پزشکی و پرستاری

علت زردی نوزاد چیست؟ تشخیص، مدت زمان و روش های درمان زردی

روشهای درمان زردی نوزاد

به دنیا آمدن نوزاد برای هر خانواده ای شادی و خوشحالی زیادی به همراه دارد و می تواند زندگی خانواده را متحول کند. اما گاهی اوقات ممکن است نوزادان با بیماری هایی مواجه شوند که باعث ترس و ناراحتی خانواده شود. زردی نوزاد یا یرقان یکی از مشکلاتی است که خیلی از نوزادان با آن مواجه می شوند و باید سریعا برای درمان این مشکل اقدام کنید. زردی می تواند دلایل مختلفی در نوزادان داشته باشد و راه حل های مختلفی نیز برای آن وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. در این مقاله می خواهیم در مورد زردی نوزاد صحبت کنیم و بگوییم که اصلا چرا نوزادان زردی می گیرند و چطور باید آن را تشخیص دهیم، سپس به بررسی راه حل های مناسب برای درمان زردی نوزاد می پردازیم تا بتوانید با انجام آنها این مشکل را برطرف کنید و در سریعترین زمان ممکن بیماری را درمان کنید.

اگر به تازگی صاحب نوزاد شده اید و می خواهید بدانید که زردی چیست و چطور باید آن را تشخیص دهید تا نگرانی های خودتان را در رابطه با این موضوع برطرف کنید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

علت زردی نوزاد چیست؟

بیلی روبین یک نوع رنگدانه رنگ زرد است که در کبد تولید می شود و بدن از طریق ادرار می تواند آن را دفع کند. جالب است بدانید که این ماده هم در کودکان و هم در بزرگسالان وجود دارد. علت زردی نوزاد این است که نوزادان، کبد ضعیف تری دارند و ممکن است چند روزی طول بکشد تا بدن آنها بتواند بیلی روبین را دفع کند و به همین خاطر این ماده در بدنشان پخش می شود و باعث می شود که رنگ پوست آنها به زردی برود.

در اکثر اوقات زردی آسیبی به نوزاد نمی رساند و هیچ مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی کند، اما اگر این مشکل کنترل نشود و درمان آن را انجام ندهید، خیلی مهم است که شدیدتر شود و برای نوزاد اذیت کننده باشد.

زردی نوزاد
زردی نوزاد

زردی نوزاد چقدر طول میکشد؟

زردی نوزاد ممکن است ملایم یا شدید باشد. در صورتی که زردی به صورت ملایم باشد و خیلی شدید نشود و سریعا برای درمان آن اقدام کنید، ممکن است حدودا 2 تا 3 هفته طول بکشد.

اما در صورتی که زردی را تشخیص ندهید و متوجه آن نشوید و دیرتر برای درمان آن اقدام کنید و زردی او شدیدتر شود، ممکن است حتی تا چند هفته نیز طول بکشد و مدت زمان زیادی برای درمان نیاز داشته باشد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات درمان زردی نوزاد در منزل هم ارائه میده؟

روش تشخیص زردی نوزاد چگونه است؟

تا به اینجا گفتیم که زردی چیست و چه مدتی طول می کشد تا درمان شود، حالا می خواهیم در این مورد صحبت کنیم که چطور می توانید زردی نوزاد را تشخیص دهید. برای تشخیص آن روش های مختلفی وجود دارد؛ اما در ادامه روش هایی را می گوییم که می توانید آنها را انجام دهید تا مشکل زردی در نوزاد را به خوبی درمان کنید.

1- زرد شدن چشم:

وقتی نوزادان تازه به دنیا می آیند مخصوصا اگر نارس باشند، باید مدام چشم آنها را چک کنید تا چشم حالت زردی پیدا نکرده باشد. وقتی مادر و نوزاد از بیمارستان ترخیص می شوند، این وظیفه خودتان است که این موضوع را مدام چک کنید. توصیه ما این است که در چند روز ابتدایی زندگی نوزاد خودتان، هر روز چشم او را بررسی کنید تا مطمئن شوید که زرد نشده است و مشکلی ندارد.

2- زرد شدن پوست:

دومین علامت زردی در نوزادان، زرد شدن پوست است. معمولا پس از مدتی که نوزاد دچار زردی می شود، پوست او نیز کاملا زرد می شود و حالت زرد پیدا می کند. البته ممکن است گاهی اوقات نوزادان در حالت عادی پوستی مایل به زرد داشته باشند، اما در حالت زردی پوست آنها بیشتر به رنگ زرد متمایل می شود و می توانید از این موضوع زردی نوزاد را تشخیص دهید.

3- آزمایش زردی نوزاد:

یکی دیگر از روش هایی که می توانید آن را انجام دهید تا زردی نوزاد خودتان را تشخیص دهید، استفاده از آزمایش زردی است. در این آزمایش تست های مختلفی روی نوزاد انجام می شود تا بتوانید به راحتی تشخیص دهید که زردی دارد یا خیر.

درمان زردی نوزادان
درمان زردی نوزادان

روش های درمان زردی در نوزادان

در ادامه این مقاله می خواهیم در مورد روش های درمان زردی نوزادان صحبت کنیم و بگوییم که چطور می توانید این بیماری را در نوزادان خودتان برطرف کنید. تعدادی از روش هایی که می گوییم به راحتی در خانه قابل انجام هستند و نیازی نیست که برای آنها به بیمارستان مراجعه کنید، اما تعدادی از روش ها نیز باید توسط پزشک انجام شوند و نیاز است که نوزاد در بیمارستان بستری شود. چنانچه نیاز به ویزیت پزشک متخصص کودک در منزل داشتید، می توانید روی هوم سرویز حساب کنید.

1- درمان با نور:

اولین روشی که اکثر افراد انجام می دهند، درمان با نور است. شما می توانید با استفاده از اجاره دستگاه زردی نوزاد به راحتی زردی ملایم یا متوسط نوزاد خودتان را درمان کنید و آن را به صورت کامل از بین ببرید؛ دستگاه هایی برای این کار وجود دارند که می توانید آنها را اجاره کنید تا بتوانید در خانه خودتان به درمان زردی بپردازید.

همچنین می توانید خودتان با اتصال لامپ های مهتابی به گهواره نوزاد و قراردادن نوزاد در زیر آن، این مشکل را برطرف کنید و با نور نوزاد خودتان را درمان کنید.

2- تعویض خون نوزاد:

زردی می تواند روی خون نوزاد تاثیر بگذارد و اگر شدید باشد، باعث کم خونی شدید نوزاد خواهد شد. وقتی که زردی نوزاد بسیار شدید است و می تواند به او آسیب برساند، پزشکان اقدام به تعویض خون نوزاد می کنند و این کار کمک می کند که زردی را به صورت کامل برطرف شود.

این کار باید توسط پزشکان متخصص انجام شود و برای این روش نیاز است که چند روز نوزاد در بیمارستان بستری باشد تا به صورت کامل بهبود پیدا کند.

3- زردی از شیر مادر:

گاهی اوقات ممکن است که نوزاد در هفته اول زردی را از شیر مادر دریافت کند و به خاطر کم بودن یا ناکافی بودن شیر مادر، به زردی مبتلا شود. در چنین حالتی معمولا درمان با برنامه تغذیه مکرر برای نوزاد انجام می شود و مادر می توانید با تغذیه بیشتر نوزاد کمک کند که زردی بهبود پیدا کند و به صورت کامل از بین برود.

همچنین گاهی اوقات ممکن است که ترکیبات شیر مادر باعث ایجاد زردی در نوزاد شود که در این حالت پزشک می تواند به مادر در این زمینه کمک کند و کودک را درمان کند. اگر پزشک برای درمان نوزادی برای شما داروی خاصی را تجویز کرده است، می توانید داروی خود را خریداری کنید و ارسال دارو درب منزل را به هوم سرویز بسپارید.

4- نور خورشید:

نور خورشید نیز می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای زردی نوزاد استفاده شود. شما می توانید با قرار دادن نوزاد در زیر نور خورشید، کمک کنید که درمان شود و زردی او را به صورت کامل از بین ببرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات درمان زردی نوزاد در منزل هم ارائه میده؟

درمان زردی با نور
درمان زردی با نور

5- آب جوانه گندم:

آب جوانه گندم ماده ای است که می تواند به خوبی سموم بدن نوزاد را دفع کند و باعث از بین رفتن زردی نوزاد شود. به همین خاطر می توانید از آن برای درمان این بیماری استفاده کنید.

اگر از شیر خشک برای نوزاد خودتان استفاده می کنید، بهتر است که چند قطره آب جوانه گندم را در شیر خشک بریزید و آن را به نوزاد خودتان بدهید تا مصرف کند و اگر هم نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند، مادر می تواند آب جوانه گندم را مصرف کند تا از طریق شیرش به نوزاد برسد.

6- مکمل های غذایی:

اگر نوزاد شما از شیر خشک استفاده می کند، پزشک می تواند مکمل های غذایی را تجویز کند که با ریختن آنها در شیر خشک نوزاد، به درمان سریعتر زردی نوزاد کمک کنید و باعث شوید که نوزاد شما سریعتر سلامتی خودش را پیدا کند.

7- مکمل های غذایی مادر:

در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، گاهی اوقات پزشک می تواند مکمل های غذایی را تجویز کند که مادر آنها را مصرف کند و این مکمل ها از طریق شیر مادر به نوزاد برسند.

مصرف این مکمل ها شیر مادر را قوی تر می کند و به درمان سریعتر زردی کمک می کند.

8- متوقف کردن شیر مادر:

گاهی اوقات که شیر مادر دارای ترکیباتی است که می تواند باعث زردی نوزاد شود، پزشک توصیه می کند که موقتا شیر مادر قطع شود و از مکمل های غذایی برای نوزاد استفاده شود. در این حالت با عدم مصرف شیر مادر، معمولا نوزاد درمان می شود و زردی او به صورت کامل از بین خواهد رفت.

درمان زردی نوزادان با هوم سرویز
درمان زردی نوزادان با هوم سرویز

جمع بندی

در این مقاله در مورد زردی نوزاد صحبت کردیم و گفتیم که زردی چیست و به چه دلیلی به وجود می آید. همچنین گفتیم که زردی چه مدتی طول می کشد تا درمان شود و در ادامه نیز روش تشخیص زردی نوزاد را گفتیم تا خودتان بتوانید با انجام روش های گفته شده، زردی را تشخیص دهید.

در بخش آخر نیز با هم چند روش برای درمان زردی نوزادان را بررسی کردیم که می توانید با انجام آنها، زردی نوزاد خودتان را به صورت کامل برطرف کنید. توصیه می کنیم که برای این کار حتما با پزشک مشورت کنید تا بتوانید با نظر ایشان، درمان را انجام دهید. برای درمان بیماری ها شما می توانید از تیم پزشکان و خدمات پزشکی در محل هوم سرویز کمک بگیرید تا این مشکل خیلی سریع و با هزینه مناسب در منزل شما انجام شود. برای این کار کافیست سفارش خود را از طریق اپلیکیشن هوم سرویز ثبت نمایید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با زردی نوزاد آشنا شوید و در زمان مواجه شدن با این مشکل، به خوبی به درمان و کنترل آن بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا