لوله کشی و تاسیسات

علت روشن ماندن دائم کمپرسور کولر گازی چیست؟ راه حل چیست؟

کمپرسور کولر گازی، یکی از مهم‌ترین قطعات این دستگاه است که وظیفه مکش گاز مبرد از اواپراتور و انتقال آن به کندانسور را برعهده دارد. فشرده سازی گاز مبرد در داخل کمپرسور انجام می‌شود تا دما و فشار گاز مبرد بالا برود و سپس وارد کندانسور شود. کندانسور، گرمای گاز مبرد فشرده شده در کمپرسور را می‌گیرد و به محیط بیرون منتقل می‌کند تا گاز مبرد خنک شود. بنابراین کمپرسور، نقش مهمی را در سیکل تبرید کولر گازی برعهده دارد. روش کار کمپرسور به این صورت است که با روشن شدن کولر گازی شروع به کار می‌کند و همزمان با خاموش کردن کولر گازی متوقف می‌شود. روشن ماندن دائم کمپرسور کولر گازی، موضوعی غیرطبیعی است و نشان می‌دهد که مشکلی در کولر پیش آمده است.

خاموش نشدن کمپرسور کولر گازی با سروصدای کمپرسور، فشار آمدن به کمپرسور و یخ زدن اواپراتور همراه است و باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به کولر گازی می‌شود.

دقت داشته باشید که مشکل خاموش نشدن کمپرسور اسپلیت با مشکل یکسره کار کردن کولر گازی فرق دارد و در وبلاگ هوم سرویز درباره دلایل یکسره کار کردن کولر گازی و روش حل این مشکل با شما صحبت کردیم.

در این نوشته قصد داریم دلایل روشن ماندن دائم کمپرسور کولر گازی را بررسی کنیم و روش حل این مشکل را به شما توضیح دهیم. اگر شما هم بعد از خاموش کردن کولر گازی، صدای کار کردن کمپرسور و موتور را می‌شنوید و دوست دارید این مشکل را سریعتر برطرف کنید، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

دلایل روشن ماندن دائم کمپرسور کولر گازی
دلایل روشن ماندن دائم کمپرسور کولر گازی

آیا کمپرسور کولر گازی باید همیشه روشن باشد؟

بعضی از افراد که تازه اقدام به نصب کولر گازی کرده‎‌اند، با روش کار این دستگاه آشنایی زیادی ندارند و این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا کمپرسور کولر گازی باید همیشه روشن باشد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر، روشن بودن دائم کمپرسور و موتور کولر گازی باعث فشار آمدن به دستگاه می‌شود و احتمال سوختن کولر گازی را افزایش می‌دهد. بنابراین هر زمان مشاهده کردید که کمپرسور کولر گازی دائماً روشن است، یعنی مشکلی در سیستم شما پیش آمده که نیاز به پیگیری و تعمیرات تخصصی دارد.

دلایل داغ شدن کمپرسور کولر گازی را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و این مشکل را سریع‌تر برطرف کنید.

علت خاموش نشدن فن کولر گازی
علت خاموش نشدن فن کولر گازی

5 علت روشن ماندن دائم کمپرسور کولر گازی

موارد زیر از جمله اصلی‌ترین دلایل خاموش نشدن کمپرسور کولر گازی هستند:

1- سیم کشی نادرست کولر گازی

اگر بعد از نصب اولیه کولر گازی مشاهده کردید که کمپرسور کولر دائماً روشن است و خاموش نمی‌شود، احتمالاً سیم کشی کولر گازی به‌درستی انجام نشده و چنین مشکلی پیش آمده است. در این وضعیت، به جای اینکه فاز اصلی به پشت کنتاکتور برود، مستقیماً به سر موتور کولر گازی وصل شده است. در نتیجه کمپرسور و موتور دائماً در مدار هستند و خاموش نمی‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با قطعه کنتاکتور باید بدانید که کنتاکتور کولر گازی، قطعه‌ای است که جریان برق را در داخل دستگاه کنترل می‌کند. با روشن کردن کولر گازی یا اسپلیت، کنتاکتور پایین می‌آید و به برق اجازه می‌دهد تا وارد سیستم شود. همزمان با خاموش کردن دستگاه، کنتاکتور بالا می‌رود و اجازه ورود جریان برق به داخل سیستم را نمی‌دهد.

با سیم کشی درست کولر گازی در هنگام نصب و اتصال فاز به کنتاکتور دستگاه، این مشکل برطرف می‌شود و پس از اتمام کار کولر گازی، کمپرسور نیز خاموش خواهد شد.

در صورتی که نصب کولر گازی را به افراد حرفه‌ای و باتجربه بسپارید، سیم کشی کولر گازی شما به‌درستی انجام خواهد شد و با مشکلاتی مانند یکسره شدن مدار کولر گازی مواجه نمی‌شوید. با سفارش نصب کولر گازی و اسپیلت در هوم سرویز، افراد متخصص به منزل شما می‌آیند و کار نصب کولر گازی را به بهترین شکل و در سریع‌ترین زمان انجام می‌دهند.

2- خراب شدن رله کمپرسور:

رله در کولر گازی، وظیفه توزیع ولتاژ میان قسمت‌های مختلف دستگاه را برعهده دارد. در صورت خراب شدن یا گیر کردن رله کمپرسور، برق رسانی به کمپرسور و فن کندانسور به صورت دائم و بدون وقفه انجام می‌شود و کمپرسور روشن می‌ماند. اگر رله فرمان کمپرسور یکسره شود، بعد از خاموش کردن کولر گازی هم برق به موتور کولر می‌رسد و موتور به کارش ادامه می‌دهد که این دائم کار کردن موتور، با مشکلاتی مانند برفک زدن اواپراتور همراه است.

رله برد کمپرسور
رله برد کمپرسور

3- یکسره شدن کنتاکتور کولر:

اگر به‌تازگی با مشکل روشن ماندن دائم کمپرسور کولر گازی مواجه شده‌اید، احتمالاً کنتاکتور بیرون کولر یکسره شده است و به دلیل خال زدگی یا چسبندگی پلاتین‌های آن، مدام فاز را به سر موتور می‌رساند و موتور را روشن نگه می‌دارد. برای تعویض کنتاکتور و رفع مشکل کولر گازی، شما باید از تعمیرکار کولر گازی اسپیلت کمک بگیرید تا این قطعه را عوض کنند و کنتاکتور سالم را روی کولر گازی شما نصب کنند.

این سه مورد از جمله اصلی‌ترین دلایل روشن ماندن دائم کمپرسور کولر گازی هستند. علاوه بر اینها، موارد زیر نیز باعث می‌شوند که کمپرسور دائم روشن بماند و خاموش نشود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟
کنتاکتور کولر گازی
کنتاکتور کولر گازی

4- خراب شدن ترموستات دما:

در مقاله معرفی اجزای کولر گازی به شما توضیح دادیم که ترموستات دما در کولر گازی، وظیفه اندازه‌گیری دمای محیط را انجام می‌دهد و این دما را به برد کولر گازی اعلام می‌کند. سنسور دما در نزدیکی شیلنگ اواپراتور قرار دارد. زمانی که ترموستات دما در کولر گازی خراب می‌شود، دما را به‌درستی به برد اطلاع نمی‌دهد؛ در نتیجه کولر گازی دائم کار می‌کند تا بتواند هوای محیط را خنک نگه دارد. به همین دلیل است که خراب شدن ترموستات دما منجر به روشن ماندن دائم کمپرسور و موتور کولر گازی می‌شود.

5- سرویس نکردن کولر گازی:

یکی دیگر از مواردی که باعث فشار آمدن به قطعات کولر گازی و عملکرد نادرست آنها می‌شود، سرویس نکردن دستگاه است. شما باید سرویس کولر گازی را به صورت سالانه انجام دهید تا بازدهی دستگاه بالا برود و مشکلات احتمالی کولر گازی برطرف شود. در هنگام سرویس کولر گازی، مواردی مانند سیم کشی موتور و کمپرسور بررسی می‌شود و فشار گاز مبرد کولر اندازه‌گیری خواهد شد. همچنین عملکرد درست تمام قطعات کولر گازی ارزیابی می‌شود. علاوه بر اینها، نشتی یابی گاز کولر گازی انجام می‌شود و در صورت لزوم، گاز کولر تعویض خواهد شد. شستشوی کویل‌ها و تمیز کردن فیلترهای کولر گازی، از دیگر کارهایی هستند که در هنگام سرویس کولر گازی انجام می‌شود و منجر به افزایش بازدهی کولر گازی خواهد شد.

بنابراین بعد از انجام سرویس دوره‌ای کولر گازی، شما می‌توانید با خیال راحت از کولر گازی استفاده کنید و از باد خنک کولر گازی لذت ببرید. هزینه سرویس کولر گازی به مراتب مناسبتر و مقرون به صرفه تر می باشد.

سرویس کولر گازی
سرویس کولر گازی

راهکارهای سریع برای رفع مشکل خاموش نشدن کمپرسور کولر گازی

برای رفع مشکل دائم روشن ماندن کمپرسور کولر گازی، باید کارهای زیر را انجام دهید:

1- بررسی سیم کشی کولر گازی و اتصال درست سیم‌های دستگاه

2- اطمینان از سلامتی کنتاکتور و عملکرد صحیح آن

3- تعویض کنتاکتور کولر گازی در صورت خرابی این قطعه

4- تعویض رله برد کمپرسور

5- تعویض ترموستات دما

6- سرویس کولر گازی

با کمک گرفتن از تعمیرکاران حرفه‌ای و انجام این اقدامات، مشکل روشن ماندن کمپرسور کولر گازی حل می‌شود و بعد از خاموش کردن کولر گازی، کمپرسور نیز خاموش خواهد شد.

حل مشکل روشن ماندن دائم کمپرسور کولر گازی
حل مشکل روشن ماندن دائم کمپرسور کولر گازی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره دلایل روشن ماندن دائم کمپرسور کولر گازی با شما صحبت کردیم و اصلی‌ترین دلایل این مشکل را به شما توضیح دادیم. حالا شما می‌دانید که این مشکل به دلیل یکسره شدن مدار کمپرسور، خرابی کنتاکتور، یکسره شدن کنتاکتور، خرابی رله برد کمپرسور و خراب شدن ترموستات دما اتفاق می‌افتد و با کمک گرفتن از تعمیرکاران حرفه‌ای و متخصص می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

اگر شما هم از کولر گازی یا اسپیلت در منزل یا محل کار استفاده می‌کنید، می‌توانید انجام کارهای تخصصی مانند نصب، سرویس، تعمیر و شارژ گاز کولر گازی را به تیم هوم سرویز بسپارید تا این خدمات تخصصی با بهترین قیمت و در سریع‌ترین زمان برای شما انجام شود.

برای ثبت درخواست تعمیر یا سرویس کولر گازی، شما باید به سایت یا اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا