پزشکی و پرستاری

شرایط اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا

شرایط اهدای خون پس از واکسینه شدن

اهدای خون یکی از کارهایی است که به عنوان یک انسان می توانیم انجام دهیم تا جان افراد زیادی را نجات بدهیم. بیماران زیادی هستند که با مشکلات خونی دست و پنجه نرم می کنند و نیاز به این دارند که بتوانند خون مناسب را دریافت کنند تا مشکل و بیماری آنها حل شود. اهدای خون این امکان را فراهم می کند که چنین افرادی به راحتی بتوانند مشکلات خودشان را حل کنند و بیماریشان درمان شود؛ اما نکته ای که وجود دارد این است که اهدای خون شرایط خاصی نیز دارد و اگر آن شرایط را نداشته باشید، نمی توانید خون خودتان را اهدا کنید. حالا سوال اینجاست که آیا بعد از تزریق واکسن کرونا امکان اهدای خون وجود دارد یا خیر؟ در این مقاله می خواهیم در مورد شرایط اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا صحبت کنیم و بگوییم که آیا این امکان وجود دارد که پس از واکسیناسیون خون خودتان را اهدا کنید یا برای این کار باید موارد خاصی را رعایت کنید و محدودیت هایی برای این موضوع وجود دارد؟

اگر به فکر اهدای خون هستید و اخیرا اقدام به تزریق واکسن کرونا کرده اید، توصیه می کنیم که حتما با ما در این مقاله همراه باشید تا بتوانید اطلاعات مفیدی را در این مورد کسب کنید.

فهرست مطالب

شرایط اهدای خون
شرایط اهدای خون چیست؟

آیا این امکان وجود دارد که بعد از تزریق واکسن کرونا خون اهدا کنیم؟

به صورت کلی باید بگوییم که بله این امکان وجود دارد که شما خون اهدا کنید و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. اما باید برای این کار برخی از اصول را رعایت کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن اهدای خون را انجام دهید و در این زمینه به مشکلی برنخورید.

اولین قدم برای اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا این است که شما نام واکسن خودتان را که تزریق کرده اید اعلام کنید. این واکسن باید مورد تایید باشد و اگر این امکان وجود داشته باشد و زمان اهدا خون احساس بیماری و مشکلی نداشته باشید، می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

البته باید بدانید که واکسن های موردتایید برای اهدای خون تعداد محدودی از واکسن ها هستند که باید از آنها استفاده کرده باشید در غیر این صورت ممکن است که درخواست شما برای اهدای خون پذیرفته نشود.

برای این منظور می توانید از خدمات پزشکی و پرستاری هوم سرویز استفاده کنید. مثلا از پزشک بخواهید به منزل شما بیاید و معاینه پزشکی در محل را برای شما انجام دهد تا از هر جهت با درخواست شما برای اهدای خون موافقت شود. همچنین شما با هوم سرویز می توانید آزمایش خون در منزل را تجربه کنید.

نمونه گیری در محل
آزمایش خون و نمونه گیری در محل

آیا با اهدای خون سطح ایمنی بدن کاهش پیدا می کند؟

یکی از مسائلی که ذهن خیلی از افراد را درگیر می کند، این است که آیا پس از تزریق واکسن کرونا، سطح ایمنی بدن کمتر می شود و آنتی بادی کاهش پیدا می کند؟

باید بدانید که در بدن شما حدودا 10 واحد خون وجود دارد که در هنگام اهدای خون فقط 1 واحد از شما گرفته خواهد شد. این موضوع هیچ اختلالی در تاثیر واکسن کرونا ایجاد نمی کند و به همین خاطر نیازی نیست که نگران این موضوع باشید. وقتی خون از بدن شما خارج می شود، بدن اقدام به خونسازی مجدد می کند و آنتی بادی موجود در خون که توسط واکسن کرونا و سیستم ایمنی بدن ایجاد شده است، در خون تولید شده نیز جریان پیدا می کند و امنیت بدن مجددا تامین می شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات آزمایش پزشکی و نمونه گیری در محل هم ارائه میده؟

اهدای پلاسما
اهدای پلاسما

امکان اهدای پلاسما خون پس از تزریق واکسن کرونا وجود دارد؟

پلاسما ماده ای است که در خون وجود دارد و در هنگام زخم شدن بدن، باعث ایجاد لخته خون در قسمت موردنظر شده و جلوی خونریزی را می گیرد. جالب است بدانید که افراد زیادی به خاطر کمبود پلاسما در خون دچار زخم های شدید و خونریزی های زیادی می شوند و خون آنها این امکان را ندارد که بتواند جلوی خونریزی بیشتر را بگیرد. به همین خاطر می توانید با اهدا پلاسما به این افراد کمک زیادی کنید.

باید بگوییم که امکان اهدا پلاسما نیز مانند خون وجود دارد. شما می توانید با ارائه درخواست و گفتن نام شرکت سازنده واکسن کرونا خودتان، این کار را انجام دهید تا بتوانید پلاسمای خون را اهدا کنید. برای اهدای پلاسما، از طریق بازوی شما خون گرفته می شود و سپس به دستگاه سانتریفیوژ منتقل می شود تا در چرخش های سریع پلاسما از خون جدا شده و قابل تزریق به بدن شخص دیگری باشد.

اهدای خون در چه مواردی ممنوع است؟

به صورت کلی همانطور که گفتیم منعی برای اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا وجود ندارد. اما در صورتی که هرکدام از مواردی که در ادامه می گوییم در مورد شما صدق می کنند، بهتر است فعلا از اهدای خون منصرف شوید و بعدا برای این کار اقدام کنید.

1- مثبت بودن آزمایش:

در صورتی که در دو هفته گذشته یا در 14 روز گذشته آزمایش کرونا شما مثبت بوده است. این امکان وجود دارد که هنوز به کرونا مبتلا باشید، به هیچ وجه اقدام به اهدای خون نکنید و دست نگه دارید.

2- قرنطینه:

در صورتی که به کرونا مبتلا شده اید و 14 روز قرنطینه بوده اید، بهتر است فعلا دست نگه دارید و پس از مدتی دیگر اقدام به اهدای خون کنید؛ چون ممکن است هنوز هم کرونا در خون شما موجود باشد.

3- علائم کرونا:

در صورتی که در دو هفته گذشته علائم کرونا را داشته اید و احتمال می دهید که این بیماری را به صورت خفیف تجربه کرده اید. بهتر است از اقدام برای اهدای خون دست نگه دارید و فعلا این کار را انجام ندهید.

4- عوارض واکسن کرونا:

همانطور که می دانید برخی از واکسن های کرونا عوارضی دارند که ممکن است پس از تزریق آنها را تجربه کنید. اگر واکسن را تزریق کرده اید و عوارض این واکسن را تجربه می کنید، بهتر است تا زمان برطرف شدن کامل این علائم دست نگه دارید و فعلا اقدامی برای اهدای خون انجام ندهید.

فواصل مناسب اهدای خون
فواصل مناسب اهدای خون

شرایط مناسب برای اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا چیست؟

فرقی نمی کند که شما تازه اقدام به تزریق واکسن کرونا کرده باشید یا در حالت عادی بخواهید خون اهدا کنید. در هر صورت شما باید شرایط خاصی را داشته باشید که نیاز است آنها را به خاطر بسپارید تا در هنگام اهدای خون مشکلی برایتان ایجاد نشود. در ادامه با هم این شرایط را بررسی خواهیم کرد.

1- شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا: سن مناسب

طبق اعلام سازمان انتقال خون ایران، برای اینکه بتوانید اهدای خون انجام دهید باید حداقل 18 سال کامل و حداکثر 60 سال سن داشته باشید. در غیر این صورت امکان اهدای خون برای شما وجود نخواهد داشت. البته افرادی که به صورت مستمر اهدای خون انجام داده باشند حداکثر تا 65 سال می توانند اقدام به اهدا خون کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات آزمایش پزشکی و نمونه گیری در محل هم ارائه میده؟

2- شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا: وزن مناسب

برای اینکه پس از اهدای خون دچار مشکل نشوید، باید حداقل 50 کیلوگرم وزن داشته باشید و شرایط جسمی شما مناسب باشد تا بدن خودتان دچار آسیب نشود. در غیر این صورت امکان اهدای خون برای شما وجود نخواهد داشت.

3- شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا: فواصل مناسب اهدای خون

طبق دستورالعمل سازمان اهدای خون، بین هر اهدای خون شما باید حداقل 8 هفته فاصله وجود داشته باشد تا بتوانید مجددا اقدام به این کار کنید. همچنین باید این موضوع را بدانید که در آقایان امکان اهدای خون بیشتر از 4 بار در سال وجود ندارد. در خانم ها نیز بیشتر از 3 بار در سال امکان اهدای خون نیست.

این محدودیت به این خاطر است که ممکن است در صورت اهدای خون بیش از حد، بدن خودتان دچار کمبود خون شده و مشکلات جسمی مختلفی برایتان ایجاد شود که این موضوع می تواند آسیب زننده باشد.

4- شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا: نداشتن بیماری خاص

یکی دیگر از شروط اهدا خون این است که شما نباید دارای بیماری های خاص خونی باشید. بیماری هایی که ممکن است خون شما را آلوده کنند و با ورود به بدن شخص دیگری به آن شخص نیز منتقل شوند، باعث می شوند که شما نتوانید اقدام به اهدای خون کنید.

همچنین در صورت داشتن آلرژی های خاص نیز باید به مرکز اهدای خون اعلام کنید تا مشکلی برای خودتان یا شخصی که خون را دریافت می کند پیش نیاید.

5- شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا: نداشتن اعتیاد به مواد مخدر

داشتن اعتیاد به مواد مخدر، می تواند باعث آلوده بودن خون شما شود. به همین خاطر یکی دیگر از موضوعاتی که می تواند باعث ممنوعیت اهدای خون برای شما شود، این است که اعتیاد به مواد مخدر داشته باشید.

6- شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا: مصرف داروهای خاص

برخی از داروها می توانند خون شما را تحت تاثیر قرار دهند. با مصرف آنها ممکن است مرکز انتقال خون به شما اجازه اهدا خون را ندهد چون این کار هم می تواند برای خودتان و هم برای شخص دیگری که خون شما را دریافت می کند خطرساز باشد.

به همین خاطر نیاز است که در زمان پذیرش در مرکز اهدای خون، اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما به مسئول مربوطه بگویید تا بتواند در این جهت شما را بهتر راهنمایی کند و در صورت وجود مشکل از این کار جلوگیری کند.

اهدای خون در دوران کرونا
اهدای خون در دوران کرونا

نمونه گیری و آزمایش خون با پزشکان متخصص هوم سرویز

اگر می خواهید در منزل خود بمانید و پزشکان متخصص برای آزمایش خون و نمونه گیری و یا تزریقات واکسن آنفولانزا به منزل شما بیایند، روی دکمه های زیر کلیک کنید. درخواست خود را برای این کار ثبت بفرمایید تا پزشکان مطمئن و باتجربه هوم سرویز این کار را برای شما انجام دهند:

انواع آزمایش با پزشکان هوم‌سرویز

خدمات پزشکی عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

جمع بندی

در این مقاله در مورد اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا صحبت کردیم. گفتیم که آیا می توانید پس از تزریق واکسن کرونا اهدای خون انجام دهید یا خیر. همچنین با هم بررسی کردیم که اهدای خون آیا می تواند باعث کاهش سطح ایمنی بدن شما شود یا مشکلی ایجاد نمی کند.

همچنین با هم نکات مهمی که برای اهدای خون مضر هستند را بررسی کردیم تا بتوانید با توجه به آنها تصمیم بگیرید که اهدای خون مشکلی برای شما یا اشخاص دیگر ایجاد نمی کند. در آخر نیز با هم بررسی کردیم که شرایط سازمان انتقال خون ایران برای اینکه بتوانید خون اهدا کنید چیست؟

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید در مورد اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا اطلاعات مناسبی کسب کنید. در صورت داشتن شرایط گفته شده، با اهدای خون به همنوعان خودتان کمک کنید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم. هر سوالی که درباره اهدای خون در دوران کرونا و پس از کرونا را دارید، زیر همین مطلب بنویسید تا پزشکان متخصص هوم سرویز به شما پاسخ دهند. چنانچه تمایل به مطالعه مطالب و مشاهده محتواهای آموزشی هوم سرویز دارید. این امکان از طریق اینستاگرام هوم سرویز و همچنین آپارات هوم سرویز برای شما فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا