پزشکی و پرستاری

مراقبت از سلامتی روانی در دوران کرونا

عبور از دوران کرونا با آرامش بیشتر و حال خوب درونی

دوران کرونا با تغییر شرایط زندگی، قرنطینه در خانه، نگرانی های زیاد و تنهایی همراه است؛ به همین دلیل است که این دوران باعث ناراحتی مردم و حتی افسردگی آنها شده است. در چنین شرایطی باید از سلامتی روح و روان خود در دوران کرونا مراقبت کنیم تا بتوانیم با آرامش از این دوران عبور کنیم و از ابتلا به استرس و افسردگی پیشگیری کنیم. در این نوشته از هوم سرویز با نکات مهم برای مراقبت از سلامت روانی در دوران کرونا آشنا خواهید شد و از شما می خواهیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

آمارها نشان می دهد که در دوران کرونا میزان ابتلا به افسردگی و اضطراب در میان مردم زیاد شده است و دقیقا به همین دلیل است که باید از روح و روانمان در این دوران بیشتر مراقبت کنیم.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

اهمیت مراقبت از سلامت روان در دوران کرونا

قرنطینه کرونا و شیوع سریع این ویروس، به طور ناگهانی شکل زندگی ما را تغییر داده است و باعث شده تا استرس و اضطراب بیشتری را تحمل کنیم؛ اگر از روان خود در این دوران مراقبت نکنیم، به احتمال زیاد درگیر افسردگی، اختلالات اضطرابی و مشکلات روحی خواهیم شد؛ به همین خاطر بسیار مهم است که در دوران شیوع کرونا به شیوه های مختلف از روان خود مراقبت کنیم و علاوه بر جسممان، به فکر روحمان هم باشیم تا درگیر چالش های روحی نشویم و از خود به بهترین شکل ممکن مراقبت کنیم.

سلامتی روانی در دوران کرونا
سلامتی روانی در دوران کرونا

نکات مهم برای مراقبت از سلامتی روانی در دوران کرونا

شما مهم ترین فرد زندگیتان هستید؛ پس باید در همه حال از خودتان به خوبی مراقبت کنید. در دوران پرفشار و پراسترس ناشی از شیوع کرونا، مراقبت از خود اهمیت بیشتری دارد. برای اینکه از سلامتی روانی خود در این دوران مراقبت کنید، این نکات را به خاطر داشته باشید:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات معاینه پزشکی در محل هم ارائه میده؟

برای روزهای خود بیشتر برنامه ریزی کنید.

در ابتدای کرونا همه مردم از مدرسه نرفتن و کار کردن در داخل خانه خوشحال بودند؛ اما پس از مدتی بیشتر افراد از این موضوع گلایه کردند که وضعیت کار و زندگی آنها با هم ادغام شده است و برنامه زندگی آنها به هم خورده است! به هم خوردن روال زندگی ممکن است باعث کلافگی ما شود؛ به همین دلیل مهم است که برای روزهای خود بیشتر برنامه ریزی کنید تا کارهای مهم شما در زمان مشخص انجام شود. از صبح که بیدار می شوید، زمانی برای کار، زمانی برای درس، زمانی برای رسیدگی به خود و زمانی برای کارهای موردعلاقه خود مشخص کنید تا تمام کارهای مهم شما در زمان مقرر انجام شود.

بدنتان را بیشتر حرکت دهید.

وقتی فعال هستید، انرژی بدن شما بیشتر می شود و بدنی قوی تر خواهید داشت؛ به همین دلیل هر روز زمانی برای تحرک و ورزش در نظر بگیرید و بدنتان را حرکت دهید. ورزش کردن باعث کاهش استرس ما می شود و به ما کمک می کند تا بهتر بخوابیم. ورزش کردن در افزایش استقامت ما در شرایط سخت نیز تاثیر فوق العاده ای می گذارد؛ پس ورزش را در برنامه روزانه خود بیاورید و از نتیجه عالی آن شگفت زده شوید.

اهمیت ورزش در دوران کرونا
اهمیت ورزش در دوران کرونا

روشهای مختلف آرامش اعصاب و ریلکسیشن را انجام دهید.

دعا کردن، مراقبه، تمرینهای تنفسی، مدیتیشن و… از جمله کارهای عالی برای افزایش آرامش ما هستند. شما می توانید این روشها را به زندگی خود اضافه کنید تا بتوانید در هر شرایطی تاب بیاورید و دوران سخت را بهتر پشت سر بگذارید. تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن و ریلکسیشن باعث بهبود حال روحی ما می شود و احساسات منفی ما را کاهش می دهد. درست است که گاهی شرایط به قدری سخت و پراسترس می شود که یادمان می رود ریلکس بودن چه حسی دارد؛ اما دقیقا در همین شرایط است که ما باید ذهن و جسممان را ریلکس کنیم و تنش های روحی و جسمی را کاهش دهیم؛ پس هر روز زمانی را برای آرامش گرفتن در نظر بگیرید.

با دیگران ارتباط داشته باشید.

قرنطینه و ماندن در خانه باعث افزایش حس تنهایی و انزوا شده است؛ دقیقا به همین دلیل است که باید با دیگران ارتباط داشته باشید تا حالتان را خوب نگه دارید. راه های خلاقانه برای ارتباط برقرار کردن با دیگران پیدا کنید. مثلا می توانید در تماس های تصویری با دوستانتان حرف بزنید و برای هم خاطرات خوب تعریف کنید یا در ملاقاتهای آنلاین با دوستانتان چای بنوشید و بازی های آنلاین چند نفره انجام دهید. اجازه دهید تا ارتباطات به شما حس زنده بودن بدهد.

احساسات خوب در دوران کرونا
احساسات خوب در دوران کرونا

به خوابتان اهمیت بدهید.

نگرانی های مربوط به ویروس کرونا و تغییر زندگی ما در این دوران، می تواند خواب ما را به هم بریزد و خوابمان را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل باید به خوابتان بیشتر اهمیت بدهید و برای بهتر کردن خوابتان تلاش کنید. می توانید قبل از خواب کمی پیاده روی کنید، دمنوش های گیاهی آرامش بخش بخورید و مدیتیشن کنید تا بدنتان به آرامش برسد و آماده خواب شود. برنامه خوابتان را منظم نگه دارید و هر روز در ساعت مشخص بخوابید و در ساعت مشخص از خواب بیدار شوید تا ساعت بدنتان منظم شود و خواب بهتری داشته باشید. در طول روز هم پرده ها را کنار بکشید و به نور آفتاب اجازه ورود به داخل بدهید تا بدن شما فرق روز و شب را بهتر متوجه شود. نکته مهم این است که یک ساعت قبل از خواب، استفاده از تلفن، تبلت و کامپیوتر را کنار بگذارید و تلویزیون را خاموش کنید تا آماده استراحت و خوابی عمیق شوید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات معاینه پزشکی در محل هم ارائه میده؟

خواب خوب و عمیق
خواب خوب و عمیق در دوران کرونا

نسبت به خود دلسوز باشید.

ما در زندگیمان اشتباه می کنیم، شکست می خوریم و به زمین می افتیم؛ اما نباید به خاطر یک اشتباه، خودمان را هر روز سرزنش و تنبیه کنیم. در دوران کرونا، نسبت به خودتان دلسوز و مهربان باشید و با خود مانند دوستی صمیمی و باارزش رفتار کنید.

هر زمان دیدید که سرزنش و احساسات بد شما زیاد شده است و افکار منفی دست از سر شما برنمی دارند، بهتر است با مشاور یا روانشناس مطمئن صحبت کنید. شما می توانید در هوم سرویز بهترین روانشناس آنلاین را پیدا کنید و با او صحبت کنید تا مشکلات شما سریعتر حل شود و حال بهتری داشته باشید.

به دیگران کمک کنید.

اگر می خواهید خیلی سریع حال شما عوض شود و احساسات مثبت به وجودتان سرازیر شود، به دیگران کمک کنید. کمک به دیگران در عرض چند ثانیه به ما حس خوبی را منتقل می کند، پس هر طور که راحت هستید به دیگران کمک کنید. پرستاری از بیماران، کمک به خیریه، بخشیدن دیگران و هدیه دادن از جمله این روشهای عالی برای کمک به دیگران است.

اگر فردی در خانه شما بیمار است و می خواهید از او مراقبت کنید، می توانید پرستاری از بیمار در منزل را به پرستاران هوم سرویز بسپارید.

احساسات خوب را مزه مزه کنید.

اگر بخواهیم با دید مثبت به دوران کرونا نگاه کنیم، می بینیم که شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی باعث شد تا ما ریتم زندگی و لحظات آن را بهتر درک کنیم. دیگر به جای عجله کردن و رفتن به سرکار، می توانیم طلوع آفتاب را تماشا کنیم و با آرامش چای یا قهوه صبحانه را بنوشیم! هر روز وقتی برای تفکر کنار بگذارید تا ببینید چه موارد خوب و مثبتی در آن روز تجربه کرده اید. حس شکرگزاری را در خود تقویت کنید و دفترچه سپاسگزاری داشته باشید تا هر روز، دو تا سه مورد از نعمتهای زندگیتان را داخل دفترچه شکرگزاری بنویسید و حس خوب آن را تجربه کنید.

حس آسیب پذیری در دوران کرونا
حس آسیب پذیری در دوران کرونا

حس آسیب پذیری و ناراحتی خود را بپذیرید.

عیبی ندارد اگر حالتان خوش نیست و احساس ناراحتی می کنید؛ باور کنید که شما تنها نیستید! بسیاری از افراد در دوران کرونا درگیر ناراحتی و استرس شدید شده اند. مخصوصا اگر در گذشته ضربه روحی خورده باشید یا مشکل جسمی یا روانی داشته باشید، این دوران به شما فشار می آورد و شما را آسیب پذیرتر می کند. شما نمی توانید این احساسات را سرکوب کنید تا از بین بروند؛ بلکه باید این احساسات را بپذیرید و به خودتان یادآوری کنید که این دوران هم موقتی است و شما دوباره احساس شادی و آرامش را تجربه خواهید کرد. وقتی احساس ناراحتی و غم کردید، به جای روی آوردن به عادتهای مضر مانند کشیدن سیگار، نوشیدن الکل، غذا خوردن عصبی و…، کاری کنید که حالتان خوب شود. به افرادی که نگران شما هستند قوت قلب بدهید و با افرادی که تنها زندگی می کنند تماس بگیرید و صحبت کنید تا هیجانات منفی شما تخلیه شوند.

میزان استفاده از شبکه های اجتماعی را کنترل کنید.

وقتی وارد شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام می شوید، با انبوهی از اخبار بد درباره شیوع کرونا در جهان، آمار مبتلایان، خبرهای بد و… روبرو خواهید شد. برای اینکه از ناراحتی زیاد خود جلوگیری کنید، کمتر اخبار ببینید و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی را کنترل کنید. شاید فکر می کنید که اطلاع داشتن از شرایط دنیا خوب است؛ اما این را هم بدانید که ما توانایی و قدرت کنترل اتفاقات دنیا را نداریم و کار زیادی از دست ما برنمی آید؛ به همین دلیل حرص خوردن بابت این شرایط و نگرانی و استرس ما، چیزی را تغییر نمی دهد. بهترین کاری که ما می توانیم در این زمان انجام دهیم، مراقبت از خودمان است. به همین دلیل باید مراقب استفاده از شبکه های اجتماعی باشیم تا دچار استرسهای بیهوده نشویم.

به خودتان یادآوری کنید که این دوران موقتی است.

درست است که دوران کرونا به همه ما فشار می آورد؛ اما این دوران موقتی است و ما دوباره به روزهای خوب گذشته برمی گردیم و می توانیم مثل قبل زندگی کنیم. یادآوری گذرا بودن دوران کرونا باعث می شود به آینده خوشبین تر باشیم و آرامش در دل طوفان را تجربه کنیم.

مشاوره در دوران کرونا
مشاوره با روانشناس در دوران کرونا

جمع بندی مطالب

در این نوشته با نکات مهم برای مراقبت از سلامتی روانی در دوران کرونا آشنا شدید و یاد گرفتید که برای عبور از دوران قرنطینه و شیوع کرونا باید چه کار کنید تا این دوران را با آرامش بیشتر پشت سر بگذارید. هر زمان حس کردید که حس و حال خوبی ندارید، می توانید از صحبتهای یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید تا حالتان بهتر شود و درگیر نگرانی و اضطراب بیهوده نشوید. برای صحبت با روانشناسان هم می توانید از خدمات هوم سرویز استفاده کنید. برای این منظور اپلیکیشن هوم سرویز را نصب کنید و درخواست روانشناس آنلاین بدهید تا متخصص ترین و باتجربه ترین روانشناسان با شما تماس بگیرند و مشکلتان خیلی سریع حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا