برقکاری ساختمان

علت کار نکردن دور کند کولر آبی چیست؟

با شروع فصل گرما و روش شدن کولرهای منازل و ادارت، مشکلاتی ایجاد شده است. یکی از این موارد ایراد در دور موتور است که وزش باد خنک را نیز با اشکال مواجه می کند. گاهی دستگاه روشن می شود اما دور کند کولر، کار نمی کند. با سرویس کولر آبی می توان بسیاری از این مشکلات از جمله علت کار نکردن دور کند کولر آبی را پیدا کرد. بهتر است قبل از روشن کردن کولر با یک تعمیرکار حرفه ای کولر آبی تماس بگیرید تا دستگاه را به طور کامل سرویس و راه اندازی کند. پیدا کردن یک تعمیرکار خوب در روزهای گرم تابستان کار ساده ای نیست قبل از اینکه مشکلات ساده موجب از کار افتادن کامل کولر بشوند برای رفع ایرادات جزئی اقدام کنید. 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

چرا دور کند کولر آبی کار نمی کند؟

نصب کولر گازی این سالها، بیشتر شده است اما هنوز هم کولرهای آبی حرف اول را می زنند. با وجود تولید انواع دستگاه های خنک کننده خانگی، جایگاه کولرهای آبی با اقتدار حفظ شده است. در اغلب موارد کولر آبی تنها وسیله خنک کننده ساختمان است. کارایی این کولرها در تهران بسیار خوب بوده و هوای تابستان های گرم و خشک را تا حدودی مطبوع و قابل تحمل می کنند. البته کولرهای آبی نیز مانند سایر لوازم خانگی با ایراداتی مواجه می شود. یکی از این ایرادات شایع کولر آبی، کار نکردن دور کند کولر است.

در دستگاه هایی که دارای دو دور کند و تند موتور هستند امکان تنظیم سرعت وزش باد کولر نیز وجود دارد. به طور معمول بعد از اینکه دمای خانه به حد متعادل رسید، از دور کُند کولر استفاده می شود. علت کار نکردن دور کند کولر آبی هر چه که باشد روی آسایش ساکنین تاثیر دارد. پس از روشن کردن کولر باید بتوانید دور تند یا کند را به دلخواه خود انتخاب کنید. اگر این انتخاب وجود ندارد حتما برای تعمیر دستگاه اقدام کنید. این مشکل می تواند در آینده، دردسرهای بیشتری به وجود بیاورد و ناچارید هزینه تعمیرات بیشتری بپردازید.

علت رطوبت کولر آبی
دور کند کولر کار نمی کند

تشخیص علت کار نکردن دور کند کولر آبی

دور کند کولر از کار افتاده؟

نمی توانید دمای اتاق خواب را تنظیم کنید؟

دور تند کولر برای این فضا خیلی زیاد است؟

اگر دلیل کار نکردن دور کند کولر را پیدا کنید، می توانید دمای اتاق را به میل خود تنظیم کنید. انواع کولر آبی از برندهای مختلف دارای اندازه های متنوعی است. کولرهای خیلی کم قدرت و کوچک تر جوابگوی یک واحد آپارتمانی با متراژ بالا نیستند. همنیطور نباید یک کولر بزرگ و پر قدرت را برای فضای کوچک در نظر بگیرید. در صورت خرید دستگاه مناسب، نباید مشکلی بابت تنظیم دمای محیط داشته باشید. کارکرد مداوم کولر می تواند فرسایش قطعات را افزایش دهد. بنابراین پس از مدتی مشکلاتی برای کولر به وجود می آید.

نکته: برخی از افراد ابتدا دور تند کولر را روشن کرده و بعد از چند دقیقه دور کند را استفاده می کنند. این یک باور قدیمی است که این روزها پایه و اساسی ندارد. استارت کولر آبی چه با دور تند یا کند باشد هیچ تفاوتی در کارکرد بهینه دستگاه ندارد. در حالت عادی سیم پیچ دور تند و سیم پیچ کمکی هر دور در مدار هستند و نیازی به استارت با دور تند کولر نیست. مهم اینست که هر دو دور تند و کند کولر کار کند. از کار افتادن دور کند کولر نشان دهنده یک ایراد است گاهی مشکل خیلی ساده تر از آن چیزی است که تصور می کنید اما همیشه اینطور نیست.

کار نکردن دور کند کولر اغلب به یکی از این دلایل اتفاق می افتد:

  • خرابی کلید رایج ترین علت کار نکردن دور کند کولر آبی است

برای روشن کردن کولر از کلید مخصوص استفاده می شود. این کلید دارای دکمه های مجزایی برای روشن و خاموش کردن، پمپ آب و تنظیم دور کند و تند است. در ساختمان های قدیمی معمولا کلید کولر خراب یا دارای ایراد است. در بسیاری موارد دستگاه نصب شده روی پشت بام یا تراس خانه سالم است اما دکمه ای کلید کولر آبی از کار افتاده است. اگر امکان استفاده از دکمه کند را ندارید یا به طور کلی دور کند کولر آبی کار نمی کند همیشه اشکال از خرابی کولر نیست. گاهی برخی ایرادات ساده و جزئی این مشکل را به وجود آورده است. تعمیرکار حرفه ای و متخصص می تواند به سادگی ایراد دستگاه را پیدا کند بدون اینکه هزینه اضافی روی دست تان بگذارد. البته برای رفع این مشکل شما به یک برقکار خوب نیاز دارید.

چگونه رطوبت کولر آبی را بگیریم؟

دلایل خنک نبودن باد کولر آبی

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر آبی هم ارائه میده؟
  • شل شدن تسمه می تواند علت کار نکردن دور کند کولر باشد

گاهی به دلیل مشغله زیاد فراموش می کنیم که کولر را سرویس کنیم. در این صورت بدون سرویس، کولر را روشن کرده و از ان استفاده می کنیم.  به خصوص وقتی گرمای هوا ناگهانی باشد و به اصطلاح تابستان غافلگیرمان کند این مورد زیاد دیده می شود. به نظر می رسد همین که کولر روشن می شود کافیست. در اغلب موارد این کولرهای سرویس نشده، دردسر به وجود می آورند و دیر یا زود دچار خرابی می شوند. کند شدن دور موتور یکی از همین موارد است که می تواند ب علت شل شدن تسمه کولر باشد.

تسمه کولر آبی در دستگاه های مختلف دارای ابعاد یکسانی نیست و شماره دارد. میزان شل یا سفت بودن تسمه نیز در حد مشخصی است. سفت بودن بیش از حد تسمه موجب می شود که اصلا تسمه حرک نکند. در حالت عادی تسمه باید به اندازه ای یک بند انگشت آزاد باشد. بیش از این مقدار تسمه شل است و کارایی مناسب را ندارد. تسمه کولر آبی از قطعات یدکی است در صورت پاره شدن و یا شل شدن تسمه می توانید یک تسمه مناسب را به جای این قطعه استفاده کنید. امکان تنظیم تسمه هم وجود دارد اگر در این زمینه هیچ نوع اطلاعی ندارید از یک تعمیرکار کمک بگیرید. همیاران هوم سرویز در همین نزدیکی هستند با ما تماس بگیرید تا نزدیک ترین تعمیرکار را درب منزل اعزام کنیم.

  • خرابی موتور مهم ترین علت کار نکردن دور کند کولر آبی است

هر گونه ایراد و اشکال در سیم پیچی موتور کولر آبی می تواند منجر به از کار افتادن دور کند کولر بشود. بی توجهی به این مورد می تواند خسارت بیشتری به دستگاه وارد کند. امکان نیم سوز شدن و یا سوختن کامل موتور نیز وجود دارد. برای بررسی ایراد در موتور کولر آبی معمولا تعمیرکاران از یک تست ساده استفاده می کنند. برای اینکه موتور کولر را چک کنید باید با برق مستقیم کار کنید. این تست برای افرادی که آموزش ندیده اند و یا تجربه تعمیر کولر آبی را ندارند، پیشنهاد نمی شود. در صورتی که زمینه قبلی دارید برای تست سالم بودن موتور کولر از این روش استفاده کنید.

نحوه تست موتور کولر آبی

انواع موتورهای کولر آبی دارای سه سیم خروجی هستند. اولین سیم مربوط به سیم نول است که در همه دستگاه های برقی نیز دیده می شود. در کولرهایی که دارای 2 دور تند و کند هستند یک سیم برای دور کند و سیم دیگری نیز برای دور تند کولر در نظر گرفته شده است. برای تست کولر لازم است تا هر کدام از این سیم ها با برق مستقیم تست شود. اگر علت کار نکردن دور کند کولر آبی مربوط به سیم پیچی موتور باشد بهتر است هر چه زودتر نسبت به تعمیر و یا تعویض موتور اقدام کنید. در صورت سالم بودن موتور کولر آبی، امکان ایراد در سیک کشی ساختمان و سیم کشی کولر وجود دارد.

  • ایراد در سیم کشی ساختمان از دلایل کار نکردن موتور کولر آبی است

این مشکل در دستگاه های فرسوده و ساختمان های قدیمی بیشتر دیده می شود. سیم کشی کولر ساختمان نیز در اثر مرور زمان می تواند دچار خرابی و ایراد بشود. این مشکل مربوط به خود دستگاه نیست ولی کارکرد کولر آبی را تحت تاثیر قرار می دهد. با تعویض سیم های قدیمی و تعمیر سیم کشی ساختمان، مشکل کار نکردن دور کند و تند کولر هم برطرف می شود.

چنانچه سرویس کولر آبی را قبل از تابستان انجام دهید، در وقت و پول خود صرفه جویی کرده اید. بسیاری از مشکلات کولر که در روزهای گم تابستان با آن درگیر هستید تنها با یک سرویس ساده قابل تشخیص و پیشگیری است. اگر هنوز برای سرویس کولر اقدام نکرده اید تا فرصت باقی است با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

تست سیم کشی برق چیست و چرا انجام می شود؟

تفاوت کولر آبی پوشالی و سلولزی

لیست قیمت نصب و سرویس کولر آبی هوم سرویز

قیمت نصب و سرویس کولر آبی

خدمات سرویس کولر آبی با هوم سرویز

نصب و تعمیر انواع کولر آبی از خدماتی دائمی هوم سرویز است. در حال حاضر امکان دریافت سفارش ها از همه محلات تهران و سایر شهرهای ایران نظیر کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و رشت وجود دارد. با ثبت درخواست از طریق اپ هوم سرویز می توانید به طور مستقیم با تکنیسین با تجربه تعمیرات کولر آبی، هماهنگ کنید. قبل از تماس با همیار حتما از وصل بودن برق ساختمان و اتصالات مطمئن شوید. هزینه تعمیرات طبق نرخ مصوب اتحادیه از سوی تعمیرکار اعلام می شود. در جدول منتشر شده، هزینه خرید قطعات در نظر گرفته نشده است. با توجه به نوسان قیمت قطعات یدکی در بازار، نمی توان قیمت ثابتی را برای قطعات فرسوده کولر آبی مشخص کرد. دستمزدها تابع نرخ اتحادیه بوده و شامل هزینه اضافی نخواهد بود. در صورت تهیه قطعه توسط همیار، حتما فاکتور خرید را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا