لوله کشی و تاسیسات

علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی چیست؟

کولر گازی، یکی از پیشرفته‌ترین وسایل سرمایشی است که قطعات مختلفی دارد. کمپرسور، یکی از مهم‌ترین اجزای کولر گازی است که کار متراکم کردن گاز را انجام می‌دهد. با کمک کمپرسور کولر، گاز مبرد به اواپراتور منتقل می‌شود تا فرآیند خنک سازی هوا انجام شود. یکی از اتفاقات رایج در هنگام استفاده از کولر گازی، داغ شدن کمپرسور است. مشکل داغ شدن کمپرسور کولر گازی به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و عملکرد کولر را دچار اختلال می‌کند. گاهی اوقات داغ شدن کمپرسور موجب سوختگی موتور کولر گازی می‌شود و کل سیستم کولر را از کار می‌اندازد. بنابراین این موضوع، مساله‌ای جدی است و باید سریع‌تر برطرف شود.

در این نوشته، قصد داریم دلایل داغ شدن کمپرسور کولر گازی را به شما معرفی کنیم. همچنین روش مراقبت از کمپرسور کولر را به شما توضیح خواهیم داد. اگر دوست دارید از کولر گازی به‌خوبی مراقبت کنید و همواره از هوای خنک کولر گازی لذت ببرید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

کمپرسور کولر گازی
کمپرسور کولر گازی

علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی چیست؟

همانطور که در مقاله معرفی اجزای کولر گازی به شما توضیح دادیم، کمپرسور (compressor) قطعه‌ای بزرگ و مهم است که وظیفه فشرده کردن گاز را برعهده دارد. بعد از فشرده شدن گاز در کمپرسور کولر، این گاز پرفشار وارد اواپراتور می‌شود و پس از عبور از لوله مویی و اواپراتور، دمای گاز پایین می‌آید و هوای خنک تولید می‌شود. افزایش دمای کمپرسور، باعث ضعیف شدن کمپرسور کولر گازی و فشار آمدن به این قطعه می‌شود. به همین دلیل بهتر است مشکلات کمپرسور را با کمک افراد متخصص و در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف کنید تا موتور کولر گازی خراب شود.

موارد زیر، باعث افزایش دمای کمپرسور کولر گازی می‌شوند:

1- کثیف بودن فیلترهای هوا:

یکی از دلایل داغ شدن کمپرسور کولر گازی، کثیف شدن فیلترهای هوا است. فیلترهای کولر گازی، از جمله قطعات مهم کولر هستند که کار تصفیه هوای خنک و جذب آلودگی‌ها را برعهده دارند. گاهی اوقات، فیلترهای هوا بسیار کثیف می‌شوند و مقدار زیادی آلودگی و گردوغبار روی آنها جمع می‌شود. در این حالت، جریان هوای کولر محدود می‌شود و به کمپرسور فشار می‌آید و داغ می‌شود.

یکی از نکات مهم برای مراقبت از کولر گازی، تمیز نگه داشتن فیلترهای کولر است. با انجام این کار، قطعات داخلی کولر گازی سالم می‌مانند و آلودگی وارد آنها نمی‌شود. برای شستشوی فیلترهای کولر گازی، کافی است هر چند وقت یکبار فیلترها را با آب بشویید تا آلودگی‌های روی فیلترها تمیز شود. همچنین می توانید از مایع مخصوص شستشوی کولر گازی برای این کار استفاده کنید.

2- نوسان جریان برق:

یکی دیگر از دلایل فشار آمدن به قطعات کولر گازی، نوسان جریان برق است. کم و زیاد شدن جریان برق باعث داغ شدن موتور فن کولر گازی و کمپرسور دستگاه می‌شود و خطر سوختگی کولر را به همراه دارد. به همین دلیل در زمان مشاهده نوسان جریان برق، بهتر است کولر گازی را خاموش کنید تا مشکلی برای کولر پیش نیاید. همچنین در هنگام نصب کولر گازی و راه‌اندازی دستگاه، نصب استابیلایزر برق را حتما در نظر داشته باشید، تا ولتاژ برق کولر را ثابت نگه دارد.

دلایل گرم شدن کمپرسور کولر
دلایل گرم شدن کمپرسور

3- کثیف بودن کویل های کندانسور:

کندانسور، یکی دیگر از قطعات مهم کولر گازی است که کار گرفتن گرمای هوا و تبدیل آن به مایع را انجام می‌دهد. این قطعه در پنل خارجی کولر گازی قرار دارد. کندانسور از تعدادی صفحه آلومینومی، کویل و لوله مسی تشکیل شده است. زمانی که کویل‌های کندانسور دچار گرفتگی می‌شوند، جریان هوا روی این قطعه کمتر می‌شود و به موتور کولر گازی فشار می‌آید. این موضوع باعث داغ شدن کمپرسور و فن کولر گازی می‌شود و دمای کولر گازی را بالا می‌برد.

تمیز نگه داشتن کویل‌های کندانسور، از داغ شدن قطعات داخلی کولر گازی جلوگیری می‌کند. برای نظافت کندانسور کولر گازی، شما می‌توانید از آب و مواد شوینده مناسب استفاده کنید یا اینکه شستشوی کولر گازی را به افراد متخصص بسپارید تا آلودگی روی کولر گازی جمع نشود.

4- کمبود گاز مبرد:

یکی دیگر از دلایل ضعیف شدن کمپرسور و افزایش دمای این قطعه، کمبود گاز مبرد کولر است. زمانی که فشار گاز مبرد کم شود، هوای محیط خنک نمی‌شود و این موضوع باعث می‌شود کمپرسور با فشار بیشتری کار کند و داغ شود. برای جلوگیری از افزایش دمای کولر گازی، بهتر است از گاز مبرد باکیفیت و درجه یک استفاده کنید و از وجود گاز کافی در کولر مطمئن شوید. به یاد داشته باشید که نشتی یابی و تعویض گاز کولر، کاری تخصصی است و باید توسط سرویسکاران کولر گازی انجام شود.

علائم ضعیف شدن کمپرسور کولر گازی
علائم خرابی یا ضعیف شدن کمپرسور کولر گازی

5- خرابی قطعات داخلی کولر گازی:

کولر گازی، سیستمی پیشرفته است و تمام اجزای آن، به صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند. زمانی که یکی از قطعات داخلی کولر گازی خراب شود، به سایر قطعات کولر گازی هم فشار می‌آید و دمای کولر گازی بالا می‌رود. بنابراین برای جلوگیری از داغ شدن موتور کولر، فن، خازن، کمپرسور و سایر قطعات داخلی، باید سرویس کولر گازی به صورت دوره‌ای انجام شود.

در هنگام سرویس اسپیلت و کولر گازی، تمام قطعات خراب دستگاه تعویض می‌شود و در داخل دستگاه، قطعات سالم و درجه یک قرار می‌گیرند تا وسایل سرمایشی بهتر کار کنند و مشکلی نداشته باشند.

سرویس کولر گازی
سرویس کولر گازی

6 راه برای حل مشکل داغ شدن کمپرسور کولر گازی

اگر بعد از افزایش دمای کمپرسور کولر گازی، نگران کولر خود شده‌اید و می‌خواهید این مشکل را حل کنید، راهکارهای زیر را امتحان کنید:

1- فیلترهای هوا را بیرون بیاورید و شستشو دهید

یکی از راهکارهای مهم برای مراقبت از کولر گازی، شستشوی فیلترهای هوا است. برای شستشوی فیلترهای کولر، باید درب کولر گازی را باز کنید و فیلترهای هوا را خارج کنید. سپس فیلترهای هوا را با آب شستشو دهید تا آلودگی‌های روی فیلتر تمیز شود. با این کار، گردش هوا در کولر گازی به‌درستی انجام می‌شود و شما می‌توانید از هوای خنک و تمیز کولر گازی لذت ببرید.

2- از ثابت کننده ولتاژ برق استفاده کنید

برای محافظت از موتور کولر گازی و کمپرسور دستگاه، بهتر است از استابیلایزر یا ثابت کننده ولتاژ برق استفاده کنید. با این کار، فشار زیادی به کمپرسور وارد نمی‌شود و عمر مفید کولر گازی بیشتر خواهد شد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

3- کویل‌های کندانسور را تمیز کنید

کثیف شدن کویل‌های کندانسور باعث گرفتگی جریان هوا و داغ شدن کمپرسور می‌شود. شستن و تمیز کردن کویل‌های کندانسور به گردش هوا در داخل کندانسور کمک می‌کند و باعث می‌شود که هوای گرم به‌درستی از کولر خارج شود. بنابراین کویل‌های کندانسور را با آب و شوینده تمیز کنید تا مشکلی برای کمپرسور کولر گازی پیش نیاید.

علائم فشار آمدن به کمپرسور کولر
علائم فشار آمدن به کمپرسور کولر

4- شارژ گاز کولر را انجام دهید

برای جلوگیری از افت عملکرد کولر گازی، باید از وجود گاز کافی در کولر مطمئن شوید. نشتی‌یابی و شارژ منظم گاز کولر، باعث بهبود عملکرد کولر گازی می‌شود و از داغ شدن کمپرسور کولر گازی و بالا رفتن دمای دستگاه جلوگیری می‌کند. بهتر است برای شارژ گاز مبرد از افراد متخصص کمک بگیرید تا با استفاده از ابزارهای مخصوص، این کار را انجام دهند.

5- به کولر گازی استراحت دهید

گاهی اوقات دلیل داغ شدن کمپرسور کولر گازی، زیاد روشن بودن دستگاه است. اگر ظرفیت خنک‌کنندگی کولر گازی پایین باشد و به مدت طولانی روشن بماند، فشار زیادی به کمپرسور کولر وارد می‌شود و دمای کولر بالا می‌رود. بنابراین برای جلوگیری از این موضوع، کولر گازی را به مدت طولانی روشن نکنید و به دستگاه خود استراحت دهید.

6- قطعات خراب کولر گازی را تعویض کنید

هر زمان که مشاهده کردید قطعات کولر گازی دچار مشکل و خرابی شده‌اند، خیلی سریع برای تعویض قطعات معیوب اقدام کنید تا به کولر گازی فشار نیاید. تعویض قطعات و تعمیر کولر گازی، کاری تخصصی و مهم است و به همین دلیل باید توسط تعمیرکار کولر گازی انجام شود.

مراقبت از کولر گازی
مراقبت از کولر گازی

نکات مهم برای مراقبت از کمپرسور کولر گازی

اگر می‌خواهید از ضعیف شدن و داغ شدن کمپرسور کولر گازی جلوگیری کنید، نکات زیر را رعایت کنید:

1- کولر گازی را متناسب با متراژ ساختمان انتخاب کنید

قبل از خرید کولر گازی، خوب است متراژ ساختمان خود را اندازه‌گیری کنید و کولر گازی را متناسب با متراژ محیط انتخاب کنید. بعضی افراد برای خنک کردن محیط کار و زندگی، از کولر گازی با ظرفیت خنک‌کنندگی پایین استفاده می‌کنند که این موضوع باعث افزایش فشار به کمپرسور و خرابی قطعات داخلی کولر می‌شود. بنابراین با خرید کولر گازی مناسب، هم از قدرت خنک‌کنندگی کولر گازی لذت ببرید و هم عمر مفید دستگاه خود را افزایش دهید.

2- برای جلوگیری از انتقال حرارت، عایق‌کاری کولر گازی را انجام دهید

استفاده از فوم و عایق روی لوله‌های کولر گازی، از انتقال حرارت به بیرون جلوگیری می‌کند و باعث عملکرد بهتر کولر گازی می‌شود. با کمک سرویسکاران متخصص، شما می‌توانید اطراف کولر گازی را عایق کنید و بازدهی کولر گازی را افزایش دهید.

حداقل و حداکثر دمای کولر گازی
حداقل و حداکثر دمای کولر گازی

3- کولر گازی را روی دمای مناسب تنظیم کنید

برای جلوگیری از داغ شدن کمپرسور و فشار آمدن به قطعات کولر گازی، شما باید دستگاه را روی دمای مناسب تنظیم کنید. دمای نرمال کولر گازی در فصل تابستان، بین 23 تا 25 درجه سانتیگراد است. پایین آوردن بیش از حد دمای کولر گازی باعث می‌شود که کمپرسور با قدرت بیشتری کار کند و بسیار داغ شود. بنابراین بهتر است کولر گازی را روی دمای مناسب قرار دهید تا به کولر گازی فشار زیادی وارد نشود.

4- از قابلیت تایمر برای کنترل زمان روشن بودن کولر استفاده کنید

همانطور که به شما توضیح دادیم، روشن بودن کولر گازی به مدت طولانی، به این دستگاه فشار زیادی وارد می‌کند. به همین دلیل برای مراقبت از کولر گازی، بهتر است از امکان تایمر کولر گازی استفاده کنید تا علاوه بر کنترل دما، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی شود.

5- از سالم بودن فن کولر گازی و سایر قطعات داخلی مطمئن شوید

برای جلوگیری از داغ شدن و خرابی کمپرسور کولر گازی، شما باید از سالم بودن تمام قطعات داخلی کولر مانند ترموستات، فن کولر، اواپراتور، کندانسور و… مطمئن شوید. با سرویس منظم کولر گازی، تمام مشکلات کولر گازی شما برطرف می‌شود و می‌توانید با خیال راحت از کولر گازی استفاده کنید.

تعمیر انواع کولر گازی
تعمیر انواع کولر گازی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته درباره اصلی‌ترین علت‌های داغ شدن کمپرسور کولر گازی با شما صحبت کردیم. سپس به شما توضیح دادیم که دلایل مختلفی مانند تجمع آلودگی روی فیلترهای هوا، نوسان جریان برق، کثیفی کویل‌های کندانسور، کمبود گاز مبرد و خراب شدن قطعات داخلی کولر گازی باعث داغ شدن کمپرسور کولر گازی می‌شوند. در ادامه، راهکارهای عالی برای حل این مشکل و مراقبت از کولر گازی را به شما توضیح دادیم.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته، برای شما مفید و کاربردی باشد.

اگر دوست دارید کارهای تخصصی مانند نصب کولر گازی، تعمیر کولر، سرویس کولر گازی پنجره‌ای و شارژ گاز کولر توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود، به تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارها را به تعمیرکاران حرفه‌ای ما بسپارید.

تیم هوم سرویز، تجربه نصب و سرویس انواع برندهای کولر گازی و اسپیلت را دارند و کولر گازی شما را خیلی سریع و با بهترین هزینه راه‌اندازی می‌کنند.

برای ثبت درخواست تعمیر یا سرویس کولر گازی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس بگیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا