ای بخواهید تا پایه‌های محکم و استانداردی را برای شما بسازد تا بتوانید کولر آبی خود را روی آن قرار دهید. بعد از نصب کولر روی پایه‌های استاندارد، حرکت‌های کولر خنثی می‌شود و مشکل لرزش کولر از بین می‌رود.

دلایل گرم بودن باد کولر آبی را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید.

5- اتصال نامناسب کولر به کانال:

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش لرزش کولر و تولید سروصدای زیاد می‌شود، اتصال نادرست دهانه کولر به کانال کولر است. برای اتصال کانال کولر، از پارچه‌های برزنتی مخصوص استفاده می‌شود که این پارچه‌ها در اکثر فروشگاه‌ها موجود هستند. با کمک پارچه‌های برزنتی، باد کولر کاملاً به داخل کانال‌ها منتقل می‌شود و شما از حجم بیشتر باد خنک برخوردار خواهید شد. حالا اگر اتصال دهانه کولر به کانال به‌صورت اصولی و مناسبی توسط کانال ساز کولر انجام نشود، هنگام روشن بودن کولر و تولید باد خنک، مقدار زیادی باد با این قسمت‌ها برخورد می‌کند و لرزش و سروصدا ایجاد می‌شود.

سرویس و تعمیر کولر آبی
تعمیر و سرویس وسایل سرمایشی با هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره علت لرزش کولر آبی با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که چرا این اتفاق رخ می‌دهد. همچنین روش حل این مشکل را به شما یاد دادیم. حالا شما می‌توانید با کمک تعمیرکاران متخصص، مشکل لرزش موتور و بدنه کولر را حل کنید و با آرامش از کولر منزلتان استفاده کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر به دنبال تیمی حرفه‌ای و باتجربه برای نصب یا تعمیر کولر آبی هستید، به تخصص و تجربه تیم هوم سرویز اعتماد کنید و تعمیر کولر آبی منزلتان را به هوم سرویز بسپارید.

هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع خدمات، آماده ارائه خدمات متنوع مانند نصب و سرویس کولر آبی برای شما عزیزان است تا بتوانید بدون مشکل، از کولر آبی استفاده کنید و از هوای خنک و مطبوع کولر آبی لذت ببرید.

با مراجعه به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز، شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر آبی را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا