بنایی و دکوراسیون

لترون چیست؟ مزایا و معایب و تفاوت‌های لترون با ام‌دی‌اف

اگر از جمله افرادی باشید که قصد ساخت کمد ام‌دی‌اف را دارید و می‌خواهید برای خانه خودتان یک کمد یا کابینت جذاب و زیبا درست کنید، احتمالاً یکی از انواع متریالی که با آن مواجه خواهید شد، لترون است.

لترون متریالی است که با استفاده از خرده چوب ساخته می‌شود و حالتی بین نئوپان و ام‌دی‌اف دارد. این نوع متریال، روکش خاصی نیز دارد که می‌توانید آن را در طرح و رنگ‌های مختلف انتخاب کنید. نحوه ساخت لترون به صورتی است که باعث شده لترون، یکی از متریال‌های باکیفیت متوسط و ارزان قیمت برای ساخت کمد و کابینت باشد.

حالا سؤالی که وجود دارد این است که لترون چیست؟ و چه تفاوتی با ام‌دی‌اف دارد؟ انواع لترون چه هستند و مزایا و معایب لترون نسبت به متریال‌های دیگر مانند ام‌دی‌اف چیست؟

در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد لترون صحبت کنیم و بگوییم که لترون چیست و چه انواعی دارد و سپس با هم مزایا و معایب این متریال را بررسی می‌کنیم تا بتوانید بر اساس موارد گفته شده، بهترین تصمیم را بگیرید و مطمئن شوید که انتخاب لترون برای نیاز شما مناسب است یا خیر.

اگر به فکر سفارش ساخت کمد دیواری ارزان یا کابینت هستید و دوست دارید با متریال لترون بیشتر آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

لترون چیست
لترون چیست

لترون چیست؟

بیایید ابتدا این سوال را بررسی کنیم که اصلاً لترون چیست و چطور ساخته می‌شود؟ همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، لترون متریالی است که در حالتی بین نئوپان و ام‌دی‌اف قرار دارد.

نئوپان با استفاده از تکه‌های درشت چوب ساخته می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که پس از مدتی از هم بپاشد و نتوانید به‌خوبی از آن استفاده کنید. اما ام‌دی‌اف با استفاده از خاکه‌چوب و خرده‌های چوب ساخته می‌شود که به‌صورت خمیری درمی‌آیند و در کنار هم فشرده می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که ام‌دی‌اف مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت داشته باشد و نسبت به نئوپان قوی‌تر باشد.

می‌توان گفت که لترون نیز مانند همین متریال‌ها با استفاده از خرده‌های چوب ساخته می‌شود؛ اما به این صورت که خرده‌های آن نه خیلی درشت هستند که مانند نئوپان باشند و ماندگاری خیلی کمی داشته باشند و نه آن‌قدر خمیری هستند که مانند ام‌دی‌اف ماندگاری خیلی بالایی داشته باشند و چیزی بین این دو حالت قرار دارند.

سال‌ها پیش، لترون توسط یک شرکت آلمانی ساخته شد و این نام، روی این متریال ماندگار شد؛ به طوری که امروزه نیز این متریال، به نام لترون شناخته شده است.

تفاوتی که لترون با نئوپان دارد، این است که روی آن، روکش کاغذی یا ملامینه قرار می‌گیرد. این روکش، باعث افزایش مقاومت لترون و افزایش ماندگاری این متریال خواهد شد.

تفاوت ام دی اف و لترون
تفاوت ام دی اف و لترون

تفاوت ام‌ دی‌ اف و لترون چیست؟

حالا که می‌دانید لترون چیست و چطور ساخته می‌شود، خوب است با تفاوت لترون و ام دی اف نیز آشنا شوید تا بتوانید بهترین متریال برای ساخت کمد و کابینت را بهتر انتخاب کنید. از جمله تفاوت‌های لترون و ام دی اف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- اندازه خرده چوب‌ها:

اولین تفاوت لترون و ام‌دی‌اف در این است که در ساخت ام‌دی‌اف، خرده‌های چوب کاملاً ریز شده و حالتی خمیری پیدا می‌کنند و سپس در دستگاه ساخت ام‌دی‌اف فشرده می‌شوند تا حالتی ورقه‌ای را به خود بگیرند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ساخت کمد دیواری هم ارائه میده؟

این موضوع باعث می‌شود که تراکم ام‌دی‌اف بسیار بیشتر باشد و مقاومت بیشتری در برابر رطوبت داشته باشد. همچنین به دلیل تراکم بالای خرده چوب‌ها، ماندگاری ام‌دی‌اف بسیار بیشتر است؛ اما لترون با استفاده از تکه‌های درشت‌تر چوب ساخته می‌شود و به همین خاطر تراکم کمتری دارد و مقاومت و ماندگاری آن نیز کمتر است.

2- سطح ناصاف:

دومین تفاوتی که بین ام‌دی‌اف و لترون وجود دارد، این است که سطح لترون نسبت به ام‌دی‌اف هموار نیست و پستی‌ و بلندی دارد. خمیر استفاده شده در ام‌دی‌اف به صورتی است که می‌توان به‌راحتی سطح ورق ام‌دی‌اف را سنباده زد تا کاملاً صاف شود و سطحی مناسب برای رنگ‌آمیزی و روکش کردن داشته باشد.

اما در لترون به‌خاطر درشت بودن تکه‌های چوب، سطح ورق پر از پستی‌ و بلندی است و امکان سنباده‌زنی نیز وجود ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که در نهایت زیبایی کار نسبت به ام‌دی‌اف کمتر باشد.

لترون چیست
بررسی ویژگی‌های لترون

3- حرارت‌دهی:

در ساخت لترون و ام‌دی‌اف از حرارت استفاده می‌شود تا چسبندگی تکه‌های چوب به‌خوبی انجام شود و محصول نهایی به‌خوبی شکل بگیرد. اما در ام‌دی‌اف میزان حرارت بسیار متفاوت است و همین موضوع باعث می‌شود که ام‌دی‌اف مقاومت و ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به لترون داشته باشد و در برابر رطوبت و خط‌وخش مقاومت بیشتری را از خود نشان دهد.

4- قیمت:

آخرین تفاوت مهم ام‌دی‌اف و لترون این است که قیمت لترون به‌خاطر نوع ساخت و متریال به‌کاررفته در آن، بسیار ارزان‌تر از ام‌دی‌اف است و به همین خاطر است که برای ساخت کابینت ارزان، می‌توانید از لترون استفاده کنید و هزینه نهایی ساخت کابینت را کاهش دهید.

همچنین لترون برای ساخت کمد دیواری ارزان نیز گزینه بسیار خوبی است. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در خصوص ام دی اف چیست و انواع آن کدام است را در وبلاگ هوم سرویز مشاهده کنید و سپس برای ساخت کمد ارزان اقدام کنید.

ساخت کمد دیواری با ورق لترون
ساخت کمد دیواری با ورق لترون

انواع لترون چیست؟

حالا که با تفاوت لترون با ام‌دی‌اف آشنا شدید، نوبت به این می‌رسد که انواع لترون را بشناسید و با مزایا و معایب هرکدام از انواع لترون آشنا شوید. انواع لترون بر اساس روکش آنها دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

1- لترون با روکش کاغذی:

اولین نوع لترون که می‌توانید آن را تهیه کنید، لترون با روکش کاغذی است. همان‌طور که از نام این نوع لترون مشخص است، همان لترون خام است که با استفاده از یک روکش کاغذی پوشانده شده است و خاصیت خاصی ندارد.

روکش کاغذی، فقط سطح لترون را می‌پوشاند و زیبایی ظاهری ورق لترون را افزایش می‌دهد؛ اما پوشاندن ورق لترون با روکش کاغذی باعث افزایش مقاومت لترون در برابر خط‌وخش و رطوبت نمی‌شود و به همین خاطر این نوع از متریال برای ساخت کمد و کابینت توصیه نمی‌شود و کاربرد زیادی نیز ندارد.

مزایای لترون با روکش کاغذی:

  • هزینه بسیار کمتر نسبت به روکش ملامینه
  • تنوع زیاد طرح و رنگ‌های لترون با روکش کاغذی

معایب لترون با روکش کاغذی:

  • مقاومت بسیار پایین در برابر رطوبت و خط‌وخش
  • ماندگاری پایین

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ساخت کمد دیواری هم ارائه میده؟
لترون با روکش کاغذی
لترون با روکش کاغذی

2- لترون با روکش ملامینه:

دومین نوع از لترون که در کارخانه‌های مختلف تولید می‌شود، لترون با روکش ملامینه است. روکش ملامینه روکشی است که از ترکیب کاغذ و پلاستیک ساخته می‌شود. قرارگرفتن روکش ملامینه روی لترون، باعث می‌شود که مقاومت و ماندگاری لترون تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند.

استفاده از روکش ملامینه روی لترون، زیبایی بسیار زیادی به لترون می‌بخشد. از ورق لترون با روکش ملامینه می‌توان برای طراحی کابینت آشپزخانه U شکل استفاده کرد و با پرداخت هزینه کم، کابینت‌هایی زیبا و جذاب داشت.

جالب است بدانید که روکش ملامینه در دو حالت برجسته یا تخت ساخته می‌شود که حالتی زیبا و براق را به ورق لترون می‌بخشد. روکش ملامینه باعث می‌شود که لترون هم ماندگاری و مقاومت بیشتری داشته باشد و هم در برابر رطوبت عملکرد بهتری را از خود نشان دهد که این موضوع باعث می‌شود برای ساخت کمد و کابینت مناسب‌تر باشد.

تنوع طرح‌ها و رنگ‌های لترون با روکش ملامینه زیاد است و شما می‌توانید از این مدل لترون برای ساخت پارتیشن اداری و ساخت انواع کمد دیواری نیز استفاده کنید.

مزایای لترون با روکش ملامینه:

  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب
  • دارای طرح و رنگ‌های متنوع
  • جذابیت و زیبایی ظاهری
  • دارای طرح‌های برجسته و تخت
  • مقاومت زیاد در برابر خط‌وخش
  • قیمت بسیار مناسب در مقایسه با ام‌دی‌اف

معایب لترون با روکش ملامینه:

  • هزینه بالاتر نسبت به روکش کاغذی

لترون با روکش ملامینه
لترون با روکش ملامینه

چطور لترون و ام‌دی‌اف را تشخیص دهیم؟

تا به اینجا گفتیم که لترون چیست و تفاوت آن را با ام‌دی‌اف گفتیم. حالا موضوعی که وجود دارد این است که چطور می‌توانیم تفاوت این دو نوع ورق را تشخیص دهیم؟ چون لترون هزینه خیلی پایین‌تری نسبت به ام‌دی‌اف دارد، ممکن است برخی از افراد آن را به نام ام‌دی‌اف به شما با قیمت‌های بالاتری بفروشند و به همین خاطر باید بتوانید تفاوت این دو متریال را از هم تشخیص دهید.

اگر بخواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم، باید بگوییم که مهم‌ترین تفاوت لترون و ام‌دی‌اف در این است که در حاشیه‌های ورق لترون، شما می‌توانید تکه‌های چوب بزرگ‌تر را مشاهده کنید و سطح آن نیز پستی‌ و بلندی دارد.

در حاشیه‌های ورق ام‌دی‌اف، شما تکه‌های خمیری و بسیار ریز چوب را مشاهده خواهید کرد که منافذ باز بسیار کمی در بین آنها وجود دارد و این موضوع باعث می‌شود ام‌دی‌اف تراکم بسیار بالایی داشته باشد.

اما در لترون این‌طور نیست و شما با دیدن حاشیه‌های ورق می‌توانید ببینید که تکه‌های چوب درشت‌تر هستند و بین آنها نیز منافذ باز زیادی وجود دارد. با توجه به این موارد، شما می‌توانید تفاوت لترون و ام‌دی‌اف را به‌راحتی تشخیص دهید.

بررسی تفاوت لترون و ام دی اف
روش تشخیص لترون و ام دی اف

ساخت کمد و کابینت لترون با هوم سرویز

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که لترون چیست و با هم به‌صورت کامل بررسی کردیم که لترون چگونه ساخته می‌شود. در مرحله بعدی به شما توضیح دادیم که تفاوت‌های لترون و ام‌دی‌اف چیست و چرا قیمت ام‌دی‌اف تا حد زیادی نسبت به لترون بالاتر است؟

همچنین در بخش بعدی با هم بررسی کردیم که انواع لترون چه هستند و روکش‌های مختلفی که برای لترون استفاده می‌شوند را بررسی کردیم و مزایا و معایب هرکدام را گفتیم تا بتوانید از بین آنها بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.

انتهای این مطلب نیز به شما گفتیم که چطور می‌توانید تفاوت بین لترون و ام‌دی‌اف را تشخیص دهید تا به‌جای ام‌دی‌اف، لترون را به شما نفروشند و بتوانید به‌راحتی متوجه این موضوع شوید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید بدانید لترون چیست و چه تفاوتی با ام‌دی‌اف دارد و در انتخاب این متریال، کاملاً هوشمندانه عمل کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و از شما دعوت می‌کنیم که سایر مقالات مانند محبوب‌ترین مدل های کابینت ام دی اف را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با جدیدترین مدل‌های کتابخانه چوبی آشنا شوید.

برای کاهش هزینه ساخت کتابخانه نیز شما می‌توانید این کار را به تیم حرفه‌ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا با بهترین هزینه، کار ساخت کتابخانه چوبی را برای شما انجام دهند.

ساخت کمد و کتابخانه چوبی با هوم سرویز
ساخت کمد و کتابخانه چوبی با هوم سرویز

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز در زمینه ساخت انواع کمد، کتابخانه و کابینت، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای خدمات موردنظرتان ثبت کنید.

هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس، آماده ارائه خدماتی مانند ساخت و تعمیرات کابینت برای شما عزیزان است تا بتوانید شیک‌ترین وسایل را در منزل خود داشته باشید و محیط زندگی خود را زیباتر و جذاب‌تر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا