لوله کشی و تاسیسات

علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی چیست؟ عیب‌یابی و تنظیم آن

کولر گازی، یکی از بهترین وسایل سرمایشی در ایران است که در طول فصل‌های گرم سال، کاربرد زیادی دارد. مهم‌ترین هدف روشن کردن کولر گازی، بهره‌مند شدن از باد خنک کولر است. زمانی که میزان پرتاب باد کولر گازی کم شود، دیگر نمی‌توان از باد خنک و دلپذیر کولر استفاده کرد و این موضوع باعث کلافگی و گرمازدگی ما می‌شود. باید بدانید که مشکل کم شدن پرتاب باد کولر گازی، به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و برای حل شدنش، به تخصص و تجربه تعمیرکاران حرفه‌ای نیاز است.

عواملی مانند کثیف شدن فیلترهای هوا، خراب شدن موتور فن دستگاه و سرویس نکردن کولر از جمله اصلی‌ترین دلایل کم شدن پرتاب باد کولر گازی هستند.

در این نوشته می‌خواهیم درباره میزان پرتاب باد کولر گازی با شما صحبت کنیم و به شما توضیح دهیم که 6 علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی چیست؟ همچنین روش حل این مشکل را به شما یاد می‌دهیم.

اگر شما هم دوست دارید با روش تنظیم باد کولر گازی آشنا شوید و مشکل کم شدن پرتاب باد کولر را حل کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

دکمه پرتاب باد کولر گازی
دکمه پرتاب باد کولر گازی

میزان پرتاب باد کولر گازی چقدر است؟

قدرت و میزان پرتاب باد کولرهای گازی متفاوت است. هرچقدر میزان پرتاب باد کولر گازی بیشتر باشد، عملکرد کولر بهتر است و قدرت خنک کنندگی بیشتری دارد. اگر میزان پرتاب باد کولر گازی 10 متر باشد، یعنی باد خنک کولر تا شعاع 10 متری پرتاب می‌شود. یکی از معیارهای مهم در هنگام خرید کولر گازی، قدرت و میزان پرتاب باد کولر است. میزان پرتاب باد در بهترین کولر گازی، عددی بین 15 الی 20 متر است.

برای افزایش پرتاب باد کولر گازی، شما می‌توانید از طریق ریموت کنترل این کار را انجام دهید تا شدت و قدرت پرتاب باد بیشتر شود. گاهی اوقات، به دلیل وجود مشکلات ساختاری در کولر گازی، میزان پرتاب باد کولر بسیار کم می‌شود و شما این موضوع را به وضوح حس خواهید کرد. در ادامه با دلایل کم شدن میزان پرتاب باد کولر گازی آشنا خواهید شد.

افزایش پرتاب باد کولر گازی
افزایش پرتاب باد کولر گازی

6 علت اصلی کم شدن پرتاب باد کولر گازی

خوشبختانه مشکل کم شدن پرتاب باد کولر گازی و اسپیلت به‌سرعت قابل حل است. بنابراین هر زمان متوجه شدید که کولر گازی منزل شما مانند قبل کار نمی کند و باد خنک کولر به شما نمی‌رسد، بهتر است با شماره تلفن تعمیرات کولر گازی تماس بگیرید و از تعمیرکار متخصص بخواهید که این مشکل کولر شما را حل کنند.

موارد زیر، از جمله اصلی‌ترین دلایل کم شدن پرتاب باد کولر گازی هستند:

1- کثیفی فیلتر هوا و اواپراتور

همانطور که در مقاله معرفی اجزای کولر گازی به شما توضیح دادیم، فیلترهای هوا وظیفه جذب آلودگی‌ها و گردوغبار را برعهده دارند و به تمیز شدن هوای خنک کولر کمک می‌کنند. فیلترهای هوا دقیقاً جلوی اواپراتور قرار دارند. بعد از مدتی، طبیعی است که میزان گردوخاک روی فیلترهای کولر گازی زیاد شود. در این حالت، این آلودگی جلوی خروج باد خنک را می‌گیرند و میزان پرتاب باد کولر گازی را کم می‌کنند. برای رفع این مشکل، بهتر است ابتدا شستشو و تمیز کردن فیلترهای کولر گازی را با آب و شوینده ملایم انجام دهید و سپس فیلترها را جلوی آفتاب خشک کنید. بعد از قرار دادن فیلترها در جای اصلی خود، مشاهده خواهید کرد که میزان پرتاب باد خنک بیشتر می‌شود.

در صورتی که فیلترهای کولر گازی را بردارید، اواپراتور در معرض گردوغبار و آلودگی‌های هوا قرار می‌گیرد و جرم و کثیفی روی آن جمع می‌شود. برای بررسی این موضوع، درب کولر گازی را بردارید و از وجود فیلتر هوا مطمئن شوید. در صورت جمع شدن جرم و کثیفی روی اواپراتور نیز پرتاب باد خنک صورت نمی‌گیرد. برای رفع این مشکل باید اواپراتور کولر را تمیز کنید و سپس فیلترهای هوا را نصب کنید.

2- خرابی موتور فن

یکی دیگر از دلایل کم شدن پرتاب باد کولر، خراب شدن موتور فن دستگاه است. در صورتی که موتور فن کولر گازی مشکل داشته باشد یا نیم سوز شود، کولر گازی به‌درستی کار نمی‌کند و این موضوع باعث کاهش قدرت خنک کنندگی دستگاه می‌شود.

3- اختلال در عملکرد بلوور فن

در داخل کولر گازی، فن بلوور وجود دارد که باعث مکش هوای گرم خانه و ورود آن به سیستم کولر می‌شود. گاهی اوقات به دلیل خرابی بلبرینگ اطراف بلوور فن، این قطعه به‌درستی نمی‌چرخد و همین موضوع باعث اختلال در تولید هوای خنک می‌شود و میزان پرتاب باد کولر را بسیار پایین می‌آورد.

4- برفک زدن و یخ زدن کویل اواپراتور

زمانی که فن بلوور کولر گازی خراب می‌شود یا فیلترهای هوا به دلیل آلودگی زیاد مسدود می‌شوند، دمای کویل‌های اواپراتور بسیار سرد خواهد شد و شروع به یخ زدن می‌کند. در این حالت، فن بلوور قادر به مکش هوای گرم محیط و انتقال آن به کویل‌های اواپراتور نیست و چرخه تبرید کولر گازی مختل می‌شود. بنابراین میزان پرتاب باد کولر گازی بسیار کم می‌شود. باید بدانید که یخ زدن کویل اواپراتور، مشکلی جدی است و در صورت مشاهده این موضوع، باید حتماً برای تعمیر کولر گازی اقدام کرد.

5- نوسان برق دستگاه و خرابی برد

یکی از اتفاق‌های ناخوشایند و تهدیدکننده برای کولرهای گازی، نوسان برق دستگاه است که به قطعات داخلی آسیب جدی می‌رساند و باعث ضعیف شدن باد کولر گازی می‌شود. همچنین خراب شدن یا نیم سوز شدن برد الکترونیکی کولر گازی نیز باعث کاهش میزان پرتاب باد خنک می‌شود و قدرت کولر را بسیار پایین می‌آورد. در صورت مشاهده نوسان‌های مداوم برق کولر و خرابی برد الکترونیکی دستگاه، بهتر است از تعمیرکار متخصص کولر گازی و اسپیلت کمک بگیرید تا مشکلات اصلی کولر گازی شما را برطرف کنند.

6- سرویس نکردن کولر گازی

اگر می‌خواهید سالها از کولر گازی منزلتان استفاده کنید و مشکلی نداشته باشید، سرویس منظم کولر گازی را انجام دهید. سرویس نکردن کولر گازی، منجر به بروز اتفاقاتی مانند کم شدن پرتاب باد کولر، خالی شدن گاز کولر گازی، افزایش مصرف برق و پوسیدگی قطعات کولر می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

در هنگام سرویس کولر گازی، تمام قطعات کولر، موتور، کندانسور، کمپرسور، اواپراتور، فیلترهای هوا، بلوور فن، بلبرینگ‌ها و لوله‌های مسی بررسی می‌شوند و تمام ایرادهای جزئی دستگاه برطرف می‌شود. باید بدانید که هزینه سرویس کولر گازی بسیار مناسب است و شما را از پرداخت هزینه‌های بیشتر برای تعویض قطعات کولر بی‌نیاز می‌کند. بنابراین سالی یک بار سرویس کولر گازی را انجام دهید تا شاهد عملکرد قدرتمند کولر گازی باشید.

سرویس کولر گازی
سرویس کولر گازی

راهکارهای عالی برای افزایش پرتاب باد کولر گازی

برای اینکه از مشکل کم شدن پرتاب باد کولر جلوگیری کنید، راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که با هزینه کم می‌توانید انجامشان دهید. با انجام این کارها هم عملکرد کولر گازی بهتر می‌شود و هم عمر مفید کولر گازی شما بیشتر خواهد شد:

1- تمیز کردن فیلتر هوا و اواپراتور

اگر به باد خنک و دلپذیر کولر گازی علاقه دارید، باید به تمیزی فیلترهای هوا و اواپراتور بیشتر توجه کنید. زمانی که فیلتر کولر و اواپراتور کثیف می‌شود، کیفیت هوای خنک خروجی از کولر نیز پایین می‌آید و محیط به‌خوبی خنک نمی‌شود. با شستشوی منظم فیلترها و تمیز نگه داشتن اواپراتور، می‌توانید همواره از باد سرد کولر گازی لذت ببرید. برای شستشو و تمیز کردن فیلترهای هوا، نیازی به شوینده و ابزار خاصی نیست و شستشو با آب کفایت می‌کند. اما برای تمیز کردن اواپراتور بهتر است از دستمال نمدار استفاده کنید و آلودگی و جرم روی لوله‌ها و صفحه آلومینیومی اواپراتور را با دستمال تمیز کنید.

2- جلوگیری از یخ زدن کویل

مشکلاتی مانند عدم جریان هوا، کم شدن فشار گاز مبرد، خرابی فن بلوور و سوختگی موتور کولر گازی باعث یخ زدن کویل‌های اواپراتور می‌شود. همان‌طور که گفتیم، یخ‌زدگی و برفک زدن کویل اواپراتور روی عملکرد کولر گازی تاثیر می‌گذارد و باعث اختلال در عملکرد دستگاه می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع، کارهای مهم برای مراقبت از کولر گازی را انجام دهید.

همچنین در صورت مشاهده یخ و برفک روی کویل اواپراتور، خیلی سریع کولر گازی را خاموش کنید و از تعمیرکار متخصص بخواهید که مشکل اصلی کولر گازی را برطرف کند. در بسیاری از موارد بعد از تعویض گاز کولر، این مشکل برطرف می‌شود و چرخه تبرید کولر گازی به حالت عادی برمی‌گردد.

3- تعمیر یا تعویض موتور فن

زمانی که موتور فن کولر گازی خراب می‌شود، عمل مکش و پرتاب باد کولر به‌درستی انجام نخواهد شد. بهترین راه برای پیشگیری از مشکل کم شدن پرتاب باد کولر گازی، تعویض موتور فن یا تعمیر آن است. یادتان باشد که تعمیر قطعات کولر گازی به تخصص و مهارت کافی نیاز دارد و باید توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شود.

افزایش پرتاب باد کولر گازی
افزایش پرتاب باد کولر گازی

4- رفع نشتی لوله‌های مسی

زمانی که لوله‌های مسی کولر گازی دچار نشتی شوند، یعنی مشکلی در سیستم کولر گازی وجود دارد. نشتی آب، باعث ورود رطوبت به قطعات کولر می‌شود و خطر پوسیدگی و خرابی قطعات را افزایش می‌دهد. بنابراین برای حفظ عملکرد کولر گازی و جلوگیری از خرابی کولر، بهتر است سریع‌تر برای رفع نشتی لوله‌های مسی کولر گازی اقدام کنید.

5- رفع نوسانات جریان برق

همانطور که توضیح دادیم، نوسان جریان برق باعث کم شدن پرتاب باد کولر گازی می‌شود و به دستگاه آسیب جدی می‌رساند. برای حل این مشکل، بهتر است از تثبیت کننده ولتاژ (استابلایزرهای ولتاژ) استفاده کنید تا جریان برق با ولتاژ ثابت وارد دستگاه شود.

6- تعمیر قطعات و برد الکترونیکی کولر

زمانی که قطعات الکترونیک کولر خراب می‌شوند و مشکلاتی مانند خوردگی و سوختگی سیم‌های کولر پیش می‌آید، طبیعی است که کولر گازی از کار می‌افتد و دیگر قادر به ادامه کار نیست. برای افزایش بازدهی کولر گازی و حفظ این دستگاه، بهتر است تعمیرات برد الکترونیکی کولر را زودتر انجام دهید. همچنین از سالم بودن سنسورهای کولر مانند سنسور کنترل دما مطمئن شوید. تعمیرکاران باتجربه، مهارت زیادی در زمینه تعمیر قطعات الکترونیکی کولر گازی دارند و هرگونه مشکل و خرابی در سیستم کولر را به‌سرعت برطرف می‌کنند.

7- سرویس به‌موقع کولر گازی

برای افزایش طول عمر کولر گازی و بالا بردن قدرت دستگاه، باید سرویس کولر گازی را به صورت منظم انجام دهید و از سالم بودن تمام بخش‌های کولر مانند اواپراتور و کمپرسور، مطمئن شوید.

بهترین زمان برای سرویس کولر گازی
عیب‌یابی و سرویس کولر گازی

بهترین زمان برای سرویس کولر گازی چه زمانی است؟

اگر می‌خواهید سرویس کولر گازی و اسپیلت را انجام دهید، باید بدانید که بهترین زمان برای سرویس کولر گازی، فصل بهار و قبل از شروع روزهای گرم سال است. در این زمان، فرصت کافی برای تعمیر و تعویض قطعات کولر وجود دارد. هنگام سرویس کاری کولر گازی، کارهایی مانند تست اواپراتور، تمیز کردن فیلترهای هوا، اندازه‌گیری میزان گاز کولر و بررسی کمپرسور و کندانسور انجام خواهد شد. به همین دلیل است که بعد از انجام سرویس کولر گازی و راه‌اندازی کولر، شاهد افزایش پرتاب باد کولر گازی خواهید بود.

همواره به یاد داشته باشد که کار سرویس کولر گازی را به افراد مطمئن و حرفه‌ای بسپارید تا از قطعات اصلی و باکیفیت برای سرویس کولر شما استفاده کنند و تمام مشکلات احتمالی کولر گازی را کاملاً برطرف کنند.

تنظیم کننده باد کولر
افزایش میزان باد کولر گازی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره دلایل کم شدن پرتاب باد کولر گازی با شما صحبت کردیم و 6 علت اصلی بروز این مشکل را به شما توضیح دادیم. همچنین روش‌های حل این مشکل را به شما یاد دادیم. در ادامه نیز بهترین راهکارها برای افزایش میزان باد کولر گازی را توضیح دادیم.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم با کمک مطالب این نوشته، بتوانید مشکل کم شدن پرتاب باد کولر گازی را حل کنید.

اگر دوست دارید کارهای تخصصی مانند نصب کولر گازی، سرویس و تعمیر کولر گازی پنجره‌ای و شارژ گاز کولر، توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود، به تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارها را به تعمیرکاران حرفه‌ای ما بسپارید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

تیم هوم سرویز، تجربه نصب و سرویس انواع برندهای کولر گازی را دارند و کولر گازی شما را خیلی سریع و با بهترین هزینه راه‌اندازی می‌کنند.

برای ثبت درخواست تعمیر یا سرویس کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا