تعمیر و سرویس خودرو

10 علت کار نکردن برف پاک کن ماشین + عیب یابی و رفع آن

برف پاک کن، یکی از اجزای مهم خودرو است که باعث تمیزی و وضوح بیشتر شیشه‌های ماشین می‌شود. کار نکردن برف پاک کن ماشین در هوای بارانی و برفی، مشکلی جدی است که رانندگی کردن را برای افراد سخت و غیرممکن می‌کند. به همین دلیل، شما باید همواره از سالم بودن برف پاک کن ماشین و عملکرد درست آنها مطمئن شوید تا درگیر چنین مشکلاتی نشوید.

احتمالاً شما هم دوست دارید که با علت کار نکردن برف پاک کن ماشین آشنا شوید و بدانید که چه مشکلاتی باعث خرابی برف پاک کن پراید، تیبا و پژو می‌شود؟

در این نوشته قصد داریم تمام دلایل کار نکردن برف پاک کن را بررسی کنیم و روش رفع این مشکل را به شما توضیح دهیم. اگر شما هم دوست دارید با علائم خرابی موتور برف پاک کن آشنا شوید و به جای پرداخت هزینه برای تعویض برف پاک کن، مشکل برف پاک ماشینتان را سریع‌تر برطرف کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

تعمیر برف پاک کن پراید و پژو
تعمیر برف پاک کن

10 علت کار نکردن برف پاک کن ماشین چه هستند؟

در این قسمت، شما با 10 علت کار نکردن برف پاک کن پراید، تیبا، کوییک، پژو 405 و پژو 206 آشنا خواهید شد.

1- سوختن فیوز برف پاک کن:

در تمام خودروها، جعبه فیوز وجود دارد و فیوز قسمت‌های مختلف در این قسمت قرار گرفته است. انرژی موردنیاز برای کار کردن برف پاک کن توسط فیوز برف پاک کن تامین می‌شود. سوختن فیوز برف پاک کن، یکی از دلایل خرابی و کار نکردن برف پاک کن است. بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از هر کاری برای تعمیر برف پاک کن، فیوزها را چک کنید.

برای رفع این مشکل، شما باید فیوز برف پاک کن خودرو را پیدا کنید و کار تعویض فیوز برف پاک کن را انجام دهید. در اکثر خودروها مانند پراید و تیبا، فیوز برف پاک کن در سمت راست و پایین فرمان قرار گرفته است. بعد از باز کردن جعبه فیوز، شما به فیوز برف پاک کن جلو و عقب دسترسی خواهید داشت و می‌توانید مشکل فیوز برف پاک کن را از این قسمت برطرف کنید.

اگر بعد از تعویض فیوز برف پاک کن، مشکل حل شد و برف پاک کن‌ها شروع به حرکت کردند، دیگر نیازی نیست سایر بخش‌ها را بررسی کنید؛ اما در صورت حل نشدن مشکل، به سراغ موتور برف پاک کن و سایر قسمت‌ها بروید.

فیوز برف پاک کن
فیوز برف پاک کن

2- خرابی سوئیچ کنترل برف پاک کن:

در خودروهای مختلف، دکمه مخصوصی وجود دارد که با کمک آن می‌توان برف پاک کن جلو و برف پاک کن عقب را کنترل کرد و کارهایی مانند تنظیم تایمر را انجام داد. زمانی که سوئیچ کنترل برف پاک کن بسوزد یا دچار مشکل و اتصالی می‌شود، برف پاک کن کار نمی‌کند. به همین دلیل برای رفع این مشکل، شما باید سوئیچ کنترل برف پاک کن را تعویض کنید.

برای رفع مشکلات سیستم الکتریکی خودرو، بهتر است از افراد متخصص در خدمات برق خودرو بخواهید که سیم‌کشی‌های خودرو را بررسی کنند و کارهایی مانند تعویض سوئیچ کنترل برف پاک کن را انجام دهند.

در وبلاگ هوم سرویز با آدرس و شماره تلفن بهترین مراکز معاینه فنی در تهران آشنا شوید.

تعویض اهرم برف پاک کن
تعویض اهرم برف پاک کن

3- خرابی موتور برف پاک کن:

زیر کاپوت ماشین، موتور برف پاک کن وجود دارد. موتور برف پاک کن، انرژی الکتریکی لازم برای حرکت کردن برف پاک کن جلوی ماشین را تامین می‌کند. در برف پاک کن، تیغه‌ای وجود دارد که به موتور متصل می‌شود. زمانی که دکمه برف پاک کن را می‌زنید، موتور برف پاک کن فعال می‌شود. با چرخش موتور و رساندن انرژی به تیغه برف پاک کن، بازوهای برف پاک کن شروع به حرکت می‌کنند و همزمان با عقب و جلو رفتن، قطرات باران و آلودگی را از روی شیشه پاک می‌کنند.

در اکثر خودروهای جدید، موتور برف پاک کن از نوع موتور DC (جریان مستقیم) است؛ اما در خودروهای قدیمی، موتور برف پاک کن از گیربکس برای حرکت دادن بازوهای برف پاک کن استفاده می‌کنند. خراب شدن یا اتصالی کردن موتور برف پاک کن منجر به توقف و کند شدن برف پاک کن می‌شود.

شاید بپرسید که علائم خراب شدن موتور برف پاک کن چیست؟

مواردی مانند توقف ناگهانی برف پاک کن هنگام کار، کار نکردن برف پاک کن بعد از روشن شدن، لرزش بازوهای برف پاک کن، صداهای شدید و غیرعادی از برف پاک کن و یکسره کار کردن برف پاک کن از جمله علائم خرابی موتور برف پاک کن هستند. زمانی که موتور برف پاک کن خراب شود، سنسور باران خودرو نیز مختل می‌شود که در مقاله معنی چراغ های هشدار خودرو درباره عملکرد سنسور باران و برف صحبت کردیم.

در صورت مشاهده این موارد، بهتر است به مکانیک‌های حرفه‌ای مراجعه کنید تا موتور برف پاک کن و سیم‌های موتور را بررسی کنند و موتور برف پاک کن خودرو را تعمیر کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات شیشه و آینه خودرو هم ارائه میده؟
علائم خرابی موتور برف پاک کن
علائم خرابی موتور برف پاک کن

4- شل شدن مهره تیغه برف پاک کن:

بازوهای برف پاک کن، با استفاده از مهره به موتور برف پاک کن متصل شده است. زمانی که شما برف پاک کن ماشین را روشن می‌کنید، نیروی موتور از طریق این مهره‌ها به تیغه و بازوهای برف پاک کن منتقل می‌شود و برف پاک کن کار تمیز کردن شیشه را انجام می‌دهد. گاهی اوقات به دلیل استفاده زیاد و اصطکاک، مهره‌های تیغه برف پاک کن شل می‌شود و در این حالت، شاهد ضعیف شدن و کار نکردن برف پاک کن ماشین خواهیم بود.

برای بررسی مهره تیغه برف پاک کن، باید برف پاک کن را با دست حرکت دهید و تیغه‌ها را به سمت بالا بیاورید. اگر در این وضعیت، برف پاک کن‌ها کار کردند و مشکلی نداشتند، یعنی مهره تیغه برف پاک کن شل شده است. برای محکم کردن تیغه‌ها، باید از آچار مخصوص استفاده کنید یا از مکانیک سیار بخواهید که تیغه برف پاک کن را تعویض کند.

تیغه برف پاک کن
تیغه برف پاک کن

5- گیر کردن اجسام خارجی در تیغه‌های برف پاک کن:

در بعضی موارد، گیر کردن اجسام خارجی مانند سنگ یا چوب در قسمت تیغه یا بازوهای برف پاک کن باعث کار نکردن برف پاک کن می‌شود. زمانی که سنگ یا چوب در برف پاک کن گیر می‌کند، این اجسام مانع از حرکت برف پاک کن می‌شود. بعد از برداشتن سنگ و چوب از بازوهای برف پاک کن، مشکل برطرف می‌شود و برف پاک کن مانند روز اولش کار می‌کند.

دلایل کار نکردن برف پاک کن
دلایل کار نکردن برف پاک کن

6- یخ‌زدگی برف پاک کن:

اگر در یک روز برفی و بسیار سرد شاهد کار نکردن برف پاک کن ماشین خود بودید، باید احتمال یخ زدگی برف پاک کن را بررسی کنید. زمانی که هوا بسیار سرد می‌شود، برف پاک کن نیز یخ می‌زند و قادر به حرکت کردن نیست. در این وضعیت، ماشین را روشن کنید و چند دقیقه صبر کنید تا خودرو گرم شود و یخ‌های قسمت برف پاک کن آب شوند. برای یخ زدایی سریع برف پاک کن و شیشه شوی ماشین، مقداری آب گرم روی شیشه ماشین بریزید و برف پاک کن‌ها را با دست تکان دهید تا یخ آنها باز شود و بتوانند به‌درستی کار کنند.

علت کار نکردن تایمر برف پاک کن
یخ زدن برف پاک کن ماشین

7- زنگ زدگی برف پاک کن:

یکی دیگر از دلایل کار نکردن برف پاک کن ماشین، زنگ زدگی و پوسیدگی قطعات فلزی برف پاک کن است. در این وضعیت، برف پاک کن نمی‌تواند به‌درستی کار کند و هنگام کار کردن، با سروصدای بسیار زیاد و به صورت ناقص کار می‌کند. با تعویض برف پاک کن قدیمی و استفاده از برف پاک کن جدید، این مشکل برطرف می‌شود و شما می‌توانید از برف پاک کن‌های خودرو در روزهای بارانی و برفی استفاده کنید.

8- گیر کردن یکی از تیغه‌ها:

روش کار موتور برف پاک کن به‌گونه‌ای است که هر دو برف پاک کن را با هم به حرکت در می‌آورد. اگر یکی از برف پاک کن‌ها گیر کنند، دیگری نیز نمی‌تواند کار کند و در نتیجه شاهد کار نکردن برف پاک کن ماشین خواهید بود. برای بررسی این موضوع، باید تیغه‌ها را با دست حرکت دهید و مطمئن شوید که تیغه‌ها کاملاً آزاد باشند و یکی از تیغه‌ها داخل تیغه بعدی گیر نکرده باشد.

بازوی برف پاک کن
تعمیر برف پاک کن پراید و پژو و کوییک

9- قطع شدن سیم برف پاک کن:

قطع شدن سیم برف پاک کن نیز منجر به کار نکردن برف پاک کن پراید، تیبا، پژو و… می‌شود. گاهی اوقات سیم برف پاک کن به دلیل کار کردن زیاد یا گیر کردن قطع می‌شود و ارتباط میان دکمه برف پاک کن و موتور قطع خواهد شد. بنابراین قطعی سیم برف پاک کن باعث می‌شود که برف پاک کن روشن نشود و کار نکند. در این وضعیت، بهتر است به برقکار خودرو مراجعه کنید تا سیم برف پاک کن خودروی شما را بررسی کند و کار تعویض و رفع اتصالی برف پاک کن را انجام دهد.

علت کار نکردن برف پاک کن تیبا و پراید
علت کار نکردن برف پاک کن تیبا و پراید

10- خرابی تیغه‌ها:

تیغه‌های برف پاک کن تأثیر بسیار زیادی در عملکرد برف پاک کن دارند و باعث حرکت درست برف پاک کن می‌شوند. در صورتی که تیغه‌های برف پاک کن خراب شوند و به‌درستی کار نکنند، شما شاهد توقف و اختلال در حرکت برف پاک کن ماشین خواهید بود. به همین دلیل است که باید هر چند وقت یکبار لاستیک و تیغه‌های برف پاک کن را بررسی کنید و از سالم بودن اجزای برف پاک کن مطمئن شوید. با تعویض تیغه‌های خراب برف پاک کن، مشکل برطرف می‌شود و برف پاک کن‌ها به‌درستی کار خواهند کرد.

همانطور که توضیح دادیم، خرابی و شکستگی تیغه‌ها از جمله علت‌های اصلی کار نکردن برف پاک کن جلو و عقب ماشین هستند. در بعضی موارد خرابی تیغه‌ها و پارگی لاستیک برف پاک کن باعث خط افتادن شیشه ماشین نیز می‌شود که در این حالت باید برای ترمیم شیشه ماشین نیز اقدام کرد.

تعمیر برف پاک کن خودرو با هوم سرویز
تعمیر برف پاک کن خودرو با هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب، درباره علت کار نکردن برف پاک کن ماشین با شما صحبت کردیم و 10 علت اصلی این مشکل را به شما توضیح دادیم. سپس روش رفع این مشکل را بررسی کردیم تا بتوانید مشکل اصلی برف پاک کن خودرو را تشخیص دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

هر زمان که به خدمات تعمیر و سرویس خودرو نیاز داشتید، می توانید با خیال راحت به هوم سرویز اطمینان کنید تا بهترین مکانیک‌های خودرو همیار شما باشند. مکانیک‌های باتجربه و متخصص هوم سرویز، در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی به شما هستند و کلیه خدمات خودرو نظیر تعویض روغن ماشین در محل را با بهترین هزینه در محل شما ارائه خواهند داد.

برای ثبت درخواست تعمیر خودرو، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران ما با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا