پزشکی و پرستاری

نحوه ضدعفونی سرویس بهداشتی کرونایی

روش ضدعفونی مکانها در دوران کرونا را در هوم سرویز بخوانید

یکی از روش‌های ابتلا به ویروس کرونا تماس با سطوحی است که افراد مبتلا به کرونا نیز با آن سطح تماس داشته‌اند. در واقع، سطوحی که بیماران مبتلا به کرونا یا همان بیماری کووید 19 با آن تماس داشته‌اند، احتمال آلودگی زیادی دارند و می‌توانند سایر افراد را نیز در معرض این بیماری خطرناک قرار دهند. یکی از این سطوح که آلودگی بسیاری دارد، سرویس‌های بهداشتی، دستشویی و حمام می‌باشد. به همین خاطر، اعضای خانواده باید در رابطه با استفاده از سطوح عمومی مانند سرویس بهداشتی و تمام مکان‌هایی که به‌ صورت مشترک با فرد مبتلا به کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند، اطلاعات کسب کرده تا احتمال مبتلا شدن خود را کاهش دهند. برای این منظور، اولین سوالی که به ذهن افراد می‌رسد، این است که نحوه ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی کرونایی چگونه است و در واقع برای استفاده از سرویس بهداشتی به‌ صورت مشترک با فرد مبتلا به کرونا باید چگونه آن را ضدعفونی کرد؟

 

اهمیت ضدعفونی حمام و سرویس بهداشتی در دوران کرونا

سرویس بهداشتی، دستشویی و حمام از مکان‌هایی هستند که افراد به‌ صورت مکرر با سطوح این مکان‌ها تماس داشته و به‌ همین دلیل، این مکان‌ها پتانسیل آلوده شدن بالایی دارند. زیرا غالبا بعد از تماس با مایعات بدن فرد آلوده خواهند شد. در حالت کلی، توصیه می‌شود بیماران مبتلا به کرونا در اتاقی مراقبت شوند که توالت و حمام جداگانه داشته باشد تا افراد ناچار به استفاده مشترک این مکان‌ها با فرد بیمار نباشند. اما در برخی موارد، این امکان وجود نداشته و افراد باید به‌ صورت مشترک از این مکان‌ها با فرد مبتلا به کرونا استفاده کنند. در این‌جا است که رعایت دقیق اصول بهداشتی ضرورت می‌یابد و لازم است پس از هر بار حضور فرد بیمار مبتلا به کرونا در حمام و دستشویی، سطوح این مکان‌ها به‌طور کامل با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده قوی و مناسب، ضدعفونی شود. زیرا همانطور که گفته شد، ممکن است ترشحات بیمار مبتلا به کرونا روی وسایل مورد استفاده در حمام و دستشویی باقی بماند. در این‌ صورت دیگر افراد نیز با احتمال بالا به بیماری کرونا مبتلا خواهند شد. علاوه‌ بر ضدعفونی‌کردن سرویس بهداشتی، داشتن تهویه هوای مناسب برای این مکان‌ها بسیار ضروری و لازم است تا پس از هر بار استفاده، هوای تازه داخل مکان جریان داشته باشد.

در این مقاله، نکات و توصیه‌هایی در رابطه با نحوه ضدعفونی سرویس بهداشتی کرونایی معرفی شده‌اند تا افراد با رعایت این نکات بتوانند با اطمینان خاطر بیشتر از سرویس بهداشتی و یا سایر مکان‌های منزل خود به‌صورت مشترک با فرد مبتلا به ویروس کووید 19 استفاده کنند. برای یادگیری روشهای ضدعفونی کرونا و محیطهای عمومی در دوران شیوع کرونا با ما همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

نکاتی در رابطه با نحوه ضدعفونی سرویس بهداشتی و سایر مکان‌های کرونایی

همانطور که احتمالا می‌دانید، ضدعفونی‌کردن سطح بعد از تمیز کردن آن، خطر انتشار عفونت و ابتلای افراد به ویروس کرونا را بسیار کاهش داده و در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در این میان می‌توان گفت، سطوحی که فرد مبتلا به کرونا با آن‌ها تماسی نداشته است و تنها از این مکان‌ها عبور کرده یا مدت کوتاهی در آن‌جا بوده است، غالبا با مایعات بدن این فرد مانند ترشحات، ادرار و… آلوده نخواهند شد. در نتیجه، این مکان‌ها را می‌توان با استفاده از روش‌های رایج و معمولی تمیز کرد. اما در برابر، سطوحی هستند که به‌واسطه تماس فرد بیمار مبتلا به کووید 19 آلوده شده و حتی پتانسیل آلوده شدن بالایی دارند؛ مانند سرویس‌های بهداشتی، حمام و دستشویی‌ها، دستگیره‌های در، نرده‌ها و…. این سطوح باید کاملا تمیز شده و به‌ صورت دقیق با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده مناسب، ضدعفونی شوند. تنها در این صورت است که می‌توان احتمال ابتلای سایر افراد به بیماری کووید 19 را در تماس با این سطوح و استفاده از این مکان‌ها، کاهش داد.

 

 بهداشت محیط در کرونا
بهداشت محیط در دوران کرونا

نکات مهم بهداشت محیط در زمان اپیدمی کرونا

طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت و همچنین طبق نظریه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، رعایت نکات و توصیه‌های زیر برای ضدعفونی‌کردن سطوح تماس‌یافته با فرد بیمار مبتلا به ویروس کووید 19 لازم و ضروری است:

  1. برای احتیاط بیشتر، لازم است فرد بیمار مبتلا به کرونا حداقل سه ساعت قبل از تمیزکردن سطوح در مکان‌های مختلف مانند سرویس بهداشتی، به این مکان‌ها وارد نشده و این مکان‌ها را ترک کند. حتی بهتر است در این مدت‌زمان هیچ فرد دیگری نیز وارد سرویس بهداشتی یا اتاق نشود. در نتیجه، توصیه می‌شود مکان‌هایی که بیمار کرونایی در آن‌جا بوده است و قرار است ضدعفونی شود، تا 3 ساعت قبل از تمیزکاری و ضدعفونی در اختیار افراد و حتی خود فرد بیمار کرونایی قرار نگیرد. در صورت الزام برای ورود به آن مکان ضروری است که وسایل حفاظت فردی مناسب استفاده شود تا احتمال تماس با مکان‌های آلوده احتمالی به ویروس کرونا کاهش پیدا کند.
  2. توصیه می‌شود، قبل از شروع تمیزکردن و ضدعفونی‌کردن سرویس بهداشتی و یا سایر مکان‌ها کرونایی، از ماسک مناسب مانند ماسک جراحی و یک جفت دستکش استفاده شود. همچنین لمس نکردن صورت و بخصوص چشم‌ها هنگام تمیزکاری و ضدعفونی‌کردن مکان ضروری و لازم است.  
  3. برای اطمینان بالاتر توصیه می‌شود حتما از مواد ضدعفونی‌کننده مناسب و مخصوص استفاده شود تا سطح کاملا ضدعفونی شده و از وجود ویروس کرونا پاک شود. همچنین بهتر است مواد ضدعفونی‌کننده دقیقا مطابق با دستورالعمل کارخانه تولیدکننده یا سازنده آن تهیه و آماده شوند.
  4. استفاده از محلول‌های سفیدکننده که رقیق شده است برای ضدعفونی‌کردن و تمیزکردن سطوح کرونایی بسیار مناسب است. اما برای سطوحی که نمی‌توان از سفیدکننده روی آن‌ها استفاده کرد، بهتر است از الکل استفاده شود.
  5. هنگام تمیزکردن و ضدعفونیکردن سطوح در مکان‌های مختلف توصیه می‌شود حتما از سیستم تهویه مناسب استفاده کرده و یا پنجره‌ها برای تهویه هوا باز نگه‌داشته شوند.
  6. تمیزکردن و ضدعفونی‌کردن کف مکان نیز بسیار اهمیت دارد. برای این منظور نیز بهتر است از محلول‌های مناسب ضدعفونی‌کننده یا سفیدکننده همراه با یک زمین‌شوی مناسب و کاربردی استفاده کرد. برای تمیزکردن کف اتاق باید توجه داشته باشید که آن را به‌طور کامل و با دقت تمیز کرده و در این‌صورت نیز می‌توانید تمیزکاری کف را از یک سمت شروع کرده و تا انتهای سمت دیگر ادامه دهید.
  7. برای تمیزکردن سطوحی که فرد مبتلا به کرونا به‌صورت مکرر با آن‌ها در تماس بوده است، مانند دستگیره در، صندلی، میز، کیبورد، توالت، شیرآب، داروها و سایر وسایل مورد استفاده توسط این فرد، بهتر است از پارچه‌های تمیزی که با محلول ضدعفونی‌کننده یا سفیدکننده خیسانده شده است استفاده کرده و این سطوح را به دقت و به‌صورت کامل تمیز کرده و ضدعفونی کنید.
  8. مجموعه سرویس بهداشتی مانند توالت و یا حمام بهتر است به‌صورت جداگانه و با استفاده از محلول‌ها و وسایل تمیزکننده و ضدعفونی‌کننده جداگانه‌ای شستشو داده شده و ضدعفونی شوند. تنها در این میان، توجه به دستورالعمل شرکت سازنده محلول و نحوه استفاده از آن بسیار اهمیت دارد.
  9. برای ضدعفونی سرویس بهداشتی کرونایی نیز توصیه می‌شود تمامی سطوح قابل دسترس مانند سینک، شیرهای آب، جاصابونی، محل دستمال توالت، دستگیره‌ها مانند دستگیره سیفون و یا دکمه آن، با دقت تمیز شده و ضدعفونی شوند.
  10. کاسه توالت نیز بهتر است با استفاده از یک برس، تمیز و ضدعفونی شود و همچنین برای تمیزکردن قسمت‌های مختلف توالت نیز، توصیه می‌شود از پارچه‌های جداگانه استفاده شود. در واقع برس‌ها و پارچه‌هایی که برای تمیزکردن این سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند، نباید در سایر سطوح استفاده شوند.
  11. پس از تمام تمیزکاری و ضدعفونی سطوح کرونایی، دستکش‌ها و ماسک مورد استفاده نیز باید دور انداخته‌شده و دست‌ها با استفاده از آب و مایع شوینده به‌طور کامل شسته شوند.
  12. در صورت امکان، بهتر است فرد پس از اتمام تمیزکاری و ضدعفونی سطوح، دوش گرفته و لباس‌هایش را نیز تعویض کند.
  13. تمامی برس‌ها و پارچه‌های مورد استفاده و سایر ضایعات تمیزکاری و ضدعفونی سرویس بهداشتی کرونایی و یا سایر مکان‌های کرونایی، باید در پلاستیک‌های دولایه یا کیسه های زباله قرار گرفته و دور انداخته شوند.
  14. روی کیسه زباله‌ای که ضایعات تمیزکاری و ضدعفونی سطوح کروتایی قرار دارد، بهتر است عبارت احتمال ابتلا به کرونا یا سایر عباراتی که افراد را از محتویات این کیسه مطلع می ‌ند، درج شود. همچنین بهتر است این زباله‌ها تا حدامکان زودتر از سایر زباله‌ها دفع شوند. در صورت امکان بهتر است خود فرد کرونایی زباله‌هایی که بیشتر با آن‌ها در تماس بوده است را در کیسه زباله قرار دهد.

ضدعفونی کرونا
اهمیت ضدعفونی در دوران کرونا

چکیده مطلب

بسیاری از افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌‌شوند، نیازی به بستری ندارند و می‌توانند طبق تجویز پزشک، در منزل خود قرنطینه‌شده و تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنند. در واقع قرنطینه‌شدن در منزل نیازمند رعایت نکاتی است تا سایر افراد و اعضای خانواده به ویروس کرونا مبتلا نشوند. در این‌صورت محل مورد استفاده توسط بیمار کرونایی باید به‌صورت مکرر ضدعفونی شود. همچنین در صورت استفاده سایر اعضای خانواده از سرویس بهداشتی مشترک با فرد مبتلا به کرونا، لازم است پس از هربار استفاده فرد بیمار کرونایی و حضور او در سرویس بهداشتی این مکان به‌طور کامل ضدعفونی شود. در کنار آن توصیه می‌شود تمامی وسایلی که به مقدار زیادی با مایعات بدن فرد بیمار کرونایی مانند ترشحات و یا ادرار این فرد آلوده شده است، دور انداخته‌شده و یا حتی با تمیزکردن نیز به‌صورت مجدد مورد استفاده قرار نگیرند. توجه به این نکته نیز ضروری است که در هربار تمیزکاری و ضدعفونی وسایل مورد استفاده بیمار کرونایی و یا تمیزکردن و ضدعفونی‌کردن سطوح تماس‌یافته با این افرد، بهتر است از دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده قوی و مناسب استفاده شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

با رعایت تمامی نکاتی که در رابطه با نحوه ضدعفونی‌ کردن سطوح کرونایی به آن‌ها اشاره شد، احتمال ابتلای سایر افراد خانواد به ویروس کرونا به مقدار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

ضدعفونی محیط
ضدعفونی و نظافت منزل شما با هوم سرویز

ضدعفونی و نظافت منزل شما با هوم سرویز

تمیز کردن محیط ها و رعایت نکات بهداشتی در دوران کرونا اهمیت زیادی دارد. شما می توانید نظافت منزل و ضدعفونی کرونا را به تیم هوم سرویز بسپارید. با استفاده از خدمات ضدعفونی محیط هوم سرویز، تمام مکانها و سطوح در خانه شما ضدعفونی شده و تمام آلودگی ها و ویروس ها از بین می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا