نظافت و پذیرایی

شستشوی صحیح لباس بافتنی و پشمی بدون آسیب به آنها

پوشیدن لباس‌های بافتنی و پشمی، یکی از آداب جذاب ما در فصل‌های سرد سال است که بدن را گرم نگه می‌دارد. امروزه، انواع لباس‌های بافتنی، پولیورهای پشمی و ژاکت‌های موهر وجود دارند که در پاییز و زمستان، بسیار پرکاربرد و پرطرفدار هستند. یکی از نکات مهم برای نگهداری لباس‌های بافتنی و پشمی، یادگیری روش صحیح شستشوی لباس بافتنی و پشمی است.

با شستشوی درست لباس بافتنی، رنگ و شکل ظاهری لباس حفظ می‌شود. همچنین طول عمر لباس‌های بافتنی بیشتر می‌شود و شما می‌توانید سال‌ها از لباس بافتنی و ژاکت پشمی خود استفاده کنید.

اگر دوست دارید نکات مهم برای شستشوی لباس بافتنی و پشمی را یاد بگیرید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خشکشویی آنلاین هوم سرویز
نکات مهم برای شستشوی لباس بافتنی

توجه به برچسب روی لباس بافتنی قبل از شستشو

قبل از اینکه برای شستشوی لباس بافتنی یا پشمی اقدام کنید، بهتر است به برچسب روی لباس توجه کنید و علامت‌های مربوط به شستشوی انواع لباس‌ها را بشناسید. در تصویر زیر، با رایج‌ترین علامت‌های شستشوی لباس آشنا خواهید شد:

علائم شستشوی لباس
علائم شستشوی لباس

با توجه به علائم روی لباس، شما متوجه حساسیت‌های لباس خواهید شد و می‌توانید برنامه شستشوی لباس بافتنی و پشمی را بهتر انتخاب کنید.

انتخاب مدل شستشو با توجه به برچسب روی لباس

نوع و روش شستشوی لباس باید با توجه به برچسب روی لباس انجام شود. بعضی از لباس‌ها قابل شستشو نیستند و فقط باید اتوشویی شوند. بعضی از لباس‌ها نیز فقط به صورت دستی قابل شستشو هستند. پس اولین کاری که باید انجام دهید، خواندن علائم شستشوی روی لباس است.

مثلاً با توجه به تصویر زیر و مشاهده برچسب شستشوی لباس، متوجه خواهید شد که این لباس باید با آب سرد (30 درجه سانتیگراد) شسته شود. همچنین استفاده از حالت خشک‌کن و مواد سفیدکننده برای شستشوی لباس مجاز نیست. در صورت تمایل به اتوکشی لباس، از اتو با درجه حرارت پایین باید استفاده کرد. برای شستشوی این لباس در خشکشویی، باید در انتخاب مایع شوینده لباس دقت کرد و از مواد خاص برای شستشوی این لباس استفاده کرد.

توجه به برچسب لباس قبل از شستشو
توجه به برچسب لباس قبل از شستشو

در بسیاری از لباس‌های بافتنی و پشمی، یکی از علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

: این لباس قابل شستشو با ماشین لباسشویی است.

: لباس به شستشو کمی حساس است و باید با برنامه شستشوی الیاف مصنوعی شسته شود.

: الیاف این لباس به شستشو بسیار حساس است و باید به صورت ملایم شسته شود.

: این لباس نباید با ماشین لباسشویی شسته شود. (شستشوی این مدل لباس را به خشکشویی بسپارید)

: لباس موردنظر فقط باید با دست شسته شود.

: برای شستشوی لباس در ماشین لباسشویی، حتماً از آب سرد استفاده کنید.

: حداکثر دمای آب برای شستشوی این لباس، 30 درجه سانتیگراد است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خشکشویی و اتوی لباس هم ارائه میده؟

بسیاری از افراد، روش صحیح شستشوی لباس بافتنی و پشمی را نمی‌دانند و به همین دلیل تمیز کردن این لباس‌ها را به خشکشویی‌ها می‌سپارند تا لباس‌های زمستانی تمیز و خوشبویی داشته باشند. بعد از مطالعه این نوشته، شما روش شستشوی دستی و شستشوی لباس بافتنی در ماشین لباسشویی را یاد می‌گیرید و می‌توانید لباس‌های بافت خود را در منزل شستشو دهید.

شستشوی لباس بافتنی
شستشوی لباس بافتنی

روش شستشوی لباس بافتنی با دست

لباس‌های بافتنی و پشمی در برابر شستشو بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند؛ به همین دلیل هرگونه اشتباه در شستشوی این لباس‌ها منجر به خراب شدن بافت لباس می‌شود. شستشوی دستی، یکی از بهترین راه‌ها برای شستن و تمیز نگه داشتن لباس بافتنی است و شما می‌توانید انواع شال موهر و پیراهن‌های بافت را به صورت دستی بشویید و تمیز کنید. همچنین برای شستشوی پرده توری نیز بهتر است شستشوی دستی را انجام دهید تا آسیبی به پرده وارد نشود.

در هنگام شستشوی لباس بافتنی با دست، مراحل زیر را باید انجام دهید:

1- تشت بزرگی انتخاب کنید و تشت را با آب ولرم (ولرم رو به سرد) پر کنید. دمای مناسب آب برای شستشوی لباس بافتنی و پشمی، 30 درجه سانتیگراد است.

2- مقداری شوینده ملایم داخل تشت آب بریزید. مایع ظرفشویی و شامپوهای ملایم برای شستشوی لباس بافتنی مناسب هستند؛ زیرا فاقد آنزیم هستند و به الیاف‌های لباس آسیبی نمی‌رسانند.

3- آب و شوینده را هم بزنید تا مایع یا شامپو داخل آب حل شود و مقداری کف کند.

4- سپس لباس بافتنی را داخل تشت بیندازید تا کاملاً داخل آب قرار بگیرد.

5- حالا لباس بافتنی را داخل تشت بچرخانید و به‌آرامی لباس را با دست ماساژ دهید تا تمیز شود.

6- در صورت وجود لکه روی لباس مانند لکه عرق یا لکه چای و قهوه، مقدار بیشتری مایع شوینده روی لکه‌ها بریزید و بیشتر با دست ماساژ دهید تا لکه‌های روی لباس از بین برود. به هیچ وجه لباس بافتنی و پشمی را چنگ نزنید؛ زیرا بافت لباس پرزی و پیلینگ (گلوله گلوله) می‌شود. از بین بردن لکه مام روی لباس و برخی دیگر از لکه ها ممکن است کمی چالشی تر باشند.

روش صحیح آبکشی لباس بافتنی:

7- بعد از اینکه لباس را چند دقیقه در تشت آب و شوینده قرار دادید، نوبت آبکشی لباس بافتنی می‌رسد. برای این کار، ابتدا مخلوط آب و شوینده داخل تشت را خالی کنید. سپس تشت را با آب تمیز و ولرم پر کنید.

8- لباس بافتنی را داخل تشت آب تمیز قرار دهید و خیلی آرام، لباس را ماساژ دهید تا مواد شوینده از الیاف لباس خارج شود. چند دقیقه، لباس بافتنی را داخل تشت آب بچرخانید تا آبکشی لباس کامل شود.

9- یکی از کارهای اشتباه بعد از شستن لباس بافتنی، چلاندن محکم لباس با دست است که باعث کشیدگی الیاف لباس و خراب شدن ظاهر لباس بافتنی می‌شود.

10- روش صحیح برای خروج آب از لباس بافتنی این است که با آرامش و با فشار دستتان، لباس را کمی فشار دهید تا آب اضافی خارج شود.

11- سپس حوله‌ای بزرگ و تمیز را روی سطحی صاف پهن کنید و لباس بافتنی خیس را روی حوله بیندازید. سپس حوله را خیلی آرام رول کنید و فشار دهید تا رطوبت لباس به حوله منتقل شود.

12- اگر باز هم لباس بافتنی خیس بود، همین مراحل را با حوله دیگری انجام دهید تا نم و رطوبت لباس بافتنی کمتر شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خشکشویی و اتوی لباس هم ارائه میده؟

نکته مهم برای خشک کردن لباس‌های بافتنی:

13- آویزان کردن لباس بافتنی روی بند و طناب، باعث کشیدگی و شل شدن لباس می‌شود. به همین دلیل برای خشک کردن لباس بافتنی بهتر است لباس نیمه خشک را روی سطح صاف پهن کنید تا کاملاً خشک شود.

شستن لباس بافتنی
مراحل شستن لباس بافتنی

روش شستشوی لباس بافتنی در ماشین لباسشویی

 بسیاری از افراد دوست دارند که لباس‌های بافتنی را در منزل و با ماشین لباسشویی بشویند. برای شستشوی لباس بافت با ماشین لباسشویی، ابتدا شما باید شوینده مناسب را تهیه کنید. مایع شوینده ملایم و مخصوص البسه، برای شستشوی لباس بافتنی در ماشین لباسشویی کاملاً مناسب است.

بعد از تهیه شوینده مخصوص لباس بافتنی، بهتر است لباس بافتنی را پشت و رو کنید و داخل کیسه محافظ لباس قرار دهید تا در هنگام شستشو، الیاف لباس آسیبی نبیند و شکل لباس تغییر نکند. سپس باید برنامه شستشوی ماشین لباسشویی را متناسب با لباس بافتنی خود انتخاب کنید.

در بسیاری از موارد، انتخاب نادرست برنامه شستشو و استفاده از آب با دمای بالا، باعث نمدی شدن لباس بافتنی و تغییر سایر لباس خواهد شد. به همین دلیل است که شما باید از برنامه درست برای شستن لباس بافتنی با ماشین لباسشویی استفاده کنید.

شستن لباس بافت با ماشین لباسشویی ال جی
شستن لباس بافت با ماشین لباسشویی ال جی

دو برنامه عالی برای شستن لباس بافتنی در ماشین لباسشویی

برای شستشوی لباس‌های بافتنی و پشمی در ماشین لباسشویی، از دو برنامه Wool و Delicate می‌توانید استفاده کنید. این دو برنامه در اکثر ماشین‌های لباسشویی وجود دارند. در مقاله معنی علائم ماشین لباسشویی به شما توضیح دادیم که برنامه wool مخصوص شستشوی لباس‌های پشمی و بافتنی است. برای شستشوی انواع لباس پشمی، ژاکت، پولیور و پیراهن بافت می‌توان از برنامه wool ماشین لباسشویی استفاده کرد.

برنامه Delicate هم مخصوص شستشوی لباس‌های حساس و آسیب‌پذیر است و برای شستشوی لباس اکلیلی، پیراهن مجلسی و لباس‌های حریر و توری کاربرد زیادی دارد. میزان دور سیلندر لباسشویی در حالت Delicate کم است و به‌آرامی می‌چرخد تا الیاف لباس آسیب نبیند. حداکثر دمای آب در حالت Delicate لباسشویی، 30 درجه سانتیگراد است. با انتخاب برنامه Delicate، لباس‌ها به صورت ملایم و آرام و با آب سرد شسته می‌شوند و شکل و بافت لباس خراب نخواهد شد.

بعد از اتمام شستشوی لباس بافتنی در ماشین لباسشویی، نیازی نیست از حالت خشک کن استفاده کنید؛ زیرا چرخاندن لباس با دور سریع باعث سوراخ شدن لباس بافتنی و ساییدگی لباس می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که بعد از اتمام شستشو، لباس را کمی با دست فشار دهید تا آب اضافی لباس خارج شود. سپس لباس را روی حوله تمیز پهن کنید و همزمان با رول کردن حوله، کمی به لباس فشار بیاورید تا باقیمانده آب داخل لباس بیرون بیاید.

شما می‌توانید روش صحیح شستن پتو در لباسشویی را در وبلاگ هوم سرویز یاد بگیرید و خیلی راحت پتوهای خود را شستشو دهید.

شستن لباس بافتنی با ماشین لباسشویی
شستن لباس بافتنی با ماشین لباسشویی

روش صحیح خشک کردن لباس بافتنی برای جلوگیری از چروک شدن و بو گرفتن لباس

اگر می‌خواهید از بو گرفتن لباس بافتنی بعد از شستشو جلوگیری کنید، باید اجازه دهید که لباس شما به صورت کامل خشک شود. یادتان باشد که به جای آویزان کردن لباس‌های بافتنی روی بند، آنها را روی حوله‌ای بزرگ و خشک قرار دهید و در معرض جریان هوا بگذارید تا کم کم خشک شوند.

صاف کردن لباس بافتنی نم‌‌دار کمک می‌کند تا لباس شما به همان شکل خودش حشک شود و فشردگی و چروک روی لباس ایجاد نشود. در صورت بروز چروک روی لباس بافتنی هم می‌توانید از اتو بخار با درجه حرارت کم استفاده کنید و خیلی سریع اتو را روی لباس بکشید تا چروک‌ها باز شوند.

شستن لباس بافت
شستن لباس بافت

اشتباهات رایج در هنگام شستن لباس‌های بافتنی و پشمی

انجام کارهای زیر باعث خراب شدن بافت و ظاهر لباس‌های بافتنی و پشمی می‌شود:

  • بی‌توجهی به علائم شستشوی لباس
  • استفاده از آب داغ برای شستشوی لباس‌ها
  • آویزان کردن لباس از طناب یا بند
  • چلاندن لباس در هنگان آبکشی
  • چنگ زدن به لباس در هنگام شستشو
  • قرار دادن لباس در معرض نور مستقیم خورشید
  • استفاده از شوینده‌های قوی مانند پودر لباسشویی، وایتکس و صابون
  • اتو کردن لباس بعد از شستشو
  • استفاده از برنامه شستشوی سریع ماشین لباسشویی (Quick Wash)
  • استفاده از برنامه خشک کن لباسشویی

نکات مهم برای شستشوی لباس عروس را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و از پیراهن عروس و لباس‌های مجلسی خود به‌خوبی نگهداری کنید.

اشتباهات رایج در هنگام شستشوی لباس بافتنی و پشمی
اشتباهات رایج در هنگام شستشوی لباس بافتنی و پشمی

افزایش طول عمر لباس بافتنی و پشمی با شستشوی صحیح

با انتخاب درست برنامه شستشو در ماشین لباسشویی، استفاده از آب با درجه حرارت مناسب، شستشوی ملایم و آرام، کمک گرفتن از حوله برای خشک کردن لباس و پهن کردن لباس بافتنی روی سطح صاف، طول عمر لباس بافتنی بیشتر می‌شود و شکل و سایز لباس بعد از شستشو تغییری نمی‌کند.

با این حال اگر فکر می‌کنید که شستشوی دستی لباس بافتنی و پشمی برای شما سخت است، از افراد متخصص کمک بگیرید و شستشوی لباس‌های پاییزی و زمستانی خود را به خشکشویی‌های معتبر بسپارید. شما می‌توانید با خیال راحت، خشکشویی و اتوشویی لباس‌های خود را به مجموعه هوم سرویز بسپارید.

در هوم سرویز، خشکشویی لباس بافتنی با بهترین هزینه و خیلی سریع برای شما انجام می‌شود. شما می‌توانید از خدمات خشکشویی هوم سرویز برای شستشوی انواع کت و شلوار پشمی فاستونی، پیراهن بافتنی، لباس چرمی و پولیور پشمی استفاده کنید و از تمیزی و رایحه خوب لباس‌های کمدتان لذت ببرید.

خشکشویی آنلاین هوم سرویز
خشکشویی آنلاین هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره نکات مهم برای شستشوی لباس بافتنی با شما صحبت کردیم و مراحل شستشوی دستی و شستشوی لباس در ماشین لباسشویی را به شما توضیح دادیم. همچنین اشتباهات رایج در هنگام شستن لباس بافت را بررسی کردیم که باعث تغییر سایز و شکل لباس‌های پشمی و بافتنی می‌شود.

در پایان نیز به شما پیشنهاد کردیم که برای حفظ رنگ و شکل لباس‌های خود، از خدمات خشکشویی هوم سرویز برای شستشوی لباس‌های پشمی و بافتنی استفاده کنید.

برای درخواست خشکشویی لباس، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شما هستیم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا