نظافت و پذیرایی

چیدمان سفره هفت سین با ایده هایی خلاقانه

چیدمان سفره هفت سین از رسوم زیبای ایرانی است که از نیاکانمان به یادگار مانده است. در روزهای پایانی سال و مدت ها قبل از عید نوروز، خانه تکانی نوروزی هم شروع می شود. نظافت خانه، شستشوی قالی، تمیز کردن مبل ها و …. دیگر رمقی برای فکر کردن به تزئینات عید باقی نمی گذارد. در این مطلب ایده هایی ابتکاری و جذاب برای تزئینات هفت سین معرفی می شود. گاهی با صرف هزینه ای اندک می توانید زیباترین سفره هفت سین نوروزی را پهن کنید. اگر چه همه خانم های هنرمند ایرانی زیباترین سفره های هفت سین را تدارک می بینند ولی این تصاویر ایده های خوبی را به زوج های جوان می دهد.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

تم کلی چیدمان سفره هفت سین

داشتن تم یعنی اینکه سبک طراحی سفره را مشخص کنید. بسیاری از خانواده ها سفره های سنتی را ترجیح می دهند بنابراین تکلیف از قبل مشخص است. از ظروف و تزئینات سفره همگی باید رنگ و روی سنتی داشته باشد. نوع چیدمان سنتی هم کاملا متقارن و به صورت منظم طراحی می شود. اما خانواده های جوان تر طراحی مدرن را بیشتر می پسندند. اگر به کارهای ابتکاری و خلاقانه علاقه دارید دست تان باز است. انواع سفره های هفت سین ناموزون و نامنظم با تزئینات متفاوت را امتحان کنید. این تم روی طراحی کلی هفت سین هم اثر می گذارد. برای مثال باید در نظر بگیرید که سفره را روی زمین پهن می کنید یا روی میز هفت سین چیده می شود. هر دو سبک را می توان روی زمین یا میز اجرا کرد.

چیدمان سفره هفت سین با ظروف مسی

انتخاب رنگ سفره هفت سین

هیچ محدودیتی در انتخاب رنگ لوازم و تزئینات سفره هفت سین وجود ندارد. هر رنگی را که انتخاب می کنید باید در همه اجزای سفره وجود داشته باشد. استفاده از رنگ های شاد و زنده برای سفره هفت سین ایده جالبی است. به این ترتیب آغاز سال نو را با دنیایی از رنگ های شاد شروع می کنید. معمولا تم رنگی هفت سین سنتی به رنگ آبی و فیروزه ای است در این سفره ها ظروف و همه لوازم با همین رنگ کار می شود. معمولا یک حوض آب فیروزه ای رنگ کوچک هم به جای تنگ ماهی کنار سفره قرار می گیرد. در تصویر بالا نمونه ای از سفره سنتی با تم رنگی کرم را می بینید. قوری و سماور کنار سفره جلوه خاصی به آن داده و به سنتی بودن طراحی کمک کرده است.

سفره هفت سین روی زمینمیز هفت سین به سبک سنتی

چیدمان سفره هفت سین و انتخاب ظروف

انواع سفره های بته جقه ای یا پارچه های دست دوز و نفیس را می توان برای جلوه بیشتر استفاده کرد. از حق نگذریم نوروز رنگ و بوی سنتی دارد و خیلی ها مایلند سال جدید را با حس و حال نوستالژی جشن بگیرند. برای همه ما سفره هفت سین یادآور کودکی و حس و حال ایام قدیم است. در مورد تهیه ظروف هم تنوع زیادی وجود دارد. با توجه به تم هفت سین که در نظر گرفته اید از ظروف شیشه ای، کریستال، جام های رنگی،ظروف مسی یا سفالی استفاده کنید. سادگی یا نقش دار بودن ظروف هم سلیقه ای است. حتی ساده ترین ظرف ها بعد از اینکه با سین های هفت سین پر شدند، ظاهر زیباتری پیدا می کنند. در تصویر زیر ظروف مسی هماهنگ با تم رنگی سفره هفت سین انتخاب شده است.

چیدمان سفره هفت سین با ظروف مسی بسیار هوشمندانه بوده و با صندلی های فلزی به خوبی هماهنگی دارد.

خشکشویی مبلمان در منزل ویژه خانه تکانی

چیدمان میز هفت سین

تزئین تنگ ماهی در سفره هفت سین

سبزه، سمنو، سنجد، سرکه، سیب، سیر و سماق پای ثابت هفت سین نوروزی هستند. اما برای چیدمان هفت سین علاوه بر سین های معروف از تزئینات دیگری هم استفاده می شود. رسم قراردادن آینه شمعدان، کتاب حافظ و تنگ ماهی از مواردی است که خیلی ها آن را رعایت می کنند. اگر چه هیچ باید و نبایدی در این مورد نیست ولی این ماهی های گلی، صفای سفره هفت سین را چند برابر می کنند. یکی از جالب ترین کارها تزئین تنگ ماهی است. اگر از تنگ های شیشه ای یا بلوری برای ماهی استفاده می کنید با روبان یا تور آن را تزئین کنید. برخی از خانم های هنرمند روی تنگ ماهی را با نقاشی ویترای به زیبایی طراحی می کنند که بسیار جذاب است.

چیدمان سفره هفت سین نوروزی

خلاقیت در چیدمان سفره هفت سین

نوروز در بسیاری از نقاط جهان از جمله کشورهای همسایه هم با شکوه تمام برگزار می شود. اجزای اصلی سفره هفت سین ثابت است ولی تزئینات سفره تنوع زیادی دارد. شمع های رنگی زیبا از مواردی است که در هر سفره ای می توان دید. گلدان های گل طبیعی شادی را به خانه می آورند. معمولا یکی دو گلدان کوچک از گل های بهاری برای تزئین سفره نیاز است. اگر از سبز کردن گندم و ماش و عدس خسته شده اید، از سبزه های متفاوت تری مانند سبزه خاکشیر برای زیباتر کردن سفره کمک بگیرید. آموزش سبز کردن سبزه را از لینک زیر می توانید مطالعه کنید.

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تزئینات و طراحی مجالس هم ارائه میده؟
بساط سفره هفت سین مدرنسفره هفت سین نوروزی به سبک مدرن

مکان چیدمان سفره هفت سین

بسیاری از خانواده ها سفره هفت سین را تا روز سیزده بدر جمع نمی کنند. بهتر است از قبل محل مشخصی را برای سفره هفت سین در نظر بگیرید که زیاد دست و پاگیر نباشد. دور تا دور خانه را نگاه کنید تا بهترین مکان را انتخاب کنید. این مکان باید فضای کافی برای تزئینات سفره هفت سین را هم داشته باشد. برای مثال اگر از چند میز کوچک برای تزئین استفاده می کنید به فضای بیشتری نیاز دارید. چیدن سفره هفت سین روی میز غذاخوری هم موجب می شود که تا چند روز نتوانید از میز استفاده کنید. اگر فرزند کوچکی در خانه دارید حتما مکانی امن را برای چیدن سفره هفت سین انتخاب کنید که دور از دسترس فرزندتان باشد. این کوچولوهای بازیگوش بساط سفره هایی که روی زمین چیده شده را بر باد می دهند.

ایده های ناب برای طراحی سفره هفت سین

  •  چیدمان سفره هفت سین با جام های شیشه ای
  •  چیدمان سفره هفت سین با ظروف سفالی
  •  چیدمان سفره هفت سین بر اساس فنگ شویی
  •  چیدمان سفره هفت سین با ظروف مسی
  •  چیدمان سفره هفت سین روی زمین
  •  چیدمان سفره هفت سین فنگ شویی

از هفت سین های ابتکاری و زیبای خود عکس بگیرید! و برای هوم سرویز ارسال کنید تا به نام خودتان در این پست منتشر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا