پزشکی و پرستاری

عوارض زدن واکسن کرونا چیست؟

در هوم سرویز با عوارض واکسن کرونا آشنا شوید

واکسن کرونا در حال حاضر بهترین روش برای مقابله با ویروس کرونا است و در کنار آن باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و قرنطینه، این ویروس را شکست بدهیم و بتوانیم با آن مبارزه کنیم. اما در کنار تمام مزایای واکسن کرونا، باید با عوارض واکسن کرونا آشنا باشیم تا بتوانیم بعد از تزریق واکسن، عوارض آن را بشناسیم و آنها را کنترل کنیم.

در این مقاله میخواهیم در مورد انواع واکسن کرونا و عوارض آنها صحبت کنیم و بگوییم که چه عوارضی ممکن است بعد از زدن واکسن برایتان ایجاد شود و این عوارض تا چه مدت ماندگار هستند.

اگر می خواهید اقدام به زدن واکسن کرونا کنید و دوست دارید با عوارض و نکات مختلفی که در مورد واکسن وجود دارد بیشتر آشنا شوید، حتما در این مقاله با ما همراه باشید و نکاتی که گفته می شود را از دست ندهید.

 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

عوارض واکسن کرونا
عوارض واکسن کرونا

عوارض واکسن کرونا به چه دلیلی است؟

واکسن به روش های مختلفی ساخته می شود و ممکن است ورود واکسن به بدن، باعث ایجاد واکنش های در بدن شود و این واکنش ها گاهی اوقات ممکن است اذیت کننده باشند، به این واکنش ها عوارض گفته می شود.

همانطور که احتمالا می دانید، واکسن نوعی تضعیف شده از ویروس یا بخشی از ویروس است که وارد بدن ما می شود و کمک می کند که سیستم امنیتی بدن ما ویروس را تشخیص دهد و بتواند در مقابل آن، از خود مقاومت نشان دهد.

وقتی این ویروس تضعیف شده وارد بدن می شود، سیستم امنیتی بدن از خود دفاع می کند و برای شناسایی این ویروس و مبارزه با آن، ممکن است کارهای مختلفی انجام دهد که این موارد باعث می شود عوارض واکسن را ببینیم.

البته عوارض واکسن ممکن است در بدن های افراد مختلف، به روش های متفاوتی نشان داده شود و ممکن است درجه آنها کم یا زیاد باشد. مثلا فردی که بدن ضعیف تری دارد، ممکن است در مقابل واکسن واکنش های شدیدتری از خود نشان دهد و فردی که بدن قوی تری دارد، ممکن است به صورت خیلی خفیفی عوارض را تجربه کند.

واکسن کرونا
واکسن کرونا

عوارض واکسن کرونا چه زمانی خود را نشان می دهند؟

معمولا زمانی که واکسن به شما تزریق می شود، نباید فورا از جای خود بلند شوید و به خانه بروید، بلکه باید کمی صبر کنید و حدودا 15 دقیقه تا نیم ساعت منتظر بمانید تا واکسن اثر کند و سپس توسط پزشک چک شوید تا مشکلی نداشته باشید.

معمولا عوارض واکسن کرونا، طبق گزارشاتی که شده است، حدودا 4 ساعت بعد از تزریق خودشان را نشان می دهند و ممکن است آنها را مشاهده کنید. در صورت مواجه شدن با عوارض واکسن اگر این عوارض به صورت خفیف بود و خیلی باعث آزار و اذیتتان نشد، هیچ اشکالی ندارد و نیازی نیست که به پزشک مراجعه کنید، اما اگر حس کردید که عوارض شدید است و ممکن است وضعیت از کنترل خارج شود و غیرقابل تحمل باشد، توصیه می کنیم که حتما به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت شما بررسی شده و اقدامات موردنیاز برایتان انجام شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست اثربخشی واکسن کرونا هم ارائه میده؟

انواع واکسن کرونا
عوارض انواع واکسن کرونا

عوارض انواع واکسن کرونا چیست؟

در ادامه می خواهیم عوارض انواع واکسن کرونا که در ایران تزریق می شوند را به شما بگوییم تا در صورتی که هرکدام از این واکسن ها را تزریق کردید، بتوانید با عوارض آن آشنا باشید و در هنگام مشاهده عوارض دچار استرس و نگرانی نشوید.

توصیه می کنیم در صورت تزریق واکسن، حتما نوع واکسن تزریق شده را از مرکز موردنظر بپرسید و در مورد عوارض آن هم پرس و جو کنید تا پزشک توصیه های مختلفی که نیاز است را به شما بگوید.

1- واکسن کوواکسین:

این واکسن ساخت کشور هند است و عوارض این واکسن شامل، وجود درد در ناحیه تزریق واکسن، ضعف بدنی و احساس خستگی، بدن درد و کوفتگی بدن، تب و لرز، درد شکم و تهوع و استفراغ است و ممکن است این موارد را تجربه کنید. البته باز هم به این موضوع اشاره می کنیم که این عوارض ممکن است همگی باهم وجود نداشته باشند و فقط چند مورد از آنها را تجربه کنید.

2- واکسن آسترازنکا:

این واکسن همان واکسن کره ای است که در مراکز بهداشت تزریق آن انجام می شود. عوارضی که با تزریق این واکسن ممکن است تجربه کنید، درد، گرمی بدن، خارش محل تزریق واکسن، کسالت بدن و احساس ضعف بدنی، احساس خستگی و بی حالی، تب و لرز، سردرد، تهوع و درد مفاصل و استخوان ها است و هرکدام از این عوارض ممکن است در بدن های مختلف، به شیوه های متفاوتی نمایش داده شوند. فقط باید بدانید که این عوارض در حد معمولی طبیعی هستند اما اگر بیش از حد باشند، حتما باید به یک پزشک مراجعه کنید.

3- واکسن سینوفارم:

واکسن سینوفارم همان واکسن چینی است که در مراکز بهداشت می توانید درخواست کنید تا برایتان تزریق شود، این واکسن هم عوارضی دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

عوارض واکسن سینوفارم که ممکن است با آنها مواجه شوید، درد محل تزریق واکسن، تب موقتی و گرم شدن بدن، احساس ضعف بدنی، سردرد، اسهال، قرمزی بدن و سفتی بدن و تورم در برخی از قسمت ها است.

البته این عوارض به صورت موقتی هستند و برطرف خواهند شد و هیچ جای نگرانی برای آنها وجود ندارد.

4- واکسن اسپوتنیک V:

این واکسن ساخت کشور روسیه است و یکی از بهترین واکسن ها است و البته خیلی کمیاب. عوارضی که با تزریق این واکسن ممکن است با آنها مواجه شوید، شامل حالت شبه آنفولانزا است که ممکن است تب، سردرد، بدن درد، تب و لرز، کسل بودن بدن و… در آن دیده شود و درد و خارش در محل تزریق واکسن هم ممکن است جزو عوارض طبیعی این واکسن باشد.

اگر در صورت تزریق این واکسن حالاتی شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی داشتید، نگران نباشید و استرس نداشته باشید، البته اگر عوارض شدید بود و خیلی حال بدی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای بازگردانی سلامتی شما انجام شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست اثربخشی واکسن کرونا هم ارائه میده؟
واکسیناسیون
مراقبتهای پس از دریافت واکسن کرونا

آیا پس از تزریق واکسن به ماسک نیازی نداریم؟

یکی از اشتباهاتی که خیلی از افرادی که واکسن تزریق می کنند مرتکب آن می شوند، این است که وقتی دوز اول واکسن خود را تزریق کردند، ماسک را کنار می گذارند و فکر می کنند دیگر از ویروس کرونا مصون هستند.

اما همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، واکسن شما را از ویروس مصون نمی کند و فقط سیست دفاعی بدن شما را فعال می کند تا بتوانید در برابر ویروس مقاومت بیشتری داشته باشید. اما پس از تزریق واکسن شما نباید رعایت پروتکل های بهداشتی و زدن ماسک را متوقف کنید.

همچنین جهش های مختلف ویروس کرونا ممکن است در برابر واکسن قوی تر شوند و این موضوع می تواند سلامتی شما را شدیدا به خطر بیندازد، به همین خاطر توصیه می کنیم تا زمان واکسینه شدن تمام جمعیت کشور، به هیچ وجه ماسک زدن و رعایت پروتکل های بهداشتی را متوقف نکنید.

بعد از واکسینه شدن کل جمعیت هم همچنان در مکان های سربسته، رعایت پروتکل ها و ماسک زدن نیاز است تا بتوانید سلامتی خودتان را حفظ کنید.

آیا زدن واکسن کرونا با وجود جهش های ویروس تاثیری هم دارد؟

این سوال برای خیلی از افراد ممکن است ایجاد شود و باید بگوییم که شاید واکسن نتواند به صورت کامل در برابر ویروس از شما محافظت کند، اما زدن واکسن باعث می شود که مقاومت بدن شما در برابر ویروس بیشتر شود و حداقل بدنتان بتواند در مقابل ویروس کرونا، ایستادگی کند و به راحتی مبتلا نشود.

به همین خاطر توصیه می کنیم که در صورت امکان، حتما تزریق واکسن کرونا را جدی بگیرید و از انجام این کار صرف نظر نکنید.

عوارض واکسن
تاثیر واکسن در کرونا

عوارض واکسن کرونا ممکن است آسیب زننده باشند؟

تاکنون گزارش خاصی از این موضوع دریافت نشده است اما همانطور که گفتیم، ممکن است بدن های مختلف به دریافت واکسن واکنش های متفاوتی از خود نشان دهند و این موضوع یعنی بله ممکن است دریافت واکسن برای بدن شما آسیب زننده باشد.

به همین خاطر است که توصیه می کنیم اگر بعد از تزریق واکسن، علائم شدید داشتید و حس کردید که ممکن است این علائم غیرطبیعی باشند، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای محافظت از شما انجام شود.

همچنین اگر فردی هستید که حساسیت خاصی دارید یا شرایط شما خاص است مانند زنان باردار، توصیه می کنیم که قبل از تزریق واکسن حتما با پزشک خودتان مشورت کنید و بدون مشورت پزشک خود اقدام به تزریق واکسن نکنید. چون ممکن است مواد تشکیل دهنده واکسن برای شما مضر باشند و باعث شوند که بدن شما واکنش نامناسبی به آنها نشان دهد.

انواع واکسن ویروس کرونا
واکسن ویروس کرونا

چکیده مطلب

در این مقاله در مورد عوارض واکسن کرونا صحبت کردیم و گفتیم که واکسن کرونا چه عوارضی دارد و این عوارض به چه دلیلی ایجاد می شوند. همچنین گفتیم که زدن واکسن کرونا چه فایده ای برایتان دارد و آیا می تواند در برابر جهش های ویروس کرونا مقاومت بدن شما را افزایش دهد یا خیر؟

در ادامه گفتیم که عوارض کرونا هم می توانند آسیب زننده باشند و در بدن شما واکنش های متفاوتی نشان دهند، به همین خاطر باید علائم و عوارض واکسن را جدی بگیرید و در صورت شدید بودن آنها، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بتواند مشکل شما را حل کند.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با عوارض واکسن کرونا آشنا شوید و بعد از تزریق واکسن، نکات مهم و اصولی که نیاز هستند را رعایت کنید.

انواع تست کرونا با هوم سرویز

برای اینکه خیالتان از بابت سلامتی خود راحت شود، می توانید انواع تست کرونا از جمله تست pcr و تست آنتی بادی بدن را به کمک تیم هوم سرویز انجام دهید. همچنین اگر به کرونا مبتلا شده اید، برای دریافت داروی کرونا می توانید از خدمات هوم سرویز در زمینه ارسال داروی کرونا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا