لوله کشی و تاسیسات

علت کار نکردن و روشن نشدن کمپرسور کولر گازی چیست؟

کمپرسور کولر گازی، یکی از قطعات اصلی و مهم این دستگاه است که کار فشرده‌سازی گاز مبرد و انتقال گاز مبرد را انجام می‌دهد. هرچقدر قدرت و کیفیت کمپرسور کولر گازی بهتر باشد، قدرت خنک‌کنندگی کولر بیشتر خواهد بود. کار نکردن کمپرسور کولر گازی، یکی از مشکلات جدی و رایج برای کولرهای گازی است که عمکلرد تمام دستگاه را مختل می‌کند.

باید بدانید که عوامل مختلفی منجر به کار نکردن و روشن نشدن کمپرسور کولر گازی می‌شوند. در صورتی که کمپرسور کولر گازی خراب شود و کار نکند، کولر گازی قادر به تولید باد خنک نخواهد بود و دستگاه شما مانند یک پنکه، کار گردش هوا را انجام می‌دهد. به همین دلیل است که در صورت کار نکردن کمپرسور کولر گازی، باید این مشکل را سریع‌تر حل کنید تا به موتور و سایر قطعات مهم دستگاه فشار وارد نشود.

در این نوشته قصد داریم تمام دلایل کار نکردن کمپرسور کولر گازی را بررسی کنیم و روش حل این مشکل را به شما توضیح دهیم. اگر شما نیز از کولر گازی در منزلتان استفاده می‌کنید و دوست دارید با علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی آشنا شوید و این مشکل را سریع‌تر حل کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی ال جی
علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی ال جی

علت روشن نشدن و کار نکردن کمپرسور کولر گازی چیست؟

در مقاله معرفی اجزای کولر گازی به شما توضیح دادیم که کمپرسور، یکی از اصلی‌ترین قطعات کولر گازی است و کار متراکم سازی گاز مبرد و به جریان درآوردن گاز مبرد در مدار کولر را انجام می‌دهد. کمپرسور، مانند قلب کولر گازی است و همواره باید به‌درستی کار کند. باید بدانید که کمپرسور کولر گازی، حتماً باید در فضای باز و در معرض جریان هوای آزاد نصب شود. کار نکردن کمپرسور کولر گازی با خرابی موتور کولر و توقف کار دستگاه همراه است. عوامل مختلفی منجر به بروز مشکل کار نکردن و روشن نشدن کمپرسور کولر گازی می‌شود و عملکرد این قطعه را مختل می‌کند. پیدا کردن علت اصلی روشن نشدن کمپرسور کولر گازی به شما کمک می‌کند تا مشکلات دستگاه را سریع‌تر برطرف کنید و از کولر گازی به‌درستی استفاده کنید.

موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایل روشن نشدن و کار نکردن کمپرسور کولر گازی هستند:

1- وجود مشکل در سیم‌های برق کمپرسور:

اگر نگاهی به قطعات داخل کمپرسور کولر گازی بیندازید، مشاهده خواهید کرد که در داخل کمپرسور، تعداد زیادی سیم وجود دارد که این سیم‌ها، کار برق‌رسانی به کمپرسور را انجام می‌دهند. با وجود این سیم‌ها، جریان برق وارد کمپرسور می‌شود و این قطعه می‌تواند کارش را به‌درستی انجام دهد. در صورتی که سیم‌های کمپرسور اتصالی کنند یا قطع شوند، برق کافی به کمپرسور نمی‌رسد و کمپرسور نمی‌تواند شروع به کار کند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین دلایل روشن نشدن کمپرسور کولر گازی، قطع شدن یا اتصالی کردن سیم‌های این قطعه است.

گاهی اوقات بعد از اتصالی کردن سیم‌های کمپرسور، این سیم‌ها به بدنه کمپرسور می‌چسبند و همین موضوع باعث برق دار شدن بدنه کمپرسور کولر گازی می‌شود. به همین دلیل بهتر است کار بررسی سیم‌های کمپرسور کولر گازی را به تعمیرکار کولر گازی اسپلیت بسپارید تا با رعایت نکات ایمنی، سیم‌های داخل کمپرسور را مشاهده کند و مطمئن شود که برق‌رسانی به کمپرسور به‌درستی انجام می‌شود.

علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی پنجره ای
علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی پنجره ای

2- خراب شدن سوکت‌های کمپرسور:

کمپرسور کولر گازی از طریق سه سوکت یا ترمینال به سایر قطعات متصل می‌شود. سالم بودن سوکت‌ها و اتصال درست کمپرسور به این سوکت‌ها باعث می‌شود که کمپرسور به‌درستی شروع به کار کند و به صورت هماهنگ با سایر قطعات دستگاه، کارش را ادامه دهد. گاهی اوقات به دلیل فرسودگی قطعات کولر گازی و استفاده طولانی مدت، سوکت‌های کولر گازی خراب و شکسته می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که اتصال کمپرسور قطع شود.

خرابی یا شل شدن سوکت‌ها، یکی از دلایل روشن نشدن و کار نکردن کمپرسور کولر گازی است. به همین دلیل است که برای پیدا کردن علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی، باید سوکت‌های کمپرسور را بررسی کنید و در صورت شل شدن یا خرابی سوکت‌های کمپرسور، این قسمت‌ها را تعویض کنید تا کمپرسور به‌درستی روشن شود و شروع به کار کند.

علت زور زدن کمپرسور کولر گازی
خراب شدن سوکت‌های کمپرسور کولر گازی

3- داغ شدن کمپرسور:

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن کمپرسور کولر گازی، داغ شدن کمپرسور است. در مقاله بررسی دلایل داغ شدن کمپرسور کولر گازی به شما توضیح دادیم که افزایش بیش از حد دمای کمپرسور باعث خرابی قطعات داخلی کولر گازی می‌شود و عمر مفید کمپرسور کولر گازی را کاهش می‌دهد.

گاهی اوقات به دلیل فرسودگی قطعات کولر گازی، کهنه بودن روغن، عایق نبودن سیستم کولر، ضعیف شدن کمپرسور، کاهش میزان گاز مبرد و استفاده زیاد از کولر گازی، کمپرسور داغ می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که کمپرسور متوقف شود و دیگر کار نکند. دلیل این موضوع این است که در داخل کمپرسور، قطعه‌ای وجود دارد که کار محافظت از کمپرسور را انجام می‌دهد. در صورتی که این قطعه تشخیص دهد دمای کمپرسور بیش از حد بالا رفته است، سریع جریان برق کمپرسور را قطع می‌کند تا این قطعه خراب نشود و نسوزد.

بعد از داغ شدن و قطع شدن برق کمپرسور، دمای کمپرسور به‌تدریج پایین می‌آید و خنک می‌شود. پس از پایین آمدن دمای کمپرسور، مجدداً جریان برق کمپرسور وصل می‌شود و کمپرسور شروع به کار می‌کند.

بنابراین اگر بعد از چند ساعت استفاده متوالی از کولر گازی مشاهده کردید که کولر گازی روی حالت فن کار می‌کند و کمپرسور دستگاه خاموش شده است، احتمالاً دمای کمپرسور بالا رفته و این قطعه داغ شده است. با استراحت دادن به کولر گازی و خاموش کردن دستگاه، دمای کمپرسور پایین می‌آید و مجدداًً بعد از چند دقیقه روشن می‌شود.

داغ شدن کمپرسور کولر گازی
داغ شدن کمپرسور کولر گازی

4- کثیف بودن پنل خارجی کولر گازی:

همانطور که به شما توضیح دادیم، کمپرسور کولر گازی باید در فضای باز و در معرض هوای آزاد نصب شود تا گرمای ایجاد شده در کمپرسور کولر به بیرون منتقل شود. در صورتی که دریچه کندانسور و پنل خارجی کولر گازی کثیف باشد، هوا به‌خوبی جریان نخواهد داشت و گرمای کمپرسور به بیرون هدایت نمی‌شود. کثیف بودن پنل خارجی کولر گازی، یکی از دلایلی است که به کمپرسور فشار زیادی وارد می‌کند و باعث روشن نشدن کمپرسور کولر گازی می‌شود.

بنابراین برای جلوگیری از برفک زدن پنل کولر گازی و مراقبت از کولر گازی، بهتر است دریچه کندانسور و پنل خارجی را به صورت منظم با آب و شوینده تمیز کنید تا آلودگی‌ها و گردوخاک روی پنل خارجی تمیز شود و به موتور کولر گازی فشار وارد نشود. با انجام این کار، قدرت خنک‌کنندگی کولر گازی بیشتر می‌شود و از باد خنک‌تر و باکیفیت‌تری برخوردار خواهید شد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟
علت کار نکردن پنل خارجی کولر گازی
کار نکردن پنل خارجی کولر گازی به دلیل کثیفی یونیت بیرونی کولر

5- خرابی سنسور دمای محیط:

روش کار کولر گازی به این صورت است که ابتدا شروع به تولید هوای خنک می‌کند و زمانی که دمای محیط را به دمای مشخص رساند، به حالت اتومات درمی‌آید تا کمپرسور کولر استراحت کند و خنک شود. پس از چند دقیقه که دمای محیط بیشتر شد، مجدداً کمپرسور شروع به کار می‌کند و دستگاه، باد خنک را تولید می‌کند.

اندازه‌گیری دمای محیط و اطلاع‌رسانی دما به برد کولر، توسط سنسور دما انجام می‌شود. سنسور دمای محیط، قطعه‌ای است که در در داخل یونیت داخلی قرار دارد و کار اندازه‌گیری دمای محیط را انجام می‌دهد. با کمک سنسور دمای محیط، کولر گازی تشخیص می‌دهد که دمای اتاق چقدر است و با توجه به دمای محیط، دستور روشن شدن یا توقف را به قطعات مختلف می‌دهد.

حالا اگر سنسور دمای محیط خراب شود، دو حالت پیش می‌آید: یا مشکل یکسره کار کردن کولر گازی پیش می‌آید یا شاهد روشن نشدن کمپرسور کولر گازی خواهیم بود. دلیل این موضوع این است که برد کولر گازی، اطلاع دقیقی از دمای محیط نخواهد داشت و دستور درست را به کمپرسور و فن کولر گازی ارسال نمی‌کند.

با بررسی و تعویض سنسور دمای محیط، این مشکلات برطرف می‌شود و کمپرسور و موتور کولر گازی به‌موقع روشن می‌شوند و کار می‌کنند.

سنسور دمای محیط
سنسور دمای محیط

6- خراب شدن برد الکترونیکی کولر گازی:

برد الکتریکی، مانند مغز دستگاه است که کار مدیریت دستگاه را برعهده دارد و دستورهای لازم را به قطعات مختلف کولر گازی ارسال می‌کند. خراب شدن برد الکتریکی کولر گازی، منجر به عملکرد نادرست و اختلال در کار دستگاه می‌شود و مشکلات زیادی را به همراه دارد.

این احتمال وجود دارد که به دلیل خراب شدن برد الکتریکی، برق‌رسانی به کمپرسور کولر درست انجام نشود و به همین دلیل کمپرسور، شروع به کار نکند. با بررسی برد کولر گازی و قرار دادن تمام اتصالات و قطعات در جای خود، مشکل روشن نشدن کمپرسور کولر گازی نیز حل می‌شود و این قطعه به‌خوبی کار می‌کند.

برد الکتریکی کولر گازی
برد الکتریکی کولر گازی

7- خراب شدن رله فرمان:

رله فرمان یا کنتاکتور، وظیفه رساندن برق با ولتاژ مناسب به قطعات مهم کولر گازی مانند کمپرسور و فن را برعهده دارد. با کمک رله فرمان و تامین برق موردنیاز، کمپرسور می‌تواند روشن شود و کار کند. حالا اگر رله فرمان کولر گازی خراب شود، برق کافی به کمپرسور نمی‌رسد و این قطعه کار نمی‌کند.

به همین دلیل برای رفع مشکل روشن نشدن کمپرسور، خوب است نگاهی به رله فرمان بیندازید و تست و عیب‌یابی رله فرمان را انجام دهید. برای تست کنتاکتور کولر گازی می‌توانید از مولتی متر استفاده کنید یا از سرویسکار کولر گازی بخواهید که این قطعه را بررسی کند. اگر خرابی رله فرمان باعث کار نکردن یا قطع و وصل شدن کمپرسور کولر گازی شده است، می‌توانید رله فرمان را تعویض کنید تا این مشکلات برطرف شوند.

رله برد کمپرسور
رله برد کمپرسور

8- خرابی خازن استارتر:

جالب است بدانید که بیشترین میزان برق مصرفی کمپرسور کولر گازی، زمانی است که کمپرسور استارت می‌زند و شروع به کار می‌کند. بعد از چند دقیقه که کمپرسور راه افتاد، برق کمتری را مصرف می‌کند. کمپرسور کولر گازی برای برای اینکه بتواند راحت‌تر این کار را انجام دهد و روشن شود، از قطعه‌ای به نام خازن استارتر کمک می‌گیرد. خازن استارتر، میزان برق ورودی به کمپرسور را تقویت می‌کند تا شروع کار کمپرسور راحت‌تر باشد و سریع‌تر شروع به کار کند.

حالا اگر خازن استارتر خراب شود، برق موردنیاز کمپرسور به این قطعه نمی‌رسد و کمپرسور قادر به استارت زدن و روشن شدن نیست. بنابراین اگر شاهد روشن نشدن و زور زدن کمپرسور کولر گازی بودید، باید خازن استارتر کمپرسور را بررسی کنید و در صورت نیاز این قطعه را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود و کمپرسور به‌راحتی شروع به کار کند.

8- خراب شدن کمپرسور:

گاهی اوقات تمام قطعات داخلی کولر گازی مانند سنسور دمای محیط، خازن استارتر، برد الکتریکی و سیم‌های برق دستگاه سالم هستند و مشکل روشن نشدن و کار نکردن کولر گازی به دلیل خراب شدن کمپرسور پیش می‌آید. در این حالت بهتر است از تعمیرکار متخصص کولر گازی بخواهید که کار عیب‌یابی کمپرسور کولر گازی را انجام دهد و تمام قسمت‌های مهم کمپرسور مانند خازن، لوله مویی، سیم‌های برق و موتور دستگاه را بررسی کند. بعد از تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی، مشکل دستگاه برطرف می‌شود و شما می‌توانید بدون مشکل از کولر گازی استفاده کنید.

تعمیر کمپرسور کولر گازی
تعمیر کمپرسور کولر گازی

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره دلایل روشن نشدن و کار نکردن کمپرسور کولر گازی با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که چه مواردی منجر به ضعیف شدن کمپرسور کولر گازی می‌شود. همچنین روش حل این مشکل را به شما توضیح دادیم تا بتوانید مشکلات مربوط به کمپرسور کولر را سریع‌تر حل کنید و با خیال راحت از کولر گازی خود استفاده کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته، برای شما مفید و کاربردی باشد.

اگر دوست دارید کارهای تخصصی مانند نصب کولر گازی، تعمیر یا سرویس کولر گازی توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود، به تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارها را به تعمیرکاران حرفه‌ای ما بسپارید.

تیم هوم سرویز، تجربه سرویس انواع برندهای کولر گازی و اسپیلت را دارند و کولر گازی شما را خیلی سریع و با بهترین هزینه تعمیر می‌کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

برای ثبت درخواست تعمیر یا سرویس کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همراه شماییم تا پایان سرویس…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا