رایانه و تکنولوژی

هر آن چیزی که لازم است درباره‌ی iOS 15 بدانید

ویژگی های نسخه جدید ios 15

اپل چند ماه پیش و در ژوئن 2021 رسماً از نسخه جدید سیستم عامل خود یعنی iOS 15 رونمایی کرد. در این نسخه و طبق آنچه از شواهد به نظر می‌رسد شاهد تغییرات بزرگ و عظیمی (همانند نسخه قبلی این سیستم عامل) نخواهیم بود؛ اما از طرفی بسیاری از مشکلات نسخه‌های قبلی در iOS 15 برطرف شده‌اند و این بدان معناست که با سیستم عاملی بسیار روان‌تر و کاربردی‌تر سر و کار خواهیم داشت.

از جمله قابلیت‌ها و ویژگی‌های بهبود یافته در iOS 15 می‌توان به فیس‌تایم، والت، اپلیکیشن آب و هوا و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. ما در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی کامل iOS 15 و قابلیت‌های آن، به گوشی‌ها و آیپد‌هایی که توسط این نسخه پشتیبانی می‌شوند بپردازیم. اگر میخواهید بدانید که آیا آیفون و آیپد شما توسط iOS 15 پشتیبانی می‌شود و همچنین از ویژگی‌های جدید این نسخه مطلع شوید، با هوم سرویز همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

iOS 15 برای کدام آیفون‌ها و آیپد‌ها عرضه می‌شود؟

اگر نگاهی به تاریخچه عرضه آپدیت‌های سیستمی و خود اپل بیندازیم، متوجه خواهیم شد که هر ساله و با عرضه‌ نسخه‌ی جدید iOS، محصولات قدیمی‌تر این کمپانی دیگر پشتیبانی نشده و کم کم از دسترس خارج می‌شوند. این پشتیبانی نرم افزاری در بسیاری دیگر از شرکت‌های سازنده موبایل در حدود 3 سال است. این در حالی است که اپل تا حدود 5 سال و حتی بیشتر از محصولات ساخته شده توسط خود پشتیبانی می‌کند. پایان پشتیبانی بدان معنا است که حتی اگر گوشی موبایل شما توان سخت‌افزاری قابلی نیز داشته باشد و کماکان بتواند از عهده‌ اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین بربیاد، باید قید آن را بزنید و به دنبال دستگاهی جدید‌تر بروید؛ چرا که دیگر هیچ آپدیت نرم‌افزاری برای آن منتشر نمی‌شود و کمپانی سازنده نیز هیچ گارانتی و تعمیری برای آن انجام نمی‌دهد. البته با توجه به هزینه‌های ساخت و همینطور موارد دیگر، این قطع پشتیبانی پس از چند سال منطقی به نظر می‌رسد.

حال و پس از معرفی iOS 15 این سوال برای کاربران اپل پیش آمد که آیا آیفون یا آیپد آن‌ها همچنان توسط اپل پشتیبانی می‌شود یا باید قید آن را بزنند و به دنبال خرید مدل جدیدتر و البته گران‌تر بروند. در لیست زیر دستگاه‌هایی که توسط iOS 15 پشتیبانی و ساپورت می‌شوند را مشاهد می‌کنید:

  • آیفون‌های سری 13
  • آیفون 12 پرو مکس
  • آیفون 12 پرو
  • آیفون 12
  • آیفون 12 مینی
  • آیفون 11 پرو مکس
  • آیفون 11 پرو
  • آیفون 11
  • آیفون XS مکس
  • آیفون XS
  • آیفون XR
  • آیفون X
  • آیفون 8 پلاس
  • آیفون 8
  • آیفون 7 پلاس
  • آیفون 7
  • آیفون 6 اس پلاس
  • آیفون 6 اس
  • آیفون SE (2020)
  • آیفون SE (2016)
  • iPod Touch (نسل هفتم)

بسیاری از کاربران و همینطور کارشناسان اعتقاد داشتند که مدل‌های iPhone 6S، iPhone 6S Plus و iPhone SE (2016) دیگر توسط اپل و iOS 15 پشتیبانی نمی‌شوند و کاربران آن‌ها باید به فکر خرید گوشی جدید بیفتند؛ اما در کمال تعجب دیدیم که اپل همچنان به پشتیبانی از این محصولات ادامه می‌دهد و iOS 15 نیز برای آن‌ها عرضه می‌شود. انتشار این لیست توسط اپل بدان معناست که تمام مدل‌هایی که از iOS 14 پشتیبانی می‌کردند؛ به‌روز‌رسانی iOS 15 را نیز دریافت خواهند کرد. همچنین طبق گفته‌ اپل، این شرکت همچنان به پشتیبانی از iOS 14 ادامه می‌دهد و در نتیجه این امکان را به کاربرانش می‌دهد که در صورت تمایل با همان iOS 14 ادامه دهند و اجباری در اینجا برای آپدیت سیستم عامل خود به نسخه جدیدتر وجود ندارد. این رفتار اپل در تضاد با سیاست‌های قبلی و سخت گیرانه این شرکت قرار می‌گیرد که در آنجا کاربرانش را مجبور به ارتقای سیستم عامل خود می‌کرد.

زمان انتشار iOS 15

حال و پس از آنکه فهمیدیم که iOS 15 از کدام آیفون‌ها پشتیبانی می‌کند این سوال پیش می‌آید که iOS 15 کی عرضه می‌شود؟ راستش جواب این سوال هنوز مشخص نیست و تنها نسخه‌ بتا iOS 15 در دسترس برخی از دولوپر‌ها و توسعه دهندگان وب و اپلیکیشن‌ها قرار گرفته است. iOS 15 همچنان در دست توسعه قرار دارد و اپل در حال اصلاح ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید آن و همینطور برطرف کردن باگ‌های آن است تا این نسخه در زمان عرضه مشکلی نداشته باشد. توسعه دهندگان نیز می‌توانند از این نسخه بتا و آزمایشی برای طراحی و به‌روز‌رسانی برنامه‌های خود به گونه‌ای استفاده کنند که توسط iOS 15 پشتیبانی شود و از تمام قابلیت‌های آن استفاده کند.

این نسخه‌ بتا نیز از حدود یه ماه پیش و از جولای در اختیار کاربران عادی نیز قرار گرفته و این افراد می‌توانند با ثبت نام در سایت beta.apple.com نسخه بتا iOS 15 را دریافت کنند و با محیط و قابلیت‌های آن آشنا شوند. نسخه رسمی نیز احتمالاً در اواسط پاییز عرضه خواهد شد. پس از عرضه‌ نسخه رسمی نیز شما می‌توانید به سادگی و از طریق بخش Software Update سیستم عامل خود را به iOS 15 ارتقا دهید.

قابلیت‌های iOS 15

iOS 15
قابلیت‌های iOS 15

اگر از کاربران محصولات اپل باشید قطعاً می‌خواهید با قابلیت‌های جدیدی در iOS 15 مواجه شوید و بهبود برخی نقاط ضعف قدیمی را در این نسخه شاهد باشید. مهندسان اپل نیز قول دادند و در تلاش هستند تا iOS 15 بهترین نسخه از این سیستم عامل باشد و بتواند به بهبود و راحتی زندگی کاربرانش کمک کند. اپل تمرکز اصلی شرکت در راستای طراحی iOS 15 را در چهار بخش متفاوت تقسیم بندی کرده است: کمک به برقراری ارتباط نزدیک‌تر و راحت‌تر با دوستان و آشنایان، ساخت اتمسفری برای تمرکز بیشتر کاربران، استفاده‌ بهتر و بیشتر از هوش مصنوعی و در نهایت دادن اطلاعات جامع‌تر و مفید‌تر در رابطه با محیط زندگی و فضای پیرامونمان. البته که تغییرات iOS 15 تنها به این چهار مورد خلاصه نمی‌شود و در ادامه به قابلیت‌های جدید و همینطور ویژگی‌های بهبود یافته جدید‌ترین نسخه سیستم عامل انحصاری اپل می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

برقراری ارتباط بهتر و ساده‌تر در iOS 15

پس از همه‌گیری ویروس کرونا و به حداقل رسیدن ارتباطات فیزیکی و حضوری، چگونگی برقراری ارتباط مجازی راحت‌تر و ساده‌تر به یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما تبدیل شده است. در راستای همین موضوع اپل تمرکز اصلی و عمده خود در طراحی iOS 15 را بر روی این موضوع و چگونگی آسان‌تر کردن این برقراری ارتباط گذاشته است. اپل سعی کرده تا تغییرات و بهبود‌هایی را در پیام‌رسان‌های خود به وجود آورد و قابلیت‌هایی را به آن‌ها اضافه کند که ارتباط مجازی از همیشه ساده‌تر و لذت‌ بخش‌تر برای کاربران محصولاتش باشد. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به فیس‌تایم و پیام‌رسان‌ها اشاره کرد.

فیس‌تایم در iOS 15

فیس‌تایم یکی از اپلیکیشن‌هایی است که اپل تمرکز زیادی برای بهبود عملکرد و اضافه‌کردن قابلیت‌های جدید به آن گذاشته است. یکی از این قابلیت‌های جدید امکان ارسال و اشتراک گذاری لینک تماس است. به کمک این قابلیت دوستان شما (یا هر کسی که این لینک تماس برایش ارسال شده باشد) می‌تواند به شما ملحق شده و در جریان تماس و صحبت‌های شما قرار گیرد. در این مورد حتماً نیازی نیست که همه افراد حاضر در تماس از محصولات اپل استفاده کنند؛ بلکه حتی اگر کاربر اندروید یا ویندوز هم باشند می‌توانند بدون نیاز به هیچ کار خاصی به تماس شما ملحق شوند. یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب و البته جدیدی که قرار است به فیس‌تایم در iOS 15 اضافه شود؛ حالت Portrait Mode است. به کمک این قابلیت می‌توانید در تماس‌های تصویری خود از از حالت تصویر پرتره استفاده بکنید. در این صورت دیگر چهره شما مات نمی‌شود و فضای پس‌ زمینه به شکل کاملاً زیبا و حرفه‌ای بلور می‌شود. به لطف این ویژگی جدید دیگر نیازی به استفاده از فیلتر‌های متفرقه و در اکثر اوقات مصنوعی نیست و تصویر شما بسیار جذاب و طبیعی به نظر خواهد رسید. یکی دیگر از قابلیت‌های جدید و کاربردی که به فیس‌تایم اضافه شده، ویژگی Share Play است. به کمک این قابلیت می‌توانید و به طور همزمان با دوستان خود و با افرادی که در تماس شما حضور دارند، به تماشای فیلم و سریال بنشینید یا حتی به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید.

Live Text در iOS 15

iOS 15
لایو تکست در iOS 15

یکی از ویژگی‌های جالب iOS 15، قابلیت Live Text است. به کمک این قابلیت شما می‌توانید متون را از میان عکس‌ها جدا کنید و آن‌ها را هر جا که خواستید پیست کنید. این قابلیت شامل هر مدل تصویر و عکسی می‌شود. از عکس‌هایی که در لحظه با خود گوشی می‌گیریم یا عکس‌هایی که از قبل در گالری ذخیره کرده‌ایم. چه عکس‌هایی که دیگران خودشان گرفته‌اند و با ما به اشتراک می‌گذارند و چه اسکرین‌شات‌ها. همین عوامل این قابلیت رو به یکی نقطه قوت و یک ویژگی کاربردی تبدیل کرده است. به کمک این قابلیت به سادگی هر چه تمام‌تر می‌توانیم هر بخشی از متن را که خواستیم لایت کنیم، آن را کپی کرده و در محل مورد نظر پیست کنیم. این قابلیت از چندین زبان مختلف پشتیبانی می‌کند؛ اما متاسفانه زبان فارسی شامل آن‌ها نمی‌شود. اما حتی با این وجود نیز این قابلیت همچنان می‌تواند برای متون انگلیسی بسیار کاربردی باشد و برای شما مفید واقع شود.

ویژگی‌های جدید iOS 15 در بخش پیام‌ها

همانطور که گفتیم یکی از شعار‌های اصلی اپل در راه طراحی iOS 15، بهبود و آسان‌تر کردن ارتباط مجازی است. اولین تغییری که اپل برای عمل به وعده‌اش انجام داده اضافه کردن قابلیتی به نام share with you است. ممکن است افراد محتوا‌هایی را برای شما ارسال کنند که در همان لحظه امکان مطالعه و مشاهده‌ی کامل و دقیق آن‌ها را نداشته باشید. در iOS 15 یک سکشن و بخش جدید به اپلیکیشن‌هایی نظیر apple podcasts ،safari ،apple music ،photos و … اضافه شده است که به کمک آن می‌توانید محتوایی که برای شما ارسال شده است را به صورت جداگانه مشاهده کنید و بفهمید که چه کسی آن‌ها را برای شما ارسال کرده است. همچنین اگر یکی از این پیام‌ها و محتوا‌ها برای شما مهم است و حتماً باید بعداً آن را بررسی کنید، می‌توانید به راحتی آن را پین کرده تا پیام مورد نظر را فراموش نکنید.

ویژگی بعدی که در همان راستای بهبود ارتباط مجازی است، کمک به تمرکز روی موضوع و کار خاصی در iOS 15 است. از آنجایی که در حال حاضر گوشی‌های موبایل دیگر به بخشی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده‌اند و در نتیجه وقت زیادی نیز از ما می‌گیرند. همین موضوع باعث شده که در بسیاری از مواقع آمدن یک پیام و یا چیز‌های دیگر باعث برهم خوردن تمرکز ما شود و محبور بشویم که موبایل خود را چک کنیم. در iOS 15 راه‌حلی برای حل این مشکل معرفی شده که به گفته‌ اپل این موضوع را به طور کامل حل می‌کند و باعث می‌شود تا در لحظه زندگی کنیم! بخشی از این راه‌حل شامل بهینه‌کردن اعلان‌ها و حالت جدید فوکوس می‌شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

بهینه‌شدن اعلان‌ها در iOS 15

یکی از مواردی که در iOS 15 دستخوش تغییرات زیادی شده؛ اعلان‌ها یا همان نوتیفیکیشن‌هاست. در iOS 15 و در بخش اعلانات، آیکون اپ‌ها بزرگتر شده و تصویر پروفایل افراد هم به آن اضافه شده تا به سادگی بتوانید فرد فرستنده پیام را شناسایی کنید. همچنین برای اینکه نوتیفیکیشن‌ها کمتر برای شما مزاحمت ایجاد کنند و کمتر تمرکز شما را به هم بزنند، از قابلیتی به نام Notification Summary رونمایی شده است. کاری که این قابلیت انجام می‌دهد آن است که تمام اعلان‌ها و نوتیفیکیشن‌ها را کنار هم جمع می‌کند و هر موقع که شما مایل باشید آن‌ها را به طور کلی نمایش می‌دهد. یکی دیگر نکات مثبت این قابلیت آن است که تمامی اعلان‌ها و نوتیفیکیشن‌ها را برای شما اولویت بندی می‌کند. مثلاً آن‌هایی که کمتر برای شما اهمیت دارد در آخر برای شما نمایش داده می‌شود و آنهایی که بیشتر برای شما مهم است در اول. البته باید توجه داشته باشید که این اولویت بندی اعلان‌ها تنها مختص به برنامه‌ها است و پیام‌هایی که برای شما ارسال می‌شود در این بخش سامری قرار نمی‌گیرند. در نتیجه هیچ گونه جای نگرانی برای از دست دادن پیام‌ها وجود ندارد.

حالت Focus در iOS 15

iOS 15
حالت فوکوس در iOS 15

حالت فوکوس قابلیتی است که شباهت بسیاری زیاد به سایلنت دارد اما از آن بهتر و کاربردی‌تر است. این حالت به شما کمک می‌کند که از بین حالت‌های پیش فرض Work ،Sleep ،Personal و Do not disturb یکی را انتخاب کنید یا یک حالت فوکوس اختصاصی و کاملاً شخصی با توجه به وضعیتتان بسازید. همه‌ این‌ها کمک می‌کند تا مادامی که در حال انجام کار خاصی هستید چیزی باعث بر هم خوردن تمرکز و آرامش شما نشود. همچنین اگر افراد دیگر اطلاع داشته باشند که شما در حال انجام کاری هستید که به تمرکز نیاز دارد و آمادگی پاسخ دادن به آن‌ها را ندارید؛ مزاحم شما نمی‌شوند و حواس شما دیگر پرت نمی‌شود.

حال یکی دیگی از ویژگی‌های حالت فوکوس آن است که به نحوی به افراد اطلاع می‌دهد که شما در حال انجام کار خاصی هستید و در نتیجه مزاحم شما نشوند. همچنین این قضیه برای خود شما نیز صادق است. بدین شکل که اگر در حال تمرکز روی موضوعی باشید، اما با این حال بخواهید به فرد خاصی پیام دهید، این قابلیت به شما می‌گوید که در حال حاضر نمی‌توانید با آن فرد خاص ارتباط برقرار کنید و اگر پیام شما خیلی ضروری باشد می‌توانید از گزینه‌ notify anyway استفاده کنید تا مخاطب موردنظر شما در هر شرایطی پیام شما را دریافت کند.

همانطور که قبل تر نیز گفتیم، در فوکوس می‌توانید حالت اختصاصی و متناسب با شرایط خود را تنظیم کنید. برای مثال ممکن است یک روز بسیار پرکاری داشته باشید و از این جهت نخواهید کسی تمرکز شما را به هم بزند؛ اما از طرف دیگر روزی هست که می‌خواهید آن را به طور تمام و کمال به خانواده خود اختصاص دهید. در اینجا فوکوس به شما کمک می‌کند تا چارچوب و حد و مرز‌هایی را برای آن مشخص کنید و آن را طبق نظر خود کاملاً شخصی سازی کنید.

شناسایی عکس توسط هوش ماشینی در iOS 15

در iOS 15 می‌توانید با استفاده از هر کسی که می‌بینید و می‌گیرید، تمام اطلاعات مربوط به آن را پیدا کنید. برای مثال از یک سگ عکس بگیرید و بدون آنکه نام نژادش را بدانید و تنها از طریق عکس تمام اطلاعات مربوط به گونه و نژاد سگ را دریافت کنید. یا مثلاً از یک گیاه عکس بگیرید و به سادگی نوع و نام آن را پیدا کنید. این ویژگی و قابلیت برای تشخیص و شناسایی آثار هنری و باستانی، کتاب‌ها و حیوانات و گیاهان و … کاربرد دارد.

کاربرد هوش ماشینی در برنامه Photos در iOS 15

یکی از ویژگی‌های جالب و جدید در iOS 15 مربوط به بخش‌ عکس‌ها و دسته‌بندی آن‌ها در آلبوم‌های مرتبط است. برای مثال اگر به گردش بروید و دوستانتان عکس‌های مربوط به آن را برای شما ارسال کنند، آن عکس‌ها دقیقاً به آلبوم‌های مرتبط با عکس‌های خودتان و عکس‌هایی که خودتان ثبت کرده‌اید اضافه می‌شود. این هوش ماشینی به حدی در نسخه جدید iOS قوی شده که تنها عکس‌هایی که برای شما مهم است و اولویت زیادی دارد را ذخیره می‌کند. در نتیجه جای هیچ گونه نگرانی برای پر شدن آلبوم‌هایتان با اسکرین‌شات‌ها و عکس‌های کم اهمیت وجود ندارد.

همچنین برنامه Photos در iOS 15 با یک ارتقا و آپدیت اساسی در بخش Memories روبه‌رو شده است. Memories قابلیتی است که در آن با یادآوری و جمع‌آوری عکس‌های شما از یک مسافرت یا دورهمی خاص، خاطرات آن را به شکلی زیبا برای شما زنده می‌کند. حال این بخش دستخوش تغییرات جدید و جالبی شده است. طراحی ظاهری و رابط کاربری آن به طور کامل تغییر کرده و برای اولین بار شاهد اضافه‌شدن Apple Music به این بخش هستیم. در نتیجه از این پس عکس‌های خاطره‌ انگیز برای شما توسط موزیک‌هایی که از قضا آن‌ها هم برای شما خاطره انگیز است، تلفیق می‌شود. همچنین شما از این پس قادر خواهید بود کلیپ های زیبا و جذابی از تصاویر دوربین خود درست کنید.

برنامه Weather در iOS 15

iOS 15
برنامه Weather در iOS 15

اپلیکیشن Weather در iOS 15 دچار تغییرات زیادی شده و به نوعی بازطراحی شده است. از این پس نقشه‌های تمام صفحه، طرح‌های پویا‌تر و داده‌های بیشتری از آب و هوای هر منطقه و ناحیه را شاهد خواهیم بود. همچنین طرح‌های گرافیکی جدیدی به این برنامه اضافه شده که بسته به شرایط آب و هوایی مختلف تغییر می‌کند و به این شکل کاربران به صورت دقیق‌تر و ساده‌تر متوجه وضعیت آب و هوایی شوند. به تمام این قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید، نقشه‌ی آب و هوایی تمام صفحه را نیز اضافه کنید.

برنامه Maps در iOS 15

iOS 15
برنامه Map در iOS 15

اپلیکیشن Maps هم همانند Weather دستخوش تغییرات زیاد و جالبی در iOS 15 شده است. از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن ویژگی‌های جدید و جزییات بصری اشاره کرد. از این پس با نمایی سه‌بعدی از مسیری که در آن هستیم روبه‌رو می‌شویم که در این تصویر سه‌ بعدی جزییات زیادی از جمله گذرگاه‌های عابر پیاده، ساختمان‌ها، مسیر‌های دوچرخه سواری و … نمایش داده می‌شود. همین موارد جدید برنامه Maps را بسیار کاربردی‌تر و مفید‌تر از قبل کرده است؛ اما متاسفانه این حجم از جزییات شامل همه‌ شهر‌ها و کشور‌ها نمی‌شود و کشور ما را هم دربرنمی‌گیرد.

برنامه Health در iOS 15

اپلیکیشن Health هم شامل ویژگی‌ها و موارد جدیدی در iOS 15 شده است. برای مثال به این برنامه یک بخش جدید اضافه شده‌ است که از طریق آن می‌توانید داده‌های مربوط به سلامت خود را با خانواده و دکتر خود به اشتراک بگذارید. همچنین این برنامه در iOS 15 می‌تواند وضعیت سلامتی شما را به طور مداوم چک کرده و در صورت دیدن تغییراتی خاص آن را به شما و دکترتان اطلاع دهد. همچنین نتایج آزمایش‌ها و واکسن Covid-19 را نیز می‌توان با استفاده از کد QR ذخیره کرد.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که باید از iOS 15، ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید آن و همینطور آیفون و آیپد‌های پشتیبانی شده توسط آن را بدانید برای شما شرح دهیم. امید است که این مقاله توانسته باشد برای شما مفید واقع شود. چنانچه هرگونه درخواست در رابطه با تعمیر گوشی آیفون یا نصب نرم افزار روی گوشی آیفون داشتید، همیاران هوم سرویز آماده خدمت‌رسانی به شما هستند و شما می توانید با کمک تیم متخصصان هوم سرویز گوشی آیفون خود را تعمیر کنید و برنامه های دلخواه خود را روی گوشی موبایلتان نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا