زیبایی

روش های مفید و کاربردی برای پیشگیری و از بین بردن موخوره

روشهای درمان موخوره در هوم سرویز

یک مشت مو را لای انگشتان خود گرفته و تار به تار آن را کنکاش می‌کنید؟ برای پیدا کردن موخوره ها، حساب زمان هم از دستتان در رفته و تا به خود می‌آیید، ساعت ‌ها گذشته است! اگر شما هم با موخوره دست و پنجه نرم می‌کنید، این صحنه حتماً برایتان آشنا است. موخوره، این مشکل موذی بیشتر افراد را درگیر خود می‌کند و راه‌ حل قطعی هم برای آن نیست. در حقیقت بهترین درمان موخوره، پیشگیری از آن است. اما چطور می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد؟ برای پیشگیری و از بین بردن موخوره، این نوشته را بخوانید تا با روشهای درمان موخوره آشنا شوید.

فهرست مطالب

برای داشتن موهای سالم و شاداب، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا روشهای پیشگیری از موخوره آشنا شوید.

کوتاهی موها با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

اصلاً موخوره چیست و چطور به وجود می‌آید؟

به زبان ساده موخوره یا Split Ends یعنی دو شاخه شدن ساقه مو. به زبان علمی به آن Trichoptilosis می‌گویند که نوعی بیماری است. اگر چه موخوره بیشتر در انتهای مو به چشم می‌خورد (چون سلول‌های انتهایی مو قدیمی ‌تر بوده و بیشتر مستعد شکنندگی هستند)؛ اما در هر جای دیگر مو هم امکان رشد دارند.

شاید عجیب باشد که داشتن چند موخوره بین موهای شما، کاملاً نرمال است. اما اگر تعداد آنها زیاد شود، باید آن را یک زنگ خطر به حساب آورید. این موضوع نه تنها زیبایی موهایتان را زیر سوال می‌برد، بلکه یک نشانه هم هست: موهای شما آسیب ‌دیده و خشک بوده و در مجموع حال خوبی ندارند. بنابراین اگر زود نجنبید؛ عوارض موخوره دامنگیرتان شده و به زودی تمام موها شکننده و ضعیف می‌شوند.

انواع مختلف موخوره و روش‌های پیشگیری از آن
انواع مختلف موخوره و روش‌های پیشگیری از آن

سر و کله موخوره وقتی پیدا می‌شود که انتهای مو خشک، شکننده و فرسوده می‌شود. در نتیجه تار مو شبیه یک طناب پاره شده به نظر می‌رسد. علت چیست؟ قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی شدید یا سخت، تکنیک‌ های مراقبت از مو مثل خشک کردن با سشوار، اتو کردن یا برعکس فر مو و مجعد کردن آن. همچنین این مشکل در بین آنهایی که در استفاده از محصولات شیمیایی مراقبت مو زیاده ‌روی می‌کنند، رایج ‌تر است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات کوتاهی موی بانوان هم ارائه میده؟

چطور از بروز موخوره پیشگیری کنیم؟

اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، واقعاً در مورد موخوره صدق می‌کند. چرا که درمان قطعی موخوره فقط و فقط یک چیز است: کوتاه کردن مو. هر چند جلوگیری از بروز موخوره هم کار راحتی نیست، اما می‌توانید شدت و تناوب آن را کم کنید. فقط کافی است حواس خود را به چند نکته ساده جمع کنید:

قدم اول را با تغذیه سالم بردارید

تغذیه خوب، پیش ‌نیاز سلامتی است. بنابراین اگر می‌خواهید موهایتان قوی باشند، باید از درون فکری به حال آنها بکنید. این یعنی یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، چربی‌های سالم و در صورت نیاز، قرص‌های مکمل است. حالا این سوال پیش می‌آید که برای تقویت موها به چه نیاز دارید؟

بیوتین و فولیک اسید به طور خاص نقش مهمی در سلامت، بلند شدن و ضخامت مو دارند. بیوتین در گردو، عدس و برنج قهوه‌ای به وفور یافت می‌شود. برای فولیک اسید هم سبزیجات برگ‌دار و پرتقال بهترین گزینه هستند.

از زیاده روی در پروسه‌های شیمیایی پرهیز کنید

رنگ موهای خود را دوست ندارید؟ با حالت موهای خود هم چندان رابطه دوستانه‌ای ندارید؟ باید بدانید که انجام این کارهای زیبایی یعنی استفاده از مواد شیمیایی و در نتیجه ضعیف و شکننده شدن موها. پس اگر نمی‌توانید رنگ کردن مو، صافی، کراتینه و این قبیل چیزها را ترک کنید، بین انجام آنها فاصله بیندازید.

درمان موخوره
درمان موخوره

هرازگاهی موها را کوتاه کنید

چه در پی درمان موخوره باشید و چه پیشگیری از آن، کوتاهی مو معجزه می‌کند. اگر هر 6 یا 8 هفته یکبار موهای خود را کوتاه کنید، موخوره را در نطفه خفه کرده و نمی‌گذارید روی ساقه موهایتان جولان دهد! ناگفته نماند که نشستن و جدا کردن موخوره‌ها دردی را دوا نمی‌کند. توصیه می‌کنیم به جای این کار، رفتن به آرایشگاه را انتخاب کنید.

نرم‌ کننده و ماسک موی مناسب تهیه کنید

اگر احساس می‌کنید که موهایتان ضعیف و شکننده شده‌اند، سراغ یک نرم‌ کننده مناسب بروید. یعنی به جای اینکه کار خود را با شامپو آغاز کنید، به وسط و انتهای موها نرم‌کننده بزنید. این کار به تقویت و محافظت از مو کمک کرده و رطوبت را بهتر در خود نگاه می‌دارد. پایان کار را هم می‌توانید به همان نرم‌ کننده اختصاص دهید. یعنی نرم‌ کننده+ شامپو + نرم‌ کننده!

در مورد ماسک‌ها هم استفاده از روغن‌های طبیعی را در اولویت قرار دهید. روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام بسیار بهتر از مواد شیمیایی عمل می‌کنند. در انتهای همین مطلب، چند ماسک خانگی عالی برای درمان موخوره را به شما توضیح خواهیم داد.

نکته: حواستان باشد که در استفاده از نرم‌ کننده زیاده‌ روی نکنید!

برای درمان موخوره، گرما را از موهایتان دور کنید

تا به حال فکر کرده‌اید که وسایلی مثل سشوار یا اتو مو چطور حالت دلخواه شما را روی موهایتان پیاده می‌کنند؟ آنها با دمای بالا ساختار طبیعی مو را از بین برده و به شما اجازه می‌دهند تا حالتشان را تغییر دهید. پس تعجبی ندارد که استفاده مدام از آنها چه آسیبی می‌تواند به موها وارد کند. شاید ترک این وسایل کار راحتی نباشد؛ بنابراین می‌توانید راه ‌های جایگزین را پیدا کنید. مثلاً استفاده از محافظ حرارتی یا حتی باد خنک سشوار!

نکته: برای جلوگیری از باز شدن کوتیکول‌ها و شکنندگی بیشتر مو، از آب خنک برای شستن کمک بگیرید.

اگر موی مجعد دارید، مراقبت را دو برابر کنید

خبر بد این است که موهای خاص بیشتر مستعد موخوره هستند؛ این یعنی موهای فر، مجعد و غیر صاف به مراقبت بیشتری نیاز دارند. پس هر چقدر موهایتان مجعدتر باشد، به رطوبت بیشتری نیاز دارد. اگر رطوبت این نوع موها تأمین نشده و آبرسانی انجام نشود؛ موخوره و شکنندگی مو زودتر اتفاق می‌افتد. بنابراین استفاده از ماسک ‌ها و روغن‌های مرطوب ‌کننده را در دستور کار خود قرار دهید.

پیشگیری از موخوره برای موی فر
پیشگیری از موخوره برای موی فر

دردسر دیگر این نوع موها این است که بیشتر گره می‌خورند. از این رو قبل از شانه کردن، باید باز کردن این گره‌ها را در اولویت قرار دهید. برخی اسپری‌ها مخصوص باز کردن گره های مو هستند و موی شما را نرم و مرطوب می‌کنند تا گره هایش سریعتر باز شوند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات کوتاهی موی بانوان هم ارائه میده؟

چگونه موخوره را از بین ببریم؟

تلخ اما واقعی است که هیچ قرص، شامپو یا ماسکی، درمان موخوره نیست! بهترین راه این است که تار موهای مبتلا را از بقیه جدا کرد. پس می‌توان که گفت راه‌ های زیر به رفع موخوره کمک می‌کنند.

برای درمان موخوره چاره‌ای جز کوتاهی مو نیست

خیلی‌ها می‌پرسند آیا درمان موخوره بدون کوتاهی ممکن است؟ پاسخ منفی است. متأسفانه وقتی موها درگیر موخوره شدند، دیگر نمی‌توانید از پس آنها برآیید. به همین دلیل است که باید تمام تلاشتان را صرف پیشگیری کنید. اما در صورت ابتلا، اولین قدم باید کوتاهی مو باشد. چرا که انجام این کار به صورت منظم، به رشد سریع‌تر و قوی‌تر موها کمک می‌کند. یعنی اگر موخوره‌ها قطع نشوند، شکستگی در امتداد ساقه مو تداوم خواهد یافت. نتیجه تبدیل موها به چیزی شبیه سیم ظرفشویی خواهد بود که اصلاً مطلوب نیست!

سوزاندن با شمع هم یک راه درمان موخوره است

شیوه‌ای که اخیراً برای درمان موخوره مرسوم شده، سوزاندن با شمع است. به این ‌صورت که بخشی از مو را حلقه کرده و آن را تا نیمه با شمع روشن می‌سوزانند. به نظر می‌رسد که این شیوه، نوعی سد حفاظتی را در انتهای موها در برابر موخوره‌ های جدید ایجاد می‌کند. البته بعضی معتقد هستند که چنین روشی نه تنها موخوره را از بین نمی‌برد، بلکه به فولیکول‌های مو هم آسیب می‌زند. به هر حال اگر فکر می‌کنید به امتحان کردنش می‌ارزد، انجام آن را به یک متخصص آن واگذار کنید.

درمان موخوره بدون کوتاهی
درمان موخوره بدون کوتاهی

ماسک‌های خانگی و کمک به درمان موخوره

در برابر این حجم از مواد شیمیایی که وارد موهایمان می‌شوند، مواد طبیعی حکم اکسیر حیات‌ بخش را دارند. آنها پروتئین، رطوبت و مواد مفید دیگری را به موهایمان تزریق می‌کنند. از این رو شاید آشنایی با چند درمان خانگی موخوره هم خالی از لطف نباشد.

ماسک زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ پروتئین مورد نیاز را برای سلامت مو تأمین می‌کند. پس این ماسک را با روغن زیتون غنی‌تر کنید. یک ساعت آن را روی موها گذاشته و سپس با شامپو بشویید.

ماسک‌های خانگی برای درمان موخوره شدید
ماسک‌های خانگی برای درمان موخوره شدید

ماسک عسل

عسل از طریق جذب رطوبت و نگاه داشتن آن در مو، به عنوان یک مرطوب ‌کننده عمل می‌کند. ترکیبی از عسل، کشک و روغن زیتون را روی مو گذاشته و پس از 30 دقیقه با آب ولرم بشویید.

ماسک پاپایا

پیدا کردن پاپایا شاید در ایران کار راحتی نباشد! این میوه کمیاب کلکسیون فولیک اسید است که به بهبود گردش خون در کف سر و موها کمک می‌کند. آن را له کنید، با کشک مخلوط کرده و روی موهایتان قرار دهید. می‌توانید پس از نیم ساعت ماسک را با آب ولرم بشویید.

ماسک آلوئه ورا

بهتر است بدانید که آلوئه ورا خاصیت ضد ‌میکروبی و مرطوب‌ کنندگی دارد. بنابراین ژل حاصل از ساقه‌های گیاه آلوورا را به عنوان ماسک روی موهایتان استفاده کنید. پس از نیم ساعت هم ماسک را شسته و موها را خشک کنید.

کلام آخر

در این مقاله به یک دردسر شایع برای موها و راه های مقابله با آن اشاره کردیم. از درمان موخوره گفتیم و اینکه بهتر است اولویت‌تان با اقدام‌های پیشگیرانه باشد. اگر نکات این مطلب را به کار ببندید، احتمالاً موخوره سراغتان نمی‌آید. ما همچنین مقالات دیگری را هم در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز پیرامون زیبایی و سلامتی در اختیارتان گذاشته‌ایم. اینکه چطور از پوست خود مراقبت کنید، چه رنگ مویی را انتخاب کنید یا حتی سراغ چه عطری بروید را می توانید در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید. با خواندن این مطالب می‌توانید به دانستنی‌های جالبی از دنیایی زیبایی و مد دست پیدا کرده و هر روز زیباتر از قبل شوید.

زیبایی موهای شما با هوم سرویز

اگر می خواهید موهای خود را در منزلتان کوتاه کنید یا قصد فر کردن یا رنگ کردن موهای خود را دارید، کافی است اپلیکیشن هوم سرویز را نصب کرده و درخواست خود را برای استفاده از خدمات زیبایی و آرایشی هوم سرویز ثبت کنید. همکاران ما در هوم سرویز سریعا وارد عمل می شوند و خدمات موردنظر شما توسط بهترین و حرفه ای ترین آرایشگران انجام خواهد شد.

قیمت کوتاهی موی بانوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا