پزشکی و پرستاری

مراقبت از سلامتی روان در دوران کرونا

حال خوب حتی در دوران قرنطینه کرونا!

ویروس کرونا با آمدنش، ترس و دلهره زیادی به همراه داشت و این ترس و نگرانی باعث افزایش سطح اضطراب در میان مردم، افزایش استرس، بیشتر شدن میزان ابتلا به افسردگی و… شد. اگر در دوران قرنطینه کرونا از روان خود مراقبت نکنیم، به راحتی درگیر ناراحتی، ناامیدی و نگرانی خواهیم شد. به همین خاطر باید اصول مراقبت از سلامتی روانی در دوران کرونا را به خوبی و با آرامش بیشتر پشت سر بگذاریم. در این نوشته از هوم سرویز با نکات کاربردی برای مراقبت از سلامتی روان در دوران کرونا آشنا خواهید شد. از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

 

فهرست مطالب

برای اینکه دوران کرونا را با آرامش و حال خوب پشت سر بگذارید، به نکات این نوشته دقت کنید و با انجام آنها، حال خودتان را خوب نگه دارید.

 

ویزیت مشاور یا روانپزشک آنلاین با هوم سرویز

مناسب ترین قیمت مشاوره را تجربه کنید!

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

برای مراقبت از سلامتی روان در دوران کرونا چه کنیم؟

برای اینکه روح و ذهن خود را در دوران کرونا آرام نگه دارید و روحیه بانشاطی داشته باشید، این راهکارها را انجام دهید:

1- از خودتان بیشتر مراقبت کنید.

خود مراقبتی، کاری است که در طول زندگیتان باید هر روز و هر لحظه انجامش دهید. اگر قبلا به تغذیه، آرامش و وضعیت خوابتان بی توجه بودید، حالا زمانش رسیده است که خودتان را در اولویت بگذارید. اگر ارتباط با کسی باعث ناراحتی شما می شود، او را کنار بگذارید و ارتباطتان را محدود کنید. همواره تغذیه سالمی داشته باشید و غذاهای سالم و مقوی را به بدنتان برسانید. خوب بخوابید و به بدن و ذهنتان اجازه دهید تا کاملا آرام شود و استراحت کند.

دوست داشتن خود
مراقبت از سلامت روان در دوران کرونا

2- ورزش کنید.

شیوع ویروس کرونا همه مردم را درگیر استرس و ترس از بیماری و مرگ کرد. یکی از بهترین راه های کاهش استرس و اضطراب، ورزش است. هر روز برنامه منظمی برای ورزش کردن و تحرک داشتن داشته باشید. ورزش باعث افزایش ضربان قلب و افزایش ترشح آندروفین در بدن شما می شود که ارتباط مستقیمی با افزایش شادی و نشاط شما دارد. وقتی ورزش می کنید، حواستان از موضوعات استرس زا پرت می شود؛ پس این هدیه را به خود بدهید و زمانی را به ورزش اختصاص دهید. پیاده روی با یک دوست صمیمی، ایروبیک در خانه و رفتن به باشگاه از جمله روش هایی هستند که می توانند ورزش را به زندگی شما بیاورند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

3- چند دقیقه از روز را به مدیتیشن و سکوت اختصاص دهید.

این دوران از زندگی ما، با بمباران اطلاعات همراه شده است. کافی است وارد شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام شوید یا تلویزیونتان را روشن کنید تا با موجی از اخبار بد و ناگوار روبرو شوید. شنیدن این اخبار بد، می تواند به راحتی حال ما را خراب کند و ما را در غم و اندوه فرو ببرد. برای جلوگیری از افزایش استرس و نگرانی در دوران کرونا، سعی کنید که بخشی از روز را در سکوت، بدون اینستاگرام و بدون تلویزیون سپری کنید. به مدیتیشن عادت کنید و زندگی در لحظه را تجربه کنید. با این کارها، روان شما هم آسوده و آرام می ماند.

4- کارهای جدید را امتحان کنید.

همه ما دوست داشتیم که بدون نگرانی از محل کار و مدرسه فرزندمان بتوانیم به کارهای موردعلاقه خود مشغول شویم و کاری را شروع کنیم که هرگز فرصتش را نداشتیم. بسیار خب، دوران کرونا حداقل این خوبی را داشت که به ما زمان آزاد بیشتری داد و ما را از رفتن به سرکار و رفت و آمدهای زیاد آزاد کرد. این زمان فرصت خوبی برای شروع کارهای جدید و دوست داشتنی است. با انجام دادن کارهای دلخواهتان، روان شما شاد می شود و انگیزه بیشتری برای زندگی خواهید داشت.

مراقبت از سلامت روان در دوران کرونا
لذت انجام کارهای جدید برای مراقبت از سلامت روان در دوران کرونا

5- ارتباط خود را با دیگران حفظ کنید.

ما انسانها موجودات اجتماعی هستیم و با بودن در اجتماع است که حالمان خوب می ماند. در این دوران، خود را محکوم به خانه نشینی و قطع ارتباط با دیگران نکنید؛ بلکه همچنان از دوستان خود خبر بگیرید و با عزیزانتان در تماس باشید. اگر متوجه شدید که یکی از دوستان شما به کمک نیاز دارد، با کمک کردن به او، حس خوب را به خود هدیه دهید. زمانی که محبت شما به خودتان برمی گردد، حس بسیار خوبی خواهید داشت.

6- دیدگاه خوب و مثبت خود را حفظ کنید.

یکی از بهترین سلاح ها برای عبور از دوران سخت، حفظ امیدواری و دیدگاه مثبت است. داشتن دیدگاه خوب و مثبت، همیشه کمک کننده است و مثل خوردن یک بشقاب سبزیجات به سلامتی روان شما کمک می کند. پس هرچقدر هم که شرایط پیچیده باشد، شما دلیلی برای امیدوار بودن پیدا کنید.

هر زمان که نگران سلامتی خود در دوران کرونا شدید، با انجام تست کرونا می توانید از سلامتی خود مطمئن شوید. تیم پزشکی هوم سرویز می توانند این تست را با هزینه مناسب در منزل شما انجام دهند و جوابش را خیلی سریع به شما بدهند.

7- حس شوخ طبعیتان را پرورش دهید.

خندیدن، یک راه کم هزینه و عالی برای داشتن حال خوب است. یاد بگیرید که زندگی را با حس خوب شوخ طبعی ترکیب کنید و ببینید که این کار چه تاثیر فوق العاده ای روی آرامش و نشاط شما می گذارد.

8- ببخشید.

کسی را که از او خشمگین هستید، ببخشید. آن گاه می بینید که مثل یک پر سبک هستید. علاوه بر دیگران، خودتان را در یک چشم به هم زدن ببخشید، دقیقا مثل کاری که خداوند می کند… نیازی نیست که خود را به خاطر اشتباهات گذشته و شکست هایتان تنبیه کنید؛ زیرا این کارها واقعا روان شما را اذیت می کند. احساس گناه را کنار بگذارید؛ زیرا این حس مانند باری اضافی است که نیازی نیست با خودتان حملش کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

بخشیدن خود و دیگران
اهمیت بخشیدن خود و دیگران

9- بدون قضاوت شرایط و افراد، زندگی کنید.

بدون اینکه دیگران را قضاوت کنید، به زندگی ادامه دهید. پذیرش دیگران و قضاوت نکردن رفتارهایشان، با خود آسودگی و شادی را به همراه خواهد داشت. شرایط کرونا و اتفاقات دنیا را نیز مدام تحلیل نکنید. از دوران غم و پرچالش فرار نکنید؛ زیرا در بسیاری از مواقع استعدادهای ما در همین دوران آشکار می شوند.

10- بپذیرید.

ما روی شیوع ویروس کرونا و سایر اتفاقات کنترلی نداریم؛ پس باید شرایط را به همان صورتی که هستند بپذیریم. پذیرش، احساس آرامش و رهایی را به همراه دارد. درست است که این دوران با ترس و نگرانی همراه بوده است؛ اما وقتی بپذیریم که ویروس کرونا چالش جدید زندگی ماست، زندگی کردن در این دوران برایمان راحت تر می شود و کمتر درگیر استرس و ناراحتی می شویم.

دیدگاه مثبت
دیدگاه مثبت

11- استراحت کنید.

دوست دارید که شگفتی های زندگی را بیشتر ببینید و عمیقا عاشق زندگی شوید؟ پس سرعتتان را کمتر کنید و دست از تلاش زیاد بردارید. گاهی اوقات به خودتان استراحت بدهید. یادتان باشد که استراحت کردن به معنای دست کشیدن نیست؛ بلکه به این معنی است که برای تلاش بهتر و زندگی شادتر در حال تجدید قوا هستید.

12- دعا کنید.

در دوران کرونا، خیلی راحت می شود ناامید و نگران شد؛ اما در این دوران مایوس نشوید. نگرانی ها، مشکلات و تکه های قلب شکسته خود را به خدا بسپارید و مطمئن باشید که این دوران سخت هم می گذرد و باز هم روزهای آرام و شاد را تجربه خواهیم کرد. هر روز زمانی را برای دعا و نیایش در نظر بگیرید و با هر روشی که راحت هستید، با خداوند صحبت کنید.

13- هدف گذاری کنید.

آمدن ویروس کرونا با تمام شدن دنیا مساوی نیست! هنوز هم می توانیم هدف گذاری کنیم و به اهدافمان برسیم. رسیدن به اهداف کوچک، احساس بسیار خوبی را برایتان به همراه خواهد داشت و به شما انگیزه می دهد تا روزهای زندگیتان را با امید و اشتیاق پشت سر بگذارید و هر روز به کاری ارزشمند مشغول باشید که شما را به اهدافتان می رساند.

14- به کارهای آرامش بخش مشغول شوید.

مدیتیشن، ماساژ، دوش آب گرم، یوگا، آروماتراپی و… از جمله کارهایی هستند که باعث آرامش روح و روان شما می شوند؛ پس لطفی به خودتان بکنید و هر روز زمانی را به انجام این کارهای آرامش بخش اختصاص دهید.

انجام دادن کارهای آرامش بخش
انجام دادن کارهای آرامش بخش

15- خودتان را دوست داشته باشید.

ذره ذره وجودتان را دوست داشته باشید. شما مهم هستید و خداوند برای آفریدن شما سنگ تمام گذاشته است؛ پس باید خودتان را دوست داشته باشید و خودتان را بپذیرید. هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید؛ زیرا مقایسه کردن سریع ترین راه برای آوردن غم و ناراحتی به زندگی است. اگر بلد نیستید به خودتان عشق بورزید، این کار را تمرین کنید. به مرور زمان عاشق خودتان می شوید؛ باور کنید!

جمع بندی مطالب

در این نوشته با روشهای عالی برای مراقبت از سلامت روان در دوران کرونا آشنا شدید. گاهی اوقات برای اینکه حالتان خوب شود بهتر است به مشاور یا روانپزشک مراجعه کنید تا مشکلات شما به صورت ریشه ای حل شوند. برای ویزیت روانپزشک می توانید از خدمات پزشکی هوم سرویز استفاده کنید و با نصب اپلیکیشن هوم سرویز و ثبت درخواست خود، مسائل زندگیتان را با بهترین مشاوران در میان بگذارید.

قیمت معاینه پزشکی در محل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا