لوله کشی و تاسیسات

رفع نشتی لوله گالوانیزه به چه شکل است؟

رفع نشتی لوله گالوانیزه در موارد اضطراری

اغلب لوله‌های ساختمانی مانند لوله‌های آب و گاز، از جنس گالوانیزه هستند. شبکه‌های لوله‌کشی آب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان هستند و بروز هرگونه خرابی یا نشتی در آن‌ها، به بنای ساختمان و دیگر اجزای آن آسیب وارد می‌کند. به همین دلیل، سیستم‌های لوله‌کشی باید هر چند وقت یکبار چک شوند تا میزان آسیب‌دیدگی آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد. لوله‌های فلزی اکثراً پس از مدتی، دچار پوسیدگی و فرسایش می‌شوند که این عوامل ممکن است باعث ایجاد نشتی در آن‌ها شود. برای رفع نشتی لوله گالوانیزه راهکارهای زیادی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم تعدادی از آن‌ها را بیان کنیم.

فهرست مطالب

چه عواملی باعث بروز نشتی در لوله‌های گالوانیزه می‌شود؟

لوله‌های فلزی که در سیستم لوله‌کشی آب و گاز ساختمان‌ها به کار می‌رود، لوله‌های گالوانیزه هستند که قدمت بسیار زیادی دارند. عوامل بسیاری ممکن است باعث بروز نشتی در این لوله‌ها و نم زدگی ساختمان شود که برای کاهش صدمات آن، باید سریعاً برای رفع نشتی لوله گالوانیزه اقدام کرد. بعضی از این عوامل عبارت‌اند از زنگ‌زدگی و پوسیده شدن لوله، نحوه قرار دادن لوله در سیستم لوله‌کشی، نوسان دما و شدت فشار.

رفع نشتی لوله گالوانیزه
لوله گالوانیزه

پوسیده شدن و زنگ‌زدگی لوله

اگر دقت کرده باشید، در اکثر مواقع لوله‌های آب گالوانیزه دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. جریان آب گرم درون لوله و سختی آب، باعث می‌شود که سطح داخلی آن دچار خوردگی و زنگ‌زدگی شود. نشانه‌های زنگ‌زدگی لوله، کدر شدن، زرد رنگ شدن آب و تغییر طعم آن است. بروز زنگ‌زدگی در لوله‌های آب ساختمانی، به‌ مرور زمان موجب پوسیدگی لوله‌های آب می‌شود. در نتیجه، لوله‌ها سوراخ شده و نشتی در آن بروز پیدا می‌کند.

نحوه قراردادن لوله در سیستم لوله‌کشی ساختمان

یکی دیگر از عوامل نشتی لوله‌های گالوانیزه، چگونگی قرارگیری آن‌ها است. برای لوله‌کشی ساختمان‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال، روش توکار. در سیستم لوله‌کشی توکار، لوله‌های آب درون دیوار یا زمین قرار می‌گیرند و روی آن‌ها را با مصالح مختلف می‌پوشانند. این روش بسیار رایج است؛ اما نکته حائز اهمیت در آن، قرارگیری لوله‌ها در عمق مناسبی از زمین یا دیوار است. مصالحی که روی لوله‌ها قرار می‌گیرند نیز باید جنس مرغوبی داشته باشند.

چنانچه این موارد به‌درستی رعایت نشوند، لوله‌های آب زیر مصالح، با کم‌ترین فشار، دچار شکستگی، آسیب‌دیدگی و نشتی می‌شوند. تعمیر و رفع نشتی لوله گالوانیزه در این حالت بسیار سخت و پردردسر است و حتی دیگر قسمت‌های ساختمان، دچار آسیب می‌شوند.

روش دیگری که برای لوله‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم لوله‌کشی کلکتوری است. نحوه قرارگیری لوله‌ها در این روش، با روش توکار تفاوت دارد. لوله‌هایی که در سیستم لوله‌کشی کلکتوری استفاده می‌شوند، لوله‌های پلیمری و 5 لایه هستند که مقاومت بیشتری دارند. احتمال ایجاد شکستگی و ترکیدن لوله‌ها در این روش کم‌تر است و مکان قرار گرفتن آن‌ها، زیر سقف است.

یک روش دیگر برای لوله‌کشی ساختمان‌ها، سیستم لوله‌کشی روکار است که از روش‌هایی که ذکر شد، بسیار ایمن‌تر است و شکستگی، ترکیدن و بروز نشتی به‌ندرت در آن اتفاق می‌افتد. یافتن لوله‌های آسیب‌دیده در روش لوله‌کشی روکار و کلکتوری، نسبت به روش توکار بسیار آسان‌تر است و رفع نشتی لوله گالوانیزه نیز بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. بهتر است لوله کشی آب ساختمان خود را به افراد حرفه ای و متخصص بسپارید تا لوله کشی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

نوسان و تغییرات دما

با تغییر فصل‌ها، دمای هوا به‌ صورت مداوم تغییر می‌کند. نوسانات دمایی و سرد و گرم شدن هوا، باعث می‌شود که دمای بیرونی لوله‌های گالوانیزه دچار تغییر شود. در نتیجه، لوله‌ها دچار آسیب و پوسیدگی می‌شوند و حتی در موارد بسیاری، لوله‌ها می‌ترکند یا نشتی پیدا می‌کنند. این مسائل علاوه بر هدر دادن آب، به دیگر اجزای ساختمان نیز آسیب وارد می‌کند. یکی از مشکلات لوله‌های آب در فصل‌های سرد سال، یخ‌زدگی آن‌ها است. برای جلوگیری از یخ‌زدن لوله، باید آن‌ها را عایق‌کاری کرد تا عواملی مانند ترکیدن و بروز نشتی در آن‌ها اتفاق نیفتد.

شدت فشار آب

گاهی اوقات، ممکن است شدت فشار آب در لوله‌ها به‌یک‌باره زیاد شود. مثلاً هنگامی‌ که آب قطع شده باشد، به هنگام وصل آن، فشار آب به طور ناگهانی بالا می‌رود. در این صورت، چنانچه مقاومت لوله آب زیاد نباشد، موجب ترک‌ خوردن، ترکیدن، ایجاد شکستگی و بروز نشتی در آن می‌شود و صدمات فراوانی به لوله‌ها و دیگر اجزای ساختمان وارد می‌شود. در چنین مواقعی، باید به‌سرعت برای جبران صدمات و رفع نشتی لوله گالوانیزه اقدام کرد.

رفع نشتی لوله گالوانیزه
تعمیر لوله گالوانیزه

روش‌های رفع نشتی لوله گالوانیزه

یکی از نگرانی‌های ساکنان خانه، بروز نشتی در لوله‌های گالوانیزه آب و گاز است. لوله‌های آب نسبت به لوله‌های گاز، بیشتر دچار فرسودگی و بروز نشتی می‌شوند. اولین اقدامی که پس از مشاهده نشتی باید انجام دهید، قطع سریع شیر اصلی آب است. با این کار، مانع از جاری شدن زیاد آب در ساختمان می‌شوید و در بهترین حالت، آسیب کم‌تری به دیگر اجزای ساختمان وارد خواهد شد.

در صورت بروز نشتی در لوله‌های گالوانیزه، می‌توان با لوله‌های پلاستیکی، نشتی آن را تعمیر کرد. رفع نشتی لوله گالوانیزه با یک لوله فلزی جدید، هزینه بسیاری به‌ همراه خواهد داشت. همچنین می توان از نوارهای آب‌بندی و چسب های مخصوص نیز برای رفع نشتی استفاده کرد. برای شروع تعمیر، ابتدا باید لوله آسیب‌دیده را پیدا کرد و بر اساس سیستم لوله‌کشی، نشتی‌گیری لوله را آغاز کرد.

تعمیر و رفع نشتی این لوله‌ها، در صورتی‌ که سیستم آن‌ها از نوع توکار باشد، بسیار سخت است. ابتدا باید دیوار یا زمین را کنده‌کاری کرده و لوله آسیب‌دیده را پیدا کرد، سپس اقدامات لازم را انجام داد. استفاده از چسب‌های نشتی‌گیر برای تعمیر لوله‌ها، بسیار آسان‌تر است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات رفع نشتی یا ترکیدگی لوله هم ارائه میده؟

استفاده از نوارچسب نشتی‌ گیری لوله گالوانیزه

رفع نشتی لوله گالوانیزه یا دیگر لوله‌ها با استفاده از نوارچسب‌های نشتی‌گیر، دائمی است. در این روش، هیچ‌گونه برش‌کاری یا جوشکاری انجام نمی‌شود و حتی با سرعت بیشتری نیز انجام می‌گیرد.

استفاده از چسب‌های نشتی‌گیر، باعث بروز حساسیت نمی‌شود؛ اما بهتر است برای اطمینان بیشتر، این عمل را با دستکش انجام داد. این چسب‌ها، عایق الکتریسیته هستند، در برابر فشار، ضربه، پوسیدگی و له‌شدگی مقاومت دارند، در برابر رطوبت، اشعه خورشید، خوردگی و زنگ‌زدگی واکنش نمی‌دهند و قابلیت رنگ کردن و سمباده کشیدن دارند.

روش استفاده:

  •         ابتدا باید جریان آب را قطع کنید و اجازه دهید تا لوله‌ها کمی خشک شوند.
  •         قسمت ترک‌ خورده یا سوراخ لوله را کاملاً تمیز و خشک کنید.
  •         پستی‌ها و ناهمواری‌های آن قسمت را با استفاده از سمباده یک‌دست کنید.
  •         نوارچسب را در آب قرار داده و به‌خوبی ورز دهید تا کاملاً مرطوب شود.
  •         پس از آنکه نوار را از آب خارج کردید، نوار را به‌ دور قسمت آسیب‌دیده بچسبانید (2 تا 3 دور).
  •         برای رنگ‌آمیزی، نوار پلاستیکی را روی انتهای کار بپیچید و پس از خشک‌شدن، آن را جدا کنید.

استفاده از خمیر اپوکسی برای رفع نشتی لوله گالوانیزه

خمیر اپوکسی برای رفع نشتی لوله گالوانیزه در هر سایزی که باشد، مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای آماده‌ کردن خمیر، به یک ظرف تمیز و خشک و یک‌ تکه چوب نیاز دارید. دو قسمت A و B خمیر را پیش از آنکه با یکدیگر ترکیب کنید، به‌ خوبی تکان دهید و سپس آن را درون ظرف بریزید. از تکه چوب می‌توان برای مخلوط کردن خمیر استفاده کرد. خمیر اپوکسی به‌ سرعت سفت می‌شود و دیگر قابل‌ استفاده نیست؛ پس فقط مقداری از آن را درون ظرف مخلوط کنید.

این خمیر هیچ‌گونه ضرری برای پوست ندارد، اما بهتر است که پیش از شروع کار، دستکش بپوشید. سطح لوله آب باید کاملاً خشک باشد و آب درون آن به‌ خوبی تخلیه شود. پس از قرار دادن خمیر روی محل نشتی، آن را محکم فشار دهید تا بچسبد. سپس نوار فایبرگلاس مخصوص را به‌ دور آن بپیچید. نوار فایبرگلاس باید پیش از استفاده، دقایقی درون آب قرار بگیرد تا بهتر به‌ دور لوله بپیچد. حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا خمیر و چسب خشک شوند، جریان آب را باز کنید و محل نشتی را مورد ارزیابی قرار دهید.

رفع نشتی لوله گالوانیزه با استفاده از اتصالات

چنانچه نشتی لوله‌های گالوانیزه فقط در بخش کوچکی از آن ایجاد شود و سیستم لوله‌کشی آسیب ندیده باشد، می‌توان اتصالات لوله را از نزدیک‌ترین محل به نشتی باز شود و یک اتصال جدید که با آن هم‌اندازه است را جایگزین کرد. در این جایگزینی، اتصال جدید باید با تفلون فراوان متصل شود. همچنین می‌توان برای رفع نشتی لوله گالوانیزه از لوله‌های تک‌لایه استفاده کرد. در این روش، لوله تک‌لایه را با استفاده از یک تبدیل، به لوله گالوانیزه اصلی وصل می‌کنند تا جلوی نشتی آب، گرفته شود.

استفاده از مایع نشتی‌ گیربرای رفع نشتی لوله گالوانیزه

یک روش بسیار کاربردی دیگر برای رفع نشتی لوله گالوانیزه، استفاده از مایع نشتی‌گیر لوله است. لوله‌هایی که آب گرم در آن جریان دارد، نسبتاً سریع‌تر دچار خوردگی و پوسیدگی می‌شوند. مایع نشتی‌گیر لوله، به‌ سادگی نشتی‌ها و آسیب‌دیدگی‌های لوله را پیدا کرده و آن را رفع می‌کند. برای استفاده از آن‌ها، کافی است که مقداری از مایع را درون آب ورودی بریزید و دمای آن را افزایش دهید. این مایعات در دمای بالاتر، عملکرد بهتری از خود ارائه می‌دهند. نحوه عملکرد آن‌ها به این صورت است که مایعات نشتی‌گیر با هوا واکنش می‌دهند و سفت می‌شوند؛ بنابراین محل نشتی را پیدا کرده و آن را مسدود می‌کنند.

این محلول‌ها برای انواع لوله‌ها مفید هستند، نشتی‌های غیر قابل‌ تشخیص لوله را شناسایی کرده و آن را به‌ صورت دائمی رفع می‌کنند، برای استفاده از آن، نیازی به قطع سیستم آب و تخلیه آب درون لوله نیست، حساس، سمی و تخریب‌کننده دیگر اجزای سیستم نیستند.

رفع نشتی لوله گالوانیزه
لوله و اتصالات گالوانیزه

رفع نشتی لوله گالوانیزه و گاز

لوله گاز بسیار خطرناک است و بروز نشتی در آن، بسیار خطرناک‌تر. برای رفع نشتی لوله گالوانیزه گازی، باید ابتدا کنتور گاز را قطع کرد. سپس مأموران اداره گاز با استفاده از دستگاه مخصوص، محل نشت را پیدا می‌کنند و برای رفع نشتی یا ترکیدگی لوله اقدام می کنند. برای لوله کشی گاز می توانید روی همیاران متخصص هوم سرویز حساب کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات رفع نشتی یا ترکیدگی لوله هم ارائه میده؟

کلام آخر

روش‌هایی که در این نوشته به‌ صورت مختصر برای رفع نشتی لوله گالوانیزه معرفی شد، هرکدام به نوبه‌ای پرکاربرد هستند. این روش‌ها اکثراً در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین برای تعمیرات تخصصی‌تر این لوله‌ها، باید از تعمیرکاران ماهر و باتجربه کمک بگیرید تا از آسیب رسیدن به دیگر اجزای ساختمان جلوگیری شود. شما می توانید تشخیص ترکیدگی لوله را به متخصصان هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع و با هزینه مناسب این کار را برای شما انجام دهند.

جدول زیر، شامل هزینه خدمات رفع نشتی هوم سرویز است:

قیمت رفع نشتی یا ترکیدگی لوله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا